Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vuoroviikko asumisjärjestelyistä

Vierailija
01.04.2017 |

Kaipaisin kokemuksia lasten viikko-viikko systeemillä tapahtuvasta asumisesta.
Onko kummassakin kodissa lapsilla kaikki? Miten vaatteet? Onko jompikumpi koti enemmän koti kuin toinen..? Miten lapset suhtautuvat / sopeutuvat?

Meillä yksi lapsista protestoi kovasti viikko-viikko systeemiä vastaan.
Itse en olisi myöskään halunnut sitä, mutta ymmärrän kyllä, että miehelle on myös tärkeää saada viettää sitä tavallista arkea lasten kanssa... Mutta miten siis tuen ja rohkaisen lasta (15v) rohkeasti kokeilemaan tätä asumiskuviota?? Varsinkin kun en itsekään näe sitä mielekkäänä. Ja kyllä, en ole lapsille sanonut sanallakaan, etten tykkää ajatuksesta. Tai etten näe sitä hyvänä asumisjärjestelynä. En itsekään suostuisi asumaan viikon jossain ja toisen muualla... Ja samaa sanoo lapsi. Hänellä lisäksi kaveri, jolla on vastaava asumisjärjestely ja kaveri sanoo, että se on ihan p*rseestä (kuulemma)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan...?

Vierailija
2/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-v saa itse päättää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-v saa itse päättää

Tätä sanoin miehellekin. että jos vaikka tulisi vuoroviikoin viikonloppuina isän luokse. Mutta miehen mielestä pitää tulla koko viikoksi. Ja mun pitää vain rohkaista lasta tähän kuvioon... Ja siis ymmärrän kyllä miehen kantaa myös.. nyt lapsi sanoi, että kai hän sitten voi jos kerta on pakko, muttei hän halua.

Nuoremmat sisarukset eivät ole sanoneet mitään asiana. Ja ovatkin vielä alakoululaisia, jotk avarmaan sopeutuvatkin asioihin paremmin kuin muutosvastaiset 15 vuotiaat...

Vierailija
4/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä on kokemuksia, lapsena nimittäin. Oli ihan helvetin perseestä. Odotin joka hetki sitä, että täytän 18v ja sitten lähdin. Äitini näin seuraavan kerran isäni hautajaisissa. Vaihdettiin katseet, mutta onneksi ei tullut puhumaan mulle

Vierailija
5/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä nyt lähdette että 15-vuotiasta ei voi pakottaa. Otatte lapsen mukaan lastenvalvojalle ja annatte lapsen sanoa hänen kuullen mielipiteensä. Lastenvalvojan luona tapaamissopimukset tehdään, ette te keskenänne.

Miksi ette voi tehdä sopimusta ja antaa vanhimman kulkea niinkuin itse haluaa teidän vanhempien välillä? Tai vaikka sun luona x päivää viikossa ja loput isällä?

Vierailija
6/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä on kokemuksia, lapsena nimittäin. Oli ihan helvetin perseestä. Odotin joka hetki sitä, että täytän 18v ja sitten lähdin. Äitini näin seuraavan kerran isäni hautajaisissa. Vaihdettiin katseet, mutta onneksi ei tullut puhumaan mulle

Kuulostaapa kamalalle! Menikö välit vanhempiisi/äitiisi eron vai asumisjärjestelyiden vai jonkun muun syyn takia...?

Vierailija
7/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Useimmat lastenlääkärit ovat tuota systeemiä vastaan. Lapsella pitäisi olla yksi paikka, jota hän pitää kotina, ja toisen vanhemman koti on pelkkä vierailupaikka. Vuoroviikkosysteemi sopii vanhemmille mutta on huono lapsen kehitykselle.

Vierailija
8/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä nyt lähdette että 15-vuotiasta ei voi pakottaa. Otatte lapsen mukaan lastenvalvojalle ja annatte lapsen sanoa hänen kuullen mielipiteensä. Lastenvalvojan luona tapaamissopimukset tehdään, ette te keskenänne.

Miksi ette voi tehdä sopimusta ja antaa vanhimman kulkea niinkuin itse haluaa teidän vanhempien välillä? Tai vaikka sun luona x päivää viikossa ja loput isällä?

isä ei ole kamalan innostunut tästä "lapsen pitäisi saada sanoa mielipiteensä" asiasta.

Olemme yrittäneet saada kuvioita valmiiksi ennen sovittua aikaa, ettei aika siellä mene tappeluksi.

Vierailija
9/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Useimmat lastenlääkärit ovat tuota systeemiä vastaan. Lapsella pitäisi olla yksi paikka, jota hän pitää kotina, ja toisen vanhemman koti on pelkkä vierailupaikka. Vuoroviikkosysteemi sopii vanhemmille mutta on huono lapsen kehitykselle.

No en ole itse tämän viikko-viikko systeemin kannalla ollenkaan... Mutta kun ei se ole yksin minun päätettävissä. Ja kun tätä asiaa on "vatvottu" niin musta onkin tehty joku vieraannuttaja joka estää isän ja lasten tapaamiset. Vaikka siitä ei todellakaan ole kyse. Siksi taivuin alunperin tähän systeemiin. Nyt vain 15 on ilmaissut mielipiteensä kun asiaa häneltä kysyin.

Vierailija
10/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa kamalalle! Menikö välit vanhempiisi/äitiisi eron vai asumisjärjestelyiden vai jonkun muun syyn takia...?

Pääasiassa asumisjärjestelyiden. Vanha talo, joka oli mulle koti, myytiin ja noi hankki kaksi pienempää asuntoa. Siinä sitten seilasin kahden asunnon välissä ja tuntui, että olin jatkuvasti vain kylässä. Omaa kotia mulla ei enää ollut ennen kuin muutin pois. Tuntui epäreilulta, että nuo pääsivät niin vähällä, mutta mun piti ravata ympäriinsä ja koulumatkat piteni yms.

Vierailija
11/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen teini täällä vuoroviikoin. Hyvin on sujunut, välillä kiukuttelee juuri sitä ettei itse saa päättää missä on milloinkin.

Olen yrittänyt sanoa miehelle että antaisivat vähän liikkumavaraa lapselle mutta toistaiseksi näin.

Kaikki on sujunut hyvin. Teini osaa itse ottaa mukaan mitä tarvitsee ja hakea äidiltään jos unohtaa.

Kumpikin koti on tärkeä ja niin halutaan se pitääkin.

Vierailija
12/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsiraukkoja, työskentelen eroperheiden kanssa ja kyllä tuo vuoroviikkosysteemi on lapsille kauhea. Kärsivät jatkuvasta ramppaamisesta.

Vierailija
13/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Haluaisitko itse käydä isäsi/äitisi luona vieraskäynnillä lapsena?

Hyvin voi olla kaksi kotia eikä siitä mitään haittaa ole. Kunhan vanhemmat pelaavat yhteen, kaikki onnistuu.

Vierailija
14/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Haluaisitko itse käydä isäsi/äitisi luona vieraskäynnillä lapsena?

Hyvin voi olla kaksi kotia eikä siitä mitään haittaa ole. Kunhan vanhemmat pelaavat yhteen, kaikki onnistuu.

Oletko itse ollut erolapsen asemasta vai miten voit sanoa näin?

4

Vierailija
15/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi jos 15-vuotias vastustaa. Ajattele lasta äläkä miestä. Kaikille vuoroviikot eivät sovi eikä lasta pidä uhrata vanhempien mielihaluille.

Jos ette pääse sopuun, ota yhteyttä perheasioiden sovitteluun, kaikissa kunnissa se on maksuton palvelu.

Vierailija
16/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta vuoroviikoasumisesta, mutta se kuullostaa lapsen kannalta raskaalta. Lapselle voi tulla koditon olo, aina on vaan kylässa ja kohta taas lähderään.

Mietin, että miten onnistuisi käytännössä sellainen järjestely, että lapsi voisi asua koko ajan samassa paikassa kotonaan ja vanhemmat vaihtaisivat kotiaan vuoroviikoin lapsen luo? Kommentteja?

Vierailija
17/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole kokemusta vuoroviikoasumisesta, mutta se kuullostaa lapsen kannalta raskaalta. Lapselle voi tulla koditon olo, aina on vaan kylässa ja kohta taas lähderään.

Mietin, että miten onnistuisi käytännössä sellainen järjestely, että lapsi voisi asua koko ajan samassa paikassa kotonaan ja vanhemmat vaihtaisivat kotiaan vuoroviikoin lapsen luo? Kommentteja?

Näin sen pitäisi mennäkin ja kaikki aikuiset tietävät tämän. On vaan niin paljon helpompaa laittaa lapsi "kodittomaksi" kuin karsia omasta mukavuudesta

Vierailija
18/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 12-vuotiasta lasta pitää kuunnella lastenvalvojalla.Kyllä 15-vuotiaan pitää saada itse päättää tuollaisista asioista,pakottaa ei voi.

Vierailija
19/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 13v. kun vanhemmat erosi ja en olisi kyllä suostunut ramppaamaan kahden kodin väliä. Asuin äitini kanssa ja isällä kävin vain kylässä. 

Vierailija
20/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan 12-vuotias saa vaikuttaa asumisjärjestelyihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän