Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opiskellut yliopistossa kohta vuoden, alkoholittomia tapahtumia on ollut tasan nolla

Vierailija
31.03.2017 |

Aloitin syksyllä yliopisto-opinnot, joita on nyt jäljellä vain pari kuukautta ennen kesälomaa. Opiskelijoita on alallani vähän, mutta ainejärjestö on kuitenkin suhteellisen aktiivinen. Vuoden mittaan on ollut paljon tapahtumia – ainoa vain, ettei niistä yksikään ole ollut täysin alkoholiton. Suurin osa on ollut ihan kunnon "ryyppäjäisiä" (yökerhobileitä, rastikierroksia ja sitsejä) mutta muunkinlaisiin tapahtumiin on ollut aivan pakko tunkea alkoholi jossain muodossa: sinänsä viattomat peli-illat ja lukupiirin kokoontumisetkin järjestetään aina joko baarissa tai jonkun kotona OPM-meiningillä. Itse satun olemaan absolutisti, minkä vuoksi saan jonkin verran huomiota osakseni. Koska en ole halua erottua joukosta negatiivisessa mielessä, olen alkanut jättää illanviettoja väliin. Takaisin ei ole kauheasti kaivattu.

Miten on muilla? Onko ainejärjestöni poikkeuksellisen viinakeskeinen vai onko tämä ihan tavallista yliopistomaailmassa? Ollakseen vähääkään sosiaalinen on joko juotava tai jaksettava perustella juomattomuuttaan? Jos näin todella on, ei kauheasti ihmetytä, että monet opiskelijat tuntevat itsensä yksinäisiksi ja masentuneiksi...

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukaan ainejärjestön toimintaan ja ala itse tekemään asialle jotain valittamisen sijasta.

osallistu tapahtumien suunnitteluun. Ehota vaikka jotain liikunnallista tapahtumaa alkuun, jos muu alkoholiton meininki ei heti porukkaa nappaa. Liikunnan puitteissa alkoholittomuus varmasti kelpaa ja hauskaakin on.

Ole itse aktiivinen.

Vierailija
2/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon meilläkin oli alkoholillisia tapahtumia, mutta järkättiin myös käyntejä näyttelyihin, teatteriin, liikuntaa (sählyvuoroja, lenkkeilyä, ultimatea jne) yms. Löytyiskö jostain muualta yliopistolta sulle toimintaa, vaikka osakunnista tai muista opiskelijajärjestöistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menet mukaan ja juot alkoholitonta ja sitten, kun meno alkaa käydä liian hurjaksi selväpäiselle niin poistut. Vai ovatko kaikki alussa jo kaatokännissä?

Vierailija
4/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teekkari ja teekkareillahan tunnetusti oli alkoholipitoisia illanviettoja, mutta kyllä onneksi löytyi myös niitä, joissa ei juotu. Peli-illat ja monet kerhot olivat alkoholittomia tai sellaisia, ettei ketään kiinnostanut, jos joku on juomatta ja joku toinen illan aikana juo sen pari olutta pelin ohessa. Lisäksi oli useita liikuntatapahtumia, joissa ei juotu lainkaan. Näin siis Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Se on tosin aika pieni yliopisto ja opiskelijat olivat paljon yhdessä yli ainejärjestörajojen. Löytyisikö sinulle tuttuja ja tekemistä jostain muualta kuin oman ainejärjestösi joukosta? Ylioppilasteatterista tai jostain muusta harrastusryhmästä?

Vierailija
5/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia, että ilta-aikaan tapahtuvissa aikuisten tapaamisissa on alkoholi jossain määrin mukana.

Sen sijaan peli-illoissa ja lukupiireissä kännien vetäminen tai missään tilanteessa juomien tyrkytys tai juomattomuuden hämmästely ei ole hyvää käytöstä. Muiden juomiseen et voi vaikuttaa, mutta ei sinun tarvitse omaa juomattomuuttasi perustella.

Voit järjestää omia tapahtumia, jossa tarjoat vaikka teetä, kahvia, itsetehtyä mehua. Alkoholin kieltäminen vierailta ei kuitenkaan ole fiksua.

Jos liikunta on mukana, useimmat eivät silloin juo. Järjestäkää seuraava lukupiiri vaikka kävelykierroksena kauniissa maisemassa (luultavasti sen jälkeen osa menee baariin, mutta sille et voi mitään).

Vierailija
6/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa alkoholitonta juomaa, tilaa kokista tai JOTAIN. Ei kai sitä tartte happamana tyhjin käsin olla, vaikka muut juovatkin. Itse olin rapukesteillä alkoholittomasti ja sekin meni hyvin! Myös olen juhlinut häissä/tupareissa ilman alkoa, vaikka muut ovat juoneetkin. Asennekysymys.

Vierailija
7/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Mäkin olen absolutisti, joten mulle kaikki tapahtumat on alkoholittomia. Silti on aina kivaa eikä kukaan katso karsaasti mun limsalasejani.

8/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy yhyy, ihan kyyneleitä vuotaa nyt. Ei kukaan sua pakota juomaan jos se niin ahdistaa. Ehkä netissä valittaminen luo alkoholittomia tapahtumia

Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)

Vierailija
9/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan itse ehdottaa (alkoholittomia) tapahtumia. Ei kuitenkaan välttämättä kannata mainita alkoholittomuudesta, vaan yrittää järjestää sellaisia tapahtumia, joissa alkoholi ei ole pääosassa. Jos mainitset alkoholittomuudesta niin valitettavasti muut voivat pitää sinua hieman tiukkapipoisena ja tulee tunne, että haluat kontrolloida heidän juomistaan, eikä sinun osallistumista jatkossa välttämättä katsota niin hyvällä, kun muut pelkäävät, että arvostelet heidän juomistaan.

Esim. nyt kun kevät tulee ja ilmat lämpenee niin voisi järjestää jonkin lukupiirin vaikka piknik- henkisesti ulos. Varmasti sinnekin raahattaisiin alkoholia mutta ainakaan se ei varmasti mitään kaatokännäystä olisi. Ja tällaisessa tilaisuudessa voi aivan hyvin olla selvinpäin mukana. Kiusallisempaa niitä kaatokännäyksiä on sivusta seurata selvinpäin.

Vierailija
10/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä tätä Suomen menoa että aina pitää myrkyttää itsensä.

Vierailija
11/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On normaalia, että ilta-aikaan tapahtuvissa aikuisten tapaamisissa on alkoholi jossain määrin mukana.

Sen sijaan peli-illoissa ja lukupiireissä kännien vetäminen tai missään tilanteessa juomien tyrkytys tai juomattomuuden hämmästely ei ole hyvää käytöstä. Muiden juomiseen et voi vaikuttaa, mutta ei sinun tarvitse omaa juomattomuuttasi perustella.

Voit järjestää omia tapahtumia, jossa tarjoat vaikka teetä, kahvia, itsetehtyä mehua. Alkoholin kieltäminen vierailta ei kuitenkaan ole fiksua.

Jos liikunta on mukana, useimmat eivät silloin juo. Järjestäkää seuraava lukupiiri vaikka kävelykierroksena kauniissa maisemassa (luultavasti sen jälkeen osa menee baariin, mutta sille et voi mitään).

Tämä ongelmallinen suhde juomattomuuteen ei kyllä ole pelkästään opiskelijoiden ongelma, vaan ihan yleissuomalainen ilmiö. Olenkin sanout, että juomattomuuden syitä uteleville voi perustella sitä sanomalla olevansa autolla, raskaana, uskossa, psyykelääkityksellä ja entinen alkoholisti. Varmemman vakuudeksi voi näyttää antabuskapseliaan.

Vierailija
12/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muiden alkoholinkäyttö on sinulle noin iso ongelma, ehkä sosiaalisuus ei ole sinua varten.

Vierailija
13/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt mitään tapahtumaa ole luokiteltu alkoholilliseksi tapahtumaksi? Taitaa olla kyse siitä, että aikuiset ihmiset saavat itse päättää mitä suuhunsa pistävät tai kurkkuunsa kaatavat. Siinä vaiheessa mennään mielestäni metsään, jos aikuisten tapahtumia pitää erikseen alkaa luokittelemaan "-ton" tapahtumiksi. Tänään meillä on alkoholiton peli-ilta ja huomenna suklaaton leffapiiri. Itse myöskin absolutistina (ja kasvissyöjänä) en ole koskaan kokenut tarpelliseksi ruveta puuttumaan toisten syömisiin ja juomisiin.  Ja yliopiston tapahtumissa olin ihan täysillä mukana ja kivaa oli. Ihan ikävä on niitä aikoja!

Ja kuten jo joku mainitsikin esim. urheiluvuoroilla harvoin kukaan ottaa alkoholia, mutta niiden jälkeen saatetaan kyllä pistäytyä olusella. Ja vinkkinä baarista saa myös limsaa, kahvia ja teetä ym.

Vierailija
14/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Mäkin olen absolutisti, joten mulle kaikki tapahtumat on alkoholittomia. Silti on aina kivaa eikä kukaan katso karsaasti mun limsalasejani.

Näimpä.

Mitä tarkoittaa tuo, että takaisin ei ole hirveästi kaivattu, kun erotut joukosta negatiivisesti? Tuotko itse hirveästi esiin absolutismiasi vai arvosteletko muiden juomista? Tuntuu kyllä kummalta, jos aikuiset ihmiset tekevät jonkun juomattomuudesta niin suuren haloon. Mielestäni tollaiset lukupiirit jonkun luona- pikkupurtavaa ja juotavaa kuulostavat hauskoilta. Mitä väliä, jos muut sitten juovat sen muutaman lasillisen? Vai onko näissäkin kunnon kännäystä? Toivottavasti sinä et myöskään tee ongelmaa muiden juomisesta.

Vierailija
15/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juomattomuutta pitäisi perustella? Harvemmin asia oman kokemukseni mukaan aiheuttaa syventäviä jatkokeskusteluja vaikkapa veganismin tapaan. Näkisin ennemmin keskustelun etenevän näin:

- "En juo alkoholia."

- "Minkä takia?"

- "Olen absolutisti."

- "Miksi?"

- "Ei vaan tee mieli juoda."

- "Aha...ok".

Jos tämä on liian tungettelevaa, niin sitten on ehkä hyvä jäädäkin kotiin. Alkoholittomuuden vaatimus opiskeluikäisten sosiaalisiin tilaisuuksiin on kuitenkin aika mahdoton ajatus. Toki joku asian tiimoilla toimiva järjestö tai kerho voi hyvin sellaisia järjestää, mutta yleisenä toimintamallina ei nykykulttuurissa tule onnistumaan. Ja se on ihan hyvä. Alkoholi auttaa ihmisiä sosiaalisissa tilanteissa ja parantaa sitä kautta yhteishengen ja ystävyyksien syntymistä ennestään tuntemattomien kesken.

Vierailija
16/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillistahan se on kun tuntuu, että juomattomuuttaan joutuu selittelemään mahdollisesti enemmän kuin juomistaan. Mutta, mutta olen varma, että myös alkoholittomiin tapahtumiin on tulijita, jos ja kun vain joku niitä järjestää. - En usko, että ne missä omana aikanani olin yliopistolla olisivat jääneet viimieisiksi. 

Vierailija
17/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan kokeilla pitää lukupiirejä koululla tai vaikka hiljaisessa kahvilassa.

Kuitenkin kyllähän varmasti "normaalissakin" elämässä joudut tilanteisiin esim. illanvietoissa, että muut juovat mutta sinä et. Et voi kuitenkaan vaikuttaa muiden juomisiin. Aikuinen ihminen voi halutessaan juoda. Eri asia tietysti räkäkännäykset. Mutta niihin ei nyt ole pakko osallistua, varmaan tapahtuman luonne kuitenkin vähän ennakoi tulevasta.

Vierailija
18/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin 21-vuotiaaksi asti absolutisti, mutta ei minua haitannut koskaan se, että toiset juovat. Eikä muita haitannut se, etten minä juo, koska osasin pitää kuitenkin hauskaa ja lauloin kaikki juomalaulut ihan yhtä antaumuksella kuin muutkin, vaikkei minulla kännistä saati krapulasta ollut tietoakaan. Minulla oli aivan mahtava phuksivuosi ja bileissä tuli käytyä ahkerasti. Wappuna sain lakin siinä missä ne känniörveltäjätkin.

Älä anna sen absolutismin estää sinulta hauskanpitoa!

Vierailija
19/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo Pommacia. Sitä ja jääpaloja lasiin, niin kukaan ei kysele. On aina tyylikäs juoma joka tapahtumassa.

Vierailija
20/35 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteella vaan pitämään hauskaa. Minulta on joskus kysytty, nauranko aina niin paljon, vai vain kännissä. (Olin porukan kuski 😄)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän