Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

--- Kesänuput vko 28 ---

07.07.2008 |

Tein taas uuden, kun viikkokin vaihtui.

Edellinen:

[http://http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=f...|http://http://www.va…]

Lohdullista että samojen vaivojen kanssa painitaan :)

meillä näpyt nyt helpottumaan päin, mutta itkuisuus lisääntyy. Aamuyöstä asti nukkui ja ähisi ja huitoi käsillä ja naama oli kurtussa ja heräili vähän väliä. Nyt on tissitellyt ja vähän väliä huutaa, ja sitten saattaa yhtäkkiä kesken huudon nukahtaa puoleksi minuutiksi ja havahduttuaan jatkaa huutoa. Hyssyttelyt eikä oikein mikään tunnu auttavan. Lisää maitoakaan ei huoli; hamuaa kyllä mutta ei tunnu olevan tosissaan eikä ala imemään ja sitten taas menee naama kurttuun ja alkaa huutaa.

Pitänee kohta lähteä kärryttelemään, vaunuihin se kuitenkin melko varmasti nukahtaa päiväunille...

Alcatraz ja tinni 1vko 6vrk

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika menee kuin siivillä...

Meillä vauvan 2. ja 3. vko olivat pahimmat mahavaivojen suhteen. Nyt on pari päivää ollut parempia. Kitinäjaksot on lyhentyneet ja pierut kulkee paremmin. Välillä kun parahtaa itkuun, tulee pieruja ihan sarjassa ja sitten neiti rauhoittuukin. Toivotaan ettei tule takapakkia. Röystäyksiä saa välillä odottaa kauan ja joskus tulee varsinkin yöllä luovutettua. Pulauttelu on lisääntynyt ja pyykkiä tulee paljon. Nyt on parina päivänä jaksanut/vaatinut samalla syötöllä molemmista rinnoista, kun aikaisemmin vain toisesta on syönyt kerrallaan (tietysti ihan ensi vuorokausia lukuunottamatta).

Olen päättänyt olla sotkematta vauvan suoliston kypsymistä millään tipoilla nyt ainakin toistaiseksi, vaikka mahavaivoja onkin. Keskimmäinen sai cuplatonia ja maitohappobakteereita ja vaivat sen kuin yltyivät. (tosin myöh. todettiin useita eri allergioita). Tällä kertaa olen ollut NIIN TUHMA, että olen vielä vetkuttanut jekovittien aloittamistakin... Ja aloituksen lykkääminen houkuttaa nyt entistä enemmän, kun on ollut pari helpompaa päivää. Neuvolassa aion sanoa, että olen aloittanut totuttamisen. Mutta kyllä mä varmaan oikeastikin alan yhellä-kahella tipalla pian totuttaa.

Kantoliinat kiinnostaisi kovasti, mutta olen ollut niin saamaton, etten ole saanut aikaiseksi etsiä tietoa ja hinnatkin on mun mielestä aika kovia. Ei viitsisi investoida, jos jääkin käyttämättä. Sikäli olisi hyvä, kun jollakin tutulla olisi, niin voisi kokeilla ensin rauhassa. Ja en tiedä sitten riittäiskö mulla edes äö eri sidontoihin...

Keskiviikkona vauva on tasan 1 kk ja silloin meillä on neuvolakin. Saas nähä onko 4 kiloa mennyt rikki, kun lakuun paino tippui aika rajusti.

Ananas ja Sanni-saniainen

Vierailija
22/62 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi viikkoa täynnä huomenna tätä yhteistä opettelua vatsanahkan ulkopuoliseen elämään ja kaikki on sujunut toistaiseksi ihan hyvin, tai sanotaanko, että aikalailla odotetusti esikoisen alkuaikoihin verrattuna. Tosin poika on kyllä vielä tähän asti nukkunut enemmän ja paremmin, esikoinen oli virkku vauva, jonka seurauksena meistä tuli väsyneet vanhemmat :-) Poika on myös huomattavasti vapautuneempi ilmastointinsa kanssa eli röyhtäilee sekä puksuttelee eikä ilma vaikuta jäävän niin helposti masuun kiertämään. Mutta kyllä meillä on jonkinasteisia vatsavaivoja itketty ihan riittävästi aina johonkin aikaan vuorokaudesta nyt muutamana päivänä.

Olen miettinyt myöskin noiden D-vitamiinitippojen aloittamista ja ajankohtaa, sillä meillä alkoi esikoisen kanssa juuri 2 vkon jälkeen ja tippojen aloituksen aikaan sen päiväiset hulinat masuvaivojen kanssa, että en jaksaisi aiheuttaa niitä, ellei ole ihan pakko. Eihän vaivat välttämättä tipoista johtuneet, mutta jotenkin sitä haluaisi minimoida kaikki mahdollisuudet. Siispä mietin myöskin ihan vakavasti, että siirrän aloitusta hieman tuota tuonnemmaksi. Vähän on dementiaa esikoisellekin D-tippojen antamisen kanssa... Täytyy vielä miettiä asiaa.

Hormoninäppyihin meille annettiin sairaalassa ohje penslata niitä (ei siis muuta ihoa, vain näppykohtia, ettei kuivata) esim. Septidinillä tai muulla kirvelemättömällä puhdistusaineella, kun pojalle tuli niitä aivan hurjana heti alkuunsa. Ne kuivuivat nopeasti pois parissa vuorokaudessa, mutta odotettavissa lienee vielä uusia hormonimyrskyjä...

Tonttu08 ja poika 13 pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu kuin siivillä ja vaikka koneelle joskus ehtiikin, niin tuntuu ettei tänne vauva-palstalle ollenkaan :(

Meidän neiti on tänään jo päivän yli kaksiviikkoinen. Ohoh! On tosiaan aika mennyt äkkiä. Viime päivät ollaan kipristelty masua etenkin iltaisin ja itse ei sitä pahimmillaan monen tunnin huutamista jaksaisi kuunnella, kun illalla on jo itekin ihan poikki ja haluaisi jo alkaa nukkumaan. Iltaisin täällä itkeskelee siis joku muukin kuin vauva. Huoh. Onneksi mies jaksaa vielä illalla vauvaa kannella, niin pääsee itse edes suihkuun. Pienen oloa helpottaa hetkeksi masulleen kääntäminen, olkapäätä vasten oleminen tai sitten syöminen, mutta niin lyhyen aikaa nuo auttavat, että parempi olisi kai jättää mainitsematta. Kävin tänään sitten apoteekissa hakemassa lääkettä ja Cuplatonia suosittelivat. Oon nyt antanut joka syötöllä tipan tai kaksi, saa nähdä auttaako. Onko jollain kokemusta, miten äkkiä noiden tippojen pitäisi alkaa vaikuttaa?!

Muuten vauva-arki rullaa ihan mukavasti. Pääosin tyttönen on onneksi tyytyväinen eloonsa ja nukkuu hyvin aina silloin, kun masua ei väännä. Itsekin saa sitten päiväunia vedettyä - ilman niitä en selviäisi!

Nimikin on nyt sitten päätetty ja paperit täytetty maistraattia varten. Täytyy laitella postiin tässä joskus. Nimijuhlia ajateltiin pitää elokuun alkupuolella. Löysin aivan syötävän suloisen, satiinisen juhlamekon yhdestä kaupasta, mutta en ihan vielä raaskinut ostaa. Täytyy nyt katsoa, pitäiskö se käydä kuitenkin hakemassa, kun vielä hetken on alennuksessakin... Mieskin suostui myöntämään, että mekko oli nätti :)

Nooh...Ehdinpäs vähän kirjoitella kuulumisia. Jaksuja kaikille :)

makri ja pikkuneiti 2vko + 1pvä

p.s. onko joku perillä, onko jo kaikki kesänuput syntyneet?!

Vierailija
24/62 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka

Pulautteleeko muiden vauvat? Mulla taitaa tulla tissistä sellaisella suihkulla maitoa (etenkin aamuyöstä) että en tiedä johtuuko siitä tuo vauvan pulauttelu, mutta sitä siis tapahtuu usein ja paljon. Tietääkö kukaan johtuuko se siis siitä, että vauva söisi liikaa vai että maitoa tulee suihkulla tai että imee ilmaa? Tyttö kyllä röyhtää hyvin, puklu voi tulla vaikka vähän myöhemminkin, etenkin jos on makuuasennossa. Mulla ei tätä ongelmaa esikoisen kans ollut (vaikka sillä olikin refluksi tauti, mutta vasta vähän myöhemmin 6kk iästä, tää pukluilu on erilaista). Meilläkin menee relat ja cuplaton, mut en tosiaan muista joka syötön yhteydessä antaa niitä ja aika tyytyväinen neiti on kyllä muutenkin, ilmat tulee pieruina ulos.

Pelottaa taas tuleva yö... viime yö oli kaamea ja tyttö nousi klo 5!

Kix ja typy 3viikkoa 4päivää

Vierailija
25/62 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä kukun, vaikka pitäisi kait mennä nukkumaan. Tuntuu turhalta mennä kun tuo meidän tyttömme herää heti syömään kun saan pääni tyynyyn...kaksi yötä olen nyt sinnitellyt ensin hyssytellen häntä klo 2:een saakka ja saaden nukkua sen jälkeen peräti 3½ h + lypsytuokio ja sitten 2½h siihen päälle. Täytyy sanoa, että alkaa pikkuhiljaa jo tuntumaan sekä fyysisesti että psyykkisesti tämä väsymys. Tulee sitten kränättyä koko perheen kanssa ja väännän sitten itkua vauva sylissä yön pimeinä tunteina :( Toivon, että nämä ekat kuukaudet menisivät nopeasti eteenpäin. Inhoan tätä pikkuvauva-aikaa kun se on niin älyttömän sitovaa kaikin tavoin ja sotkee arjen kuviot kunnes arki taas tasaantuu. Huoh, kyllä se kait siitä...

Järkyttävä finnit ja niiden alla kauttaaltaan punainen iho koristavat meidän tiitiäisen naamaa ja päänahkaa :-/ Joku jo kirjoittikin, ettei niille voi/tarvitse tehdä mitään...karsean näköinenhän tuo nyt on ja voin kuvitella, ettei olokaan ole mukava kaikkien niiden finnien ansiosta.

Kixnixkix kyseli pulauttelusta. Se johtuu juuri siitä, että vauva syö yli oman tarpeen. Meillä oli esikoisen kanssa sama juttu, puklua lensi niin, että sohvat tulvivat. Minulla oli myös järkyttävän runsasta maidontuloa, ja hän söi kuin pieni ahmatti aina kun pääsi tissiin kiinni. Nopeasti ja paljon, aivan liikaa...

Eilen toivoin jo, että koulut alkaisivat ja mieskin menisi töihin. En vain väsyneenä jaksa katsoa ihmisiä ympärilläni ja nekin hetket, joina saisin olla, tuntuvat valuvan käsistä kun joku mankuu koko ajan jotakin...ei täällä tosiaan työt tekemällä lopu ja tuo pulloruba + lypsäminen ärsyttää ihan kympillä!

No, nyt se kutsu kuuluu sitten...josko saisin neidin samantien jatkamaan uniaan kunhan ensi annan pullon maitoa...

Kanelisokeri

Vierailija
26/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjaa, en tiedä, loppuivatko ne äitihormonit jo, mutta nyt väsyttää aivan tautisesti :( Meillä nukutaan yöt noin 2,5 tunnin pätkissä, mutta itse piristyn joka syötöllä enemmän ja enemmän ja aamuyöllä en saa enää unta, vaikka vauva nukkuisi. Siinä sitten pyörin ja mietin, että enää olisi tunti nukkumisaikaa... Väsyttää ihan kauheasti. Aamukuudelta meillä alkaa sitten kitinä, joka jatkuu kolmeen-neljään päivällä. Siinä ei nuku kukaan.

Cuplatonia ollaan nyt annettu tunnollisesti myös öisin neljä päivää, eikä mainittavaa vaikutusta ole. Alan nyt epäillä, että nämä meidän huonot päivät johtuvat jostain muusta kuin masuvaivoista. Ehkä se kuuluu kehitysvaiheeseen.

Näppyjä on täälläkin, onneksi ei kauhean pahoja. Silmäkin rähmii jo kolmatta viikkoa, saa nähdä, mitä neuvola asiasta sanoo tänään.

Te, jotka pullottelette, oletteko jotenkin jakaneet syöttämisvuoroja öisin? Meillä on jotenkin vaan muodostunut rytmiksi se, että minä syötän, vaikka mies on isyyslomalla. Nyt mietinkin, miten syötöt kannattaisi jakaa, jotta molemmat saisivat nukkua vähän pidempiä pätkiä.

Poltsi+poju 3 vk

Vierailija
27/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymystä on täälläkin, mun pitäis nyt olla nukkumassa vaan en saa aikaiseksi.

Meillä kävi niin, että miehen nuorempi poika sai tahtonsa vihdoin läpi ja muutti eilen meille (pysyvästi siis). Alunperin piti tulla vasta kun miehen kesäloma alkaa, viikon päästä, mutta poika halusi tulla jo nyt. Käsittämätöntä miten äitinsä tähän suostui kun tähän asti ei ole suostunut, vaikka poika on kyllä halunnut meille jo pidemmän aikaa ja usein siitä puhunut. Koulunkin siis käy täällä, nyt aloittaa ekaluokan.

Nyt mun vaan pitäis taas sitten huolehtia vauvan lisäksi myös siitä ja pitää sillekin seuraa ja katsoa perään... Ja taas sama homma kun ovat peräti viikon olleet meiltä pois, niin kaikki pitää opetella uusiksi (tavaroiden lattioille nakkelu jne jne). STRESSI!!!

Meillä tyttö on ruvennut valvomaan useita tunteja vuorokaudessa päivän aikana, on kevyesti valveilla aina pari tuntia päikkäreiden välillä jolloin per päivä se on valveilla vähintään 6 tuntia! Jona aikana tissitellään tai kitistään tai katsellaan silmät ymmyrkäisinä maisemia. Yöt on nukkunut edelleen hyvin, muutamia ruokataukoja lukuunottamatta. Eilen nukahti 22.30, 2 maissa syöttö, 6 maissa vaipanvaihto + syöttö, 7-8 oli valveilla + syöttö, ja nyt taas nukkua posottelee.

Meillä pukluja tulee vaihtelevasti, pari päivää sitten jopa oksensi kaaressa puoli desiä maitoa... Nyt tuntuu olevan se kausi että olisi jatkuvasti tissillä. Eilen yritin sitä saada irti kun oli aivan nukuksissa, niin nyt on sitten toinen nänni ihan hellänä, siihen tuli sivuun semmoinen painaumakin ja sitä jomottaa koko ajan.

Meillä ei ole silmät rähmineet ollenkaan koko aikana!

Pitäiskö juhlistaa, täydet 2vkoa tinnillä ikää :)

Vierailija
28/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kun tyttö on nyt viimeset 3 yötä valvonut koko aamuyön ja nukkunut päivät. eli nukkuu n klo 22-1, syö, menee nukkumaan ja herää kolmen maissA eikä enää nuku....... seitsemältä meni tänä aamuna uudestaan nukkumaan ja oon ihan rikki.

kanelisokeri ihan samoissa mietteissä ollaan, en jaksa tätä pikkuvauva-aikaa yhtään! tosi harmi, kun vauva on niin ihana, mutta mulle nä yö valvomiset on yhtä tuskaa, ennemmin heräisin 5 kertaa syöttöpuuhiin, entä kukkuisin klo 3-7 pystyssä ja sit herää esikoinen eli se siitä. onneks mies on kannellu tyttöä syöttöjen välillä ympäri taloa... ehkä huono kun vertaan tätä esikoiseen joka posotti 6 tuntia putkeen neliviikkoisena, tekis niin mieli lopettaa tää tissittely, jostain syystä syytän kaikkea nyt siitä... :) no, vielä aion sinnitellä. millon tää rytmi oikeen muuttuu?? tosi hankala kun yöt on niin valoisia.

meidän neidillä ei oo onneks hormoninäppyjä, ainakaan vielä.

nyt kahvia juomaan, että kestää taas tän päivän,

kix ja neiti aamuyö kukkuja 3vk5pv

Vierailija
29/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi yö takana. Vauva heräili kolmen tunnin välein syömään, eikä sitä tyypilistä puolen yön itkua klo kahteen saakka ollut ollenkaan. Pientä aggressiota aiheutti tuo meidän 9v poika, joka heräsi vinkumaan puoli yhden maissa ettei saanut unta kun olohuoneessa ei ole ketään :( En tiedä mikä tuossa hänen itkussaan on, mutta se on alusta saakka lähinnä aiheuttanut minussa vihaisuutta kuin empatiaa ja nytkin kävin sanomassa, että kiva kun meillä on kolme vauvaa täällä!!! Kun oikea aito vauva antaisi nukkua niin isompi vauva pitää kyllä huolen siitä, ettei äiti nuku. No, kyllähän tuo rauhoittui takaisin unille kun sai pistää valot päälle huoneeseensa. Kävin sitten puoli neljän syötöllä samuttamassa loisteen sieltä.

On se vaan tosi kiva huoata, että muillakin on samanlaisia ajatuksia...

Oloni ei ole lainkaan pirteä, vaikka sain nukkua kolmen tunnin pätkissä :( Päätäkin särkee ja niska on jumissa. Lisäksi aamulla otti kupolin kun tuo meidän taapero heräsi vaatimaan velliä ja samalla vauva huusi maitonsa perään, eikä mies edes herännyt, vaikka yritin ravistella hereille auttamaan.

Meillä minä hoidan yösyötöt kun mies on väsyneenä ihan sietämätön. Mieluummin nousen itse kun alan tökkimään unesta sekaisin olevaa ihmistä ylös miljoonaa kertaa, ennen kuin hän edes tajuaa kuka ja missä on.

Eilen olimme Ideaparkissa ostoksilla ja tänään menemme myös. Jesper & Junior myi Tutan vaatteita 50% alennuksella ja Nicky & Nellyssä oli loppuunmyynti. Pitää vielä tänään tosiaan mennä uudelleen kun jäi sellainen olo, että olisi voinut ostaa enemmänkin. Mies haluaa käydä lisäksi vielä kirjakaupoissakin, joten menemme varmaankin sitten vielä keskustan kirjakaupoille.

Perjantaina olisi neuvolakäyntikin. Ihme on, jollei vauva ole kasvanut rutkasti kun hän ainakin jo tuntuu käteen paljon suuremmalta ja helpommalta käsitellä kuin vielä pari viikkoa sitten. Lääkäriltäkin pitää jossakin vaiheessa pyytää se Rotarokote resepti, ettei mene ihan pipariksi koko homma.

Kukas valitteli kipeitä rintoja. Täällä myös yksi hellärinta. Nännit alkaa näyttää ihan riivinraudoilta ja vasemman puoleisessakin on pieni haavauma...yritän kaikesta huolimatta tässä pullottelun ohella tarjota rintaa, mutta se menee sellaiseksi lupsutteluksi vain...

Jep, yritän päästä nyt suihkuun.

Kanelisokeri

Vierailija
30/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siitä voi nauttia kun toinen huutaa aamusta iltaan eikä edes hymyile?? Kaksi hymyä on tähän mennessä tullut. Kyllähän ne auttais kovasti jaksamaan. Nyt kun hymyilee neidille, niin palkinnoksi saa monta tuntia karjumista.

Joo, ei tuo väsymyskään ole mitään nautittavaa, eikä asiaa paranna tuo esikoisen uhma. Mut nyt ollaan jo puolessa välissä tätä "pahaa" vaihetta, eli 1,5kk alkaa jo olla ikää. Enää toiset samanlaiset, niin sitten pitäis vissiin helpottaa. Niin, tää toinen kuukausi taitaa olla se pahin itkujen suhteen.

Mutta on kyllä ihanaa lukea, että muillakin on tätä itkuisuutta. Mie jo tänään vollasin itse kun tuntuu etten enää jaksa. Vauvan itkua ei pääse mihinkään karkuun, sitä on vaan pakko kestää. Mie vähän luulen, että meillä tää on koliikkia niin kuin esikoisellakin. Aika tarkkaan illalla klo 22 huuto loppuu ja sitten aletaan nukkumaan. Ja sitten onkin pian aamu ja huuto taas alkaa...

Tytteli-83 ja neiti pian 6vk

Vierailija
31/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä varmasti kestämistä kokopäiväisessä huudossa kun muutama minuuttikin tekee jo tiukkaa meilläkin...

Mun on pakko ottaa taas nuo rintakumit käyttöön, tuo toinen nänni on nyt niin kipeänä siitä eilisestä ja joka imetyksellä kipeytyy näköjään lisää.

Tyttö nukahti hoitopöydälle, taidan nyt päästä itse vihdoinkin livahtamaan suihkuun (hoitopöytä on aivan suihkun oven vieressä).

Vierailija
32/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on samanlaista tää arki kaikilla... imettämistä ja pyykkikoneen pyörittämistä! Vielä esikoinen päälle niin siinähän se päivä vierähtääkin. Mie annoin eilen illalla periksi ja annoin tytölle pullosta maitoa viimeisellä iltasyötöllä. En enää jaksa sitä tissittelyä alkuyöstä kun se kestää monta tuntia. Lisämaidon jälkeen yö nukuttiinkin oikein hyvin, vauva heräsi syömään kaksi kertaa ja nukkui välit sikeästi. Aamu-uninen tapaus tämä meidän vaavi, nukkuu aamulla kymmeneen asti. Esikoinenkin herättää vasta yhdeksältä, eli saan nukuttua tosi hyvin.

Ainut mikä oikeastaan rassaa on tuo miehen treenausinto! Toki ymmärrän että pitää treenata, puoliammattilaisena kuitenkin elättää meidän perheen talvella sillä urheilulla, mutta voi helvetti että en aina jaksais tätä samaa rumbaa... en edes viitsi laskea kuinka monta tuntia sillä menee viikossa treenatessa!! Siihen vielä työt päälle niin eipä paljon äijää kotona näy! Tuntuu vaan tosi raskaalta pyörittää tätä taloutta käytännössä yksin. Välillä teksi mieli polttaa sen treenikamat :)

Hormoninäppylöitä löytyy meiltäkin, en ole niille mitään tehnyt, kaitpa ne joskus lähtee itsekseenkin pois?

Jaa, nyt taitaa kutsuhuuto kaikua tuolta makkarista... oikein paljon jaksamista kaikille!

Deepest_Blue ja tyttö 2 vko

Vierailija
33/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli myös esikoisesta vaikeuksia saada vauva oikealle imuotteelle matalien nännipäiden takia. Lisäksi rinnanpäät kipeytyivät ja haavautuivat aivan sairaasti kun olivat "kokemattomat". Rintakumilla mentiin reilu 2vkoa (tosin ei ilman vaikeuksia senkään kanssa) ja välillä aina sitten ilman. Jossain välissä se sitten jäi ja imetys onnistui lopulta ihan hyvin 8kk asti jolloin poika vieroitti itse itsensä irti. Lisämaitoa sai kokoajan lisäravintona, kun meikäläasen maito on ilmeisesti vähän kuin "rasvatonat" (ainakin kun pumppasin niin se oli sellaista läpinäkyvää )

Toinen imetys taas alkoi ikävillä haavaumilla rinnanpäissä. Pikkuherra oli kuin iili mato ja saikin heti vuorokaudessa nännit ruvelle. verta valuen jouduin himmammaan imetystä, mutta onneksi iho uusiutuu hyvin ja rintakumi auttoi jatkamaan. Kakkosenkin kanssa rintaruokinta kesti sitten sen 8kk, lisämaito siis myös lisänä.

Nyt sitten tämä kolmas, neiti kun on, niin osasi jotenkin olla rauhallinen ruuansaannin suhteen. Pojat olivat kamalan nälkäsiä jo heti, mutta neidin kanssa oli helppo opetella imetystä "vauvantahtisesti" ja rinnatkin oppivat siihen (ja olivat nännitkin ulkoistuneet edellisistä imetyksistä). Täysimetyksellä siis "päästiin" ihan näihin päiviin asti. Nyt olen antanut eilen illalla lisämaitoa 50ml kun neidin paino oli neuvolan mukaan laskusuuntainen. Tyttö on kyllä ollut tyytyväinen ihan tänne asti, mutta nyt huomaan, että alkaa kitistä imetysten jälkeen lisää ruokaa ja yölläkin tissittelee 1-2h välein.

Ensinmäisinä viikoinahan vauvan maidontarve on minimaalinen (esim. muutamanpv:n ikäisellähän vatsalaukku on vain marmorikuulankokoinen ja 10pv ikäisellä vasta pingispallonkokoinen). Ja pulauttelut johtuvat juuri siitä että vauva saa/hotkii liikaa maitoa. Meillä pojat olivat kovia pulauttelijoita, mutta he olivatkin lisämaidolla ja saivat siis pullosta "liikaa" matioa. Neiti taas ei pulauttele juuri koskaan.

Yhteenvetona siis että imetys ei tosiaankaan ole mikään helppojuttu. Ainakin itsellä oli sellainen kuva ennen lapsia, että tissi suuhun ja sillai ; ) Työtähän se vaatii aluksi, mutta antaa kyllä suuresti iloa sitten myöhemmin. En nimittäin olisi uskonut että äidin on vaikeampi luopua imetyksestä kuin lapsen. Meillä pojat vaan itse lopettivat moisen ja äitinä jäin haikailemaan meidän yhteisiä köllöttelyhetkiä : )

vauvantuoksuisin terveisin art&tyttö2vkoa6pv

PS. anteeksi kirotusvireet en jaksa oikolukea...

Vierailija
34/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään se kaksi viikkoa on jokin maaginen raja, jolloin vauvat aloittavat kähinänsä. Meidän säippäri on ollut rauhallinen tapaus, mutta tänään hän on ollut tosi kitisevä. Aamulla nukkui onneksi pitkään, minkä jälkeen lähdettiin ulos. Ukkeli nukkui kiltisti koko sen puolitoista tuntia, kun oltiin vaunuilemassa, mutta kotiinpaluun jälkeen ei oo nukkunut ollenkaan.

Mietin Artin jutun lukemisen jälkeen, että voisikohan meilläkin syynä olla maidon laatu. Viimeisen kahden tunnin aikana vauva on syönyt neljä kertaa, mutta kitinä jatkuu vain. No, huomenna on neuvola, niin selviää, onko paino nousussa vai laskussa.

Joo, minäkin kuvittelin ennen, että imetys on ihan piece of cake. Meidän pikkumies oli sairaalassa jo niin kärsimätön, ettei malttanut odottaa maidonnousua vaan vaati ruokaa heti paikalla. Kauhea itkuhan siitä tuli, kun maitoa ei herunutkaan kunnolla. Rintakumin avulla minäkin imetin ekat päivät, sitten maidon noustua se jäi pois. Mutta vieläkin maitobaarin on avauduttava heti, kun pikkuinen sitä vaatii :D

Haissa ja Nuuskis 2 vko 1pv

Vierailija
35/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin luulin ennen, että imetys on helppoa, tissi vaan suuhun ja that's it. Sain esikoisen kanssa todeta sen hankaluuden katkerasti, kuitenkin luulin, että se hankaluus johtui siitä, että esikoinen vietti niin paljon aikaa sairaalassa ja jouduin pumppaamaan sen maidon, tissille pääsi vasta pari viikkoisena ja silloin ei ollut oikeaa imuotetta enää. No nyt siis kuvittelin, että kaikki menee hyvin kun saan vauvan saman tien kotiin treenaamaan, 2 viikkoa meni itkiessä, sen jälkeen imetys on lähtenyt sujumaan ihan hyvin, rintakumeista ollaan päästy ja tyttö kasvaa ja pulautteleekin (eli maitoa siis riittää) tosin se nälkä ei pysy pois tuntia kauempaa, mistä tulikin mieleen teidän kirjoituksia lukiessa, että onkohan munkin maito ns rasvatonta maitoa... menee hermot tuohon jatkuvaan tissittelyyn, tänäänkin ollut rinnalla koko päivän kolmeen asti, kunnes sammui ja nyt tuolta makkarista kuuluu heräämisen ääniä taas, kuitenkin melkein 3 tuntia nyt nukuttu putkeen (mikseihän sitä tapahdu yöllä....). Yöllä aion kokeilla taas vaihteeksi korviketta josko tulis vähän pidempää unijaksoa meillekkin. Alkaa meinaan tää homma stresaamaan taas aikalailla.

Kix

Vierailija
36/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitohan koostuu ns. etumaidosta ja takamaidosta ja se takamaito on sitä täyttävää (muistan näin jostain lukeneeni).

Niin ja siitä mun "kurrista" eli ihan oikeasti mun maito näyttää sellaiselta rasvattomaltamaidolta, kun taas siskoni jonka tytöt ovat aina sellaisia "michelinukkeleita" niin pumppasi viereen maitoa ja se oli paksua ja kermaisen näköistä !!!!!

art

Vierailija
37/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se läpinäyvä luttanamaito on janojuoma ja siellä takana on se "ruoka". Minun maitoni on ihan keltaista ja pulloonkin muodostuu jääkaapissa sellainen kermakuorikerros päälle jota valehtelematta siinä noin puoli senttiä :) Hyvin nukkuu yöllä, kun vain kävisi unille ennen klo kahta yöllä...

Kannattaa lypsää ne enimmät luttanat pois ennen imetystä. Kun rinta on jo valmiiksi tyhjempi niin vauvakin saa paremman imuotteen ja ennen kaikkea: pärjää hienosti muutaman tunnin yöllä imemättä.

Kanelisokeri

Vierailija
38/62 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tarjoan aina ruoat yhdestä tissistä kerralla, että saa sen takamaidonkin. mun kin maito on kyllä ihan paksuhkoa ja kellertävää, mutta ehkä vaavilla kasvuvaihe tms mut ei kyllä nuku edes kolmea tuntia tällä maidolla...

Vierailija
39/62 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nytkö se alkoi... kellään kokemusta?

vaavi meni eilen klo 21.30 nukkuun, samoin me muut siinä luulossa, että saadaan se 3 tuntia ehkä nukutuksi... mitä sitä paskaa, tyttö herää klo 22.00 pieree ja siitä alkaa sellanen huuto jota en ole ikinä kuullut. meillähän on aika harvakseltaan itkevä ollut tää tyttö. itkut kestää puol kahteen aamulla ja täysin lohdutonta, mikään ei auttanut. lopulta sammui tyynyn päälle meidän sänkyyn....olikohan tää alku nyt joka iltaisille vai mistähän maha niin kipee. kakka oli vihreempää ku se sinappinen, muuta en keksiny. niin ja joi siihen huutoonsa maitoa pullosta ja puklas pois.

kix ja neiti melkein 4viikkoa

Vierailija
40/62 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin eilen antaa tuttelia ja meni se nälkään alas pieninä määrinä, mutta heti kun enin nälkä lähti niin naama meni kurttuun :) Oli nuo rinnat nimittäin eilen todella kipeät taas, eikä pelkästään nännit vaan koko rinta, lähinnä ulkosyrjältä/ sisältä, särki kuin olisi sukkapuikolla tai puukolla pistelty sisällepäin. Ei kai tää voi tulehdusta olla, kun tuo on ainut oire, kovat eivät ole? Ja tätä ilmenee vaan imetyksen jälkeen jonkin aikaa sillai aaltoilevasti, välillä vihloo tosi lujaa ja sitten ei tunnu mitään, ja sitten taas vihloo. Lämpimät nuo rinnat ovat kanssa. Vai "valmistuuko" se uusi maito sinne vaan niin tehokkaasti tms...

Meillä heräiltiin tänä yönä vähän väliä ja oli nälkä, nyt taitaa olla se tiheän imemisen jakso vai tuleeko se edes näin aikaisin... Nyt tyttö tosin nukkuu edelleen, minä vaan heräsin puhelimen sointiin vartti sitten. En eilen itse saanut päikkäreitä nukuttua niin tuntuu että olen nyt jo ihan valmiiksi väsynyt. Koiraakin sain eilen illalla harjattua, kumpikin lähtee ensi viikolla kasvattajan luokse reiluksi kuukaudeksi näyttelyturneelle.

Meillä on ollut parina päivänä keskustelua tuosta yhdessäolosta, tää on varmaan yleinen ongelma - mies on päivän töissä, tultuaan on pojan kanssa ja rappaa autoa jne jne ja illan katsoo telkkaria tms hommaa, ehkä röyhtäyttelee vauvaa pari kertaa - mun kanssa se sitten on illalla sen 10 minuuttia ennen nukahtamistaan ja silloinkin se pitää jakaa telkkarin kanssa! Ei mua haittaa että se pitää vauvan kanssa jakaa, mutta yrittäis nyt itsekin joskus olla munkin kanssani eikä vaan yrittäis karata omiaan puuhailemaan... No, enää 2 päivää ja sitten se jää oikealle kesälomalle.

Epparihaava tuntuu nyt alkaneen parantua kohinalla, sitä ei enää muista joka hetkellä liikkuessa ja kärsin jo istua puupenkeilläkin ilman pehmustetta. Olen tunnustellut että tuosta alkupäästä haavaa ei ole ommeltu ihan reunasta, ts. siinä tuntuu selvästi haavan reunat röpelöisinä sentin parin matkalta, ja sitten vasta alkaa tikkaus vähän syvempää. Taaksepäin mentäessä ompeleet on ihan reunassa eikä tunnu mitään pykäliä saumassa. Onkohan se kuitenkin revennyt hitusen tai venynyt siitä kohtaa, kun se on vielä just se mikä oli kipeä pitkään... En ole kuin kerran viitsinyt peilin kanssa katsoa viikko sitten ja silloin ainakaan en oikein nähnyt yhtään mitään, tais olla vielä turvotusta :) Peiton heiluttelukin mua jo alkais kiinnostaa, mutta oli aika lohdutonta googletella paranemiskommentteja, jokukin oli kirjoittanut että 10 kk meni ja toinen että haava repesi kesken seksin!! Kai tässä pitää maltella vielä odottaa viikko tai pari...

Alcatraz ja tinni 2vko 1 vrk