Minkä alan työntekijät haluaa poistaa sunnuntailisät?
Oletteko itse valmiita tekemään töitä sunnuntaisin?
Kommentit (41)
Sitä haluavat ne, jotka eivät ole edes töissä. Eivät ymmärrä työelämästä yhtään mitään. Ja sitten toiseksi ne, joitten alalla haittatyölisiä ei ole.
Ne haluavat poistaa, jotka tekevät ma-pe kl 8-16 töitä.
Samoin tuohon aikaan työssäkäyvät haluavat kauppoihin taas lyhyet aukioloajat "minun ei tarvitse käydä koskaan myöhään kaupassa" vaikka maa on pullollaan vuorotyöläisiä yms.
Muiden ihmisten tilanteita ei osata ymmärtää ja heidän elämäänsä halutaan kurjistaa kun "eivät ole niin kuin minä olen".
Sitä haluavat ne ihmiset, jotka ilahtuvat jopa enemmän siitä, että joltain toiselta otetaan jotain pois kuin siitä, että saisivat itselleen jotain lisää.
Ihan paras oli Kokoomuksen kommentti siitä, että eivät halua poistaa sunnuntailisiä, haluavat ne vain "paikallisesti sovittaviksi". Onko täällä joku aikuinen ihminen joka ei ymmärrä, että se tarkoittaa samaa asiaa ;)
Ja ilmeisesti ainakin hoitoalan ihmiset ovat tuolla kannalla, kokoomuksen kannatus suurta esim. sairaanhoitajien keskuudessa ennen viime kuntavaaleja. Onhan ne pukumiehet komeita ja osaavat puhua hurjan fiksusti <3
Olin vuorotyöläisen avovaimona tulossa kommentoimaan, etten keneltäkään. Ja eiköhän täällä ole taas ehditty haukkua opettajia. Että näin.
Varmaan kaikki jotka ei sitä itse saa, tuskin kukaan vuorotyöläinen on sunnuntainalisästä valmis luopumaan. Tai en minä ainakaan ole, jos sunnuntainalisä poistuu niin en työskentele enää sunnuntaisin.
Minulla on työaika 8-16 maanantaista perjantaihin ja vastustan ilta-, lauantai- ja sunnuntailisien poistoa.
Olen tehnyt opiskelijana kaupankassan työtä ja tiedän miten tärkeää lisät ovat. Yhdellä sunnuntaivuorolla pelasti monesti palkkapäivän.
Mulla on 8-16 työaika. Ihan sama maksetaanko muille aloille sunnuntailisiä. Mutta itse voisin tehdä töitä mieluummin vaikka sunnuntaisin, tuo on kaikista ärsyttävin aika. Varsinkin kun ala ei edes tuoda vaadi, pomo vain haluaa että kaikki ovat paikalla samaan aikaan. Ei hän edes vahdi töitä tai sillain, mutta hän vain haluaa että kaikkien työaika on tuo. Ärsyttävää. Joo, yrittäjyyttä olen miettinyt jo pitkään, että saisin tehdä koska vaan, mutta en ole vielä rohjennut.
No tietysti ne jotka eivät ole töissä lainkaan, tekevät pelkkää aritytöä tai sitten eivät saa sunnuntaikorvausta vaikka tekevät sunnuntaisin töitä.
Vääjäämätön totuus on kuitenkin se että maailma menee kohti 24/7 toimintaa ja jossain vaiheessa sunnuntai on ihan samanlainen työpäivä kuin keksiviikko, eikä makseta erikseen sunnuntaikorvauksia. Yötyökorvausten poistamiselle sen sijaan ei ole mitään syytä, vaan sen maksaminen on perusteltua, koska yötyö rasittaa enemmän kuin päivätyö.
Pääsääntöisesti ne, ketkä eivät ole töissä sunnuntaisin ja haluavat tuhlata rahojaan palveluihin (koska silloin on aikaa!) . Sillä ei ole mitään tekemistä köyhien kyykyttämisessä ja muulla itsensä jalustalla pitämisellä. Näin myös palvelut saattaisi olla halvempia !
Vielä parempi laki olisi sellainen, että kaupat ja palvelut ovat auki 8:15-15:45, eikä henkilökunnan tarvitse olla töissä iltaisin ja viikonloppuisin. Varmasti jokainen normaalitaitoinen aikuinen osaa suunnitella ostoksensa niin, ettei jää nälkäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No tietysti ne jotka eivät ole töissä lainkaan, tekevät pelkkää aritytöä tai sitten eivät saa sunnuntaikorvausta vaikka tekevät sunnuntaisin töitä.
Vääjäämätön totuus on kuitenkin se että maailma menee kohti 24/7 toimintaa ja jossain vaiheessa sunnuntai on ihan samanlainen työpäivä kuin keksiviikko, eikä makseta erikseen sunnuntaikorvauksia. Yötyökorvausten poistamiselle sen sijaan ei ole mitään syytä, vaan sen maksaminen on perusteltua, koska yötyö rasittaa enemmän kuin päivätyö.
Ai sinä meinaat ettei 2-vuorotyö rasita? Ihan huomiona vaan että ne jotka saavat vuorolisiä tekevät vuorotyötä, suuri osa epäsäännöllistä. Ja tasan on kuormittavampaa epäsäännöllinen rytmi, ainoa korvaus mitä siitä saa, on vuorolisät epätyypillisistä työajoista. Kauanko jaksat kun vapaapäiviä on vain yksi peräkkäin? Omalla alalla menee helposti 3-4 viikkoa rytmillä 4 töitä, 1vp. Tai 5 töitä 1vp, 4 töitä, 2vp, 4töitä, 1vp jne. Työvuorot voi olla mitä vaan, illasta jäät yhdelle vapaalle ja taas aamuun. Mitään menoja (parturi, hammaslääkäri, ystävät, reissut) et voi suunnitella ennen kuin viikkoa ennen saat kolmen viikon vuorot. Miten ajattelit korvata sen jos haluat vuorolisät poistaa?
Minä joudun aika useinkin tekemään töitä sunnuntaisin ja mm. matkustamaan työmatkoille sunnuntaisin. En saa siitä edes normaalia ylityökorvausta, vaan se menee mun "kokonaistyöaikaan".
SILTI en missään nimessä halua poistaa sunnuntailisiä mm. myyjiltä, hoitohenkilökunnalta, pelastusviranomaisilta, poliisilta. Ylipäänsä keneltäkään joka tekee vuorotyötä.
Minä pystyn vaikuttamaan siihen, koska ja missä sen sunnuntaityöni teen ja pystyn vastaavasti sitten järjestelemään omia menojani , vaikka lääkärin viikolla työajaksi. Esim. poliisit ja myyjät ovat siihen työpaikkaan sidottuja työaikanaan ja niin kauan kuin yhteiskunta pyörii periaatteella ma-pe 9-17 heidän perheensä ovat vapaalla la-su ja he joutuvat uhraamaan sen perheen yhteisen ajan jotta voivat olla töissä sunnuntaina. Siitä tulee saada kohtuullinen korvaus.
Tämä lähinnä kommenttina siihen, kun joku "tietotyöläinen" heitti joku aika sitten julkisuudessa aivopierun, että koko työn käsite on muuttunut ja hänkin tekee töitä vaikka la-su yönä jos tarve vaatii ja lukee sähköposteja kaiken aikaa, ei hän mieti onko sunnuntai vai tiistai. Minusta se ei vaan todellakaan ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä meinaat ettei 2-vuorotyö rasita? Ihan huomiona vaan että ne jotka saavat vuorolisiä tekevät vuorotyötä, suuri osa epäsäännöllistä. Ja tasan on kuormittavampaa epäsäännöllinen rytmi, ainoa korvaus mitä siitä saa, on vuorolisät epätyypillisistä työajoista. Kauanko jaksat kun vapaapäiviä on vain yksi peräkkäin? Omalla alalla menee helposti 3-4 viikkoa rytmillä 4 töitä, 1vp. Tai 5 töitä 1vp, 4 töitä, 2vp, 4töitä, 1vp jne. Työvuorot voi olla mitä vaan, illasta jäät yhdelle vapaalle ja taas aamuun. Mitään menoja (parturi, hammaslääkäri, ystävät, reissut) et voi suunnitella ennen kuin viikkoa ennen saat kolmen viikon vuorot. Miten ajattelit korvata sen jos haluat vuorolisät poistaa?
Yöök, tän kun luki ni huomaa ettei oo kyllä yhtään ikävä töihin. Tähän vielä lisäksi se, että vaan n. joka kolmas viikonloppu on vapaa.
Kaupat auki 24/7 ja hoitopaikat 8-16 ja kaikilta kaikki lisät ja tuet pois.
Pärjää ne espanjassakin näin.
Mikä vittu suomalaisissa on vikana kun ei onnistu???
Olen yrittäjä ja teen pitkää päivää jotta sinä, minulle rakas asiakas, saat palvelua. Ihmisillä on hämärtynyt käsitys siitä milloin pienyrittäjä on tavoitettavissa, koska kaikkihan on auki myös pyhinä. Niinpä vastaan puheluihin myös juhannuspäivänä.
Mielelläni palkkaisin itselleni kaverin tuuraamaan viikonloppuja, mutta
A En uskalla sitoutua, sillä pahimmillaan työntekijä on massasaikuttaja lorvija.
B Työnantajan sivukulut ovat järkyttävän kalliit
C Sunnuntait eivät ole niin tuottavia että olisi varaa maksaa tuplapalkkaa
D Opiskelijoita lukuunottamatta kellekään ei kelpaa viikonloppujen tuntityö, koska lorvimalla saa hyvät massit..
Jokaisen palkansaajan olisi hyvä tutustua siihen, kuinka paljon se sinun tuntipalkkasi todellisuudessa maksaa työnantajalle. Tuplapalkka tarkoittaa tuplakuluja.. kun seuraavan kerran kauhistelet mitä tahansa hintoja niin muista että jokaikinen vessapaperipalakin jonka työpaikalla käytät on jonkun muun maksama.
Ne no työnantajat, jotka haluaa pitää sunnuntait työttöminä päivinä, ettei nimenomaan tarvitsisi maksaa liikaa työntekijöille. Mielestäni tosin on aivan naurettavaa hinnoitella eri päiviä ja vuorokauden aikoja eri tavalla. Ihan samanlaisia päiviä ja aikoja ne kaikki on. Ainoastaan valoa on joko enemmän tai vähemmän. Sen sijaan jos teet ylitöitä, niin sitten maksetaan enemmän tehdystä työstä.
Mun mielestä sunnuntailisän voisi poistaa. Se ei vain ole enää samallatavalla perusteltua kuin ennen. Yhteiskunta pyörii seitsemänä päivänä viikossa. Mun mielestä pankit ja virastotkin voisivat laajentaa aukioloaikojansa vastaamaan tämän päivän tarpeita.
Mutta sen sijaan ilta ja yölisien poistoa en "hyväksy". Vaikka ei nämä mun hyväksymisistä ole kiinni....
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse valmiita tekemään töitä sunnuntaisin?
En nyt ehkä ihan tarkkaan vastaa kysymykseesi, mutta en voi olla kommentoimatta.
Sunnuntaivuoroja tehdään nykyään siksi, että niistä saa tuplapalkan. Ihan mukava lisä normaaliin palkkapussiin.
Tämän negatiivisia puolia ovat:
- sunnuntaivuorojen osuminen vain esimiesten suosikeille, kateus ja huono työilmapiiri
- heikko palvelutaso sunnuntaisin
- yrittäjien katteiden heikkeneminen, ravintoloilla ei ole erikseen sunnuntaihintoja asiakkailleen
- matkailualan menetykset
Entäpä jos tuota sunnuntailisää ei olisi?
- hoito- ym. alojen todellinen kiinnostavuus selviäisi, (perus)palkkataso nousisi sille tasolle, että alalle saataisiin riittävästi työntekijöitä, kysynnän ja tarjonnan laki hoitaisi tämän ongelman, työnantajapuoli maksaisi vapaaehtoisesti parempaa palkkaa ammattitaitoiselle työvoimalle
- työilmapiiri helpottuisi
- palvelutaso paranisi, vaikutus kansantalouteen olisi positiivinen
Ei kun ne haluaa kaikki lisät pois jotka tekee "normi" arkipäiviä pelkästään jotta muut olisivat ahtaammalla joka nostais omaa statusta..... esim virkailijat ja opettajat
Että kouluttamaton vuorotyöläinen ei saisi saman tason liksaa kuin koulutetut