Mikä paras koulutusvaihtoehto (ohjaustyö)
Yhtenä haaveena askarruttaa mummoja/nuoria/vammaisia jne tai mahdollisesti ohjata kuvallisissa aineissa... kuitenkin ehkä (siis EHKÄ) muutakin kuin pelkkää hoitokotityötä. Olisi kiva liikkua myös luonnossa, ohjata, olla avuksi jne. Olen miettinyt sosionomin, yhteisöpedagogin, nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajan, toimintaterapeutin, kuvisopen koulutuksia mutta en osaa päättää mikä olisi minulle sopivin. Seikkailen koulutusten välillä enkä osaa päättää mitä tavoittelen.
Kommentit (6)
Kuvaamataidon opettajien työtilanne on aika heikko, joten sinne alalle en lähtisi.
Kiitos, lisää vinkkejä. Onko yhteisöpedan ja sosionomin ero nyt sitten minkälainen, ja työllisyys/palkkaus?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, lisää vinkkejä. Onko yhteisöpedan ja sosionomin ero nyt sitten minkälainen, ja työllisyys/palkkaus?
Yhteisöpedagogia ei tunnisteta virallisesti sosiaalityöntekijäksi- tai ammattilaiseksi toisin kuin sosionomia. Yhteisöpedagogin koulutuksessa korostuu enemmänkin (nuorison) osallistumisen edistäminen ja syrjäytymisen ehkäisy sekä kolmannen sektorin toiminta kokonaisuudessaan, kun taas sosionomilla ei tuota yhdistyspuolta paljon käsitellä eikä nuorisotyö korostu ellei koulutus erikoista juuri siihen, kuten jotkut sosionomikoulutukset tekevät. Ymmärtääkseni myös kansainvälisyyttä korostetaan enemmän YP-koulutuksessa.
Sosionomikaan ei ole sosiaalityöntekijäpätevä. Sosionomi on enemmän konkreettisesti ihmistä lähellä koulutuksellisesti kun yhteisöpedagogi ja sosionomin koulutus soveltuu paremmin tuonne aikuis/sosiaalipalvelutyö puolelle. Lisäksi ainakin tällä hetkellä todennäköistä on että sosionomi voi tehdä kaikkea sitä mitä yhteisöpedagogit muttei päinvastoin. Myös järjestötyöhön sosionomi sopii erinomaisesti.
Yhteisöpedagogin ohjausalueeseen kuuluu nuoret ja lapsetkin, mutta mummot jäävät kyllä vähän ulkopuolelle.
Meillä on paljon juurikin tuohon ohjaamiseen projekteja ja muuta. Suosittelen.
Itse opiskelen amis-pohjalta, eikä todellakaan ole liian vaikeaa. Essee-pohjakin alkaa jo olla tuttua kauraa.