Kummit, kuinka kauan muistatte kummilapsianne?
Ostatteko lahjoja merkkipäivinä vielä aikuisiälläkin, vai loppuuko "lahjonta" johonkin tiettyyn ikään, esim. rippikouluun tai vastaavaan?
Kommentit (16)
No rippikouluun olen aikalailla jättänyt lahjomisen. Tai valmistujaisiin ja häihin olen esim sittenkin lahjonut.
Mutta riippuu tilanteesta kuinka tuttuja ollaan jne.
Rippikouluun on ainakin meillä suvussa ja kaveripiirissä ollut tapana lopettaa lahjominen. Toki kummilasta on muistettu ylioppilasjuhlissa/valmistujaisissa, 18v-synttäreillä, häissä.. mutta vuotuiset synttäri- ja joululahjarumbat ovat jääneet rippikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsia ei tarvitse lahjoa.
Kyllä minä olen syntymäpäivänään lahjonut. Eikö se ole melko tavallista...
Ongelmana on, että tämä minun kummilapseni ei käynyt rippikoulua. Jatkanko nyt siis lahjomista sinne 18-vuotispäivään vai onko kumminvelvollisuudet silti jo täytetty?
Kummin velvollisuus päättyy 15 vuotiaana, kävi ripillä tai ei.
En mä lähes tuntemattomaksi jäänyttä lasta enää sen jälkeen muistaisi. Mutta jos tuttumpi, niin mikä jottei lahjoiskin.
Kyllä me vielä kummilapsen kanssa joululahjat vaihdetaan vaikka hän on ollut aikuinen jo kauan.
No anopin mielestä ei tarvi kummin edes muistaa tai se ei ole tavallista. Eli ei mitenkään muista, hänen veljensä meidän lapsen kummi. Itse olen veljeni pojalle kummi ja muistan aina syntymäpäivänä ja jouluna. Yleensä annan rahaa kun heilläkin sitä lelua on.
Kyllä se siihen rippikouluun/15v ikään on loppunut. Sen jälkeen jos kutsuja on tullut lakkiaisiin/valmistujaisiin ja häihin yms. juhliin, olen tietysti lahjan ostanut.
Riippuu tietysti kuinka läheinen/etäinen on kummilapsen kanssa. Itse olin lähes ystävä vanhimman kummilapseni kanssa pitkään, joten niitä lahjoja tuli osteltua silloin tällöin myös synttäreiksi ja jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on, että tämä minun kummilapseni ei käynyt rippikoulua. Jatkanko nyt siis lahjomista sinne 18-vuotispäivään vai onko kumminvelvollisuudet silti jo täytetty?
Itse taisin lopettaa lahjomisen kummilapsen täysi-ikäistymiseen. Välit lapseen eivät ole läheiset eikä yhteydenpitoa kummilapsen puolelta ole ollut. Ylioppilas- tai ammattiinvalmistujaislahjan voisin kuitenkin tällaisessa tapauksessa vielä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Kummin velvollisuus päättyy 15 vuotiaana, kävi ripillä tai ei.
En mä lähes tuntemattomaksi jäänyttä lasta enää sen jälkeen muistaisi. Mutta jos tuttumpi, niin mikä jottei lahjoiskin.
Kiitos tästä vastauksesta. Näin olen vähän itsekin miettinyt asian, mutta en ollut varma juurikin tuon rippikoulun väliin jäämisen vuoksi. Kummilapsi ei ihan hirveän etäinen ole vaikkei todella läheinenkään, joten ajattelin kyllä esim. ylioppilaslahjan ostaa. Mutta ehkä voin luopua syntymäpäivälahjojen ostosta, niitä on teineille muutenkin hankala keksiä ja rahaa on kyllä kummilapsen perheellä niin, että tuntuu tyhmältä jotain paria kymppiäkään laittaa.
Eikö kummilla ole muuta virkaa kuin lahjojen antaminen? Kyllä mielestäni muistaminen on muutakin kuin lahjomista. Ap:n kyssäri oli vähän huono.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kummilla ole muuta virkaa kuin lahjojen antaminen? Kyllä mielestäni muistaminen on muutakin kuin lahjomista. Ap:n kyssäri oli vähän huono.
No mitä muuta se voisi olla, kun nimenomaan kerroin, että kyseessä ei ole mikään erityisen läheinen lapsi? Uskonelämään kasvattaminen, kun lapsi ei halunnut edes riparille?
Ap
Eiköhän se riipu ihan teidän väleistä.
Ite aatellu synttärilahjat lopettaa siihen, kun ei enää kutsuta juhliin (ehkä 18v vois olla poikkeus, katotaan sitten). Joululahjoja annan niin kauan kuin joku yhteys säilyy. Sitten tietenkin muistaminen, jos kuuluu kutsuttujen joukkoon, yo/ammattiin valmistuminen ja häät.
Tää on ollu meijän suvussa (sekä isän että äidin puolella) yleinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se riipu ihan teidän väleistä.
Ite aatellu synttärilahjat lopettaa siihen, kun ei enää kutsuta juhliin (ehkä 18v vois olla poikkeus, katotaan sitten). Joululahjoja annan niin kauan kuin joku yhteys säilyy. Sitten tietenkin muistaminen, jos kuuluu kutsuttujen joukkoon, yo/ammattiin valmistuminen ja häät.
Tää on ollu meijän suvussa (sekä isän että äidin puolella) yleinen käytäntö.
Välit on etäisen viileät, mutta kohteliaat. Mutta ehkä lähetän vain onnittelukortin tänä vuonna.
Neuvoja kaipaan! En ole enää erityisen läheinen kummilapseni kanssa ja mietin onko tähän jotain yleistä käytäntöä.