Miksi parisuhteissa mies on keskimäärin jonkin verran vanhempi?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Naiset pitävät suurin piirtein ikäisistään.
N26 parisuhteessa 9kk vanhemman miehen kanssa
Se että sinä pidät ikäisistäsi miehistä ei tarkoita että kaikkia naiset tekisi niin...
Terveisin N24 joka parisuhteessa M31 kanssa.
No en todellakaan ihmettele tuota hieman vanhemman ottamista, itsellä kun ei kasvanut edes karvat kun tytöistä oli fyysisesti tullut jo naisia. Kyllä omat jututkin oli ihan lapsiosastoa ja jonnekamaa, räkä valui nenästä.
Tuossa mielessä tytöt ja pojat eroaa, kehityksen nopeudessa meinaan.
Naiset naivat rahaa. Palkka kasvaa iän myötä. Yhdistä nämä, niin totuus paljastuu. Hieman naisia vanhemmat miehet ansaitsevat tarpeeksi tullakseen valikoiduiksi. Verotietojen mukaan 80 % miehistä ansaitsee enemmän kuin kumppaninsa. 10 % yhtä paljon ja 10 % vähemmän kuin nainen. Tässä se totuus piilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26 parisuhteessa 9kk vanhemman miehen kanssaSe että sinä pidät ikäisistäsi miehistä ei tarkoita että kaikkia naiset tekisi niin...
Senioreista tykkääviä naisia on hyvin pieni vähemmistö. Pääasiassa naiset tykkäävät ikäisistään.
N26
"Miksi parisuhteissa mies on keskimäärin jonkin verran vanhempi?"
Tämä johtuu perinteisestä (tarkoitetaan siis vuosisatoja, ellei - tuhansia vanhaa) mies-elättää-vaimon-ja-lapset-eikä-nuorella-pojalla-ole-vielä-kunnon-tuloja -asetelmasta, joka on murtunut vasta muutama vuosikymmen sitten.
Olen nähnyt suomalaisen (siis ei käännetyn) 1920-luvun käytösoppaan nuorille miehille, jossa sanotaan ihan suoraan, että mies voi mennä naimisiin vasta 30-vuotiaana tai vanhempana, koska sitä ennen hänellä ei ole turvattua työpaikkaa eikä kunnollisia palkkatuloja perheen elättämiseen. Suomessakin nimittäin naisen ei ollut hyväksyttyä olla töissä enää naimisiinmenon jälkeen - ja jos tuore vaimo yritti jäädä töihin, hänet voitiin erottaa. Tämä muuttui vasta 1960-luvun lopulla, ja kunnolla vasta 70-luvulla kun tasa-arvoisessa ajattelussa otettiin vihdoin askeleita eteenpäin.
Vanhat ja luutuneet asenteet, kuten käsitys siitä, että miehen on "soveliaampaa" olla vaimoaan vanhempi kuin päin vastoin, muuttuvat hitaasti - mutta onneksi ne sentään muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite olen 22v ja en ikinä ottaisi mitääb vanhaa pappaa, 22-24v miehet on hot:p
Kuule tipu, ei sinun tarvitse ottaa vanhaa pappaa.
Ei tässä vanhoista papoista edes puhuta.
Olen itse 24 ja vanha pappa minulle on jo 30 v.
Jos mies on menestynyt ja varakas niin hänellä on itsensä ikäinen kumppani. Jos hän taas on luottohäiriöinen ja sosiaalituella kaljoitteleva niin hänellä on kymmenen vuotta nuorempi nainen. Syytä siihen on vaikea määrittää, mutta niin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite olen 22v ja en ikinä ottaisi mitääb vanhaa pappaa, 22-24v miehet on hot:p
Kuule tipu, ei sinun tarvitse ottaa vanhaa pappaa.
Ei tässä vanhoista papoista edes puhuta.Olen itse 24 ja vanha pappa minulle on jo 30 v.
30v on vanha pappa? Antakaa mun taas kaikki kestää..
Useimmille 17-22 vuotiaille naisille se 2-3 v vanhempi on jännittävän kokeneen ja "miehekkään" oloinen oman ikäisiin nähden. Monille ne pitkät seurustelusuhteet alkavat tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26 parisuhteessa 9kk vanhemman miehen kanssaSe että sinä pidät ikäisistäsi miehistä ei tarkoita että kaikkia naiset tekisi niin...
Oon täsmälleen samaa mieltä, tuon kanssa, että jos sinä niin ei me muut välttämättä... itse rakaistuin 16 vuotiaana 6 vuotta vanhempaa, ja rakastan edelleen samaa ihmistä :)
Terveisin N21 joka parisuhteessa M27
Yleensä ei kumpaakaan. Tavallisin ikäero on vain pari vuotta ja pääasialliset valintakriteerit ovat ihan muita. Teini-iässä pojat kypsyvät keskimäärin myöhemmin, joten nuorena alkaneissa suhteissa on luonnollista että ikäero on näin päin.
Harvinaisemmissa isojen ikäerojen suhteissa mies on yleensä vanhempi, koska miehet arvostaa keskimäärin enemmän ulkonäköä ja naiset menestystä, joten samanikäisten ja suunnilleen samalla sosioekonomisella tasolla olevien parien lisäksi muodostuu joskus myös nuori pienituloinen nainen - menestynyt vanhempi mies pariskuntia.