miksi sinä aikuinen ihminen et pese käsiä wc käynnin jälkeen?
Eilen todistin tällaista käytöstä. Aikuinen 30 vuotias akateeminen töissä käyvä ihminen kävi julkisessa käymälässä ilman käsien saippuapesua.. Käveli wc kopista suoraan ulos... Olin suoraan sanottuna järkyttynyt.. Nyt on rajua noroakin liikkeellä. Toiset voivat mennä taudista todella huonoon kuntoon. Jos sinä toimit samoin niin miksi? Eihän se ajallisesti vie aikaa juuri yhtään ja saa mahdolliset bakteerit ja virukset pois omista näpeistä? Tarkennan vielä, että näissä wc-kopeissa ei ollut saippuaa ja hanaa.
Kommentit (66)
Kotona en välttämättä aina pese. On iho muutenkin niin kuiva ja sormenpäät halkeilee kun töissä saa jatkuvasti pestä käsiä, niin yritän edes hieman kotioloissa rajoittaa. Jos paskannan, niin sitten toki pesen, pissaamisen jälkeen en välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Joo jos en pyyhkiessä osu kuin paperiin, niin miksi pesisin?
Ikinä en ole ollut kipeä vessassakäynnon takia. Olen normaali ja terve toisin kuin sinunlaisesi heikkoimmuuniset ihmiset, ap.
Ja suurin syy miksi en pese on se, että käteni kuivuvat inhottavasti pesusta ja niihin on aina lisättävä kosteusvoidetta pesun jälkeen, ettei iho tunnu kuivalta, enkä viitsi turhaan tuhlata putelia. Käsilaukussa sellainen kyllä on (useimmiten) siltä varalta, että haluan pestä kädet.
Hoitoalalla ainakin normaalitilanteissa on ohje, että käsidesiä käytetään jos ei käsissä ole näkyvää liikaa. Hanskat ja käsidesi on yleensä riittävät toimenpiteet. Jos jatkuvasti pesisi käsiä, niin sairaslomalle joutuisi, kun ne haavat on epähygieenisiä ja riskitekijä monessakin mielessä.
Minulla on työkaverina tällainen tyyppi, joka ei pese käsiään wc-käynnin jälkeen. Voitte kuvitella miltä tuntuu kun sama tyyppi sitten tulee työpöytäni viereen ja tuumaa että "minäpäs vähän lainaan tuota sinun kynää" tai ilmoittaa, että hänellä on ongelma tietokoneen kanssa ja voisinko tulla katsomaan, ja sitten joudun koskemaan hänen tietokonehiireensä joka ihan oikeasti on tahmea liasta! Joudun aina piilottelemaan kyniäni paperipinojen alla ettei työkaveri löytäisi ja koskisi niihin ja jokaisen tuollaisen tietokone-episodin jälkeen pesen käteni moneen kertaan. Turha kai sanoakaan, että tämä sama tyyppi antaa likaisten astioidensakin lojua tiskialtaassa viikon.
Ja kyseessä ei siis todellakaan ole mikään Pertti Perusduunari, vaan koulutettu, esimiesasemassa oleva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole ollut kipeä vessassakäynnon takia. Olen normaali ja terve toisin kuin sinunlaisesi heikkoimmuuniset ihmiset, ap.
Ei ole normaalia olla kanssaihmisiä kohtaan noin passiivis-aggressiivinen. Normaali homo sapiens haluaa pitää huolta lajitovereistaan ja kokee empatiaa. Masennukseen sairastuneen sairaan yksilön on hankala empatiaa kokea. Toivon sinulle kaikkea hyvää koko sydämestäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole ollut kipeä vessassakäynnon takia. Olen normaali ja terve toisin kuin sinunlaisesi heikkoimmuuniset ihmiset, ap.Ei ole normaalia olla kanssaihmisiä kohtaan noin passiivis-aggressiivinen. Normaali homo sapiens haluaa pitää huolta lajitovereistaan ja kokee empatiaa. Masennukseen sairastuneen sairaan yksilön on hankala empatiaa kokea. Toivon sinulle kaikkea hyvää koko sydämestäni. Ap
Olen uusi kommentoija ja toivon AP että hölläät vähän. Jatkuva stressaaminen toisten tekemisistä saattaa johtaa itselläsi erilaisiin terveysongelmiin aina vatsahaavasta sydänongelmiin.
Toivon koko sydämestäni että otat hieman iisimmin ja nautit elämästäsi etkä murehtisi niin paljon!
Kaikkea hyvää, eräs mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole ollut kipeä vessassakäynnon takia. Olen normaali ja terve toisin kuin sinunlaisesi heikkoimmuuniset ihmiset, ap.Ei ole normaalia olla kanssaihmisiä kohtaan noin passiivis-aggressiivinen. Normaali homo sapiens haluaa pitää huolta lajitovereistaan ja kokee empatiaa. Masennukseen sairastuneen sairaan yksilön on hankala empatiaa kokea. Toivon sinulle kaikkea hyvää koko sydämestäni. Ap
No hyvä, sitten voitkin hieman opetella suvaitsevaisuutta muilla perusteilla eläviä ihmisiä kohtaan ja lopettaa muiden paheksumisen.
Pesen aina pyllyni kakan jälkeen ja kädet jokaikisen vessakäynnin jälkeen. En tosin vuoraa tai pese pyttyä yleisissä vessoissa kuten jotkut muut tuntemani ihmiset. Viimeksi mahatauti vuonna 2006
Olen 100% samaa mieltä kuin ap, mutta naurattaa tuo kun hän kutsuu ihmisiä homo sapienseiksi xD ei pahalla, hauskasti ilmaistu vain!
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa saippua-vesipesu vaan levittää bakteerit, ei poista
Tämä kommentti on saanut alapeukkuvyöryn mutta ei ole yksioikoisesti todellakaan väärässä. Huono ja nopea käsien pesu todellakin tekee juuri näin, ja se on lähes aina se mitä ihmisten näkee vessassa tekevän. Tuohon vielä paperin korvaaminen kuumailmapöhöttimellä perään niin sen jälkeen levitätte niitä kammoksumianne bakteereja vielä pahemmin. Kunnollinen käsien pesu vaatii lyhyet kynnet, kaikkien sormusten poistamisen js perusteellisen saippualla hankaamisen ihan minimissään 20 sekunnin ajan. Ja huolellinen kuivaus kertakäyttöpyyhkeillä. Tämä on miljoonaan kertaan tutkittu asia ja monella mikrobien kanssa työskentelevällä yksi ensimmäisistä asioista mikä ihan käytännön kautta havainnollistetaan. Eli pestään kädet eri tavoin ja otetaan sitten näpeistä viljelynäytteet. Myös itse saippua, jos on ollut vanhaa tai paljon lähmitty annostelija, on monesti liannut näissä testeissä kädet bakteerisemmiksi kuin alkutilanteessa.
Jos siis vessassa ei ole paperia millä kuivata vaan se on korvattu lämpöpöhöttäjällä, on oikeasti fiksumpi jättää kädet pesemättä. Ja niin kauan kun näyttää sormenpäille sekunnin parin ajan saippuaa ja vettä "käsienpesuna", on turha tulla hurskastelemaan muille sen puutteesta. Kunnon pesu ja kuivaus tai sitten ei mitään.
Pesen hyvin harvoin kädet wc-käynnin jälkeen. Mulla on varmaan maailman pienin rakko ja nopein suoli, sillä käyn pissalla yli 10 x/vrk ja paskallakin siinä 1-4 x päivässä. Jos pesisin käteni joka kerta käytyäni vessassa, käteni olisivat kuivat kuin korput. Joutuisin rasvaamaan käteni noin 15 x päivässä jokaisen käsienpesun jälkeen. No thanks, käteni ovat muutenkin todella kuivat ja niitä saa olla jatkuvasti rasvailemassa. En kyllä ymmärrä miten ketään voi kiinnostaa muiden käsien pesu... N28
Ai
Vierailija kirjoitti:
Pesen hyvin harvoin kädet wc-käynnin jälkeen. Mulla on varmaan maailman pienin rakko ja nopein suoli, sillä käyn pissalla yli 10 x/vrk ja paskallakin siinä 1-4 x päivässä. Jos pesisin käteni joka kerta käytyäni vessassa, käteni olisivat kuivat kuin korput. Joutuisin rasvaamaan käteni noin 15 x päivässä jokaisen käsienpesun jälkeen. No thanks, käteni ovat muutenkin todella kuivat ja niitä saa olla jatkuvasti rasvailemassa. En kyllä ymmärrä miten ketään voi kiinnostaa muiden käsien pesu... N28
Ai miten ketään voi kiinnostaa toisten käsienpesu? No olisiko juuri siksi suomessakin 50-luvulta saakka kampanjoitu ja sivistetty ihmisiä käsienpesun tarpeellisuudesta ettei virukset, kihomadot tms leviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa saippua-vesipesu vaan levittää bakteerit, ei poista
Tämä kommentti on saanut alapeukkuvyöryn mutta ei ole yksioikoisesti todellakaan väärässä. Huono ja nopea käsien pesu todellakin tekee juuri näin, ja se on lähes aina se mitä ihmisten näkee vessassa tekevän. Tuohon vielä paperin korvaaminen kuumailmapöhöttimellä perään niin sen jälkeen levitätte niitä kammoksumianne bakteereja vielä pahemmin. Kunnollinen käsien pesu vaatii lyhyet kynnet, kaikkien sormusten poistamisen js perusteellisen saippualla hankaamisen ihan minimissään 20 sekunnin ajan. Ja huolellinen kuivaus kertakäyttöpyyhkeillä. Tämä on miljoonaan kertaan tutkittu asia ja monella mikrobien kanssa työskentelevällä yksi ensimmäisistä asioista mikä ihan käytännön kautta havainnollistetaan. Eli pestään kädet eri tavoin ja otetaan sitten näpeistä viljelynäytteet. Myös itse saippua, jos on ollut vanhaa tai paljon lähmitty annostelija, on monesti liannut näissä testeissä kädet bakteerisemmiksi kuin alkutilanteessa.
Jos siis vessassa ei ole paperia millä kuivata vaan se on korvattu lämpöpöhöttäjällä, on oikeasti fiksumpi jättää kädet pesemättä. Ja niin kauan kun näyttää sormenpäille sekunnin parin ajan saippuaa ja vettä "käsienpesuna", on turha tulla hurskastelemaan muille sen puutteesta. Kunnon pesu ja kuivaus tai sitten ei mitään.
Tässä ketjussa puhuttiinkin nyt ihan kunnon huolella tehdystä saippua-vesipesusta jonka jälkeen kunnon käsien kuivaus. Lopeta väärän tiedon levittäminen. Ei todellakaan ole hyvä että jättää huolellisen käsienpesun tekemättä wc käynnin jälkeen. Käsien pesemättä jättämisellä saatat tehdä itsestäsi noro- tai influenssaviruksen levittäjän. Todella yrjöttävää ettei aikuiset ihmiset tajua näitä perus asioita hygieniasta. Sen vuoksi kättely on minusta kamala tapa kun ei tiedä millainen paskakoura käteltävä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan olla kusematta sormilleni eikä sukupuolielimeni ole mikään monivammainen mätivä hiivakirnu jonka koskeminen kontaminoi kaiken maan ja taivaan väliltä.
Eihän se virta ole edes pahin vaan juuri wc.n vetimistä, oven kahvoista tms tarttuvat virukset. Sinä et voi tietää mitä kaikkia viruksia kannat käsissäsi. Ainoa mitä voit tehdä on käsien vesi-saippuapesu wc käynnin jälkeen sekä ennen ruokailua. Minkä ikäinen olet? Ap
Oletan että työpaikkamme muutkin miehet ovat tuon sormille kusemattomuuden taidon oppineet.
Vierailija kirjoitti:
No sitten rasvaat etkä kulje paskakusikourana levittämässä ulostebakteereitasi pitkin poikin. Minulla on wc altaan reunalla kosteusvoidetta pumppupullossa josta otan talviaikaan käsienpesun jälkeen. Ei suuri vaiva. Taskussa kulkee tussin paksuinen voidetuubi mukana jos käyn ravintoloiden veskeissä niin saa sipaistua käsien pesun jälkeen. Taaskaan, ei suuri vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten rasvaat etkä kulje paskakusikourana levittämässä ulostebakteereitasi pitkin poikin. Minulla on wc altaan reunalla kosteusvoidetta pumppupullossa josta otan talviaikaan käsienpesun jälkeen. Ei suuri vaiva. Taskussa kulkee tussin paksuinen voidetuubi mukana jos käyn ravintoloiden veskeissä niin saa sipaistua käsien pesun jälkeen. Taaskaan, ei suuri vaiva.
Vielä pienempi vaiva on opetella tuo sormilleen kusemattomuuden taito ja jättää pesemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ai
Vierailija kirjoitti:
Ai miten ketään voi kiinnostaa toisten käsienpesu? No olisiko juuri siksi suomessakin 50-luvulta saakka kampanjoitu ja sivistetty ihmisiä käsienpesun tarpeellisuudesta ettei virukset, kihomadot tms leviä?
No tuota, n28, minulla toimii rakko sen 20 kertaa päivässä ja suolikin 5-6 kertaa, iho on kuiva ja rystyset halkeilevat talvella. Ja todellakin pesen joka kerta! A) en halua levittää omia pöpöjäni kenellekään, b), en halua kenenkään kakkabakteereja omiin käsiini.
On käsittämättömän itsekästä jättää kädet pesemättä säännönmukaisesti, ja outoa ettei se pesu ole täysin itsestäänselvyys kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä pienempi vaiva on opetella tuo sormilleen kusemattomuuden taito ja jättää pesemättä.
Jaa että kädet ovat puhtaat kunhan niissä ei ole näkyvää virtsaa tai ulostetta. Kai näillä tiedoilla pystyy peruskoulun läpäisemään.