Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulunkohan niihin joiden peräaukko repeäisi synnytyksessä?

Vierailija
01.04.2017 |

Lantion luuni ovat nimittäin kaiketi poikkeuksellisen ahtaat emättimen kohdalta. Heti emättimen etuseinämän reunalla tuntuu luu, joka kiertää sivuseinämät ja kaartuu takaseinäänkin päin. Eli voisi kuvitella että jos vaikka max. 5 cm halkaisijaltaan olevasta ympyrästä leikkaisi max. kolmasosan pois, niin ne luut menisivät samalla tavalla. Eli lapsi ei ainakaan emättimen kohdalta mahtuisi syntymään, vaan peräaukon puolelta reippaasti todennäköisesti. En ole siis raskaana, joten en ole voinut kysellä tästä, mutta asia on kauhistuttanut minua teinistä asti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mietit ihan hupsuja. Lantio kyllä alkaa leviämään raskauden aikana ja tekemään tilaa, että lapsi mahtuu syntymään. Jos on liian kapea lantio, keisarileikkaus (tosin alateitse on hyvin pienet ja hoikat ystävänikin synnyttäneet). Väliliha voidaan leikata, jos lapsi ei mahdu ulos. Mutta ei se persereikä sieltä minnekkään repeä, en ole ainakaan kuullut. Tikit ja putsausta ja paikat ovat taas kunnossa. Eikä se välilihan leikkauskaan satu, on toki paikat hellänä synnytyksen jälkeen, mutta paranevat kyllä :) Älä mieti tuollaisia, naiset ovat aina synnyttäneet ja nykyaikana lapsi saadaan ulos keinolla tai toisella ja lääkitykset on hyvät, ei siitä tarvitse kamalasti kärsiä.

Vierailija
2/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sekin repeää. Mulla jäi sulkijalihas vain yhdestä säikeestä kiinni ja sekin millin. Muut kolme napsahtivat poikki. Repesi myös kohdunsuu ja väliliha. Korjausleikkaus kesti 8 tuntia seuraavana aamuna ja alatiesynnytyskielto tuleviin synnytyksiin. Jota emme todellakaan enää edes ajatelleet :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla siitä lantion tilavuudesta kiinni ja kuten joku muukin sanoi, niin ne luut tekee raskauden aikana tilaa (rusto pehmenee hormonien vaikutuksesta).

En tiedä henk.kohtaisesti ketään, kenellä olisi perse revennyt, joten en tiedä, mikä sen sitten saa aikaan... itsellä nopea synnytys( n. 15 min ponnistusvaihe) ja vain pieni repeämä tuli, eli ei taida siitäkään olla kiinni...

Vierailija
4/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä muttei kannata ponnistaa liikaa. Olin ensisynnyttäjä kuulemma osasin ponnistaa oikein, niin suuremmilta vaurioilta vältyttiin. Tein vaan mitä kätilö käski.

Vierailija
5/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sekin repeää. Mulla jäi sulkijalihas vain yhdestä säikeestä kiinni ja sekin millin. Muut kolme napsahtivat poikki. Repesi myös kohdunsuu ja väliliha. Korjausleikkaus kesti 8 tuntia seuraavana aamuna ja alatiesynnytyskielto tuleviin synnytyksiin. Jota emme todellakaan enää edes ajatelleet :D

Sama kokemus muuten minulla, kolmannessa synnytyksessäni.

Eli,  ap, et voi etukäteen tietää kuinka synnytys etenee. Jos lapsiukumme olisi jäänyt kahteen, en olisi noin pahasti koskaan revennyt. Ja vaikka lantio on kuinka tilava, se iho ja lihas siinä napastaa jos et vauva mahdu. Silti en voisi kuvitellakaan elämää ilan tuota vauvaa.

Vierailija
6/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöksysynnytykset toki altistavat repeämille, koska kudokset eivät ehdi hiljalleen venyttyä jolloin ne myötäävät paremmin. Sfinkterruptuurat ovat harvinaisia Suomessa, mutta joku siihen pieneen prosenttiin aina kuuluu. Lääkäri kyllä tuntee sisätutkimusta tehdessä, jos lantiosi sisämitta on todella pieni.

Vierailija
7/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä muttei kannata ponnistaa liikaa. Olin ensisynnyttäjä kuulemma osasin ponnistaa oikein, niin suuremmilta vaurioilta vältyttiin. Tein vaan mitä kätilö käski.

Komppi tälle. Pään ja vartalon hallittu syntyminen ehkäisee repeämiä.

Vierailija
8/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissanne kuvittelette että jos jollekulle kaverillenne kävisi noin hän olisi sitä kaikille julistamassa. Uskoisin että suurimmalle osalle tuo olisi sellainen järkytys ja häpeä että sitä ei edes lähimmille ihmisille kertoisi mikäli ei kaikkea olisi saatu korjattua toimintakykyiseksi. Ja kyllähän noin vaan parille prosentille synnyttäjistä vaan sattuu vaikka sitä ei neuvolassa tai synnytysvalmennuksissa mainita sanallakaan. Naiset ovat aina synnyttäneet kyllä, mutta se on ollut ennen nykyistä lääketiedettä myös melkoisen yleinen kuolinsyy. Eikä luontoäitiä paljon kiinnosta vaikka synnytyksen jälkeen äiti paskoisikin alleen lopun ikänsä, kunhan vaan lapsia tulee lisää ja säilyvät hengissä seuraavaa sukupolvea tekemään se riittää.

Vierailija
9/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 jatkaa.. mulla revittiin vauva imukupilla, siitä tuli noin pahat repeämät. Vauvan päähän tuli se plutopatti joka jäi. Poika on jo 16-v mutta kuhmu päässä edelleen. "Hieman" voimakkaasti käytti lääkäri imukuppia...

Vierailija
10/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 2 jatkaa.. mulla revittiin vauva imukupilla, siitä tuli noin pahat repeämät. Vauvan päähän tuli se plutopatti joka jäi. Poika on jo 16-v mutta kuhmu päässä edelleen. "Hieman" voimakkaasti käytti lääkäri imukuppia...

Hellästikö olisi pitänyt käyttää? Kyllä lapsi on saatava syntymään, siinä ei auta hissukseen nitkutella kupin kanssa.

Vierailija
11/13 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissanne kuvittelette että jos jollekulle kaverillenne kävisi noin hän olisi sitä kaikille julistamassa. Uskoisin että suurimmalle osalle tuo olisi sellainen järkytys ja häpeä että sitä ei edes lähimmille ihmisille kertoisi mikäli ei kaikkea olisi saatu korjattua toimintakykyiseksi. Ja kyllähän noin vaan parille prosentille synnyttäjistä vaan sattuu vaikka sitä ei neuvolassa tai synnytysvalmennuksissa mainita sanallakaan. Naiset ovat aina synnyttäneet kyllä, mutta se on ollut ennen nykyistä lääketiedettä myös melkoisen yleinen kuolinsyy. Eikä luontoäitiä paljon kiinnosta vaikka synnytyksen jälkeen äiti paskoisikin alleen lopun ikänsä, kunhan vaan lapsia tulee lisää ja säilyvät hengissä seuraavaa sukupolvea tekemään se riittää.

Tämä totta!

Itse en ole 4.asteen repeämästä kertonut kenellekään, en sen vakavuudesta ja kaikesta aiheuttamasta toiminnan häiriöstä. Mieheni tietää kai jotain jos muistaa, siskot, äiti, kaverit eivät kukaan tiedä. Edes sitä, että kävin harjoittelemassa urologilla sulkijalihasjumppaa Meilahdessa, en ole kenellekkään kertonut. Ihmiset pelkäävät synnytys-kauhutarinoita ja jostain syystä ei ole kiva, että muut tietävät ettei ilma ja juuri muutkaan koskaan tule sisälläni pysymään.

Minun kohdalla lapsi oli iso, yliaikainen 16 päivää ja kokoarvio meni päin mäntyä.

Vierailija
12/13 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellästikö olisi pitänyt käyttää? Kyllä lapsi on saatava syntymään, siinä ei auta hissukseen nitkutella kupin kanssa.

Minä taas halvaannuin ja äiti repesi todella pahasti. Olisi saanut kyllä olla hieman helläkätisempi...

Vierailija
13/13 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen omalla kohdallani miettinyt, että repeäisin varmaan kunnolla peereikää myöten. Syynä todella lähekkäin olevat peereikä ja emättimen aukko. Välilihaa on ehkä noin puoli senttiä.

Ja olen todella pahoillani teidän kaikkien puolesta jotka olette saaneet vaurioita synnytyksessä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi