Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei tykkää, jos rupean kasvissyöjäksi

Vierailija
28.03.2017 |

Olen ajatellut alkavani kasvissyöjäksi, koska se on eettisempää, ekologisempaa ja terveellisempää. Olen pysähtynyt miettimään, että ihan totta eläimiä alistetaan, jotta niistä saadaan lihat. Eläimiä käytetään hyödyksi. Ymmärrän toki myös, että lihabisneksessä pyörii isot rahat eikä sitä haluta ajaa alas. Olen jonkusen kerran tuonut ruokapöydässä näitä mietteitä esille "Minkähän niminen tämäkin pihvi oli, millaista elämää vietti jne." Mies ei kestä kuunnella ollenkaan. Hänen mielestään en suhtaudu kunnioittavasti ruokaan. En tiedä, piileekö taustalla pelko, että alan laittaa enemmän kasvisruokaa. Olen aika huono ruoanlaittaja, mutta niin on miehenikin. Siksi ollaan menty paljon eineksillä ja kasviseineksiä on vähemmän tai ne on samaa huttua. Miten voisin markkinoida miehelleni kasvisruokaa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sulla sun pihvillä koskaan mitään nimeä ollutkaan. Musta on ihan yleissivistykseeb kuuluvaa tietää mistä se liha ja muukin ruoka lautaselle tulee. Youtube ja netflix ym on täynnä dokumentteja ruoan tuotannosta ja siitä aiheutuvasta ympäristön rasituksesta. Voisit yrittää houkutella miehen katsomaan näitä dokkareita ja hän saa sitten itse päättää miten jatkaa ja maistuuko pihvi enää niin usein kuin ennen.

Vierailija
22/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan hirveä ongelma, kun eettisistä syistä haluaisin myös alkaa kasvissyöjäksi. En vain elämäni aikana ole maistanut hyvää kasvisruokaa, enkä kestä ajatusta, että loppuelämä pitäisi syödä ruokaa joka menee alas vain hampaat irvessä. 15 vuotta olen maistellut ja syönyt erilaisia kasvisruoksia, että suu "tottuisi". Yhtään ei ole kyllä vielä tottunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönti edesauttaa ekologista vihannestuotantoa, joten  älä murehdi miehesi lihansyönnistä, vaan keskity omiin syömisiisi.

Vierailija
24/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella ruokapöydässä pohtimisella ja "syyllistämisellä" et tule pääsemään pitkälle. Miehesi reaktio on varsin inhimillinen. Psykologisesti ajateltuna asenteiden muuttaminen on todella vaikeaa ja epämukavaa puuhaa. Mies todennäköisti kokee pientä tunnontuskaa, kun pohdit eettisiä kysymyksiä. Tunnontuskan poistamiseksi ratkaisuna on joko pohdinta ja omien toimintatapojen muuttaminen tai sen kieltäminen/sen unohtaminen. Arvaa kumpi on helpompaa? Ymmärrän miestä oikein hyvin. "Tuputtamalla" eli tuomalla kasvissyönnin syyt esiin ilman että mies haluaa, luot entistäkin negatiivisemman sävyn kasvissyöntiä kohtaan ja mies ei ikinä halua nähdäkään kasvisruokaa.

Mitä taas omaan syömiseesi tulee, niin senkus vaan alat kyhäilemään enemmän kasvisruokia, ei miehelle tai kellekään muulle sen kummemmin tarvitse sitä julistaa. Miehelle toki on reilua kertoa että sä teet itselles kasvisruokaa ja mies voi halutessaan tehdä itselleen lihaversion. Näin et pakota tai painosta ketään muuttamaan elintapojaan vasten tämän tahtoa. Ja katsokin että lihaeettinen keskustelu jää ruokapöydän ulkopuolelle, kun itse syöt kasvissafkaa! Muutenkin musta tossa tilanteessa on parasta keskustella kasvissyönnistä yleisellä tasolla (onko se oikein/väärin) vasta jos mies sen itse ottaa puheeksi.

Tsemppiä.

Vierailija
25/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on, että pitää olla elämässä niin ehdoton. Sekin on jo parempi, jos vähentää lihansyöntiä esimerkiksi pariin päivään viikossa. Itse syön arkena about 100 % kalaa ja kasviksia. Viikonloppuna voi sitten nauttia lihasta hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
26/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä miehesi pitää sun kasvisruokavalioon mitenkään reagoida tai sitä "hyväksyä"? Syö sinä kasvisruokaa ja anna miehen syödä mitä syö. 

Itsekin olen vege ja mies sekasyöjä. En koskaan saarnaa miehelle lihan syömisestä tai yritä käännyttää vegetarismiin. Syön vaan itse vain kasvisruokaa, kaikessa hiljaisuudessa. Voin jopa laittaa miehelle sitä liharuokaa samalla kun teen itselleni vegeä. Esim. tänään teen munakoiso-tomaattipataa ja itse sen kanssa syön härkispihvejä. Miehelle laitan saman padan lisukkeeksi broilerinkoipea uunissa.

Vierailija
27/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, että pitää olla elämässä niin ehdoton. Sekin on jo parempi, jos vähentää lihansyöntiä esimerkiksi pariin päivään viikossa. Itse syön arkena about 100 % kalaa ja kasviksia. Viikonloppuna voi sitten nauttia lihasta hyvällä omallatunnolla.

Se riippuu vähän siitä miten näkee eläimet ja ihmisten oikeuden käyttää näitä. Esim. itselleni eläimen elämä on yhtä lailla pyhä kuin ihmisenkin. Minun maailmankuvastani lähtien tuollainen viikonloppulihansyönti kuulostaisi samalta kuin "en yleensä tapa ihmisiä arkisin, mutta viikonloppuna voin sitten hyvällä omallatunnolla - miksi pitäisi olla niin ehdoton että joko tappaa tai ei tapa"? 

En kyllä silti saarnaa muille kasvissyönnistä tai moiti niitä niiden lihansyönnistä, mutta itselleni siis ei moiset kompromissit ole mahdollisia.

Vierailija
28/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan hirveä ongelma, kun eettisistä syistä haluaisin myös alkaa kasvissyöjäksi. En vain elämäni aikana ole maistanut hyvää kasvisruokaa, enkä kestä ajatusta, että loppuelämä pitäisi syödä ruokaa joka menee alas vain hampaat irvessä. 15 vuotta olen maistellut ja syönyt erilaisia kasvisruoksia, että suu "tottuisi". Yhtään ei ole kyllä vielä tottunut.

Kannattaa ehkä lähteä liikkeelle eri ravintoloiden kasvisannoksista, jos sattuisitkin löytämään jonkun hyvän. Eikö perinteisetkään kasvisruoat mene, esim. pinaattiletut, porkkanalaatikko, punajuurilaatikko, kesäkeitto, tomaattikastike ja pasta...?

Jos lihasta luopuminen tuntuu vaikealta, kannattaa sellainen joko-tai -ajattelu heittää romukoppaan kokonaan. Onhan sekin parempi kuin ei mitään, jos löytää jonkun yhden kasvisruoan mistä pitää ja valmistaa sitä kerran viikossa.

Vierailija
29/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kaikkiruokainen ja syön paljon kasvis- ja kalaruokia arkisin, kun ne ovat kevyempiä ja terveellisempiä, mutta viikonloppuisin kyllä nautitaan ja porsastellaan.  Perjantaina ja lauantaina pannulla/uunissa/ grillissä tirisee mehukas liha ja lasissa hehkuu punainen viini. Sunnuntaina syödään sitten kyllä kevyemmin jotain aasialaista ruokaa.

En voisi ajatella, että naiseni olisi ideologinen kasvissyöjä, eikä haluaisi jakaa kanssani tätä lihallista nautintoa. Riistaruuat erityisesti ovat suuri intohimoni.

Itse metsästetty liha onkin ympäristöystävällisistä. Onhan se toki väärin tappaa eläimiä, jotka yrittävät esim. syödä ihmisille tarkoitetut kasvikset pelloilta.

Vierailija
30/39 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt, että ap olisi yrittänyt saarnata tai käännyttää miestään, vaan yksinkertaisesti keskustella asiasta. Jokaisen pitäisi pystyä siihen ilman kiukuttelua. Ei ap tarvitse miehensä lupaa tai hyväksyntää, mutta olisihan se varmasti kivempaa kuin se, että mies olisi voimakkaasti asiaa vastaan tms. Ja yhteisymmärrykseen pääsee vain asiasta keskustelemalla.

Vierailija
31/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä miehen mielipiteistä

Vierailija
32/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti sisältää myös maitotuotteet ja maitoteollisuus on lihateollisuutta lisättynä muutamalla extra julmuudella. Eli jos oikeasti välität eläimistä niin jätät lautaselta pois kaiken eläinperäisen.

Toinen asia on miehesi. Ei ole hänen asiansa määräillä mitä sinä syöt. Hän voi päättää vain itsestään. Jos hän ei siedä ruokavaliotasi, on hänen itsensä vastuulla päättää mitä tekee, lähteekö vai jää

Vierailija
33/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimiä nyt ei auta tippaakaan se viikonlopun lihanautiskelu. Eikä ympäristöäkään.  Inhottavaa.

Vierailija
34/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kaikkiruokainen ja syön paljon kasvis- ja kalaruokia arkisin, kun ne ovat kevyempiä ja terveellisempiä, mutta viikonloppuisin kyllä nautitaan ja porsastellaan.  Perjantaina ja lauantaina pannulla/uunissa/ grillissä tirisee mehukas liha ja lasissa hehkuu punainen viini. Sunnuntaina syödään sitten kyllä kevyemmin jotain aasialaista ruokaa.

En voisi ajatella, että naiseni olisi ideologinen kasvissyöjä, eikä haluaisi jakaa kanssani tätä lihallista nautintoa. Riistaruuat erityisesti ovat suuri intohimoni.

Itse metsästetty liha onkin ympäristöystävällisistä. Onhan se toki väärin tappaa eläimiä, jotka yrittävät esim. syödä ihmisille tarkoitetut kasvikset pelloilta.

Ihmiselle tarkoitettua on  kaikki, kaikki on ihmisen omaa olipa pelloilla tai metsissä. Onko oikein?

Vierailija
35/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen sisällä voi olla myös vapaus syödä oman valinnan mukaan. 

Miksi toista pitää taivutella tahtoonsa?

Vierailija
36/39 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen saisi välittömästi kenkää, jos yrittäisi tuputtaa mulle kasvisruokaa tai selittäisi tuollaisia ruokapöydässä. Sulla on tosi pitkäpinnainen mies.

Voihan se mies tehdä omat ruokansa. 

Vierailija
37/39 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei tykkää kun sitten ei voi enää niellä!

Vierailija
38/39 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy sinä kasvissyöjäksi ja anna miehen pitää oma ruokavalionsa. Itse olen lähes täysin vegaani ja mieheni syö lihaa useina päivinä viikossa. Kumpikin saa toimia oman vakaumuksensa mukaan.

"Lähes täysin vegaani" ei ole vegaani. Joko olet tai et ole. Myöskään osa-aikakasvissyöjiä ei ole olemassa. Jos syöt mitään lihaa, olet sekasyöjä.

En jaksa näitä epärehellisiä hymistelijöitä, jotka vaan kalastelee huomiota.

Vierailija
39/39 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sitä niin mainostaa? Senkus teet kasvisruokia. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa, kanaa ja kalaa parina päivänä viikossa. Käy hakemassa kirjastosta joku reseptikirja ja eiku kokkaamaan.

Toinen osa-aikakasvissyöjä. Olet siis sekasyöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi