Päänsärky, huimaus, pahoinvointi
Ideoita mikä voisi vaivata? Päänsärkyä, jatkuvaa pahoinvointia, kovaa huimausta, ruokahalun puute.. huimaus esiintyi aiemmin vain tietyissä asennoissa ja ajattelin sen olevan asentohuimausta. Huimausta alkoi kuitenkin esiintymään muutamissa muissakin asennoissa ja nyt jo ihan esimerkiksi istuessa normaalisti. Huimaus on tyypiltään pyörivää, huone lähtee pyörimään ja tasapaino menee.
Pahoinvointi on jatkuvaa ja raskauden mahdollisuutta ei ole. Esiintyy mihin aikaan vaan, ennen ruokaa ja ruuan jälkeen, aamuisin ja iltaisin. Luulin ensin johtuvan närästyksestä, mutta yhtään ei polttele nielua tai ylävatsaa.
Migreeni on, mutta päänsärky on erilaista. Lääkäriin kai pitäisi mennä, mutta ajattelinpa kysyä jos jollain olisi kokemusta vastaavasta.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Syy oli aivoinfarkti. Minullakin hoidettiin ensin muutama päivä välikorvatulehdusta ennen kuin syy selvisi. Ei nimittäin näkynyt ensimmäisessä kuvauksessa.
En halua pelotella, mutta ehkä sinua lohduttaa se tieto, että tuo ei ole kovin vaarallista. Mahdollisimman pian kannattaisi hankkiutua magneettikuvaukseen, jossa tutkitaan myös kaulavaltimot.
Kävin pään magneetissa 1,5v sitten ja lohduttaudun sillä, että tuskin ainakaan mitään kasvainta on. Ei kait kasvain niin nopeasti kehity.
Mulla oli tuollaiset oireet, ja kyseessä oli niska-hartialihasten jumi. Lisäksi oikeasti pyörryin pari kertaa. Se oli vähitellen kehittynyt imettämisestä ja pyöräilystä ja niin paha, etten itse edes tuntenut mitään lihasjäykkyyttä.
Mut kannattaa mennä lääkärille, koska ei tuota yleensä saa laukeamaan millään venytyksillä ilman lääkkeitä. Tarvitaan siis sekä lääkkeet että jumppapohjelma, ja ehkä joku hierojakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollaiset oireet, ja kyseessä oli niska-hartialihasten jumi. Lisäksi oikeasti pyörryin pari kertaa. Se oli vähitellen kehittynyt imettämisestä ja pyöräilystä ja niin paha, etten itse edes tuntenut mitään lihasjäykkyyttä.
Mut kannattaa mennä lääkärille, koska ei tuota yleensä saa laukeamaan millään venytyksillä ilman lääkkeitä. Tarvitaan siis sekä lääkkeet että jumppapohjelma, ja ehkä joku hierojakin.
No lihasperäiseksi minäkin epäilin aiemmin. Siihen päälle yövalmisesta johtuva väsymys ja stressi. Henkiseksikin olen tätä miettinyt, ahdistusta on ollut. Raskas vuosi takana. Paniikkihäiriöistä kärsin keskimäärin kerran kuukaudessa tuon raskaan vuoden aikana. Kohtauksen aikana huimasi, oksetti, kylmä hiki virtasi, sydän hakkasi ja oli tunne, että ei saa henkeä.
Täytyykin miettiä olisiko syytä hakeutua ensin yleislääkärille vai suoraan neuron puolelle vai psykologin juttusille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Syy oli aivoinfarkti. Minullakin hoidettiin ensin muutama päivä välikorvatulehdusta ennen kuin syy selvisi. Ei nimittäin näkynyt ensimmäisessä kuvauksessa.
En halua pelotella, mutta ehkä sinua lohduttaa se tieto, että tuo ei ole kovin vaarallista. Mahdollisimman pian kannattaisi hankkiutua magneettikuvaukseen, jossa tutkitaan myös kaulavaltimot.
Kävin pään magneetissa 1,5v sitten ja lohduttaudun sillä, että tuskin ainakaan mitään kasvainta on. Ei kait kasvain niin nopeasti kehity.
Kuvattiinko kaulavaltimot? Minulla se tukos oli jossakin nikamavaltimossa.
Millaisia oireesi olivat silloin, kun magneettikuvaus tehtiin?
Mulla on juuri tuollaista ja siihen on aina vaihteleva syy.
1. niska-hartiajumitus
2. ahdistus (paniikkikohtaustausta)
3. vaikkua korvakäytävässä (tähän auttaa sellainen spraysuihke)
Varaa ihan ensimmäisenä aika niska-hartiahierontaan, niin saat kuulla ovatko paikat jumissa ja jos ovat, niin mistä. Stressi vetää kehon kasaan ja lihakset jännittyvät turhaan. Jos lihakset ovat pahasti jumissa, niin sitä ei itse välttämättä tajua. Korvissa suhisee, maailma keinuu, oksettaa, päätä särkee jne. ja kyllähän se ruokahalukin menee, kun on niin huono olo. Yksittäinen hierontakerta ei siis varsinaisesti auta, mutta saat kuulla että mistä päin kroppasi on eniten jumissa, jos siis kyse on lihasjumista. Keskivartaloa tukeva liikunta (pilates, jooga, itämainen tanssi jne.) ja selkäjumppa auttavat pidemmällä tähtäimellä, lyhyt apu voi tulla hieronnasta sarjakertoina ja ihan vain lihasrelaksantista (esim. Dolan). Myös fysioterapeutilla kannattaa käydä, niin katsotte onko keholla virheasentoja ja millä harjoituksilla estät lihasjumien kehittämistä. Älypuhelinta ja tietokonetta käyttäessä pitäisi pitää huolta siitä, ettei pää roiku edessä. Pää painaa monta kilo ja jos pää ei ole suorassa vaan roikkuu niin että nenä osoittaa maata kohti, on niskajumi taattu (http://selkakanava.fi/niskakivun-ensihoito). Siksi sitä liikuntaa olisi hyvä olla säännöllisesti, että olisi lihaksilla voimaa tukea kroppaa ja kyllähän se henkiseenkin hyvinvointiin liittyy, että on vain ja kuulostelee itseään, tekee keholleen hyvää.
Voit testata hartiajumin tilaa painamalla hartiaa kaulan vierestä toisen puolen kädellä, eli ota oikea käsi ja paina sormenpäillä vasemmanpuoleista hartiaa siitä kaulan läheltä. Jos tulee kivikovaa ja lähes tunnotonta aluetta vastaan, niin kyse on pahasta hartiajumista. Hartiajumi voi tosiaan juontaa juurensa syvälle lapojen taakse, siksi koko yläselän harjoittaminen ja avaaminen on tärkeätä.