Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäriä/sairaanhoitajaa paikalla? Matala seerumin rauta,syöpäkö?

Vierailija
28.03.2017 |

Sain pari viikkoa sitten labravastauksia,joissa hb 135,s-ferrit 43 ja s-fe 8.Lääkäriaika on vasta 2 viikon kuluttua.Mikä voi aiheuttaa nuin huonot rauta-arvot,ennen olleet normaalit?Kuukautisia ei enää ole ja ikääkin yli 50 v.Olen nyt yrittänyt googlata ja joka paikasssa tulee vastaan että suolistosyöpä...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä, minulla runsaat kuukautiset laski ferritiiniä. Myös jotkut lääkkeet voi haitata raudan imeytymistä ja varastot hupenee. Mikä tahansa verenvuoto voi kuluttaa varastoja.

Koska ferritiini on otettu edellisen kerran? Varastot hupenee yleensä hitaasti.

Vierailija
2/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tässä,no kuukautisia ei ole ollut neljään vuoteen.Viimeksi 3 vuotta sitten tuo seerumin rauta oli 22,sen jälkeen ei ole otettu(ja nuokin aina yksityisellä).Ei ole nyt mitään leikkauksiakaan tehty ja ruokavalio on aika terveellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap haluaa vain asiallisia vastauksia,minusta tässä ei ole mitään vitsin aihetta.

Vierailija
4/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko uloste normaalia?

Väri ? Jos mustaa niin siinä verta, aina ei tietenkään veri tule kirkkaana ulos

Minulla myös hB matala nyt 104 ja tuo varasto rauta arvo matala, en muista mitä se oli viimeksi

Minulla hoidettu syöpä, josta johtuen ilmeisesti ei oikein ikinä nouse tuo arvo.kohtu poistettu joten ni sitäkään vuotoa ole.

Arvot nousee kyllä kun otan rauta tabletteja. Mut en jaksa niitä syödä kaiken aikaa kun tekee maha ongelmia

Suolisto on tähystys tehty myös mahalaukun tähystys tehty

Ne sinulle todennäköisesti tehdään myös

Tsemppiä

Vierailija
5/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina huono veri. Koko elämä pitäisi syödä rautaa että pysyisi hyvänä. Ja mitään "vikaa" musta ei ole koskaan löytynyt. Muuta kun siis oletus että rauta ei vaan imeydy.

Vierailija
6/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä sinulla ap on tutkittu ferritiiniarvot?

Ehkä siinä on jo vastaus kysymykseesi.

Mutta matalat seerumin rauta-arvot voivat johtua monesta syystä. Yleensä joku tulehdus kuluttaa rautavarastoja. Onko poskiontelokierrettä? VIrtsatulehdusta? Reumaa? Yms.

Voi myös viitata siihen että suolisto-ongelmia on, joten ehkä rauta ei imeydy kunnolla.

Vierailija
7/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali rauta-arvo,yhdellä laski arvoon 83 jolloin verihiutaleita oli liikaa.

Vierailija
8/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tässä ja kiitän vastauksista :)

Minusta ulosteen väri on normaali.

Ja siksi otettiin nuo rauta-arvot,koska lääkäri ne määräsi,on endokrinologi.Määräsi paljon labroja ja niihin kuului myös nuo ferritiini ja seerumin rauta.

Eikä ole poskiontelokierrettä,ei virtsatulehduksia,ei reumaa.Pitkittynyttä yskää kyllä ja hengenahdistusta,astma.Keuhkosyöpä?? En tupakoi.

Vierailija
9/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa,niin ja väsyttää aika paljon.

No samoissa kokeissa löytyi myös viturallaan olevat kilppariarvot,vaikka lääkitys.

Vierailija
10/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap jatkaa,niin ja väsyttää aika paljon.

No samoissa kokeissa löytyi myös viturallaan olevat kilppariarvot,vaikka lääkitys.

No siinäpä selitys. Monilla tyroksiinia syövillä varastoraudat ovat alhaiset.

Vierailija
11/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei syö tyroksiinia...ja miksi ne nyt yhtäkkiä olisi tippuneet alle ala-rajan,kun kilpparilääkitys ollut vuodesta 2004?

Vierailija
12/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä,onko teillä joilla ollut matalat rauta-arvot,löytynyt siihen mitä syytä? Ja miten tutkittiin?

Vierailija
13/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hb 106, astma ja hengitystietulehduksia toistuvasti. Johtuu siitä

Vierailija
14/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tutkittu seerumin rautaa, mutta ferritiini on (oli) noin 30 ja tyroksiinilääkitys. Lääkärin mukaan ei mitään ongelmaa. Toisen lääkärin mukaan rautavarastoa pitää/saa/voi nostaa, mutta ei mitään syytä etsiä syytä ongelman syntyyn.

15/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni arvoja laski sekä megarunsaat kuukautiset että suolistosairaus. Tilanne korjaantunut, kun poistettiin kohtu ja pätkä paksusuolta.

Anopilla taas...et varmaan tätä halua lukea... mutta anopilla syynä oli imusolmukesyöpä. Vatsan alueen imusolmukkeet yhtä syöpää, kunnes levisi muuallekin. Hemoglobiini, S-ferrit ja S-fe olivat ensimmäiset pielessä olleet veriarvot, jotka paljastivat ettei kaikki ollut kunnossa.

Vierailija
16/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb 135, joka naisella viiterajan yläosan tuntumassa. Ei siis anemiaa. Rautavarastoilla merkitystä vain anemiassa.

Tulehduksellisissa tiloissa rautaa verenkierrossa normaalia vähemmän. Otetaan soluihin piiloon tulehduksen aiheuttajalta.

Rautavarastojen loppuessa syy voi olla imeytymisongelmassa tai itse ruokavaliossa, jolloin syytä selvittää enemmän. Vaikuttaa kyllä nopeasti hemoglobiiniin, jota ap:lla ei ole vielä tapahtunut.

Väsymys raudanpuutteen takana johtuu siitä, että hemoglobiinia on liian vähän kierrättämään happea josta siis nyt ei ole kysymys.

Vierailija
17/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hb 135, joka naisella viiterajan yläosan tuntumassa. Ei siis anemiaa. Rautavarastoilla merkitystä vain anemiassa.

Tulehduksellisissa tiloissa rautaa verenkierrossa normaalia vähemmän. Otetaan soluihin piiloon tulehduksen aiheuttajalta.

Rautavarastojen loppuessa syy voi olla imeytymisongelmassa tai itse ruokavaliossa, jolloin syytä selvittää enemmän. Vaikuttaa kyllä nopeasti hemoglobiiniin, jota ap:lla ei ole vielä tapahtunut.

Väsymys raudanpuutteen takana johtuu siitä, että hemoglobiinia on liian vähän kierrättämään happea josta siis nyt ei ole kysymys.

Ei pidä paikkaansa. Voi olla raudanpuuteanemia, vaikka hemppa olisi hyvä ja jopa korkea, koska elimistö nostaa hemoglobiinia kompensoidakseen. Eli pelkästä hemoglobiinista ei voi päätellä mitään. 

Vierailija
18/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb laskee viimeisenä...eli siinä vaiheessa,kun hb on tippunut,on rautavarastot jo tyhjät.Eli hb sinänsä on huono mittari.Tämä siis viittauksena tuohon,että ap:lla normaali hb,joten ei anemiaa...??

Vierailija
19/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja epäili anemiaa väsymyksen syynä.

Anemia voi olla kehittymässä, jos rautavarastot loppu ja uusia punasoluja ei saada tuotettua, mutta oireet tulevat matalasta Hb:sta.

Eli aloittajalla on vielä hyvä Hb, joten väsymyksen syy pitää etsiä muualta.

Vierailija
20/22 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja epäili anemiaa väsymyksen syynä.

Anemia voi olla kehittymässä, jos rautavarastot loppu ja uusia punasoluja ei saada tuotettua, mutta oireet tulevat matalasta Hb:sta.

Eli aloittajalla on vielä hyvä Hb, joten väsymyksen syy pitää etsiä muualta.

Ainakin itse olin täysin kuollut fyysisen lisäksi myös henkisesti, kun rautavarastot olivat tyhjät ja hb hyvä. Ilmeisesti tyroksiini ei toimi ilman rautaa ja tästä syystä kilpirauhaspotilaan vointi voi olla erittäin huono hyvälläkin hb-arvolla.