Minkä ikäiset lapset voi/sit jättää kotiin keskenään 2-3vrk ajaksi?
Voisiko 15v eli 8-luokkalainen ja 16,5v eli lukion ekalla oleva olla kotona kahdestaan 2-3vrk eli to-iltapvästä su-iltaan?
Mieheni mielestä voi, minä hieman eri mieltä, mies haluaisi minut mukaansa skimbareissullensa..
Meillä ihan eri kokemuksia, hän oli esimerkiksi Itävallassa 15v ikäisenä kaverinsa kanssa yli viikon laskettelureissulla ja mm Lapissa samanlaisen reissun yhtä nuorena..
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tuhansia 16-vuotiaita, jotka muuttavat peruskoulun jälkeen opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja asuvat yksin. Eiköhän ne teidänkin pumpulissa kasvaneet kullannuppunne pärjää muutaman yön ilman äitiä omassa kodissaan.
Niin, muuttaa ole sieltä turvattomasta kodista. Usemmiten sy on se, ettei kotona ole hyvä olla. Suurin syy alkoholi ja väkivalta.
Hienoa, että lapset saavat olla turvallisissa oloissa.
Ja ap, jos rlmit asiaa, niin ei se kenties ole ihan Ok?
Kaksi vuotta eteenpäin ja ne lapset on jo isoja. Kaverit joo ...niitäkin kannataa miettiä ja niitä "kavereita" myös.
Meidän 16-vuotias muutti sen takia toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, että pääsi haluamalleen alalle. Ei suinkaan siksi, että olisi ollut pakko päästä pois turvattomasta kodista. Mutta joo av-mammat, pitäkää vaan lapset tiukasti helmoissanne täysi-ikäisiksi asti, nii. tiukasti etteivät edes voi olla muutamaa yötä yksin kotona. Kun sitten pääsevät parikymppisinä ensi kerran irti ja vapauteen, niin vain taivas on rajana.
Moni 15-16-vuotias muuttaa jo pois kotoa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Minä olin 15-vuotiaana riparin jälkeen 2 kuukautta yksin kotona ja kesätöissä, kun äiti oli landella. Tietysti jos lastenne kehitys on useita vuosia jäljessä muista samanikäisistä, ne on parempi ottaa mukaan.
Olin ala-asteella, veljien on täytynyt olla sitten enintään 14 ja 15. Omakotitalossa.
Ajat muuttuu. Mä olin ekan kerran erikoistilanteessa yksin kotona yön, kun olin seitsemän. Saman ikäinen kaveri seurana. Olisin tietenkin voinut mennä naapuriin kaverin luo yöksi, mutta halusimme olla kaksin.
Yläasteelta lähtien olin yksin joitain öitä, kun en tahtonut lähteä mökille. Lukiossa sanoin ei jo ulkomaanmatkoillekin.
Ei silloin ysärillä varmaan edes tiedetty lasuista.
Vierailija kirjoitti:
Tytär on jo muutaman kuukauden yli 18-vuotias, mutta ei ole koskaan ollut yötä yksin kotona. Meilläkään ei ole minkäänlaisia turvaverkkoja lähellä, joten käytännössä ollaan reissattu niin, että tytär menee toisen vanhemman kanssa. Isän kanssa laskettelemaan ja äidin kanssa kylpylöihin ym. Näin siis sen takia, että meillä on myös koira, joten viimeiseen kymmeneen vuoteen ei olla koko perheen voimin reissattu. Kerran lähdettiin miehen kanssa risteilylle, ja silloin saatiin siskoni hoitamaan tyttöä ja koiraa. Moni ihmettelee tätä meidän systeemiä, mutta minusta se on toiminut ihan hyvin. Tytär pääsee reissaamaan tuplasti ja kaikki saa tehdä juuri sitä, mistä pitää. Kotiin jäävä vanhempi saa sitten rauhassa touhuilla omiaan koiran hoidon ohella.
Mutta aloittajan kysymykseen vielä. Jos nuoresi ovat vastuullisia ja voit luottaa siihen, ettei mitään jättibileitä tms. järjestetä, niin varmaan voisivatkin jäädä kotiin. Paljon riippuu myös kavereista. Usein se on nimittäin kaveri, joka saa jonkun päättömän idean.
Tää 18-vuotias ei sitten voi jäädä koiran kanssa yksin kotiin? Miten hän voi muuttaa omaan kotiin ja Itsenäistyä? Pääsee tuplasti reissaamaan.. voi luoja.
Voit jos ovat vastuullisia ja tiedät että he pärjäävät omillaan.
Asuin omillani jo tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meilläkään turvaverkkoja. Lapset 13 ja 15v.
Mulla periaate että jätän yksin, kun nuorin on 18v.
Ls-ilmoitus tehdään jos jotain tapahtuu.
Ei herran jestas, mitä paapomista. Mitä teet, jos nuoresi haluaa peruskolun jälkeen opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, niin kauas, ettei voi kulkea kotoa käsin? Kiellätkö häntä lähtemästä ja pakotat johonkin lähellä olevaan kouluun?
Aikaisemmin vanhemmat ei uskaltaneet jättää teinejä yksin sen takia, että pelkäsivät kotibileitä, jotka karkaavat käsistä ja koko koti menee remonttiin. Nyt tuntuu syy olevan se, että kun ei meidän Nicopetteri 15v. uskalla olla kotona yksin yötä ilman äitiä tai isukkia.
Jos ootte kasvattaneet vastuulliset ja rohkeat lapset niin toki. Itse olin monesti yksin viikonloput 15-vuotiaana kun en halunnut lähteä "homehtumaan" mökille porukoiden kanssa.
Mä olen hyvästä perheestä, vanhemmat kuitenkin eronneet. 15 vuotiaasta lähtien sain valita olenko viikonlopun yksin, menenkö isälle vai lähdenkö äidin mukana sen miesystävälle. Yleensä halusin olla yksin ja usein joku kaveri oli sitten meillä yötä. Mun 10 vuotta vanhempi sisko kuitenkin asui samassa kaupungissa ja samoin isä, joten tukiverkko oli lähellä jos jotain ois tullut.
Ehdin juuri täyttää 17 kun sitten muutin toiseen kaupunkiin silloisen poikaystävän kanssa yhteen.
Itse olen päässyt kasvamaan omaan tahtiini ja siitä olen onnellinen. Tiedän muutaman parikymppisen, jotka ei osaa pestä edes pyykkiä ja asuvat porukoillaan, se vasta kamalalta kuulostaa.
Täytyyhän lasten opetella itsenäistymistä. Pari kolme yötä yksin kotona 15 - vuotiaalle on ihan ok, varsinkin kun seurana on sisaruksia. Naurettavia nuo lasua huutelevat kommentoijat. Johan se lastensuojelun työntekijä tikahtuisi nauruun, jos ainoa syy lasuun on se, että 15-vuotias on yön yksin kotona.
Miten te olette lapsenne kasvattaneet, jos ne ei 15-vuotiaana voi olla yksin yötä?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pärjäävät!!
Heh, oli. 16v saadessani esikoisen..
Niinpä...
Tietysti pärjäävät!!
Heh, oli. 16v saadessani esikoisen..