En jaksa masentunutta ystävääni
Minulla on hyvä ystävä, johon tutustuin netin kautta viisi vuotta sitten. Hänestä tuli nopeasti ehkä tärkein ystäväni ja olen vieraillut monesti hänen luonaan ja hän kerran minun (Suomi on hänelle tosi kallis paikka matkustaa ja hän elää ihan naurettavan pienellä palkalla Suomen tasoon nähden). Kaksi ja puoli vuotta sitten hän alkoi muuttua ja kaksi vuotta sitten hänellä todettiin masennus. Olen koittanut olla tukena, mutta se on kauhean rankkaa. Ennen juttelimme päivittäin niitä näitä Skypen tai Whatsappin kautta. Meillä oli hauskaa ja olimme kiinostuneet samoista asioista.
Nykyään itsellänikään ei mene niin hyvin, mutta en viitsi valittaa hänelle omasta elämästäni, koska hänellä menee huonommin. On raskasta kommunikoida jonku kanssa joka on niin kaukana ja jota haluaisin auttaa, mutta mikään mitä sanon ei auta. Enkä edes halua olla se, joka voivottelee ja symppaa kaikessa. Masennus on vakava juttu, mutta en aio sääliä häntä, koska sääli ei häntä auta vaikka hän joskus tuntuu sitä kärttävän.
Hän ei enää halua puhua puhelimessa. Hän tekstaa usein vain valittaakseen ja kertoakseen pahasta olostaan. Tahdon auttaa ja tukea, mutta en jaksa enää olla se, jolle hän purkaa pahaa oloaan. Kahteen vuoteen on mahtunut kaikenlaista. Välillä hän ei ole ottanut lääkkeitään ja uhkasi lopeettaa puhumasta minulle jos vahtaan hänen lääkkeidensä syöntiä. Tsempata ei kuulemma saa, koska se vain ahdistaa. Surullista, koska hän oli helposti asioista innostuva ja todella ahkera ja hyvä opinnoissaan. Nykyään hän väittää, ettei ole koskaan oikeasti ollut iloinen tai innoissaan mistään, eikä ota kuuleviin korviinsa jos muistutan, että olen tavannut hänet ja puhuimme ennen puhelimessa päivittäin. Tiedän, ettei masennuksesta välttämättä koskaan parane, mutta on ihan kukkua, ettei hän ennen iloinnut mistään. Onneksi hän ei sentään ole koskaan ollut itsetuhoinen.
Miten jaksaa läheisen masennusta? Etenkin jos läheinen on joku, joka ei asu lähellä.
Kommentit (3)
vieras-m kirjoitti:
Tuo on kyllä rankkaa kun tietää ettei voi tehdä mitään, varsinkin kun asuu kaukana. Joka tapauksessa et ole vastuussa hänestä, voit yrittää auttaa oman sietokykysi mukaan.
Onko hän jossain terapiassa tai muun avun piirissä?
En tiedä voisiko hän päästä terapiaan, mutta ei ainakaan ole toistaiseksi ollut terapiassa. Olen koittanut kyllä sanoa, että vois olla hyvä jos hän voisi käydä puhumassa jonkun ammattilaisen kanssa. Itsekin puhuin opiskeluaikoina muutaman kerran koulupsykologin kanssa ja kyllä se auttoi. En tosin ollut masentunut, mutta kumminkin.
Ystäväni on minua muutaman vuoden nuorempi ja valmistui yliopsitosta reilu vuosi sitten, mutta ilmeisesti heillä ei ollut tarjolla kouluterveydenhuoltajan lisäksi muuta. Heillä on jonkunlainen perhelääkärisysteemi, joten hän on puhunut oman lääkärinsä kanssa ja saanut sitä kautta lääkityksen, muttei aina hanki lisää lääkkeitä tai jättää lääkkeet ottamatta.
Hänellä on onneksi muutama ystävä ja nykyään poikaystäväkin paikan päällä, mutta ymmärtääkseni hän puhuu masennuksestaan lähinnä minun ja poikaystävänsä kanssa, koska kokee, että välit kahteen muuhun ystävään ovat katkeamssa (toinen odottaa lasta ja menossa naimisiin, toinen muuttamassa maapallon toiselle puolelle).
ap
Kannattaa varmaan yrittää vielä puhua, että hakisi apua joltain ammattilaiselta. Ei tyrkyttämistä, mut jos tulee paikka niin mainita asiasta. Ja voithan säkin kysyä esim. jostain tukipuhelimesta neuvoja kyseiseen tilanteeseen.
Tuo on kyllä rankkaa kun tietää ettei voi tehdä mitään, varsinkin kun asuu kaukana. Joka tapauksessa et ole vastuussa hänestä, voit yrittää auttaa oman sietokykysi mukaan.
Onko hän jossain terapiassa tai muun avun piirissä?
https://randomi.fi/chatroom/AV-chat.html