Miksi joskus sanottiin, että ei saa syödä yli kaksi kananmunaa päivässä?
Mulla on tällainen muistikuva lapsuudesta. En muista oikein perusteita sille. Mistähän oli kyse?
Kommentit (14)
Raja oli pikemminkin kaksi munaa viikossa. Munien luultiin nostavan kolesterolia.
Se oli kyllä kaksi viikossa :D
Mikäli ollaan yhtään samalla vuosikymmenillä. Olen syntynyt -71
Ja tosiaan kuviteltiin, että keltuaisen rasva kohottaa kolesterolia. Sittemminhän tämä on kumottu. Kolesterolia ruuassa ei tarvitse vältellä, ellei ole taipumusta korkeaan kolesteroliin.
Munankeltuaisessa on enemmän kolesterolia kuin missään muussa elintarvikkeessa.
Yleensä ravinnosta tuleva kolesteroli ei nosta veren kolesterolia, paitsi Suomessa yleinen geenipoikkeama nostaa.
Useilla suomalaisilla on geeneissä alleeni, joka on hyvin herkkä korkealle kolestorille ja kanamunien ajateltiin olevan yksi syy korkealle kolestorille. Niinpä kansalliselle tasolle vedettynä ravintosuositukset kehoittivat säännöstelemään kanamunien syöntiä.
Jopa netin ravintohörhöjen vihaama, ruokateollisuuden synnyttämä demoni (niih! ootteko nähny ikinä sen syntymätodistusta, ette!!!) Fogelholm, jonka kuvan päälle ravintohörhöt heittelevät aamuisin elohopeaa, on sanonut että jos käy testeissä ja alleenia ei ole niin kanamunia voi syödä huoletta enemmän.
Tilastotieto, kansalliset ravintosuositukset vs yksilö, ne menee netin ravintohörhöiltä niin kovaa ja ylhäältä ohi etteivät ymmärrä syitä tälle.
Heh, ajattelen suomalaisia aina suhteellisen valistuneena kansana ravinto-opillisten seikkojen suhteen, mutta yllättyä saa.
Varmasti vieläkin hyvä ohje, ettei säännöllisesti syö kahta munaa enempää päivässä. Täällä onkin kerrottu jo että ohjeistus oli korkeintaa kaksi munaa viikossa. '
Syykin on kerrottu.
Mä syön melkein joka päivä 2-5 kananmunaa, eikä ole mitään ongelmia. :D
Valaiskaahan kiltit, missä testeissä pitää käydä, mistä sen saa ja ehkä jopa mitä maksaa. T. nimim. kolesteroli oli yllättäen yli 7, vanhemmille ei ole valitettu kolesteroliarvoista mutta mulle olisi alle viisikymppisenä naisena lyöty statiinit kouraan suoraan. Mulla on ollut aiemmin jonkin verran päälle 5. Hdl hyvin korkea myös, triglyseridit normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli onkin sellainen että sen tuntee ja näkee itse jos ongelmia on ;)
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaahan kiltit, missä testeissä pitää käydä, mistä sen saa ja ehkä jopa mitä maksaa. T. nimim. kolesteroli oli yllättäen yli 7, vanhemmille ei ole valitettu kolesteroliarvoista mutta mulle olisi alle viisikymppisenä naisena lyöty statiinit kouraan suoraan. Mulla on ollut aiemmin jonkin verran päälle 5. Hdl hyvin korkea myös, triglyseridit normaalit.
Työterkkarissa tehtiin ainakin itselle testit, joissa mitattiin mm. geeniperimän vaikutus
Oli vähän liian yksinkertainen se munan rajoitus, vaikka siinä on paljon kolesterolia, niin siinä on myös paljon vitamiineja ja rasvoja, jotka ovat hyväksi elimistölle, eikä se kolesterolikaan sieltä juuri imeydy useimmille ihmisille pahennukseksi.
Esim. katkaravuissa on kolesterolia, mutta ei sen ole havaittu nostavan kolesteroliarvoja.
En ole enää aikoihin jaksanut kiinnittää mitään huomiota erilaisiin tutkimuksiin.
- Välillä on hyvä/ei hyvä syödä kananmunaa
- Välillä on hyvä/ei hyvä juoda maitoa
- Välillä on hyvä/ei hyvä syödä ruisleipää
jne jne....
Olen syönyt ja juonut juuri kuten olen halunnut. Hengissä ollaan, enkä ole kipeänäkään tainnut olla pariin vuoteen.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli onkin sellainen että sen tuntee ja näkee itse jos ongelmia on ;)
Niin no, minäkin olen syönyt vuosia ka 3 kananmunaa päivässä ja säännöllisesti käyn kolesterolin tarkistuttamassa. Eiköhän hänkin ole tarkastuksissa käynyt, jotta voi sanoa noin.Minulla laski ja on pysynyt 4:n pinnassa koko ajan. Lähtötaso silloin kun muutin ruokailutottumuksia muutenkin oli 7,7
Näitä ravintosuosituksia tulee ja menee.
Ikiaikainen viisaus: kohtuus kaikessa pitänee kuitenkin paikkansa.
Olen jo kuusikymppinen eli palsta näkökulmalsta ikäloppu. Mutta niin kaikenlaista "suositusta" on nähty, että piut paut niille.
Tavallinen sekaravinto normaalipainon säilyttäen, paljon liikkuen ja turhaa stressamatta on minun mottoni.
Käsittääkseni liittyi jotenkin kolesteroliarvoihin.