Olen opiskellut yliopistossa kohta vuoden, alkoholittomia tapahtumia on ollut tasan nolla
Aloitin syksyllä yliopisto-opinnot, joita on nyt jäljellä vain pari kuukautta ennen kesälomaa. Opiskelijoita on alallani vähän, mutta ainejärjestö on kuitenkin suhteellisen aktiivinen. Vuoden mittaan on ollut paljon tapahtumia – ainoa vain, ettei niistä yksikään ole ollut täysin alkoholiton. Suurin osa on ollut ihan kunnon "ryyppäjäisiä" (yökerhobileitä, rastikierroksia ja sitsejä) mutta muunkinlaisiin tapahtumiin on ollut aivan pakko tunkea alkoholi jossain muodossa: sinänsä viattomat peli-illat ja lukupiirin kokoontumisetkin järjestetään aina joko baarissa tai jonkun kotona OPM-meiningillä. Itse satun olemaan absolutisti, minkä vuoksi saan jonkin verran huomiota osakseni. Koska en ole halua erottua joukosta negatiivisessa mielessä, olen alkanut jättää illanviettoja väliin. Takaisin ei ole kauheasti kaivattu.
Miten on muilla? Onko ainejärjestöni poikkeuksellisen viinakeskeinen vai onko tämä ihan tavallista yliopistomaailmassa? Ollakseen vähääkään sosiaalinen on joko juotava tai jaksettava perustella juomattomuuttaan? Jos näin todella on, ei kauheasti ihmetytä, että monet opiskelijat tuntevat itsensä yksinäisiksi ja masentuneiksi...
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Asenteella vaan pitämään hauskaa. Minulta on joskus kysytty, nauranko aina niin paljon, vai vain kännissä. (Olin porukan kuski 😄)
Juuri tämä! Kun muut on humalassa, niin voi itsekin ottaa syntymähumalasta ilon irti ja juhlia railakkaasti, vaikka selvin päin onkin.
Muistan aikanaan kun Hämeenkadun aproon vaadittiin mukaan alkoholiton versio. No minulle ihan se ja sama, mutta naurattaa nämä mielensäpahoittajat. Eihän sitä ole pakko juoda jos ei halua, eikä jokaiseen bileeseen ole pakko osallistua.
No pitäiskö sun hakea apua jos et pysty missään olemaan ryyppäämättä?
En tiedä missä opiskelet, mutta meillä päin Turussa on ainakin sitseillä ja esim. joulujuhlassa ollut mahdollisuus valita alkoholiton ja silloin osallistumismaksukin on pienempi. Myös kaikki lautapeli-illat yms. voi olla juomatta, vaikka ne järjestettäisiinkin baarissa. Oikeastaan missään bileissä/tapahtumissa ei ole pakko juoda alkoholia jos ei halua. Tiedän pari ihmistä, jotka ei missään tilaisuudessa juo, mutta silti osallistuu usein bileisiin ja pitää hauskaa juojien kanssa.
Niin kuin täällä muutkin ovat kommentoineet, niin selvinpäin bilettäminen voi olla vapauttavaakin. Varsinkin jos on hiljaisempi ihminen niin ei ainakaan tarvitse pelätä mitä itse sanoo, kun muilla on sata kertaa tyhmemmät jutut, joita ei varmastikaan seuraavana päivänä kukaan enää edes muista. Voi tanssia vapautuneesti ja muut laittavat sen humalan piikkiin.
Jos sinua taas huolettaa, että joudut perustelemaan juomattomuuttasi. Niin onhan niitä alkoholittomiakin siidereitä ym. Itse olin opiskeluaikoina varainainen bilehile. Ei silti olisi tullut mieleenkään silloin eikä nyt arvostella kenenkään juomattomuutta. Mielestäni maailman cooleinta on ihmiset, jotka bilettävät vaikka vesi- tai kokislasi kädessä. Joka bileisiin yleensä myös tarvitaan se selvä tai vähiten kännissä oleva tyyppi, joka sitten seuraavana päivänä kertoilee asianomaisille näitä "hauskoja" tapahtumia.
Mielestäni on siis ihan omasta asenteestasi kiinni. Enpä usko, että ketään oikeasti kiinnostaa juomattomuutesi. Oikeasti, 2010- luvulla? Mutta jos istut happaman näköisena arvostellen muiden touhuja tai kovaäänisesti peräänkuulutat alkoholittomia tapahtumia niin se on eri juttu. Huom. Kukaan ei pakota sinua bileisiin tms. mutta ei sen absolutismin tarvitse olla estekään. Nuorena ei mielestäni tarvitse olla niin ehdoton ja voi sieltä omalta mukavuusalueelta välillä poistua ja vaikka kokeilla sitä bilettämistä kokiksen voimalla. Jos ei se ole oma juttu, niin jatkossa sitten rauhallisempa menoa. Kuulostaa vain, että teet enemmän ongelmaa muiden juomisesta kuin omasta juomattomuudestasi.
Minkälainen olet sitten ollut näissä tapahtumista, jos olet erottunut negatiivisesti?
Niin, juomattomuudella tarkoitin siis nimenomaan alkoholin juomattomuutta, en minä nyt ihan kuivin suin ole yhdessäkään tapahtumassa ollut :D Ne holittomat juomat sitä mielenkiintoa juuri herättävät. Aina on tärkeää tietää, mitä lasissani tai tölkissäni on – ja jos (kun) siinä on jotain holitonta, alkaa suuri selvittely siitä, MIKSI siinä on holitonta. Tuo keskustelu on vain käyty näiden kuukausien aikana aivan helvetin monta kertaa :D Ja siis minua ei oikeasti haittaa muiden alkoholinkäyttö, ennemminkin päinvastoin: humalaisten seurassa on usein ihan lepposaa. Mutta se kummajaisena pitäminen ärsyttää. Itselleni ei tulisi mieleenkään tiedustella muilta, mitä ja miksi he juuri tänään juovat.
Eli tiivistyksenä: muiden juominen ei ole ongelma minulle, mutta minun juomattomuuteni on ongelma muille. Sen sijaan tästä muiden ongelmasta on vähitellen tullut omakin ongelmani. En halua olla ihminen, jonka käytöstä pidetään ongelmana :D Sen takia erilaisissa tapahtumissa käyminen ei enää niin kauheasti kiinnosta. (Kuulostan pieneltä marttyyrilta, tiedän. Ehkä heikohkolla itsetunnolla voikin olla vaikutusta asiaan. Joku itsevarmempi tapaus varmaan joisikin hymyssä suin limsojaan muiden uteluista vähät välittämättä. Itselleni vain tuottaa vaikeuksia olla seurassa, jossa erottuu liiaksi muista.)
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, juomattomuudella tarkoitin siis nimenomaan alkoholin juomattomuutta, en minä nyt ihan kuivin suin ole yhdessäkään tapahtumassa ollut :D Ne holittomat juomat sitä mielenkiintoa juuri herättävät. Aina on tärkeää tietää, mitä lasissani tai tölkissäni on – ja jos (kun) siinä on jotain holitonta, alkaa suuri selvittely siitä, MIKSI siinä on holitonta. Tuo keskustelu on vain käyty näiden kuukausien aikana aivan helvetin monta kertaa :D Ja siis minua ei oikeasti haittaa muiden alkoholinkäyttö, ennemminkin päinvastoin: humalaisten seurassa on usein ihan lepposaa. Mutta se kummajaisena pitäminen ärsyttää. Itselleni ei tulisi mieleenkään tiedustella muilta, mitä ja miksi he juuri tänään juovat.
Eli tiivistyksenä: muiden juominen ei ole ongelma minulle, mutta minun juomattomuuteni on ongelma muille. Sen sijaan tästä muiden ongelmasta on vähitellen tullut omakin ongelmani. En halua olla ihminen, jonka käytöstä pidetään ongelmana :D Sen takia erilaisissa tapahtumissa käyminen ei enää niin kauheasti kiinnosta. (Kuulostan pieneltä marttyyrilta, tiedän. Ehkä heikohkolla itsetunnolla voikin olla vaikutusta asiaan. Joku itsevarmempi tapaus varmaan joisikin hymyssä suin limsojaan muiden uteluista vähät välittämättä. Itselleni vain tuottaa vaikeuksia olla seurassa, jossa erottuu liiaksi muista.)
ap
Aiheen vierestä mutta itselläni oli opiskeluaikoina vegaanituttava. Monesti bileissä hakiessani syötävää tai syödessäni esim. kinkkupizzaa tms. Hän katsoi himoitsevasti toista pizzapalaani (tai niin luulin aina silloin), kysyin sitten monesti, että haluaisiko hän kenties toisen palani tai haenko esim. hänelle samalla kun haen itselleni. Tätä tapahtui muutamia kertoja. Aidosti siis en ikinä siinä hetkessä muistanut hänen olevan vegaani. Olen jälkeenpäin ajatellut, että hän varmasti luuli että yritän jotenkin pilkata hänen vegaaniuttaan.
Niin ehkä sulla on sama homma. Kun bileet on käynnissä ja viina virtaa. Niin ehkä siinä tulee sellanen "kai kaikilla on juotavaa, ai Liisalla ei vielä ole. No nyt äkkiä Liisalle juotavaa. Ai mitä et ota!? No mikset!?" Varmasti ärsyttävää ja ei sinun pitäisi joutua puolustelemaan juomattomuuttasi. Mutta ei nämä muut varmasti pahaa tarkoita, vaikka yhtä epämukavaa se varmasti sinulle silti on. Itse varmasti ottaisin jonkun alkoholittoman Happy Joen mukaan, niin enpä ainakaan kiinnittäisi niin paljoa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Mäkin olen absolutisti, joten mulle kaikki tapahtumat on alkoholittomia. Silti on aina kivaa eikä kukaan katso karsaasti mun limsalasejani.
Älä viitsi. Kyllä varmasti katsoo karsaasti. Et vain jostain syystä itse tajua sitä. Yliopistossa ryhmäydytään nimenomaan ryypäten.
Ap, liity ainejärjestöön seuraavana lukukautena ja ala järjestämään noita liikunnallisia tai sellaiseen ympäristöön liittyviä tapaamisia, missä ei voi juoda. Juurikin teatterit, museot jne.
Kyllä todellakin selvin päin olevia katsotaan kieroon. Onpa siinä kiva olla huppelissa rennoilla mielin ja yrittää unohtaa kännimokailunsa jos joku selväpäinen tarkkailee, muistaa ja tuomitsee. Ehkä ymmärtää olla kovin ääneen muistuttelematta, mutta tsori nyt vaan, näin humalaiset itse ajattelevat. Että tuo voi painaa kaiken mieleensä...
Ja voiko oikeasti jollakin olla hauskaa jatkuvasti selvin päin kännisten toilailuja katsellessa? Se juttujen toistaminen ja kännivolyymin nousu, aijaijai... En usko.
Ap on oikeassa siinä, että kännitapahtumia on yliopistossa ihan liikaa. Muutakin menoa saisi olla enemmän.
Niiin no. Entisenä ainejärjestöaktiivina muistan, kuinka jäsenistöltä tapahtumatoiveita kysyessä aina kyllä kovasti toivottiin alkoholittomia tapahtumia. Vaan kun niitä järjestettiin (teatterireissuja, museokäyntejä, liikuntatapahtumia, kävelyretkiä yms) niin ei niihin juuri väkeä tullut. Yleensä tulijat olivat meitä aktiiveja, jotka muutenkin kävivät kaikissa järjestön tapahtumissa. Ei niitä rivijäseniä sittenkään kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikanaan kun Hämeenkadun aproon vaadittiin mukaan alkoholiton versio. No minulle ihan se ja sama, mutta naurattaa nämä mielensäpahoittajat. Eihän sitä ole pakko juoda jos ei halua, eikä jokaiseen bileeseen ole pakko osallistua.
Hämeenkadun approhan perustuu rasteihin, joilta kerätään leimoja, eikö niin? Niitä leimoja saa ostamistaan juomista. Eli jos sinne ei olisi erikseen lisätty alkoholittomia vaihtoehtoja, sinne ei voisi ollenkaan osallistua alkoholittomasti. No, sanoit tuossa, että ei ole pakko osallistua. Totta tuokin, mutta miusta on kivempi ajatus, että koitetaan saada kaikki halukkaat mukaan. Oikeastaan se on jopa ihan keskeistä opiskelijatapahtumissa.
Köyhät opiskelijat ja alkoholi?! Ei pidä paikkaansa. Ei niillä ole rahaa juoda. Tai aikaa iltamille kun ahkeroivat opiskelujensa ohella töissä? Vai mitä valeuutisia mä olen lukenut?
Kun nuoret pääsevät irti vanhempien talutusnuorasta ja ennen kaikkea kontrollista, niin pitää kokeilla viinaksia enemmän kuin lääkäri määrää. Selvin päin ei ainakaan myöhemmin illalla sitä menoa kukaan jaksa katsoa. Osa absolutisteistakin luisuu hiljalleen kaljoittelemaan, mikä on surullista. Yhtä surullista on myös se, että noista opiskeluaikaan ryypiskelleistä jatkaa samaan malliin myös työelämässä - kunnes seuraa hoitoonohjaus. Kyllä on kummallinen tuo suomalaisten mielenmaisema. Terv. myös absolutisti
Missä päin opiskelet? Tule vappuna Otaniemeen juhlimaan Wiinatonta Wappua, löytyy selvin päin olevaa juhlaseuraa! Paljon on muitakin juhlijoita kuin teekkareita.