Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vuoroviikko asumisjärjestelyistä

Vierailija
01.04.2017 |

Kaipaisin kokemuksia lasten viikko-viikko systeemillä tapahtuvasta asumisesta.
Onko kummassakin kodissa lapsilla kaikki? Miten vaatteet? Onko jompikumpi koti enemmän koti kuin toinen..? Miten lapset suhtautuvat / sopeutuvat?

Meillä yksi lapsista protestoi kovasti viikko-viikko systeemiä vastaan.
Itse en olisi myöskään halunnut sitä, mutta ymmärrän kyllä, että miehelle on myös tärkeää saada viettää sitä tavallista arkea lasten kanssa... Mutta miten siis tuen ja rohkaisen lasta (15v) rohkeasti kokeilemaan tätä asumiskuviota?? Varsinkin kun en itsekään näe sitä mielekkäänä. Ja kyllä, en ole lapsille sanonut sanallakaan, etten tykkää ajatuksesta. Tai etten näe sitä hyvänä asumisjärjestelynä. En itsekään suostuisi asumaan viikon jossain ja toisen muualla... Ja samaa sanoo lapsi. Hänellä lisäksi kaveri, jolla on vastaava asumisjärjestely ja kaveri sanoo, että se on ihan p*rseestä (kuulemma)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eroaa ja lapsi saa kärsiä seuraukset!

Helvetin kamalaa jos edes 15v. ei saa itse päättää kummassa "kodissa" asuu ja paljonko.

Pitää ottaa huomioon myös teinin koulumatka, kaverit ja harrastukset.

Moniko AIKUINEN suostuisi viikon välein vaihtamaan kotia?????

Vierailija
22/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Useimmat lastenlääkärit ovat tuota systeemiä vastaan. Lapsella pitäisi olla yksi paikka, jota hän pitää kotina, ja toisen vanhemman koti on pelkkä vierailupaikka. Vuoroviikkosysteemi sopii vanhemmille mutta on huono lapsen kehitykselle.

Ja höpö höpö. Haluaisitko itse käydä isäsi/äitisi luona vieraskäynnillä lapsena?

Hyvin voi olla kaksi kotia eikä siitä mitään haittaa ole. Kunhan vanhemmat pelaavat yhteen, kaikki onnistuu.

Oletko itse ollut erolapsen asemasta vai miten voit sanoa näin?

4

Jep. Sain käydä lapsena isän luona kylässä n. muutamana päivänä kuukaudessa. Kyllä siitä tuli paha mieli, luulin ettei isä halua tavata enempää eikä se asunto tuntunut kodilta yhtään vaikka oma sänky olikin. Vanhempana en enää halunnut pitää yhteyttä.

Olen myös tuo joka kirjoitti kuinka hyvin on mennyt miehen teini kanssa vuoroviikkoasuminen. Hänellä on täällä koti, kaverit, perhe, oma huone ja omat tavarat. Samoin kuin äitinsäkin luona. Nyt vanhempana tosin on vähän kiukunnut kun ei saa itse päättää tuloja/menoja, mutta niin myös kiukkuaa kun pitäisi mummolaan tai kauppaan lähteä. Olen vahvasti sitä mieltä että parempi tämä ratkaisu on kuin se että kävisi täällä vain kylässä.

Ehkä asumisjärjestelyä enemmän vaikuttaa se kenen kanssa asuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen tahto merkitsee sinulle enemmän kuin oma ja lapsen tahto?

Vierailija
24/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sepä se, en itse suostuisi asumaan kahdessa kodissa ja matkaamaan kahden kodin välillä. Sitä vaihtoehtoa harkittiin, mutta loppujen lopuksi päädyttiin kokonaan erikoteihin. Minä saan oman ja mies omansa. Näin on varmasti parasta koko perheelle. Se mitenlapset asuvat... se onkin sitten vaikeampi asia. 15 v haluaisi jäädä mun luokse, ja sitten olemaan isän luona aina välillä. Esim viikonloppuisin tms. muttei halua "raahata tavaroitaan" kahdne paikan välillä. Mutta tiedän, että suostuu / alistuu tähän jos vanhemmat niin päättävät. En vain haluaisi näin päättää yli lapsen toiveen... mutta se nyt aiheuttaa riitaa, ja koko puolisukua on sitä mieltä, että "oikeuteen mennään" ja äiti yrittää vieraannuttaa lapset isästään. Jos lapsi edes aavistaa, että tällaisia juttuja puhutaan niin "uhrautuu" ettei tule riitaa...

Huoh. Vaikeata.

Vierailija
25/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan 12-vuotias saa vaikuttaa asumisjärjestelyihin.

Juuri näin. Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, lain mukaan 12-vuotias saa itse päättää kumman vanhemman luona asuu. Samoin jos lapsi ei halua jostain syystä tavata toista vanhempaansa, niin lasta ei voi tapaamiseen pakottaa. On todellakin väärin pakottaa 15-vuotias vuoroviikkoasumiseen. Ja onneksi vanhemmat eivät voikaan siihen pakottaa.

Vierailija
26/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen tahto merkitsee sinulle enemmän kuin oma ja lapsen tahto?

Ei se merkitsekään. Alunperin lähdinkin kyselemään kokemuksia. Jos vaikka saisin kannustavia hyviä kokemuksia asiasta niin voisin lapsellekin asiaa positiivisessa mielessä puolustella.  15 vuotiaat voivat olla hyvinkin muutosvastarintaisia... ja kun lapsen kaverillakin on huonoja kokemuksia niin...

kaitpa tässä joutuu vielä oikeasti tappelemaan asiasta.

Vierailija
27/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielest viikkoviikko systeemi kuulostaa ihan ookoolta. Joka toinen viikonloppu systeemi kuulostaa liian vähältä. Mut mun mielipide vaan. Ja aikuisen pitäis vaihtaa sitä kotia siinä viikkoviikko systeemis, mut en kyl tiedä ketään joka näin tekis. :D

Vierailija
28/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään "sitten mennään oikeuteen" asioilla ei voi kukaan kiristää,koska laki on laki.15-vuotias saa päättää itse missä asuu.

Vierailija
29/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kenen elämää ap elät?

Välität kyllä siitä, mitä suku ja miehesi sanovat, mutta et siitä, mitä lapsesi sanoo ja miten sinusta tuntuu oikealta rakentaa omaa elämääsi eron jälkeen. Olisikohan jo aika alkaa itsenäistyä!

Lastenvalvojalle 15 -v:n kanssa.

Vierailija
30/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä nyt lähdette että 15-vuotiasta ei voi pakottaa. Otatte lapsen mukaan lastenvalvojalle ja annatte lapsen sanoa hänen kuullen mielipiteensä. Lastenvalvojan luona tapaamissopimukset tehdään, ette te keskenänne.

Miksi ette voi tehdä sopimusta ja antaa vanhimman kulkea niinkuin itse haluaa teidän vanhempien välillä? Tai vaikka sun luona x päivää viikossa ja loput isällä?

Ette todellakaan ota teiniä lastenvalvojalle mukaan riitelemään. Valoja päälle nyt. Eikä lastenvalvojalla ole mitään valtuuksia määrätä tapaamisia, vaan nimenomaan vanhemmat keskenään sopivat miten haluavat tapaamiset järjestää ja lastenvalvoja virallistaa sopimuksen. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun niin käräjäoikeus on se taho joka voi sopimuksen määrätä. 

Jälkimmäisessä osassa lainaamaani viestiä on sentään järkeä, 15-vuotias on jo sen ikäinen että voi itsenäisesti kulkea kotien välillä. Käräjäoikeuskin mitä todennäköisimmin antaisi 15v:n päättää missä asuu jos molemmat vanhemmat on normaaleja.  Jos sopisitte että kokeilette vuoroasumista esim. vuoden loppuun ja sitten katsoisitte tilannetta uudestaan? 

Vierailija
31/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla helpompaa jos viikko-viikko systeemillä on asunut jo alakoululaisesta asti, mutta teinille tämä varmaan tuntuu aikaa kovalta muutokselta...

-ap

Vierailija
32/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä asiasta te sinne oikeuteen olette menossa? Nostatteko oikeusjutun sitä teiniä vastaan, kun se ie suostu viikko-viikko -systeemiin?

Vierailija
33/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenpsykiatriset tutkimukset osoittavat, että viikko- viikko -systeemi ei todellakaan ole paras mahdollinen järjestely lapselle, sanokaa te tavalliset tallaajat mitä haluatte.

Paras tosiaan olisi, että aikuiset vaihtavat asuinpaikkaa, ei lapsi. Toiseksi paras niin, että lapsella on ns. yksi koti ja hän käy toisessa paikassa sovittuina aikoina tai kulkee melko vapaasti paikkojen väliä. Kaikki riippuu vanhempien tavasta kommunikoida lapsensa kanssa ts. mikä on aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde.

Vierailija
34/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä nyt lähdette että 15-vuotiasta ei voi pakottaa. Otatte lapsen mukaan lastenvalvojalle ja annatte lapsen sanoa hänen kuullen mielipiteensä. Lastenvalvojan luona tapaamissopimukset tehdään, ette te keskenänne.

Miksi ette voi tehdä sopimusta ja antaa vanhimman kulkea niinkuin itse haluaa teidän vanhempien välillä? Tai vaikka sun luona x päivää viikossa ja loput isällä?

Ette todellakaan ota teiniä lastenvalvojalle mukaan riitelemään. Valoja päälle nyt. Eikä lastenvalvojalla ole mitään valtuuksia määrätä tapaamisia, vaan nimenomaan vanhemmat keskenään sopivat miten haluavat tapaamiset järjestää ja lastenvalvoja virallistaa sopimuksen. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun niin käräjäoikeus on se taho joka voi sopimuksen määrätä. 

Jälkimmäisessä osassa lainaamaani viestiä on sentään järkeä, 15-vuotias on jo sen ikäinen että voi itsenäisesti kulkea kotien välillä. Käräjäoikeuskin mitä todennäköisimmin antaisi 15v:n päättää missä asuu jos molemmat vanhemmat on normaaleja.  Jos sopisitte että kokeilette vuoroasumista esim. vuoden loppuun ja sitten katsoisitte tilannetta uudestaan? 

Yli 12-vuotiasta pitää kuulla omissa asumisjärjestelyissään, sanoo laki, ja missä se lapsen ääni kuuluu jos häntä ei oteta mukaan lastenvalvojalle? Silloin se menee virallista reittiä eikä kellään ole mitään sanomista asiasta.

Laita itte niitä valoja nyt päälle.

Vierailija
35/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan oteta teiniä tai muita(kaan) lapsia lastenvalvojalle mukaan. Eikä näitä asioita muutenkaan puida lasten kuullen. Itse ehdotin, että jos 15 vuotias asuisi viikot mun luon akunnes kesäloma alkaa ja sitten lomalla vähän pidemmän pätkän isänsä luona. Tottuisi isän kotiin ja alkaisi ehkä tuntea senkin kodikseen... Mutta kun tämäkin tyrmättiin.. Yritän jotenkin kuulemma hallita lasten avulla. En vain voi käsittää.

Tiedostan itsekin, että yritän tietoisesti ja tiedostamattani vältellä konflikteja ja siksi olen niin herkkä etsimään uusia ratkaisuja sekä yritän tukea lasten isää tässä asumisasiassa. 15 vuotias on aivan samalainen. Pelkäänkin, että hän haistaa riidan ja "uhrautuu". Sen jälkeen mun on ihan turha yrittää tehdä asialle mitään..

Vierailija
36/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mistä asiasta te sinne oikeuteen olette menossa? Nostatteko oikeusjutun sitä teiniä vastaan, kun se ie suostu viikko-viikko -systeemiin?

...mies varmaan( äitinsä) kanssa menee oikeuteen, koska minä vieraannutan lapset isästään.

Vierailija
37/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenpsykiatriset tutkimukset osoittavat, että viikko- viikko -systeemi ei todellakaan ole paras mahdollinen järjestely lapselle, sanokaa te tavalliset tallaajat mitä haluatte.

Paras tosiaan olisi, että aikuiset vaihtavat asuinpaikkaa, ei lapsi. Toiseksi paras niin, että lapsella on ns. yksi koti ja hän käy toisessa paikassa sovittuina aikoina tai kulkee melko vapaasti paikkojen väliä. Kaikki riippuu vanhempien tavasta kommunikoida lapsensa kanssa ts. mikä on aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde.

Linkki tutkimukseen, edes yhteen, kiitos.

Ja huom. en ole puolesta, en vastaan.

Vierailija
38/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan oteta teiniä tai muita(kaan) lapsia lastenvalvojalle mukaan. Eikä näitä asioita muutenkaan puida lasten kuullen. Itse ehdotin, että jos 15 vuotias asuisi viikot mun luon akunnes kesäloma alkaa ja sitten lomalla vähän pidemmän pätkän isänsä luona. Tottuisi isän kotiin ja alkaisi ehkä tuntea senkin kodikseen... Mutta kun tämäkin tyrmättiin.. Yritän jotenkin kuulemma hallita lasten avulla. En vain voi käsittää.

Tiedostan itsekin, että yritän tietoisesti ja tiedostamattani vältellä konflikteja ja siksi olen niin herkkä etsimään uusia ratkaisuja sekä yritän tukea lasten isää tässä asumisasiassa. 15 vuotias on aivan samalainen. Pelkäänkin, että hän haistaa riidan ja "uhrautuu". Sen jälkeen mun on ihan turha yrittää tehdä asialle mitään..

Jos et ota sinne lasta mukaan kertomaan oman näkemyksensä asiasta, niin älä sitten vingu että sinua syytetään vieraannuttamisesta. Onko lapsi kertonut isälleen mielipidettään vai vain sinulle?

Vierailija
39/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aluksi viikko(kovin lyhyt ja ahdistava,ei kukaan oikeen päässyt sopeutumaan,loppuviikosta jo sopeuduttiin niin joutu vaihtaa kotia)mutta nyt meillä on kaks viikkoo ja kaks viikkoo. Paljon parempi näin molempien mielestä, ja luulen et lapsetkin viihtyy paremmin näin.

Lapset eivät ole minun.

Vierailija
40/47 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias ottaa itse selvää näistä asioista.Ette voi mitenkään pimittää sitä tietoa häneltä,että häntäkin kuuluu lain mukaan kuunnella asumisjärjestelyissä.Lastenvalvoja tulee keskustelemaan teininne kanssa.Niin se vain menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi