Olenko liian nipo? Miehen mielestä nalkutan liikaa siivoamisesta
Mielestäni olen jopa suht. höllä siisteyden suhteen. Tykkään toki, että on siistiä, mutta en todellakaan jaksa heilua imurin ja pölyjenpyyhkimisen lomassa edes viikottain.
Yleensä siivoan jos on extrapaljon aikaa tai tiedän että vieraita on tulossa.
Miehen siisteysstandardit ovat sitten luokkaa olematon. Hänen mielestään ei tarvitsisi koskaan siivota, ei tee mitään jos en huomauttele ja käske monta kertaa. Tälläkin hetkellä tilanne on se, että meillä ei ole yhtäkään puhdasta astiaa tai puhtaita vaatteita, kun halusin nähdä miten kauan mies pystyy olemaan ennen kuin näissä asioissa tapahtuu yhtään mitään.
Yleensä siis minä "nalkutan" miehelle noiden juttujen tekemisestä.
Vieraitakaan varten ei kuulemma tarvitsisi siivota. Minua ärsyttää tämä, koska se mitä miehen kavereita ja tuttavia (hyvät ystävät asia erikseen) tunnen, niin ihan varmasti kiinnittävät huomiota jos on sotkuista. Varsinkin vanhemmat (+30v) kaverit joiden kotona on järjestään aina järjettömän siistiä. Ja tietyistä uskonnollisista piireistä tulevat olettavat tietysti että minä siivoan.
Supersiistiä ei tarvitsisi olla, mutta jos ei olisi aivan paskaista niin olisin todella tyytyväinen.
Kommentit (28)
Se siivoaa jota häiritsee.
Lastesi takia suosittelisin että imuroisit päivittäin ja luuttuaisit viikottain.
Ota nyt AP itseäsi niskasta kiinni. En ole koskaan kuullut että aikuisella ihmisellä olisi hygienia noin pahasti hakusessa. Hyi hyi hyi, en halua edes tietää missä kunnossa teidän asuntonne on. Enkä todellakaan tulisi teille kylään jos tietäisin totuuden.
Teepä viikonloppuna suursiivous ja sen jälkeen otat tavaksi imuroida vähintään joka toinen päivä. Sitten viikonloppuna puhdistetaan kaikki lattiapinnat ja tasot.
Vierailija kirjoitti:
Lastesi takia suosittelisin että imuroisit päivittäin ja luuttuaisit viikottain.
Tällä verukkeella se laiska puoliso pääsee kuin koira veräjästä. No kun ei häiritse niin lapsetkin saa elää kaatopaikalla. Kyllä se on myös sen patalaiskimuksen velvollisuus katsoa että lapsilla on inhimilliset olot kotona.
Jos ei viitsi, asukoon keskenään paskan keskellä.
Osta, ap, robotti-imuri. Opettelet joka ottamaan tavaksi jokapäiväisen ylläpitosiivouksen (pyyhi pölyt, tavarat paikoileen, tiskit, pyykit jne.). Sitten joka viikko tarkempi viikkosiivous, jolloin imuroit, viet matot ulos, luuttuat lattiat ja teet samat asiat kuin ylläpitösiivouksessa. Tämän pitäisi olla ihan arkea.
Meillä ei ole lapsia, en tietenkään olisi jättänyt pyykkiä ja astioita pesemättä jos olisi.
Mutta pointti oli se, että tälläinen "se siivoaa jota häiritsee" systeemi ei ole meillä reilu, koska mies ei halua huolehtia mistään.
Eroaisin jos suhde ei olisi muuten kaikinpuolin loistava. :/
AP
Meillä siivotaan kolmen tunnin välein, ja siivousvuoro kiertää perheessä. Jokainen ottaa vuorollaan imurin käteen ja imuroi koko talon. Olen pitänyt muutaman palaverin perheen kanssa jossa olen esittänyt että siivoustiheyttä pitäisi nostaa kahteen tuntiin tai muuten alkaa olla liian likaista ettei ketään ilkeä kutsua käymään.
No millainen mies on muuten? Huomioiko sinut, tarjoaako viimeisen karkin sinulle vai ahmiiko muista välittämättä kaikki karkit itse? Tekeekö enemmän töitä kodin ulkopuolella ja osallistuuko isommalla rahasummalla perheen kuluihin? Onko teillä lapsia?
Käsittämätöntä, että joillain on elämänhallinta näin pahasti hakusessa. Oksettavaa.
Tavalliseen ylläpitosiivoukseen, joka tehdään PÄIVITTÄIN kuuluu mm:
- Imurointi
- Pölyjen pyyhintä
- Pyykin pesu
- Astioiden pesu
- Tavaroiden järjestely
Ja sä teet noi mitä? Kerran kuussa? Milloin tamppaat matot? Milloin pyyhit lattiat? Milloin tuuletat petivaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Imuroisit päivittäin.... :D sinä varmaan kuulut niin jotka valittaa miten raskasta arki on kun ON VAAN PAKKO imuroida päivittäin.
Minä olen kerran elänyt yhdessä tuollaisen possumiehen kanssa ja toiste en sitä virhettä tee. Mulle siisti koti on tosi tärkeä asia, en pysty rentoitumaan jos on kamalan likaista, enkä enää aio olla ainoa aikuinen joka taloudessa siivoaa. Aiheutti jatkuvia riitoja. Nykyinen miesystävä on todettu siisteyden suhteen samantasoiseksi kuin minä :D
Älä nyt tuon miehen kanssa lapsia hanki koska niiden myötä sotku pahenee vaan ja siivouksentarve lisääntyy...
Millaisen tulevaisuuden ap haluaa? Haluatko lapsia tulevaisuudessa? Jos haluat niin miettisin vakavasti jatkaako tuon miehen kanssa. Lasten myötä kotitöiden määrä räjähtää. Ja jos mies suhtautuu samalla tavalla lasten hoitoon (se vaihtaa vauvan kakkavaipat jota se haittaa) niin tulet katkeraksi vielä ja uuvut kotitöiden ja lastenhoidon alle. Ja turha sanoa että mies lupasi että kyllä hän muuttaa tapansa kun tulee lapsia.
Voisiko mies osallistua maksamalla siivoojan esim kahden viikon välein omasta pussista?
No asiahan on todellisuudessa niin, että ei se mies yhtäkkiä siivousintoilijaksi ryhdy. Jos siivoaminen ei miehen prioriteetteihin kuulu niin ei sitten vaan kuulu. Meilläkin on näin, ettei miestä siivoaminen kiinnosta tippaakaan, joten on minun kontolla joko vaatia miestä tekemään edes jotain tai tehdä kaikki itse. Kyllähän se ärsyttää, mutta enpä asiasta oikein voi valittaakaan, koska itse olen mieheni valinnut.
Sano miehelle, että jatkatte suhdetta, mutta on pakko muuttaa toistaiseksi omiin asuntoihin, kunnes mies aikuistuu ja oppii ottamaan vastuuta arjesta normaalin ihmisen tavoin. Nythän hän on kuin teinipoika, joka pitää sinua äitinään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsia, en tietenkään olisi jättänyt pyykkiä ja astioita pesemättä jos olisi.
Mutta pointti oli se, että tälläinen "se siivoaa jota häiritsee" systeemi ei ole meillä reilu, koska mies ei halua huolehtia mistään.
Eroaisin jos suhde ei olisi muuten kaikinpuolin loistava. :/
AP
Miehen pakottaminen siivoamaan on sitten reilua?
13 jatkaa.
Ei kyllä vaikuta siltä, että ap itsekään niin kovin ahkerasti haluaisi siivota. Että että... sitä suuremmalla syyllä jätä se miehestä nalkuttaminen vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että joillain on elämänhallinta näin pahasti hakusessa. Oksettavaa.
Tavalliseen ylläpitosiivoukseen, joka tehdään PÄIVITTÄIN kuuluu mm:
- Imurointi
- Pölyjen pyyhintä
- Pyykin pesu
- Astioiden pesu
- Tavaroiden järjestely
Ja sä teet noi mitä? Kerran kuussa? Milloin tamppaat matot? Milloin pyyhit lattiat? Milloin tuuletat petivaatteet?
Meilläkin imuroidaan päivittäin sekä viedään tavarat oikeille paikoille. Astianpesukone täytetään sitä mukaan kun tulee astiaa ja laitetaan päälle kun täyttyy ja tyhjennys. Pyykkiä pestään päivittäin myös. Keittiön tasot ja ruokapöytä pyyhitään ruokailujen jälkeen.
Ap koti taitaa olla aika läävä.
Minä itseasiassa pidän siisteydestä ja sitä on kiva ylläpitääkin ihmisen kanssa josta pitää. Mutta eksä osasi niin taitavasti huomautella ja syyllistää asioista, että siitä tuli nopeasti v-mäistä pakkopullaa. Mikään ei ikinä ollut hyvin tehty, mutta huomautettavaa riitti. Joskus kierteli imuroinnin jälkeen tarkistamassa esim. nurkat oven takana.
Oikeasti se siivous oli hänelle tärkeä asia, jossa pääsi pätemään. Epäitsekkään uhrin viitassa asusti oikeasti itsekäs ihminen, joka haki huomiota ja paremman ihmisen statusta. Siis oli hän oikeastikin ahkerampi ja siistimpi kuin minä, mutta kannustamalla ja edes joskus mölyt mahassaan pitämällä olisi taatusti päässyt helpommalla senkin suhteen.
Himohinkkaajat taas täällä huutamassa, että imuroitava on VÄHINTÄÄN kerran päivässä. Oikeasti, hankkikaa elämä!
Meillä on siivouslista,jokatoinen päivä toinen huolehtii keittiön siisteyden ja kokatoinen päivä sitten olohuone ja eteinen. Lapset siivoaa huoneen 2x vko. Wc pestään 2 x vko,omat vuorot.
Lista on pakko olla koska muuten loppuu puhtaat astiat ja wc saattaa olla 2 kk pesemättä
Lista ei ihan joka viikko toteudu täysin.
Hyvi vittu miten paskaista teillä pitää olla, jos et edes kerran viikkoon imuroi. :x
Kaikista pahimpia ovat ihmiset, jotka siivoavat pintapuolisesti vieraita varten.