Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverit ovat kaikki erilaisia kuin itse

Vierailija
28.03.2017 |

Lounaalla ja kahvitauolla on raskasta, kun tuntuu että sosialisoiminen on ikään kuin toista työtä, kun kenenkään seuraan ei erityisesti kiinnosta hakeutua. Sama homma jatkunut jo kolmessa työpaikassa, sen jälkeen kun vaihdoin matalamman koulutustason töihin työttömyyden jälkeen ja vieläpä alalle, joka ei todellisuudessa ole lähelläkään ominta juttuani. Nämä ovat vielä sellaisia hommia, että lounaalla ja kahvilla on todellakin aikaa notkua ja sitä sosialisoimista kyllä odotetaankin työyhteisössä. Miten olette ratkaisseet tilanteen? En osaa olla niin kypsä, että pystyisin keskustelemaan kiinnostuneena "ihan erilaisten" ihmisten kanssa (joka päivä!).

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lappu etten ole suoriutunut työstäni oikein. Kait? Nyt kuukauden seurannassa että puhunko :D ja jos pomo on sitä mieltä ettei mikään ole muuttunut tulee kirjallinen varoitus.

Ja oli todellakin syy tuo; sanoi päivämääränkin jolloin olen ollut "puhumaton".

Kirjallinen varoitus siitä ettet ole tarpeeksi sosiaalinen? :D

Vierailija
22/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku lappu etten ole suoriutunut työstäni oikein. Kait? Nyt kuukauden seurannassa että puhunko :D ja jos pomo on sitä mieltä ettei mikään ole muuttunut tulee kirjallinen varoitus.

Kyllä. Ja vain yhtä ihmistä kohtaan. Ja käytän liikaa huutomerkkejä kun kirjoitan. Esim. Kiitos R**ja kakusta, oli hyvää!!!!!

Joku ei taida minusta tykätä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikalla pakotetaan sosialisoitumaan ja muiden jutut ei kertakaikkiaan nappaa, niin voisi suureen ääneen kahvitauolla alkaa paasaamaan itseään kiinnostavaa asiaa, oli se sitten vaikka pitsinnypläys, hevostenhoito tai vaikka politiikka, nimenomaan täytyy tehdä tämä suureen äänellä ja intensiteetillä. Eiköhän sitten aleta hyväksyä sekin, että jää välillä pois yhteisistä kahvitteluista. 

Vierailija
24/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja vain yhtä ihmistä kohtaan. Ja käytän liikaa huutomerkkejä kun kirjoitan. Esim. Kiitos R**ja kakusta, oli hyvää!!!!!

Kokeile vähentää kolmeen huutomerkkiin.

Vierailija
25/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eipakollinen kirjoitti:

Jos useassa paikassa sama tilanne, niin ehkä voisi tarkastella itseään ja omaa toimintaa. Voisiko sitä jotenkin kehittää.

Ajattelen usein millä tavalla voisin kehittää itseäni ja omaa toimintaa. Kuitenkin, miten esim. itse toimisit, jos olisit jossain paikassa missä jauhettaisiin jatkuvasti lähes kirjaimellisesti pelkästä lätkästä/fudiksesta, mitä itse et seuraisi lainkaan? Tuo oli nyt vain esimerkki, kun en jaksa tilannetta avata.

Vaikka sillä tavalla voisit kehittää itseäsi, ettet viitsisi provoilla tyyliin "jouduin tässä matalamman koulutuksen töihin, joten tietenkin kaikki ovat minua huonompia ja ikävämpiä eivätkä osaa puhua mistään kiinnostavista aiheista".

Sillä siitähän tässä oli kyse: ihmisten arvottamisesta koulutuksen mukaan.

Vierailija
26/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten olet niiden kanssa? Itse olen it-alan firmassa jossa kaikki muut nuoria tai nuorehkoja miehiä, minä keski-ikäinen täti-ihminen. Ihan itsekseni käyn lounaalla ja tauoilla, ja ihan sama mulle mitä muut siitä ajattelee. Aika moni niistä miehistäkin näyttää käyvän itsekseen, ilmeisesti ihan koska ovat introvertteja ja viihtyvät parhaiten tauoillaan omassa rauhassaan.

Miten minä pääsisin teille töihin?

Nimimerkillä introvertti täti keskellä möliseviä "sosiaalisesti lahjakkaita" räpätätejä.

Mä olen sen verran tiukka täti että onnistuisin pitämään linjani ihan missä vaan. Jos joku huomauttaisi käytöksestäni (on sitä tapahtunut joskus) vastaisin sen verran suoraan ettei tarvisi ihmetellä. Esim. kerran kun joku (ärsyttävä hölöttäjätyyppi, entinen myyntimies) aiemmassa työssä kitisi jotain tiimihengestä, kehotin työntämään sen tiimihengen perseeseensä. Olen myös ilmoittanut, että tauot ovat omaa aikaa ja haluan käyttää sen parhaimpaan mahdolliseen palautumiseen työstä, ja minulla tämä palautuminen tapahtuu parhaiten kun saan olla yksin.

Vain palkaton tauko on omaa aikaa. Kahvitauko työaikana on palkallista aikaa ja siten on oltava tiimin kanssa, jos niin päätetään.

Vierailija
27/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sen verran tiukka täti että onnistuisin pitämään linjani ihan missä vaan. Jos joku huomauttaisi käytöksestäni (on sitä tapahtunut joskus) vastaisin sen verran suoraan ettei tarvisi ihmetellä. Esim. kerran kun joku (ärsyttävä hölöttäjätyyppi, entinen myyntimies) aiemmassa työssä kitisi jotain tiimihengestä, kehotin työntämään sen tiimihengen perseeseensä. Olen myös ilmoittanut, että tauot ovat omaa aikaa ja haluan käyttää sen parhaimpaan mahdolliseen palautumiseen työstä, ja minulla tämä palautuminen tapahtuu parhaiten kun saan olla yksin.

Mutta eihän tuokaan ole kivaa olla tuollaisella "hyökkäävällä" asenteella liikeessä. Ja sinulla täytyy olla jotain aika haluttua osaamista, jos voit käyttäytyä työpaikoilla (alusta asti?) miten huvittaa ja silti pysyä töissä.

Mä olen luonnostani aika terävä ja hyökkäävänluontoinen ihminen, sellainen kiivas. Se on mun trademark johon kaikki on tottunut ;) Hate it or love it, that's who I am! 

Mulla tosiaan on hyvin haluttua it-alan osaamista. Saan työtarjouksia jopa hakematta töitä, kun esim. ex-kollegat vihjaavat nykyisille työnantajilleen "gurusta". It-alalla muutenkin suhtaudutaan omituisiin nörtteihin outoine tapoineen varsin suvaitsevasti. Koodarit nyt vaan on sellaisia, kuka milläkin tavalla outo :D

Vierailija
28/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tuokaan ole kivaa olla tuollaisella "hyökkäävällä" asenteella liikeessä. Ja sinulla täytyy olla jotain aika haluttua osaamista, jos voit käyttäytyä työpaikoilla (alusta asti?) miten huvittaa ja silti pysyä töissä.

Meidän työpaikalta tulisi kenkää ja heti. Siksipä kaikki hymistelee mukana ja kiristelee hampaita salaa.

Vierailija
29/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten olet niiden kanssa? Itse olen it-alan firmassa jossa kaikki muut nuoria tai nuorehkoja miehiä, minä keski-ikäinen täti-ihminen. Ihan itsekseni käyn lounaalla ja tauoilla, ja ihan sama mulle mitä muut siitä ajattelee. Aika moni niistä miehistäkin näyttää käyvän itsekseen, ilmeisesti ihan koska ovat introvertteja ja viihtyvät parhaiten tauoillaan omassa rauhassaan.

Miten minä pääsisin teille töihin?

Nimimerkillä introvertti täti keskellä möliseviä "sosiaalisesti lahjakkaita" räpätätejä.

Vain palkaton tauko on omaa aikaa. Kahvitauko työaikana on palkallista aikaa ja siten on oltava tiimin kanssa, jos niin päätetään.

Ei kai tällaista nyt ihan oikeasti ole missään päätetty? Meillä useimmat ei edes kahvitauolla mene minnekään kahvitilaan vaan hakevat työpisteeseensä kahvin automaatilta ja siinä yksikseen vaikka lukevat  päivän uutiset netistä tai kirjoittelevat vaikka Aihe Vapaalle :D 

Vierailija
30/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea moite, koska ihan selkeästi  käytät liikaa huutomerkkejä.Yksi riittää.  Alisuoriutumislappu siitä ettet puhu esim. privaattiasioitasi työajalla  oli esimieheltä ylilyönti joten yhteys luottamusmieheen/liittoon. Ei ole asiallinen lappu tuo. Tietäispä firman nimen niin tietäisi välttää asiointia siellä

Vierailija
31/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta olet alisuoriutuja-puhuttelussa kuten minä. En ollut puhunut kuulemma työtoverilleni yhden vuoron aikana kuin muutaman sanan. Juu, myönnän en halua puhua tämänhetkisestä elämäntilanteestani varsinkaan asiakkaidenkin kuullen. Olin saanut mm sinä päivänä tiedon läheisen kuolemasta.

Mutta jouduin siis allekirjoittamaan alisuoriutumislapun tämän takia :(

Mikä ihme on alisuoriutumislappu?

Kai ymmärrät, että olet työpaikkakiusaamisen kohteena. Tuollaiset alisuoriutumislaput ja pakottaminen allekirjoittamaan että ei ole puhunut riittävästi työkaverille 12.3.2017 klo 12-16 on kiusaamista.

Vierailija
32/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta olet alisuoriutuja-puhuttelussa kuten minä. En ollut puhunut kuulemma työtoverilleni yhden vuoron aikana kuin muutaman sanan. Juu, myönnän en halua puhua tämänhetkisestä elämäntilanteestani varsinkaan asiakkaidenkin kuullen. Olin saanut mm sinä päivänä tiedon läheisen kuolemasta.

Puhu sille. Mutta älä omia asioitasi vaan paasaa esim. hiihtämisestä, sukan kutomisesta, koirien kakoista, kissasi erinomaisuudesta, leipomisesta, politiikasta, uskonnoista jne jne. Jankuta, toista, jankuta. Jos pitää puhua yksityisasioista, keksi juttuja.

Ja oikeasti, otappa liitosta selvää voiko työntekijä saada varoituksen siitä, ettei käytä työaikaa työkaverille hölisemiseen YKSITYISASIOISTAAN

Vierailija
33/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennoidu siten että käyt töissä tekemässä töitä. Miksi työpaikan pitäisi olla joku leikkikenttä tai ompelukerho?

Vierailija
34/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuttu tunne. Edellisessä duunissa niin miehet kuin naisetkin höpöttivät tauolla Putouksesta, BB:sta ym, milloin minkäkin julkkiksen perseen koosta ym. Onneksi löytyi yksi oman ikäiseni fiksu ja persoonallinen tyttö tuosta porukasta. Ilman häntä olisin lähtenyt lätkimään tuosta työstä samantien.

Vierailija
35/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että olet työpaikkakiusaamisen kohteena. Tuollaiset alisuoriutumislaput ja pakottaminen allekirjoittamaan että ei ole puhunut riittävästi työkaverille 12.3.2017 klo 12-16 on kiusaamista.

Tuo on laitonta. Ota yhteys liittosi lakimieheen heti.

Vierailija
36/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kirjoittaja jatkaa vielä. Laita niille jauhot suuhun ja näytä että sua ei kiusata. Kerro pomolle, että suhtaudut hyvin vakavasti siihen alisuoriutumislappuun. Ja että olet selvittämässä liiton juristilta tilannetta. Kerro, että haluat ehdottomasti olla hyvä ja hyvin suoriutuva työntekijä, ja siksi haluat kuulla tarkkaan työtehtäväsi ja työllesi asetetut tavoitteet, jotta voit varmistaa että pääset niihin. Vaadit kirjallisena ne. Vaadit pomolta kirjallisena sen, että jos työssä on alisuoriutumista se, ettei pälätä työkavereilleen, niin pälättäminen merkitään yhdeksi työhön sisältyväksi työtehtäväksi, ja pälättämisen tavoiteltu määrä ilmaistaan selkeästi. Ethän muuten voi tietää paljonko sinun pitää pälättää työkaverin kanssa ollaksesi erittäin hyvin suoriutuva. Vaadi pälättämisen määrästä kirjallinen kuvaus, jotta paperilla on sitten kirjattuna se virallinen tavoite, johon suoriutumistasi verrataan. 

Ja vinkkinä. Alisuoriutumisesta voi saada varoituksen vain, jos alisuoriutuminen on liittynyt henkilön määritelyihin työtehtäviin ja vastuisiin. Ja työn määrälle on asetettu jokin tavoitearvo, joka on kommunikoitu työntekijälle.

Vierailija
37/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vähentää kolmeen huutomerkkiin.

Vaadi esimieheltä kirjallisesti se, että kuinka monta huutomerkkiä työssäsi on sallittua käyttää ja missä yhteydessä. Ethän muuten voi tietää :D . Olet nimittäin laittoman epäasiallisen kohtelun kohteena esimiehen taholta, ja nuo laput auttavat sinua, kun viet jutun oikeuteen.

Vierailija
38/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalaut voi olla tollasta työpaikkaa jossa jaellaan "alisuoriutumislappuja" puhumattomuuden takia. Miten puhumattomuus voi olla alisuoriutumista, jos työt sujuu kuitenkin entiseen malliin.... töissä ollaan töissä, ei hölisemässä työkavereiden kanssa. Sitten taas mun työpaikalla huomautellaan siitä, jos avokonttorissa puhutaan omista asioista... saa kuulemma puhua vain työasioista. Paitsi kahvitauolla jolloin ei saa puhua työasioista kun se on tauko...

Vierailija
39/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea moite, koska ihan selkeästi  käytät liikaa huutomerkkejä.Yksi riittää.  Alisuoriutumislappu siitä ettet puhu esim. privaattiasioitasi työajalla  oli esimieheltä ylilyönti joten yhteys luottamusmieheen/liittoon. Ei ole asiallinen lappu tuo. Tietäispä firman nimen niin tietäisi välttää asiointia siellä

Halpuuttaja. Ja olen ollut yhteydessä luottamusmieheen. Ei ollut kuulemma "kutsu" tuohon palveriin oikea ja syy on todella heppoinen.

Vierailija
40/54 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalaut voi olla tollasta työpaikkaa jossa jaellaan "alisuoriutumislappuja" puhumattomuuden takia. Miten puhumattomuus voi olla alisuoriutumista, jos työt sujuu kuitenkin entiseen malliin.... töissä ollaan töissä, ei hölisemässä työkavereiden kanssa. Sitten taas mun työpaikalla huomautellaan siitä, jos avokonttorissa puhutaan omista asioista... saa kuulemma puhua vain työasioista. Paitsi kahvitauolla jolloin ei saa puhua työasioista kun se on tauko...

Tuollainen juoruilun puuttumisesta johtuva alisuoriutumislappu on laiton ja työpaikkakiusaamista. Ikävä kyllä monessa työpaikassa pomo kiusaa. Tuo nyt vain on yksi tapa. Ehdottomasti liiton juristiin yhteys heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä