Millä saavuttaa kylläisyyden tunne ilman leipää?
Vatsani ei tunnu enää sietävän leipää. Olen ajatellut jättää sen pois kokonaan, mutta ongelma on, että nälän tunne ei lähde ilman leivän syömistä! Kyse ei ole siitä, että söisin liian vähän, sillä mittaan aktiivirannekkeella kulutustani ja lasken syömäni kalorit. En laihduta.
Millä ihmetellä tästä nälän tunteesta pääsee eroon?
Kommentit (16)
Rasvasta enemmän proteiineja. Lisäksi voit syödä hiilihydraatteja muusta kuin leivästä, esim. banaaneista, perunoista, bataatista, riisistä.
Ööö... miten se leipä vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen? Itse syön leipää hyvin harvoin (keliakia), enkä kyllä kärsi mistään nälän tunteesta. Viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kasviksia tulee se puoli kiloa päivässä ja muukin ruoka on mahdollisimman prosessoimatonta ja ravintorikasta ja on kyllä kylläinen olo melkein koko ajan.
Helppoa. Kermarahkaa, munakasta, kermaista jugurttia, juustoa, kinkkua jne.
Proteiinia ja rasvaa. Itse käytän paljon erilaisia öljyjä koska eläinrasvan käyttöä minimoin. Linssit ja pavut on hyvä proteiinin lähde.
Jätä leipä syömättä ja syö päälliset. Ota salaatinlehti, siihen päälle ladot reilusti voita, juustoa, makkaraa, jotain muuta mitä haluat. Sitten kääräiset vaikka rullalle ja syöt. Rasva pitää nälän poissa pitkään, ei hiilari eikä varsinkaan proteiini.
Pelkät proteiinit, vaikka pyrinkin itse syömään proteiinipainotteisesti, eivät kaikilla ihmisillä riitä kylläisyyteen, vaan sen tekee makroravintoaineiden tasapaino ateriassa.
Esim. söin eilen ison munakkaan, mutta jo hetken päästä tunsin rehellistä nälkää. En kuitenkaan tunne nälkää yhtä lyhyen ajan kuluttua, jos aterialla on hiukan vähemmän proteiinia ja sen tilalla hyvälaatuista hiilaria, esim. täysjyväriisiä.
Ehkä me ihmiset olemme erilaisia tältä osin? Ap:lle suosittelen täysjyväriisiä ja -spagettia yms.
Voita ja sen päälle voita niin ei tuu nälkä.
Mielestäni nälkä lähtee (suhteessa syötyihin kaloreihin) parhaiten proteiinilla ja rasvalla. Esimerkiksi kananmuna täyttää todella hyvin, jos vertaa samaan energiamäärään vaikkapa sitä voileipää.
Proteiini pitää nälän poissa.