Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtataisteluista parisuhteissa.

Vierailija
28.03.2017 |

Mistä ne oikein johtuu? Kun ei kumpikaan varsinaisesti halua mitään "minä johdan, sinä alistut" -parisuhdetta vaan tavallisen tasa-arvoisen kivan parisuhteen, jossa molemmat tekee asioita yhteisen perheen eteen. Miksi sitten tulee typeriä riitoja ihmeellisistä asioista, siis sellaisista missä se itse asia ei ole mitenkään iso eikä paha vaan riita on enemmänkin riita vallasta, siitä kumpi saa päättää tai sanoa viimeisen sanan. Minulla on tapana usein luovuttaa, jos asia ei ole minulle supertärkeä, koska en jaksa valtataisteluita. En kuitenkaan ole mitenkään alistuvainen ihminen vaan pikemminkin päinvastoin. Ja kun "luovutan" niin teen sen huumorilla, että "okei sä saat päättää tänään, mä sit huomenna" ja hymyilen nätisti päälle. En mielestäni jyrää miestä, koska kysyn sen mielipidettä aina yhteisiin asioihin ja usein toimin sen toiveen mukaan, en myöskään vaadi että kotona kupit pitäisi olla minun haluamassa rivissä tms. kontrolloivaa. Mutta jokin minussa tai miehessä saa aikaiseksi sen, että mies aloittaa valtataisteluriidan pikkuasioista. En halua sanoa että mies olisi jotenkin yksin syyllinen, mutta kyllä hän on se joka ne valtataistelut "pistää pystyyn". Toki syy voi olla jotenkin minussa, ja mies vain "reagoi" sitten siihen aloittamalla taistelun. En tiedä. Osaisiko joku sanoa tähän jotain viisaita ajatuksia.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu että liitot missä nainen saa päättää on onnellisempia. Tästä voi tehdä sellaisen päätelmän että naisella on haluja sanoa viimeinen sana ja tällä on suurempi merkitys kuin miehelle.

Itsekin kerrot että sanot että huomenna sinä päätät ja käytät ilmaisua "luovutat".

Vierailija
2/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu että liitot missä nainen saa päättää on onnellisempia. Tästä voi tehdä sellaisen päätelmän että naisella on haluja sanoa viimeinen sana ja tällä on suurempi merkitys kuin miehelle.

Itsekin kerrot että sanot että huomenna sinä päätät ja käytät ilmaisua "luovutat".

En tarkoittanut että luovutan päätöksenteossa vaan että luovutan riidassa. Koska koen että mies "hyökkää päälleni" jossain ihan turhassa ja mitättömässä asiassa ja rakentaa siitä valtataisteluriidan. Ja en periaatteessa haluaisi aina olla se, joka alistuu riidassa, koska en ole luonteeltani mikään kynnysmatto. Sillä asialla sinänsä (tyyliin että mistä hammastahnatuubia puristetaan) ei ole minulle oikeasti mitään väliä, enkä sen suhteen koe luovuttavani tai päättäväni tehtiin niin tai näin tai siitä välistä. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on sinulle supertärkeä niin tämmöinen tärkeä asia ei saa olla muotoa että puoliso tekee sinulle tämän supertärkeän jutun vaan teet sen ihan itse.

Älä keksi puolisollesi supertärkeitä tekemisiä vaan jos ostat omenapuun niin osta lapio samalla ja ala kaivaa.

Vierailija
4/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kaupasta jauhoja ja odota että puoliso alkaa leipoa.

Vierailija
5/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on sinulle supertärkeä niin tämmöinen tärkeä asia ei saa olla muotoa että puoliso tekee sinulle tämän supertärkeän jutun vaan teet sen ihan itse.

Älä keksi puolisollesi supertärkeitä tekemisiä vaan jos ostat omenapuun niin osta lapio samalla ja ala kaivaa.

Nyt taidat keksiä omiasi. En millään tavalla sanonut, että kyse olisi asioista joita puolisoni pitäisi tehdä tai joita haluaisin hänen tekevän. En minä häntä koskaan käskytä tekemään asioita tai edes pyydä tekemään "minun juttuja", riittää että omansa hoitaa. Kyse on siitä perinteisestä "hammastahnatuubin puristamisen kohdasta" eli esim. että maalataanko seinä vihreäksi vai keltaiseksi (itse maalaustyö tehdään yhdessä, jos se seinän maalaus on molempien halu ja tarve, jos vain minun halu niin minä maalaan yksin), keitetäänkö pasta levyn numerolla viisi vai kuusi jne. 

Vierailija
6/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te laitatte sanoja suuhuni? En ole missään väittänyt että odottaisin miehen tekevän puolestani asioita tai kehittäisin hänelle pikku tehtäviä tehtäväksi. Ap.

Vierailija
7/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taidat keksiä omiasi. En millään tavalla sanonut, että kyse olisi asioista joita puolisoni pitäisi tehdä tai joita haluaisin hänen tekevän. En minä häntä koskaan käskytä tekemään asioita tai edes pyydä tekemään "minun juttuja", riittää että omansa hoitaa. Kyse on siitä perinteisestä "hammastahnatuubin puristamisen kohdasta" eli esim. että maalataanko seinä vihreäksi vai keltaiseksi (itse maalaustyö tehdään yhdessä, jos se seinän maalaus on molempien halu ja tarve, jos vain minun halu niin minä maalaan yksin), keitetäänkö pasta levyn numerolla viisi vai kuusi jne. 

Tämän kirjoitti siis ap. Unohdin allekirjoittaa tuon viestin.

Vierailija
8/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut että luovutan päätöksenteossa vaan että luovutan riidassa. Koska koen että mies "hyökkää päälleni" jossain ihan turhassa ja mitättömässä asiassa ja rakentaa siitä valtataisteluriidan. Ja en periaatteessa haluaisi aina olla se, joka alistuu riidassa, koska en ole luonteeltani mikään kynnysmatto. Sillä asialla sinänsä (tyyliin että mistä hammastahnatuubia puristetaan) ei ole minulle oikeasti mitään väliä, enkä sen suhteen koe luovuttavani tai päättäväni tehtiin niin tai näin tai siitä välistä. Ap.

Miksi lähdet riitaan mukaan? Laske seuraavalla kerralla kymmeneen. Vaikuta tekemällä eikä väittelemällä.  Jos haluat viestiä jotain niin sano korkeintaan 2 kertaa samasta asiasta. 

Miksi lähdet mukaan kinaan niin että koet että joudut luovuttamaan?  Katso kulloistakin asiaa pelkkänä asiana.

Tuo ei kuulosta ollenkaan hyvältä idealta että joutuu "häviämään" kinat. Häviöstä tulee katkeruutta ja sinun pitää jotenkin koittaa kiertää tuo "häviö" tunne ja pääsisit siitä sillä että heittäydyt yltiöasialliseksi ja otat kaikki vain asioina eikä henkilökohtaisuuksina.

Vierailija
9/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa valtataistelut ovat lapsellisia.

Vierailija
10/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai valtataistelu voi tulla esim. seuraavanlaisessa tilanteessa:

Olemme viettämässä aikaa jossain kauppakeskuksessa ja poikkeamme vaatekauppaan. Poimin rekistä kivan paidan ja sanon että ostan tämän. Selvyyden vuoksi siis maksan sen itse omasta palkastani, meillä on erilliset rahat. Aion ostaa sen paidan sinisenä. Mies sanoo että et sinä sinistä halua, haluat vihreän. Minä tyrmistyn ja alan nauraa, että et sinä voi minun tunteita (värimieltymyksiä) tietää minun puolesta, kyllä minä sinisen haluan ja sinisen siksi ostan. Ja mies alkaa vänkäämään että haluat vihreän. Mielestäni selvä ja miehen jotenkin väkisin rakentama valtataistelu ihan turhasta asiasta (ei se aidosti välitä pukeudunko siniseen vai vihreään). Ap.

Vierailija
11/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te laitatte sanoja suuhuni? En ole missään väittänyt että odottaisin miehen tekevän puolestani asioita tai kehittäisin hänelle pikku tehtäviä tehtäväksi. Ap.

Miksiköhän ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla ei osata sanoa juuri oikeita asioita? Ehkä siksi, että emme elä sitä päivittäistä arkea teidän kanssa? 

Vierailija
12/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähdet riitaan mukaan? Laske seuraavalla kerralla kymmeneen. Vaikuta tekemällä eikä väittelemällä.  Jos haluat viestiä jotain niin sano korkeintaan 2 kertaa samasta asiasta. 

Miksi lähdet mukaan kinaan niin että koet että joudut luovuttamaan?  Katso kulloistakin asiaa pelkkänä asiana.

Tuo ei kuulosta ollenkaan hyvältä idealta että joutuu "häviämään" kinat. Häviöstä tulee katkeruutta ja sinun pitää jotenkin koittaa kiertää tuo "häviö" tunne ja pääsisit siitä sillä että heittäydyt yltiöasialliseksi ja otat kaikki vain asioina eikä henkilökohtaisuuksina.

On totta että en saisi lähteä riitaan mukaan, mutta miten se tehdään, kun toinen selkeästi tulee yrittämään jotain valtataistelua?? En siis ala huutamaan tai kiroilemaan tai menetä malttiani mitenkään eli olen kyllä asiallinen, mutta sanon tiukkaan sävyyn kantani kyllä.  Ap.

Vierailija
13/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa valtataistelut ovat lapsellisia.

Tästä olen ihan samaa mieltä, ja siksi teinkin tämän aloituksen tänne, koska haluaisin ymmärtää miksi mies aloittaa lapsellisia valtataisteluita. Ajattelin, että jos ymmärrän, niin osaan paremmin katkaista ne. Ap.

Vierailija
14/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme viettämässä aikaa jossain kauppakeskuksessa ja poikkeamme vaatekauppaan. Poimin rekistä kivan paidan ja sanon että ostan tämän. Selvyyden vuoksi siis maksan sen itse omasta palkastani, meillä on erilliset rahat. Aion ostaa sen paidan sinisenä. Mies sanoo että et sinä sinistä halua, haluat vihreän. Minä tyrmistyn ja alan nauraa, että et sinä voi minun tunteita (värimieltymyksiä) tietää minun puolesta, kyllä minä sinisen haluan ja sinisen siksi ostan. Ja mies alkaa vänkäämään että haluat vihreän. Mielestäni selvä ja miehen jotenkin väkisin rakentama valtataistelu ihan turhasta asiasta (ei se aidosti välitä pukeudunko siniseen vai vihreään). Ap.

Mies ei voi mitenkään tietää, että sininen paita jää käyttämättä? Kaapissasi on kenties useita sinisiä paitoja, mutta sinulla aina se sama vihreä?

Vierailija
15/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voi mitenkään tietää, että sininen paita jää käyttämättä? Kaapissasi on kenties useita sinisiä paitoja, mutta sinulla aina se sama vihreä?

Hih. No ei ole noin, minulla on aika vähän vaatteita, ja käytän ne yleensä loppuun ja sitten vasta ostan uuden tilalle. Mutta jos olisi noin kuin sanot, niin eikö miehen silloin kannattaisi sanoa että "osta välillä vihreä kun kaapissa on niin paljon jo sinisiä" tms, eikä alkaa väittämään että tietää minun asiat paremmin kuin minä itse?? Ap.

Vierailija
16/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäköhän tutkimuksen mukaan?

Jonkun oman pilipali kuvitelmasi mukaan?

En tunne yhtäkään miestä joka pitää siitä että naiinen komentelee.

Päinvastoin vanhemmat miehet kuluttavat siksi aikaa siellä baarissa, mökillä jne, jotta ei tarvitse kuunnella sitä naista. Nuoremmat haistattavat paskat sille naiselle.

Onneksi nuoret miehet on rupeamassa tajuamaan sen että ei tarvitse sietää valittavaa naista. Jos nainen valittaa niin jätä hänet.

Vierailija
17/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu mistä miehesi omasta hammastahna tuubista puristaa?

Vierailija
18/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sama mistä hammastahnatuubia puristaa. On ok. jos tuubia puristetaan perästä mutta se että miten reagoidaan siihen että kaikki ei näin tee on se tekijä.

Se maksaa maalit joka haluaa jotain tiettyä väriä tai tapettia. Toinen saa vaikka moottoripyörän vastineeksi.

Vierailija
19/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu mistä miehesi omasta hammastahna tuubista puristaa?

No ei se kuulukaan minulle, sitähän juuri sanoin. Että nuo asiat on minulle yhdentekeviä. Mies rakentaa ne valtataisteluriidat, hän alkaa vänkäämään mistä kohtaa minä puristan sitä tuubia. Ap. 

Vierailija
20/76 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sama mistä hammastahnatuubia puristaa. On ok. jos tuubia puristetaan perästä mutta se että miten reagoidaan siihen että kaikki ei näin tee on se tekijä.

Se maksaa maalit joka haluaa jotain tiettyä väriä tai tapettia. Toinen saa vaikka moottoripyörän vastineeksi.

Kyllä, juuri näin. Kuten sanoin niin minulle on ihan sama mistä sitä puristaa. Mutta mies haluaa päättää mistä sitä puristetaan ja alkaa vänkäämään minun kanssa mistä kohdin pitää puristaa. Minä en haluaisi puhua koko tuubista, koska asia on minulle aivan sama. Ja koska rahamme ovat erilliset, emme rahasta riitele emmekä väittele. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän