Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette asuneet esim. Keski-Euroopassa, menittekö ihan rappiolle, kun viinaa sai ostaa vapaasti joka kaupasta?

Vierailija
31.03.2017 |

Kertokaa!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taisi kulua vähemmän viiniä, kun sitä sai lähikaupasta. Nyt kun pitää asiakseen lähteä Alkoon ostoksille, tulee samalla ostettua enemmän, jolloin tulee myös juotua enemmän. 

Vierailija
22/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Hetkessä muutuin rappioalkoholistiksi. Sillä kysehän ei olea addiktiosta tai sairaudesta vaan ihan vaan saatavuudesta. Jos alkoholia on helposti saatavalla, sitä juodaan. Jos ei ole, sitä ei juoda. Suomessa minulla ei ole mitään ongelmaa olla juomatta, mutta keski-Euroopassa meni monta litraa viinaa päivässä, koska jos sitä kaupasta saa, on sitä myös pakko ostaa ja kerralla kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Aivan rappiolle menin Saksassa asuessani.

Viiniä ja väkeviäkin sai ihan ruokakaupasta.

Monessa kaupassa piti limsat ja vedet hakea erillisestä juomakaupasta. Vain alkoholit olivat marketin puolella 😁

Eipä niitä viinoja silti sen enempää tullut ostettua vaikka hinnatkin olivat varsin kohtuullisia.

Vierailija
24/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin rappiolle, mutta ei siitä tullut kyllä mieleen suomalaisia geenejä syyttää.

Vierailija
25/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Hetkessä muutuin rappioalkoholistiksi. Sillä kysehän ei olea addiktiosta tai sairaudesta vaan ihan vaan saatavuudesta. Jos alkoholia on helposti saatavalla, sitä juodaan. Jos ei ole, sitä ei juoda. Suomessa minulla ei ole mitään ongelmaa olla juomatta, mutta keski-Euroopassa meni monta litraa viinaa päivässä, koska jos sitä kaupasta saa, on sitä myös pakko ostaa ja kerralla kunnolla.

Monet muuttaa asumaan hotellistaan siihen kaupan edustalle, kun sitä kerrankin saa.

Vierailija
26/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ovat menneet siellä rappiolle, eivät tule tänne siitä kertomaan.

Tulin jo. Lopputulos oli muuten sama kuin suomalaisella rapajuopolla, mutta vältyin henk. koht. konkurssilta ja siihen liittyvältä nöyryytykseltä.

Vierailija
27/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan siellä kuitenkin humalajuomiseen sosiaalinen kontrolli kovempi mitä Suomessa?

Olen asunut Etelä-Euroopassa parikymmentä vuotta ja sanoisin pikemmin, että sosiaalista kontrollia ei ole. Jokainen miettii itseää ja omaa perhettään. Suomessa pitää miettiä naapuria ja lasuja ja tuttavia, mutta etelässä naapuria ei voisi vähempää kiinnostaa viinasi ja juomisesi. Ehkä naapuri jopa nauttii jos mokaat.

Se mikä minusta eroaa on se, että suomalainen tykkää olla humalassa. Sellaista kännissä olemisen tarvetta ei täällä huomaa usein. Kavereita voi tavata perjantaisin ihan selvinpäin. Juhla on juhlaa ilman viinaakin. Sen lisäksi luulen, että alkoholin vaikutukset omaan ulkonäköönkin rajoittavat. Ei haluta punaista naamaa tai lihota ja viinin juominenkin mielletään vanhojen miesten harrastukseksi.

Känninen ihminen on jotenkin surullinen tapaus, eikä ihmiset halua, että heidät samaistetaan sellaisiin.

Vierailija
28/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koska olen absolutisti mutta olen huomannut että missä ikinä ollaan niin aika monet suomalaiset naiset vaikka olisivat asuneet vuosikymmeniä Suomen ulkopuolella juovat itsensä humalaan ja mokaavat kun muut vetävät hillitymmin. On sitten paljon sellaisiakin jotka osaavat ottaa sen yhden lasillisen viiniä ja sekin usein puoliksi täytettynä alkoholittomalla mehulla tms.

Oikein täytyy nyt naureskella itsekseni miten jo pelkkä sana prosecco tuo mieleen aivan hillitömiä kuvia mieleen suominaisten illanvietoista. Ei olla tosiaan kipeitä eikä rumia ja kaikki lähistön miehet ovat vapaata riistaa!!! Miesparat:))))) 

Vierailija
29/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut nyt 10 vuotta E-Euroopassa, absolutisti olin tullessani ja niin olen edelleenkin. Huomattu on kyllä, että halpa viina on todella pahaksi joillekin suomalaisille.

Vierailija
30/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä join vähemmän viiniä, koska kauppojen valikoima oli niin huono, eikä myyjät tieneet niistä mitään. Halpoja bulkkiviinejä suurimmaksi osaksi ja kaikki kohtuulliset tosi kalliita. Halvin proseccokin maksoi 18 e. Varsinainen viinikauppa oli seuraavassa kaupungissa, ja myi lähinnä ranskalaisia ja italialaisia viinejä, jokunen chileläinen. Ja oli kallis! Olutta tuli juotua enemmän

Vierailija
31/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lähes vuoden Israelissa ja ei se viina sielläkään ollut kallista. Enkä ollut siitä edes kiinnostunut mutta falafel, nam, täytyy lähteä sinne tässä joskus että saa kunnon falafelejä, Tel Aviv, Dizzenkofilta. 

Vierailija
32/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täältä katuojasta kirjoittelen. Viina vei naisen turmioon tai sitten ei. Odottelen kovasti että koska Suomeen saadaan viinit kauppaan, ei tarvitse aina raahautua Alkoon oon käymässä.

Vierailija
33/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että ulkomailla asuessamme (siis maassa jossa viinaa sai 24/7 kaupasta) alkoholin kulutus jopa väheni, jos se nyt ei mikään ongelma ollut aikaisemminkaan.

Siis Suomessa tuntui, että viikonloppuostosten yhteydessä, jos oltiin sellaisessa kaupassa jossa oli myös Alko, tuli haettua se viinipullo, kaksi ihan varuiksi perjantain ja lauantain aterioille. Koska piti varautua, jos olis halunnut juoda ruoan kanssa viiniä. Aika usein sen pullonkin sitten avasi ja joi.

Kun ne oli siinä lähikaupassa, ei tullu ostettua valmiiksi, ellei ollut joku erikoisjuttu, vieraits tms. Koska sen pullon olis halutessaan voinut hakea siitä 5 min kävelymatkan päästä. Usein ei kuitenkaan perjantai-iltana viitsinyt sit lähteä, vaan tyytyi vissyyn ja veteen.

Vierailija
34/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkorannikolla ainakin on ongelmia enemmän kuin Suomessa.

Tämä on varmasti tilastollisesti totta, mutta Ehkä se ongelma on yksinäisyys johon juodaan. Alkoholimismi on vain seuraus. Ratkaisu alkoholismiin on jotain muuta kuin viinan kieltäminen. Ihmisten pitäisi löytää elämään muuta sisältöä kuin alkoholi ja yksin juominen.

Vierailija
35/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä ainakin kaikki tissutteli jatkuvasti. Ne on yhtä noloja kännissä kun skandinaavit, mutta eri tavalla. Enemmän siellä tuli dokattua.

Vierailija
36/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa!

Ei se ostomahdollisuus lisännyt mun alkoholinkäyttöä yhtään. Mieluummin viinit kauppaan ja tupakat jonekin erikoiskauppaan kuin päinvastoin.

Vierailija
37/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Champagne Ardennessa ja menin kyllä rappiolle, koska juotiin paikallisen vuokranantajan kanssa joka ilta. Tosin hän ei pitänyt sitä hälyttävänä.

Vierailija
38/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on alko 500m lähempänä kuin lähin ruokakauppa... pitäisikö minut adoptoida maaseudulle etten turmellu :D

jos oikeasti välitettäisiin niin alkoholia saisi ostaa vain netistä ja aina tietyn määrän jälkeen lääkärintarkastus.

Vierailija
39/39 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu, eikä menty rapiolle. Siellä alkoholi on tosiaan osa normaalia arkea. Siis muutama lasi, eikä mikään känni.

Luulen, että osa syy siihen miksi Keski-Euroopassa juodaan vähemmän, on se, että alkoholi on niin helposti saatavilla ihan ruokakaupoista ja vielä järkevään hintaan. Näin kukaan ei "hamstraa" jotain halpaa juomista kotiinsa ja sitten ihan huomaamatta ne tulee juotua.

Ihanaa Euroopassa on myös, että vanhemmat voivat ravintolassa nauttia sen muutaman annoksen alkoholia, vaikka lapset olisikin mukana, ilman paheksuntaa.