Osakesalkkuni oli n 1kk sitten 17 000e alempana kuin mitä se on nyt
pitäskö nyt myydä? mitä olet itse tehnyt kuluneen kuukauden aikana?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ostanut paljon osakkeita kuukauden sisään.
Itse asiassa, en ole tehnyt mitään
Olet varmasti ostanut osakkeita. Miksi salkkusi muuten olisi ylempänä noin monta tuhatta euroa!?
no en ole, olen pitänyt ne mitä on ollutkin. Ymmärrän toki että prosenttilaskua osaavat, kaikki mulle ja heti, voivat ihmetellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostanut Konetta, Teliaa ja paria muuta ruotsalaista firmaa ja luopunut yhdestä saksalaisesta. Jenkkirahastoon voisi alkaa työntää rahaa, kun on viime aikoina laskenut.
pari muuta kiinostaa. sandvik? boliden? betsson? Atlas copco?
H&M, Acando
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostanut Konetta, Teliaa ja paria muuta ruotsalaista firmaa ja luopunut yhdestä saksalaisesta. Jenkkirahastoon voisi alkaa työntää rahaa, kun on viime aikoina laskenut.
pari muuta kiinostaa. sandvik? boliden? betsson? Atlas copco?
H&M, Acando
Acando ei tuttu, mutta H&M omassakin salkussa ja onnittelen hyvästä ajoituksesta. H&M screams value
-________________________________________________________-
Vierailija kirjoitti:
noh sijoittajat, kommentoikaa nyt jottain. mitä olet itse tehnyt kuluneen kuukauden aikana?
Useimpina kuukausina en tee yhtään mitään, eikä nytkään ole suunnitelmissa. Nautin osinkosateesta. En edes kuvittele pystyväni ennustamaan/ajoittamaan markkinoita, joten en turhia hötkyile.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti ostanut osakkeita. Miksi salkkusi muuten olisi ylempänä noin monta tuhatta euroa!?
Ymmärrätkö, että isossa salkussa päivittäisetkin arvonmuutokset voivat olla tuhansia euroja, vaikkei ostaisi tai myisi osakkeita? Siinä missä kymppitonnin salkun arvo nousee 100€, sadan tonnin salkun arvo nousee 1000€ ja miljoonasalkun 10000€. Jos on pikku hiljaa salkkunsa tyhjästä rakentanut, niin pää kyllä tottuu tuohon heiluntaan eikä se tunnu missään.
Riippuu ihan että mistä hinnasta ne ovat nousseet ja missä niiden kurssit ovat olleet ennen kuin ovat asettuneet tuolle tasolle mistä nousivat, mikä niiden hinta on nyt ja onko se oikea hinta, mitä osakkeita ja minkälaisia osingonmaksajia, tarvitsetko rahasi milloin? Jos on eläkesäästöt ja hyviä osingonmaksajia sekä vakaita yhtiöitä niin eihän tuolle välttämättä kannata tehdä mitään. Kurssinousut ja -laskut ovat aina vaan nousuja ja laskuja eikä niitä välttämättä kannata realisoida suuntaan eikä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan että mistä hinnasta ne ovat nousseet ja missä niiden kurssit ovat olleet ennen kuin ovat asettuneet tuolle tasolle mistä nousivat, mikä niiden hinta on nyt ja onko se oikea hinta, mitä osakkeita ja minkälaisia osingonmaksajia, tarvitsetko rahasi milloin? Jos on eläkesäästöt ja hyviä osingonmaksajia sekä vakaita yhtiöitä niin eihän tuolle välttämättä kannata tehdä mitään. Kurssinousut ja -laskut ovat aina vaan nousuja ja laskuja eikä niitä välttämättä kannata realisoida suuntaan eikä toiseen.
Piilossa oleva verovelka merkittävä. Oikeastaan siksi ei mielellään myisi. Ehkä valikoiden onnistuisi ilman isompi veroseuraamuksia eli myisin vähiten tuottaneet.
Se, että osake on noussut, ei koskaan itsessään ole mikään myyntiperuste. Myyntiperuste voi olla, jos et usko osakkeen olevan enää hyvä sijoitus. Tai jos tarvitset rahaa johonkin hankintaan. Tai jos olet löytänyt jonkin paremman sijoituksen, kuin mikä se tämänhetkinen myyntiuhan alla oleva osake on. Jos piilevä verovelka on merkittävä, on ihan vihoviimeinen tikki myydä vain, koska osake tuntuu arvokkaalta. Mikä on se vaihtoehtoinen sijoitus josta uskot saavasi niin hyvät tuotot, että ne kattavat myös veroihin menevän osuuden?
Vierailija kirjoitti:
Se, että osake on noussut, ei koskaan itsessään ole mikään myyntiperuste. Myyntiperuste voi olla, jos et usko osakkeen olevan enää hyvä sijoitus. Tai jos tarvitset rahaa johonkin hankintaan. Tai jos olet löytänyt jonkin paremman sijoituksen, kuin mikä se tämänhetkinen myyntiuhan alla oleva osake on. Jos piilevä verovelka on merkittävä, on ihan vihoviimeinen tikki myydä vain, koska osake tuntuu arvokkaalta. Mikä on se vaihtoehtoinen sijoitus josta uskot saavasi niin hyvät tuotot, että ne kattavat myös veroihin menevän osuuden?
Juuri näinhän se omastakin mielestäni on. Toki haluan kuulostella muitakin mielipiteitä asiassa.
salkun korkein arvo ikinä saattaa mennä rikki vielä tänään, kaukana ei nimittäin ole
Keväinen osinkonousu. Firmasi eivät ole oletettavasti vielä makselleet osinkojaan...
Vierailija kirjoitti:
Tuskin isäsi sinulta kysyy myykö hän vai ei. Sinulla ei selvästikään ole ikää eikä järkeä edes hankkia osakesalkkua.
Vierailija kirjoitti:
Keväinen osinkonousu. Firmasi eivät ole oletettavasti vielä makselleet osinkojaan...
Kyse, kuten varmasti tarkoititkin, on osingon irtautumisesta, maksu on sitten vähän myöhemmin. Nordea jo maksoi. Melko paljon maksavat 4 x vuodessa eli osinkokiima-vaikutus salkussani ei ole merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin isäsi sinulta kysyy myykö hän vai ei. Sinulla ei selvästikään ole ikää eikä järkeä edes hankkia osakesalkkua.
Ikää on vähän liikaakin, sijoittaminenhan pitäisi aloitta mahdollisimman varhain - mieluusti jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Kävin töissä missä ajonkin pysyä vaikka mulla on maksettu talo, auto ja mökki ja vähän rahaakin tilillä.
Tykkään työstäni ja työkavereistä. Mulla on hyvä ja varma tulo. Ei mulla kyllä ole 17.000 kkpalkka, mutta jos lasketaan nyt odotusarvon-tasolla, niin epäilen että mun 4.500kk+(tulevat eläkemaksut) ovat arvokkaampia kuin tuo sun 17k
Analiisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin töissä missä ajonkin pysyä vaikka mulla on maksettu talo, auto ja mökki ja vähän rahaakin tilillä.
Tykkään työstäni ja työkavereistä. Mulla on hyvä ja varma tulo. Ei mulla kyllä ole 17.000 kkpalkka, mutta jos lasketaan nyt odotusarvon-tasolla, niin epäilen että mun 4.500kk+(tulevat eläkemaksut) ovat arvokkaampia kuin tuo sun 17k
No mutta sehän on ihan hyvä asia. Ei se minulta tai muilta ole pois millään tavalla. Toki sijoitus-toimista oli tarkoitukseni kysyä, mutta hyvä noinkin.
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisilla odotusarvoilla keissin laskit ? Talon ja auton voit olettaa maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Analiisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sehän on ihan hyvä asia. Ei se minulta tai muilta ole pois millään tavalla. Toki sijoitus-toimista oli tarkoitukseni kysyä, mutta hyvä noinkin.
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisilla odotusarvoilla keissin laskit ? Talon ja auton voit olettaa maksetuksi.
Ok. Jos sul on 1miljoona osakkeina sun odotusarvo on kyllä suurempi. Luulin että salkkusi on pienempi ja sen vuoksi "oletin" että mun odotusarvo on suurempi. Eli: en laskenut. ;-)