Mikä on syrjäisin Perähikiä, missä olette koskaan olleet?
Kommentit (1343)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Turku-Helsinki -linjan pohjoispuolella on ihan perähikiää. En ymmärrä kuka siellä haluaa asua. Ilmeisesti eivät paremmasta tiedä.
Tarkoitatko siis tuota syrjäistä rannikkoseutua? Helsinkihän on Tampereen satamakaupunki :)
Henkisesti suurin perähikiä Suomessa on Taavetti. Onneksi väki vähenee ja kohta viimeinen sammuttaa valot.
Saaristo unohtui. Brändö on kaukana kaikesta. Sinne pääsee autolla ja sitä kautta myös Affenanmaallekin.
Transilvanian kyläpahaset täyttävät ehkä parhaiten perähikiän määritelmän näkemistäni paikoista, vaikka suurempaa köyhyyttä olen nähnyt suurkaupunkien slummeissa muun muassa Brasiliassa. Etelä-Amerikassa ja Afrikassa sentään on yritetty saada sisältöä vaatimattomaan elämään vaikkapa maalaamalla talot iloisilla väreillä, ja köyhätkin ihmiset nauttivat elämästä yhdessä syöden ja tanssien. Itä-Euroopan kylissä on ankean harmaata, ja ihmiset istuvat röttelöittensä edessä apaattisina ohikulkijoita tuijottaen.
Turku Helsinki -linjan eteläpuoli, on sitä perähikiää, eli persläpeä.
Vihanti. Niin sijainniltaan kuin henkisestikin.
"Vierailija kirjoitti:
Kaikki Turku-Helsinki -linjan pohjoispuolella on ihan perähikiää. En ymmärrä kuka siellä haluaa asua. Ilmeisesti eivät paremmasta tiedä."
Tällaisista kommenteista tulee mieleen jossakin surkeassa vuokralähiössä asuva epäonnistuja, jonka suurin "saavutus" elämässä on olla paljasjalkainen helsinkiläinen. Jossain tv-ohjelmassa oli vastikään tällainen pariskunta. Eivät olleet koskaan käyneet Helsingin ulkopuolella ja kuvittelivat sen olevan jotenkin kadehdittavaa. Heidät vietiin johonkin pienelle paikkakunnalle, jossa he viettivät illan paikallisessa juottolassa paikallisiin tutustuen. Pariskunta ihan tosissaan ihmetteli, kun tulivat niin hyvin juttuun baarin muiden asiakkaiden kanssa, tajuamatta, että ihan samanlaisia ne Helsingin lähiöiden baarit kantapeikkoineen ovat kuin missä tahansa muuallakin. Täytyy olla todella sivistymätön, jos oikeasti kuvittelee, että nykypäivän Suomessa asuinpaikka määrittelee elämäntyyliä enemmän kuin yhteiskuntaluokka. Ohjelman pariskunnalla on enemmän yhteistä kouvolalaisen lähiön asukin kuin töölöläisrouvan kanssa.
Asun Kangasalalla vai kirjoitetaanko tämä Kangasalassa? Joka tapauksessa aika korvessa asun, lähin kauppa on 8 kilometrin päässä ja kirjastoauto käy 2 viikon välein. Samat noin 20-30 ihmistä näen päivittäin tai lähes päivittäin. Monelle muulle tällainen elämä korvessa olisi varmasti melko vaikeaa tai jopa mahdotonta, mutta ei minulle. Minä olen luultavasti autistinen ja melko epäsosiaalinen. Eli minua ei haittaa vaikka täältä ei ihan helposti pääse "ihmisten ilmoille" ja ei tapaa juurikaan muita ihmisiä. Itse asiassa minua ei ehkä haittasi vaikka eläisin täysin yksin ilman juuri minkäänlaista kosketusta muihin ihmisiin, kunhan ruokaa, tarvittavat lääkkeet, vaatteita, juomavettä, sänky ja muut välttämättömyydet on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Brasiliassa Campos do Jordãosta pohjoiseen jossain vuoristossa. Oli siellä taloja ja niissä asukkaita ja kaunista maisemaa, mutta ei juuri muuta.
Ei kuulu tähän leikkiin ulkomaat.
Sinä olet Perähikiältä ilmiselväsi. Sen kasvatti.
Helsinki.
Maakunnissa ihmiset sentään tietää, ettei heidän kotipaikkansa ole maailman napa.
Paltammo tosijjaa