Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä alan työntekijät haluaa poistaa sunnuntailisät?

Vierailija
27.03.2017 |

Oletteko itse valmiita tekemään töitä sunnuntaisin?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sunnuntailisän voisi poistaa. Se ei vain ole enää samallatavalla perusteltua kuin ennen. Yhteiskunta pyörii seitsemänä päivänä viikossa. Mun mielestä pankit ja virastotkin voisivat laajentaa aukioloaikojansa vastaamaan tämän päivän tarpeita.

Mutta sen sijaan ilta ja yölisien poistoa en "hyväksy". Vaikka ei nämä mun hyväksymisistä ole kiinni....

edellinen vielä jatkaa....

Ja samaten päivähoidon aukioloaikoja pitäisi tarkistaa vastaamaan paremmin nykypäivän työelämän tarpeita.

Vierailija
22/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jan Vapaavuorella on varmasti aika paljon vaikutusmahdollisuuksia omaan työaikaansa. Niinpä ehdotankin hänelle helppoa ratkaisua tähän ongelmaan. Jan voi alkaa tehdä sunnuntaisin työtä ja sen sijaan pitää vapaapäivänsä esim. keskiviikkona. Takaan, että stadi ei ole autio ja ravintolat kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan tehnyt keskeytymätöntä 3-vuorotyötä 12 vuotta. Mietin silloin usein, millä hinnalla olisin valmis tekemään töitä milloinkin verrattuna virka-aikaan. 

Minusta ilta- ja yövuorolisät 15% ja 30% olivat ihan kohdillaan. Lauantailisä 25% ei minua lauantaiksi töihin kannustanut, mutta sunnuntain 100% tuntui upealta. Olisin siis halunnut sekä lauantaista, että sunnuntaista 50% lisät. 

Uskon, että moni muukin menisi noilla korotuksilla töihin iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.

Vierailija
24/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän negatiivisia puolia ovat:

- yrittäjien katteiden heikkeneminen, ravintoloilla ei ole erikseen sunnuntaihintoja asiakkailleen

Onko yrittäjillä sitten erikseen hinnat maanantaille tai kuukauden 15. päivälle? Miten ihmeessä he osaavatkaan suunnitella toimintansa niin, että yritys pysyy pystyssä vaikka yhtenä päivänä käy 100 asiakasta ja toisena 80? Siinähän on 20 % ero. Miten on mahdollista, että yksi kauppa on auki sunnuntaisin ja toinen ei ole? Kumpi menee konkurssiin koska sehän ei voi olla niin, että kannattavuutta olisi mahdollista laskea.

Toki sunnuntaityön ylimääräinen palkkapotti on 1/7 viikon palkasta (muiden asioiden ollessa ennallaan) eli n. 14 %. Se on merkittävä luku, mutta oleellisempaa on kuitenkin kokonaispalkka. Maksetaanko esim. tarjoilijoille tai kokeille liikaa. Onko liikamaksu 14 % vai enemmän vai vähemmän. Mikä on oikea kuukausiansio näissä ammateissa? Jos 14 euron ravintola-annoksen hintaa nostettaisiin 16 euroon, se kattaisi sunnuntaityön aiheuttaman lisäyksen olettaen, että annosten myyntimäärä ei laskisi. Vaikea sanoa miten paljon laskua tulisi viikon mittaan. Ja toisaalta sunnuntaisin voisi tulla lisämyyntiä (päätellen siitä, että asia on ongelma eli ihmiset ovat ilmeisesti yleisesti tunkemassa ravintoloihin sunnuntaisin). Omaan ostopäätökseeni tuollainen hinnoittelumuutos ei vaikuttaisi mitenkään, mutta syönkin ulkona todella harvoin.

Vierailija
25/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni sellainen, jota asia ei henkilökohtaisesti koske millään lailla ja joka ei myöskään omaa riittävää ymmärrystä mitä vuoro- ja viikonlopputyö tarkoittaa ihmisen elämän kannalta.

Itse en ole koskaan tehnyt muuta kuin ma-pe 8-17 työtä, mutta en todellakaan haluaisi olla sunnuntaisin töissä, koska se olisi poissa perheen ja muiden läheisten kanssa vietetystä yhteisestä ajasta. Joten mielestäni niille, jotka sunnuntaisin menevät töihin, kuuluu maksaa ekstraa, koska menettävät aikaansa työnantajalle luovuttaessaan enemmän kuin ne, jotka ovat töissä ma-pe.

Vierailija
26/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki palkat ja työajat voisi määrätä laissa tai mieluummin keskuskomiteassa Moskovassa, että on varmasti oikeudenmukaista. 

Vierailija
27/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun joku taas selventäis, että kuka niiden poistamisesta hyötyy? Sipilä vai? En nyt ihan taas ymmärrä.

Vierailija
28/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun joku taas selventäis, että kuka niiden poistamisesta hyötyy? Sipilä vai? En nyt ihan taas ymmärrä.

Ihmiset tekevät matalammalla palkalla töitä ja osinkoihin jää enemmän rahaa.

Vierailija
29/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi olla näin yksinkertaisia?! Ihan tosissaanko luulette, että sunnuntai ym. lisien poistoa puoltaa kaikki ne, jotka itse tekevät ns. normaali työaikaa esim. klo 8-16.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Minä olen koko aikuisen ikäni ollut valtion virkamies eli periaatteessa 8-16 töissä. Ymmärrän silti oikein hyvin ja kannatan ilman muuta kaikenlaisia ilta- ja viikonloppulisiä. Kyllä aikuiset ihmiset normaalisti osaavat ajatella asioita myös muiden näkökannalta, mutta tänne AV:lle vissiin useimmin kommentoivat vaan ne heikkolahjaisimmat.

Vierailija
30/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne no työnantajat, jotka haluaa pitää sunnuntait työttöminä päivinä, ettei nimenomaan tarvitsisi maksaa liikaa työntekijöille. Mielestäni tosin on aivan naurettavaa hinnoitella eri päiviä ja vuorokauden aikoja eri tavalla. Ihan samanlaisia päiviä ja aikoja ne kaikki on. Ainoastaan valoa on joko enemmän tai  vähemmän. Sen sijaan jos teet ylitöitä, niin sitten maksetaan enemmän tehdystä työstä.

Monta vuotta olet tehnyt vuorotyötä?

Vierailija
31/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei ymmärrä, mistä kaikesta joutuu luopumaan kun on esim. 3-Vuorotyö. Melkein kaikki juhlat ja tapahtumat nyt vaan ovat iltaisin tai viikonloppuisin. Ja jos on säännöllinen vuorokalenteri niin ei niitä vuoroja mitenkään helposti muutella...

Vierailija
32/41 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassareiden katkeraa itkua! Oottakaa vaan että maahan päästämänne terroridti tulee lovduttamaan#

Vierailija
33/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä ja teen pitkää päivää jotta sinä, minulle rakas asiakas, saat palvelua. Ihmisillä on hämärtynyt käsitys siitä milloin pienyrittäjä on tavoitettavissa, koska kaikkihan on auki myös pyhinä. Niinpä vastaan puheluihin myös juhannuspäivänä.

Mielelläni palkkaisin itselleni kaverin tuuraamaan viikonloppuja, mutta

A En uskalla sitoutua, sillä pahimmillaan työntekijä on massasaikuttaja lorvija.

B Työnantajan sivukulut ovat järkyttävän kalliit

C Sunnuntait eivät ole niin tuottavia että olisi varaa maksaa tuplapalkkaa

D Opiskelijoita lukuunottamatta kellekään ei kelpaa viikonloppujen tuntityö, koska lorvimalla saa hyvät massit..

Jokaisen palkansaajan olisi hyvä tutustua siihen, kuinka paljon se sinun tuntipalkkasi todellisuudessa maksaa työnantajalle. Tuplapalkka tarkoittaa tuplakuluja.. kun seuraavan kerran kauhistelet mitä tahansa hintoja niin muista että jokaikinen vessapaperipalakin jonka työpaikalla käytät on jonkun muun maksama.

Haluat siis itsellesi vapaata mutta et suostu maksaa siitä että joku muu löytää vapaana? Jos opiskelija tekee viikonloppuna töitä on se pois opiskelusta ja sosiaalisesta elämästä.

Jos olet oikeasti harkinnut pakkaamista olet silloin tietoinen että lisät on loppujen lopuksi aika pieni kustannus.

Itse yrittäjänä juuri aikaa rekrytointiin, joka yrittäjälle on rahaa, jotta saan varmasti juuri sen joka yritykseeni sopii. Kannattaa kokeilla vuokrafirmoja, ei se halpaa ole mutta saat apua kiireaikohin ja näet onko työntekijä hyvä. Jos sinä tai työntekijä olette sitä mieltä ettei työtä kannata jatkaa pääsette helposti kumpikin eroon eikä työntekijä putoa takaisin kortistoon vaan jatkaa vuokrafirmalla. Jos taas pidät hänestä voit palkata itsellesi.

Puhelut ja paperit hoidetaan omalla "vapaa-ajalla" mutta senhän tajuaa jokainen joka ryhtyy pienyrittäjäksi.

Vierailija
34/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tekevät matalammalla palkalla töitä ja osinkoihin jää enemmän rahaa.

Ja veronmaksajat saavat kustantaa kasvavat tuet.

Vierailija
35/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miltään alalta pois! Eihän se siitä ole kiinni mikä ala on vaan juurikin siitä työajasta! Jos sunnuntaina täytyy olla töissä niin tottakai siitä pitää saada korvaus!

Vierailija
36/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kadehditte sunnuntai- ja muita vuorolisiä niin siitä vaan vapaasti hakeutumaan sellaisille aloille missä niitä maksetaan niin kyllä tekin ne sitten saatte. Kukaan ei estä!

Vierailija
37/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä ja teen pitkää päivää jotta sinä, minulle rakas asiakas, saat palvelua. Ihmisillä on hämärtynyt käsitys siitä milloin pienyrittäjä on tavoitettavissa, koska kaikkihan on auki myös pyhinä. Niinpä vastaan puheluihin myös juhannuspäivänä.

Mielelläni palkkaisin itselleni kaverin tuuraamaan viikonloppuja, mutta

A En uskalla sitoutua, sillä pahimmillaan työntekijä on massasaikuttaja lorvija.

B Työnantajan sivukulut ovat järkyttävän kalliit

C Sunnuntait eivät ole niin tuottavia että olisi varaa maksaa tuplapalkkaa

D Opiskelijoita lukuunottamatta kellekään ei kelpaa viikonloppujen tuntityö, koska lorvimalla saa hyvät massit..

Jokaisen palkansaajan olisi hyvä tutustua siihen, kuinka paljon se sinun tuntipalkkasi todellisuudessa maksaa työnantajalle. Tuplapalkka tarkoittaa tuplakuluja.. kun seuraavan kerran kauhistelet mitä tahansa hintoja niin muista että jokaikinen vessapaperipalakin jonka työpaikalla käytät on jonkun muun maksama.

No sitten ei perkele teetetä töitä sunnuntaisin jos ei oo varaa maksaa siitä! Kyllä mun viikonloput ainaki on sen verran arvokkaat mulle että varmasti en ala samalla palkalla tekemään ku arkena! Tehkää te työnantajat sitten itse ne vuorot jos teille kerran se perheen keskeinen yhteinen vapaa ei oo niin tärkeetä!

Vierailija
38/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät minkään alan työntekijät halua toisten lisiä pois. Yritysmaailma puolustaa omaa ahneuttaan väittämällä, että joidenkin alojen työntekijät hyötyisivät sunnuntaikorvausten poistamisesta. Yritykset käyttävät/yrittävät käyttää tämänhetkistä ilmapiiriä, jossa huudetaan kilpailukykyä suut vaahdossa. Onko mikään toimenpide viime vuosina, joissa yrityksille on annettu etua (yhteisövero, sosiaalimaksut), lisännyt kilpailukykyä.

Vierailija
39/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne no työnantajat, jotka haluaa pitää sunnuntait työttöminä päivinä, ettei nimenomaan tarvitsisi maksaa liikaa työntekijöille. Mielestäni tosin on aivan naurettavaa hinnoitella eri päiviä ja vuorokauden aikoja eri tavalla. Ihan samanlaisia päiviä ja aikoja ne kaikki on. Ainoastaan valoa on joko enemmän tai  vähemmän. Sen sijaan jos teet ylitöitä, niin sitten maksetaan enemmän tehdystä työstä.

Et taida olla perheellinen..?

Vierailija
40/41 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on ihan yksinkertainen. Jos vuorolisiä ei makseta, en myöskään suostu tekemään vuorotyötä. Piste.