Kumpi toimi liikenneympyrässä väärin?
Tulin kohti ympyrää oikeanpuolimmaista kaistaa, koska olin kääntymässä ympyrästä oikealle. Ympyrässä oli auto, joka oli sisäkaistalla. Olin jo itsekin ympyrässä ja jo vilkku päällä, kun tämä toinen alkoi vaihtamaan kaistaa kääntyäkseen samaan suuntaan kuin minäkin. Kumpikaan ei ollut päästämässä toista, mutta jouduttiin sitten molemmat pysähtymään.
Mies sanoi että minun piti väistää. Minun mielestäni sen toisen, koska olin ulommaisella kaistalla jo valmiiksi eikä toinen vilkuttanut ajoissa ilmoittaakseen siirtymisestään "minun kaistalleni".
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrässä jo oleva on etuajo-oikeutettu ja sinne tuleva väistää (kun siis sinähän on kolmiot aina normisti ennen ympyrään menoa). Mutta kun jo ollaan kumpikin liikenneympyrässä ja siellä on useampi kaista, niin silloin pätee ihan samat säännöt kuin muuallakin liikenteessö eli kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Eli ulkokaistaa ajavilla ei ole mitään velvollisuutta antaa tietä sisempää kaistaa ajaville.
Sinun kysymyksesi on vaikea vastata sen vuoksi, kun ei oikeasti saa selvää, että ehditkö oikeasti ympyrään ennen jo siellä olevaa autoa vai menitkö sinne esim. siinä vaiheessa, kun ko. auto oli samalla kohdalla kuin sinä. Eli olisitko ehtinyt ympyrään ennen autoa, jos kyseessä olisi ollut yksikaistainen kiertoliittymä?
Jos kiertoliittymässä on useita kaistoja niin saahan siihen ajaa milloin vain jos kohdalla kiertoliittymässä oleva auto on eri kaistalla kuin mihin itse menee. Tämän jälkeen kun ollaan kiertoliittymässä niin kaistanvaihtaja väistää.
Ap juuri kortin saaneena pitää liian kirjaimellisesti kiinni oikeusistaan ja siksi syntyi tämä vaaratilanne. Hän ajatteli sujauttaa vauhdilla liittymästä.
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrässä jo oleva on etuajo-oikeutettu ja sinne tuleva väistää (kun siis sinähän on kolmiot aina normisti ennen ympyrään menoa). Mutta kun jo ollaan kumpikin liikenneympyrässä ja siellä on useampi kaista, niin silloin pätee ihan samat säännöt kuin muuallakin liikenteessö eli kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Eli ulkokaistaa ajavilla ei ole mitään velvollisuutta antaa tietä sisempää kaistaa ajaville.
Sinun kysymyksesi on vaikea vastata sen vuoksi, kun ei oikeasti saa selvää, että ehditkö oikeasti ympyrään ennen jo siellä olevaa autoa vai menitkö sinne esim. siinä vaiheessa, kun ko. auto oli samalla kohdalla kuin sinä. Eli olisitko ehtinyt ympyrään ennen autoa, jos kyseessä olisi ollut yksikaistainen kiertoliittymä?
Jos olisi ollut yksikaistainen, olisin jarruttanut aiemmin ja päästänyt toisen suosiolla menemään ensin. Vaihtoehtoisesti olisi pitänyt painaa kaasua vähän enemmän, mutta kiertoliittymään mennessä ja tosiaan heti pois kääntyessä siinä ei olisi ollut järkeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin kohti ympyrää oikeanpuolimmaista kaistaa, koska olin kääntymässä ympyrästä oikealle. Ympyrässä oli auto, joka oli sisäkaistalla. Olin jo itsekin ympyrässä ja jo vilkku päällä, kun tämä toinen alkoi vaihtamaan kaistaa kääntyäkseen samaan suuntaan kuin minäkin. Kumpikaan ei ollut päästämässä toista, mutta jouduttiin sitten molemmat pysähtymään.
Mies sanoi että minun piti väistää. Minun mielestäni sen toisen, koska olin ulommaisella kaistalla jo valmiiksi eikä toinen vilkuttanut ajoissa ilmoittaakseen siirtymisestään "minun kaistalleni".
Liikenneympyrään saapuva väistää aina liikenneympyrässä jo olevaa autoa. Vilkun käyttäminen ei anna etuajooikeutta, se on vain merkki muille missä kohtaa aiot POISTUA liikenneympyrästä. Ympyrän mennessä ei käytetä vilkkua.
Jos poistuu ensimmäisestä liittymästä ympyrästä, ajetaan ympyrään vilkuttaen oikealle, näin opetetaan nykyään autokoulussa.
Ihanko totta? Missäpäin Suomea?
Onko kellään muulla tuollaisa kokemuksia?
Minulla on. Kun ympyrä on pieni niin ei koskaan kerkiäsi vilkuttaa muuten ellei vilkku olisi päällä jo ympyrään ajettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrään saapuva väistää aina liikenneympyrässä jo olevaa autoa. Vilkun käyttäminen ei anna etuajooikeutta, se on vain merkki muille missä kohtaa aiot POISTUA liikenneympyrästä. Ympyrän mennessä ei käytetä vilkkua.
Jos poistuu ensimmäisestä liittymästä ympyrästä, ajetaan ympyrään vilkuttaen oikealle, näin opetetaan nykyään autokoulussa.
"Jos poistuu ensimmäisestä liittymästä ympyrästä, ajetaan ympyrään vilkuttaen oikealle, näin opetetaan nykyään autokoulussa" Näin opetetaan varmasti kaikissa autokouluissa kaikkialla Suomessa, koska se on sääntö (nykyisin) Tuli mullekin ihan uutena asiana kun suoritin kirjallisen kokeen ajo-opetuslupaa varten. Tai siis tuli tietooni kun kertasin vähän liikennesääntöjä ennen koetta.. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kiertoliittymässä on useita kaistoja niin saahan siihen ajaa milloin vain jos kohdalla kiertoliittymässä oleva auto on eri kaistalla kuin mihin itse menee. Tämän jälkeen kun ollaan kiertoliittymässä niin kaistanvaihtaja väistää.
Ap juuri kortin saaneena pitää liian kirjaimellisesti kiinni oikeusistaan ja siksi syntyi tämä vaaratilanne. Hän ajatteli sujauttaa vauhdilla liittymästä.
Tämä kuulostaa aika lailla siltä, mikä fiilis itsellä on nyt jälkikäteen tilanteesta. Oma ennakointi olisi voinut olla parempaa turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta, mutta PERIAATTEESSA olisin saanu mennä ensin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla tuollaisa kokemuksia?"Jos poistuu ensimmäisestä liittymästä ympyrästä, ajetaan ympyrään vilkuttaen oikealle, näin opetetaan nykyään autokoulussa" Näin opetetaan varmasti kaikissa autokouluissa kaikkialla Suomessa, koska se on sääntö (nykyisin) Tuli mullekin ihan uutena asiana kun suoritin kirjallisen kokeen ajo-opetuslupaa varten. Tai siis tuli tietooni kun kertasin vähän liikennesääntöjä ennen koetta.. ;)
No tämä selvä.
Siis mitä hittoa.... oliko tästä palstasta nyt oikeasti hyötyä? Tätä ei vaan kukaan usko kun sattui aprillipäivänä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti. Noin opetettiin autokoulussa kun minä sain kortin eli 9 vuotta sitten.
Mikö tuo juttu on että jo liikenneympyrään mennessä näytetään vilkkua jos poistutaan seuraavassa liittynässä... koskee varmaan vain pieniä ympyröitä?
Ei ainakaan Liikenneturvan sivulla ol mitään mainintaa:
Suuntamerkin näyttäminen
Liikenneympyrään saapuvien ajoneuvojen ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen sen sijaan on aina näytettävä suuntamerkki oikealle. Isommissa liikenneympyröissä voi olla useampia ajokaistoja, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä suuntamerkki.
Suuntamerkki on tarpeellinen ympyrään saapuville moottoriajoneuvojen kuljettajille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille, jos ympyrä on varustettu kevyen liikenteen väylillä ja suojateillä niin kuin se useimmiten on.
Ap, missä vitussa sä nyt sit olit?
Tulin kohti ympyrää
koska olin ulommaisella kaistalla jo valmiiksi
Taas joku blondi
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuva ympyrästä. Minä olin tuo oranssi.
Ap
Tai toinen auto oli vähän vielä edempänä, mutta tosiaan tuolla sisemmällä kaistalla. Molemmat menossa tuosta alalaidan kaistalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos autot oli tosiaan noin niin sinä olit oikeassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan väisti sitä ympyrässä olevaa kun tuli sisään ympyrään; hän ajoi ulkokaistalle, kun toinen taas oli sisäkaistalla. Sitten kun ollaan ympyrässä niin kaistanvaihto toimii normaalien liikennesääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
On aika erikoista tunkea Liikenneympyrään niin tiukkaan väliin että ajat suurinpiirtein rinnakkain ympyrässä jo olevan kanssa. Hiukan malttia liikenteeseen, et voittanut ajallisesti sekuntiakaan.
Sen takiihan siinä ympyrässä on kaksi kaistaa että mahtuu ajamaan rinnan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Tosiaan jos olisin tullut ympyrään hieman myöhemmin, niin olisin tietenkin väistänyt. Koin kuitenkin olevani "edellä" koska olin jo oikealla kaistalla ja kääntymässä, eikä toinen tosiaan antanut merkkiä ajoissa.
Ja autokoulun käynyt n. vuosi sitten, eli tosiaan opetettu menemään vilkulla ympyrään jos poistuu heti ensimmäisestä.
En siis syytä toista tai ole satavarma omasta ratkaisustani, halusinkin kysyä teiltäkin mielipidettä niin osaan jatkossa paremmin :)
Outo sääntö tuo vilkulla meneminen ämpyrään, vaikka kuinka lähtisi heti pois. Ja tietty se sisäkaistalainen väistää, JOS sinä kokonaan ämpyrässä. Niin ja jos se sisäkaistalainen olisi ollut puol autoa + sun edellä, että olisit nähnyt sen vilkun, niin sinun väistäminen. Ei muuten pääkaupunkiseudulla liikenne sujuisi, jos kaistanvaihtajille ei annettaisi tietä. Näin autokoulussa opetettiin: kun haluaa vaihtaa kaistaa, vilkku päälle merkiksi, niin toisella kaistalla olevien pitäisi väistää. Ei tuossakaan tietenkään kenenkään päälle ajeta.
Ympyrään tullessa vain väistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tai toinen auto oli vähän vielä edempänä, mutta tosiaan tuolla sisemmällä kaistalla. Molemmat menossa tuosta alalaidan kaistalta pois.
laita nyt todellinen kuva, ei se toinen auto olis niin sutjakkaan voinu tulla että sut tossa kiinni ois ottanut.
Sinä toimit oikein. En ymmärrä miksei se toinen kuski ollut vaihtanut ajoissa kaistaa tai ollut edes vilkku päällä, jos kerta oli tuossa tai edempänä kuin kuvassa. Et sinä voinut tietää että hän on poistumassa samasta liittymästä kun ei siitä mitään merkkiä ajoissa näyttänyt.
P.S. Minullekin on 8 vuotta sitten opetettu autokoulussa, että jos kääntyy ensimmäisestä liittymästä pois, niin jo ympyrään mennessä vilkutetaan oikealle.
Itse meinasin ajaa kolarin ihan samanlaisessa tilanteessa. Sisäkaistan bemaristi vaihtoi kaistaa ilman vilkkua tai varoitusta juuri kun olin tulossa ympyrään.
Sinä väistät. Ainakin Helsingissä on ympyrä Suutarilassa, jossa kyseinen tilanne on mahdollinen.
Juuri siksi, että se oikeanpuoleinen kaista on heti seuraavasta pois kääntyville. Vasenta kaistaa ajetaan sitten, jos mennään toisesta liittymästä pois.