Lapsen koulun rehtori soitti.
On kuulemma ollut nyt niin levotonta, että hän sain väliaikasen erotuksen koulusta.
Poika siis yläkoulussa, ja tänä vuonna ollut varmaan + 40 kasvatuskeskustelua ja soittoa koululta, nyt opettajat ihan loppu ja rehtori ei enää jaksa myöskään katsella tätä touhua. Laittaa pojan jäähylle koulusta, ja jos sen jälkeen ei ala käyttäytyä, niin kyseeseen tulee koulun vaihto.
Poika liikkuu väärissä piireissö ja käyttää huumeita, laitoksessa ollut kerran. Viimeisin asia mitä teki koulussa, oli että spray maalasi koulun käytäviin pimpan kuvia seinille mustalla spraymaalilla.
Mitä teen pojan kanssa? Kotonakin konstit loppu. Ei enää jakseta mieheni kanssa tätä touhua? Olemme täysin loppu ja kyllästyneet tähän meininkiin, kun poika ei vain osaa käyttäytyä.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt muutaman kerran pojan hallusta kannabista ja kolmiolääkkeitä, ja 1 kerran olen löytänyt lääkeruiskun. Kiitos kommenteista, pitääpä alkaa tekemään pojalle huumetestejä ja ilmoittaa lasulle, että poika niitä käyttää.
Kyllä on kotona ollut kuria, mutta siitä huolimatta pojasta on tämmöinen tullut, kun on jo ala-asteesta lähtien hengannut hämärien tyyppien kanssa. Arestit sun muut eivät enää toimi, koska poika karkaa kotoa niistä huolimatta. Viikonloppuisin saattaa olla kaksikin yötä pois kotoa ilmoittamatta, ja viikolla tulee aamuyöstä monesti kotiin humalassa.
Kyllä se varmaan pitää ehdottaa huostaanottoa lastensuojelun tantoille, eipä tässä muutkaan vaihtoehtoa enää ole.
Ap
Anteeksi jos syyllistän. Mutta mitä hittoa: Miksi olette antaneet pojan hengailla "hämärien" tyyppien kanssa jo ala-asteesta lähtien?????Pistää vihaksi tällainen toiminta, eli teillä ei ole ollut mitään kykyä laittaa poika ojennukseen? Miksi ette kieltäneet tuollaiset kaverit? Esim arestilla. Ja nyt kirjoitat että olet löytänyt lääkeruiskun. Eli poikasi käyttää suonensisäisiä huumeita? Huh huh. Toivon että tämä on vain provo, vähän siltä alkaa tuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt muutaman kerran pojan hallusta kannabista ja kolmiolääkkeitä, ja 1 kerran olen löytänyt lääkeruiskun. Kiitos kommenteista, pitääpä alkaa tekemään pojalle huumetestejä ja ilmoittaa lasulle, että poika niitä käyttää.
Kyllä on kotona ollut kuria, mutta siitä huolimatta pojasta on tämmöinen tullut, kun on jo ala-asteesta lähtien hengannut hämärien tyyppien kanssa. Arestit sun muut eivät enää toimi, koska poika karkaa kotoa niistä huolimatta. Viikonloppuisin saattaa olla kaksikin yötä pois kotoa ilmoittamatta, ja viikolla tulee aamuyöstä monesti kotiin humalassa.
Kyllä se varmaan pitää ehdottaa huostaanottoa lastensuojelun tantoille, eipä tässä muutkaan vaihtoehtoa enää ole.
Ap
No et itsekään taida mikään penaalin terävin kynä olla: olet toistuvasti löytänyt huumeita pojaltasi, mutta et ole viitsinyt toimia. Tuo "lastensuojelun tantoille" kruunasi kaiken. Onko sinulla kenties elämäntapaongelmia?
Vaikka itse kannabismyönteinen olenkin, niin tästä tuli kyllä paha mieli. Ei nuoren, varsinkaan yläasteikäisen lapsen kuulu vetää pilveä. Itse ollessani ala-asteella, luokkalaiseni poika alkoi vetää tupakkaa ja alkoholia jo 6.-luokalla, ja jo 9. luokkaan mennessä oli alkanut vetää piriä ja muuta vahvaa kamaa. En tiedä, mitä hänelle kuuluu nykyään, kun en ole nähnyt sitten yläasteen loppumisen jälkeen.
Toivon kaikkea hyvää pojallesi ja teille vanhemmille myös. Toivottavasti saatte pojan elämän raiteille, ennenkuin on liian myöhäistä.
Tämän ketjun myötä te kaikki vanhemmat voisitte avata vähän silmiänne nuorisoanne kohtaan, ja tutkikaa kenen seurassa ne liikkuu ja mitä puuhaavat. Huumeiden käyttö ei tänä päivänä ole enää niin harvinaista ja jos ummistatte silmänne niin kuin tämä aloittaja, niin lopputulos on tämä. Lapsi käyttää suonensisäisiä huumeita, ja vanhemmat ei ole moksiskaan. Huolestuttavaa! Valistakaa myös lapsianne, että nykyään kannabis voi olla synteettistä, vaikka he eivät sitä ostohetkellä tietäisikään, ja se on satoja kertoja vahvempaa ja vaarallisempaa kuin oikea kannabis. Jos huumeiden käyttö on vanhemmillekin niin pelottava asia, että asiasta ei koskaan ole puhuttu kotona, niin teette lapsille karhunpalveluksen. Uteliaat menevät itse tutkimaan asioita ja testaamaan. Ei tarvitse olla luuseri tai lähiönuori, vaan näitä on ihan rikkaissa perheissäkin.
onkohan unohtunut kasvatus siinä iässä kun olisi vielä voinut, mutta kun on ollut semmonen hellan terttu. eikun vankilaan
Vierailija kirjoitti:
Aika usein näissä huumeet vapaaksi keskusteluissa vedotaan siihen, että laittomuudestaan huolimatta kannabis on jopa alkoholia haitattomampi päihde.
Nuorten osalta vain tuntuu unohtuvan se että kannabista käyttävät nuoret keskimäärin myös juovat useammin ja enemmän kerralla, kuin ne jotka eivät käytä kannabista.
Ja kannabis on erityisen vahingollista vielä kehitysvaiheessa olevan nuoren aivoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No et itsekään taida mikään penaalin terävin kynä olla: olet toistuvasti löytänyt huumeita pojaltasi, mutta et ole viitsinyt toimia. Tuo "lastensuojelun tantoille" kruunasi kaiken. Onko sinulla kenties elämäntapaongelmia?
Samaa mieltä, tuo "lastensuojelun tantta" paljasti pahan asenneongelmasi, tai sitten tämä onkin provo! Mutta juttu voisi olla tottakin jonkun kohdalla. Ihmettelen kyllä tuota, että olette antaneet pojan liikkua sitten huonossa seurassa, jos sen tiesitte.
Ei sitä toivoa vielä ole menetetty. Parempi myöhään kun ei milloinkaan. Menneiden tekemättä jättämisten murehtiminen ei nyt auta. Lapsi on kuitenkin vielä alaikäinen, joten toimia voi. Tässä tilanteessa miettisin itse kaikki vaihtoehdot läpi ja toteuttaisin parhaaksi katsomani tai niiden yhdistelmän. Miten se lapsi suhtautuisi rehelliseen selkäsaunaan eli remminä pyllylle? Rikkeet kuitenkin sen verran isoja. Entä kotiaresti? ammattiapu? Tärkeintä on sitten olla johdonmukainen, eli ei anna periksi. Kiittää myöhemmin.
Luulen että tämä on jonkun narkkarin kirjoittama provo.
Olen monesti miettinyt, että väärille poluille joutuneille nuorille pitäisi olla myylyhoidon kaltainen hoito, jossa olisi tarpeeksi jämäköitä ohjaajia. Kukkahattutädeistä ei ole tässä tapauksessa mitään apua tai hyötyä. Nro 14 kirjoitti pitkän sepustuksen, mutta ei ottanut huomioon juurikaan sitä, että vanhemmat ovat uupuneet ja menettäneet otteensa poikaan. Kun tilanne on tämä, on kaikkien osapuolten kannalta parasta, että poika siirretään johonkin hoitolaitokseen (ensin huumekatkolle) ja pidetään siellä riittävän kauan, että alkaa itsekin käsittää, miten typerästi ja tuhoisasti hän on toiminut. Valitettavasti vain nuo koulukodit eivät ole kenellekään paras ratkaisu, jos ongelmia on kasaantunut paljon. Tämäkin poika tulee yhteiskunnalle tuhottoman kalliiksi, asuipa hän missä tahansa. Jos hänet jätetään kotiin vanhempien hoteisiin, niin siinä menee kolmen ihmisen elämä tärviölle, useammankin, jos pojalla on sisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Miten ja milloin pojasta on tuollainen tullut? Syytätkö kaikesta huonoa seuraa?
En ole aloittaja mutta tiedän hyvin että osa nuorista on ihan oikeasti huonoa seuraa ja heidän seurastaan on vain hyvä pysyä pois ja he tietävät sen itsekin.
Nuoria kiinnostaa kielletty oli se sitten seura tai esim viina ja huumeet. Kukaan ei koskaan tiedä onko viina tai huumeet vain pahaksi itselle vai voiko lopettaa tuosta vain. Huumeille ei yksikään vanhempi voi mitään kun nuori on koukkuun joutunut. Vain nuoresta itsestään lähtevä halu ja tahto tuo raittiuden.
Meistä vanhemmista kuka vain voi joutua siihen tilanteeseen että oma nuori on huumekoukussa. Se tapahtuu nopeasti eikä kenelläkään pidä olla ylimielisyyttä sen suhteen. Kannattaa lukea muutama juttu esim päihdelinkin keakusteluista niin huomaatte miten asia on ollut kaikille valtava yllätys ja järkytys.
Aloittajalle voimia. Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma ollut nyt niin levotonta, että hän sain väliaikasen erotuksen koulusta.
Poika siis yläkoulussa, ja tänä vuonna ollut varmaan + 40 kasvatuskeskustelua ja soittoa koululta, nyt opettajat ihan loppu ja rehtori ei enää jaksa myöskään katsella tätä touhua. Laittaa pojan jäähylle koulusta, ja jos sen jälkeen ei ala käyttäytyä, niin kyseeseen tulee koulun vaihto.
Poika liikkuu väärissä piireissö ja käyttää huumeita, laitoksessa ollut kerran. Viimeisin asia mitä teki koulussa, oli että spray maalasi koulun käytäviin pimpan kuvia seinille mustalla spraymaalilla.
Mitä teen pojan kanssa? Kotonakin konstit loppu. Ei enää jakseta mieheni kanssa tätä touhua? Olemme täysin loppu ja kyllästyneet tähän meininkiin, kun poika ei vain osaa käyttäytyä.
Onko hän ollut keskosvauva?
Muuten traumaattinen synnytys?
Itse harkitsisin ehkä väliaikaista sijoitusta johonkin sopivaan perheeseen.
Meillä on hyvin omaehtoinen 12-vuotias, isältä peritty lievä ylivilkkaus...
Tiedän miltä tuollainen tuntuu:
syyttävät sormet äidissä koko ajan.
Koettakaa jaksaa!
Ja uskaltakaa vapauttaa itsenne ihan kaikesta vastuusta, mitä poika tekee. Hänen täytyy ottaa pikkuhiljaa ihan itse vastuu tekemisistään.
Enpä tiedä muusta mutta nyt ei kannata luovuttaa. Otatte vastaan kaiken mahdollisen avun, jota saatte. Parin vuoden päästä, kun poika on täysi-ikäinen niin voi olla jo liian myöhäistä.
Onko esim. selvitetty ADHD:n mahdollisuus?
Kotiin ja koulu kotona
Jos ei onnistu niin muutto landelle ja sama siellä
Jos ei onnistu niin laitoshoitoon
Alaikäinen on täysin pelastettavissa koska teillähän se valta vielä on. Ja ette todellakaan nyt vapauta itseänne yhtään mistään vastuusta niin kuin joku neuvoi, hyvänen aika vielä menee kymmenenkin vuotta ennen kuin kaveri oikeasti on aikuinen! Kymmenen vuotta aikaa pelastaa kokonainen loppuelämä. Teillä on toisenne mutta pikkukaverilla ei vielä ole ketään muuta kuin teidät .
Vierailija kirjoitti:
....Tämä herra tarvitsisi jonkin unelman tai tavoitteen jonka vuoksi ei kannata pilata omaa tulevaisuutta ja mainetta, koska on vaikeaa ja turhalta tuntuvaa lopettaa hauska juhliminen ja rellestys jos ei näe mitään syytä miksei voisi tehdä niin ja mitä se haittaisi.
Jaksamista ja toivotaan parasta tulevaisuutta.
Allekirjoitan tuon täysin. Oma huumeiden käyttö päättyi kun ymmärsin kiinni jäämisen vaikutukset tulevaisuuteeni n. 17-vuotiaana. Nyt olen elämässä monella mittarilla onnistunut.
Näitä unelmien siemeniä olisi pitänyt kylvää lapsesta asti, mutta vielä ei ole myöhäistä. Toivotan jaksamista ja onnea että nuorenne löytäisi tiensä.
Tervetuloa meidän Suomi ensin leiriin Rautatientorille, täällä kaivataan nuorta vetreää lihaa kun taistellaan Suolen puoletsa. Samalla poika oppii kuria ja kunniottamaan vanhempia, kun alistuu oikeiden miesten kuriin.
Rajat ja rakkaus, katso lasta 2 vuotta muuten katsot koko elämän.
Onko nuorisopsykiatrisen hoidon tarvetta? Kuulostaa kyllä tuo käytös siltä, että ties vaikka olisikin. Kyllä kannattaa tästäkin puhua lastensuojelun kanssa ja kysyä onko nuorta mahdollista saada vaikka osastolle tutkimusjaksolle.
Minäkin olin teininä väärää ja huonoa seuraa eräälle kaverille hänen vanhempiensa mielestä. Totuus kuitenkin oli että tämä kaveri oli meidän porukkamme suurin rötöstelijä ja muiden yllyttäjä rötöksiin. Vanhemmat yleensä haluavat uskoa että oman lapsen huono käytös yms. ovat joidenkin muiden vika.
Ymmärrettävää sinänsä.