Miksi vuokra-asunnon saaminen on niin vaikeaa pk-seudulla ja lähikunnissa?
Nyt kaksi vuotta etsitty ja hakemuksia laitettu jokaiselle mahdolliselle vuokranantajalle kunnasta yksityisiin. Neljään hakemukseen vastattu mistä kaksi yksityisiä, jotka eivät tärpänneet. Kaksi muilta isommilta vuokranantajilta, mutta tarjotut asunnot olivat liian pieniä ja poikkesivat muutenkin haetuista asunnoista. Onko muilla ollut näin hankalaa asunnon saanti?
Kommentit (10)
Sanopa muuta! Onneksi sain aikoinani kaupungilta vuokra-asunnon.
Joo, olen myös etsinyt jo pari vuotta, ja tunnen pari pidempäänkin etsinyttä. Rasittavaa, ettei kunnan asuntoon ole mahdollisuutta muiden nurkissa asuvalla asunnottomallakaan, jos siinä sen hetkisessä asuinpaikassa on tarpeeksi neliöitä asukaslukuun nähden.
No pk-seudulla on vuokraajan markkinat. Liika halukkaita ja liian vähän asuntoja.
Yleensä kyllä ongelmana on se, ettei saa tarpeeksi pientä asuntoa siis yksiötä tai kaksiota, vaan isompia asuntoja on enemmän tarjolla.
Lapsiperhe. Luottotiedot ok. Toinen töissä, toinen kotona pienen lapsen kanssa. Eniten ihmetyttää kun näitä tarjottuja asuntoja on vain tullut se 4kpl kahdessa vuodessa.
Vielä pahempi tilanne oli kun hain yksinäisenä hakijana yksiötä tai kaksiota itselleni työssä käyvänä ihmisenä pk-seudulta. 4 vuotta asuin kavereiden nurkissa ja olin jonossa viiden eri kunnan asuntoihin, kunnes viimein tarjottiin yksiötä. Tämä sen jälkeen kun olin sosiaalityöntekijälle käynyt "itkemässä" että en voi töissä käydä kadulta käsin.
Kokeile laittaa vaikka Hesariin tai ilmaislehtiin ihan perinteinen "halutaan vuokrata" -ilmoitus ja ylläty tarjousten tulvasta...
Nuo välitysfirmat on yhtä tyhjän kanssa, kun kilpailet monen muun hakijan kanssa. Se on kuin työnhakua... Tuntuu myös, että useimmissa hakemukset menee johonkin ö-mappiin. Etenkin vanhemmat yksityiset vuokranantajat ei välttämättä käytä nettiä ja tuollaisia välitystahoja. He lukee vielä sitä perinteistä paperilehteä aamupalalla ja katsoo siitä, että kappas tuossa olisi sopivan oloinen vuokralainen meille, soitanpa sille. Meille tosi moni sanoi, ettei viitsi ilmoitella asunnosta itse, vaan noin saa paljon helpommin vuokralaisen. Itsellekin helpompaa, kun on mistä valita eikä tarvitse kilpailla muiden kanssa. Plussaa ollut myös se, että meillä on yleiseen hintatasoon nähden paljon matalampi vuokra eikä sitä olla oltu vuosi vuodelta nostelemassa.
Jos vain oot siisti, et tupakoi, ei lemmikkejä, oot töissä ja luottotiedot kunnossa sekä muutenkin asiallinen tapaus, niin eiköhän onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laittaa vaikka Hesariin tai ilmaislehtiin ihan perinteinen "halutaan vuokrata" -ilmoitus ja ylläty tarjousten tulvasta...
Nuo välitysfirmat on yhtä tyhjän kanssa, kun kilpailet monen muun hakijan kanssa. Se on kuin työnhakua... Tuntuu myös, että useimmissa hakemukset menee johonkin ö-mappiin. Etenkin vanhemmat yksityiset vuokranantajat ei välttämättä käytä nettiä ja tuollaisia välitystahoja. He lukee vielä sitä perinteistä paperilehteä aamupalalla ja katsoo siitä, että kappas tuossa olisi sopivan oloinen vuokralainen meille, soitanpa sille. Meille tosi moni sanoi, ettei viitsi ilmoitella asunnosta itse, vaan noin saa paljon helpommin vuokralaisen. Itsellekin helpompaa, kun on mistä valita eikä tarvitse kilpailla muiden kanssa. Plussaa ollut myös se, että meillä on yleiseen hintatasoon nähden paljon matalampi vuokra eikä sitä olla oltu vuosi vuodelta nostelemassa.
Jos vain oot siisti, et tupakoi, ei lemmikkejä, oot töissä ja luottotiedot kunnossa sekä muutenkin asiallinen tapaus, niin eiköhän onnistu.
Täytyy sitten vissiin alkaa etsimään ensin koiralle uutta kotia.
No ei koirankaan kanssa ole mahdotonta löytää kotia. Katso www.lemmikkipalstat.net -> sielläkin on asunnon etsimisosio ja päivän peiliinkin voit kirjoittaa aloituksen. Ehkä joku koiraihminen vuokraisi teille? Ota kaikki kanavat käyttöön, myös fb jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sitten vissiin alkaa etsimään ensin koiralle uutta kotia.
Turha työntää porkkanaa perseeseen ja marttyroida ja valittaa jos itse teette asunnon löytämisestä hankalampaa sillä että pidätte lemmikkiä. Turha kitistä että lemmikittömät ja tupakoimattomat menee edelle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaksi vuotta etsitty ja hakemuksia laitettu jokaiselle mahdolliselle vuokranantajalle kunnasta yksityisiin. Neljään hakemukseen vastattu mistä kaksi yksityisiä, jotka eivät tärpänneet. Kaksi muilta isommilta vuokranantajilta, mutta tarjotut asunnot olivat liian pieniä ja poikkesivat muutenkin haetuista asunnoista. Onko muilla ollut näin hankalaa asunnon saanti?
ihan työttömänä loosrina oon laittanut 2-3 kertaa suomi 24 vuokrataan osastolle ilmoituksen että haluun vuokrata asunnon helsingistä, olen tulossa ulkomailta, niinkuin olenkin tullut
ja oon saanut 1. asunnon Kampista
3. kertaa Kalliosta
aina vaan Suomi 24 sivulta, vuokranantajat ei halua aina 50 ihmisen jonoa vaan heti asukkaan
Mikä teissä on "vikana"? Onhan se työlästä, mutta itse olen kuitenkin aina kuukaudessa löytämään uuden kämpän helsingissä. Olen kohta kolmekymppinen akateeminen pätkätyöläinen, ei lemmikkieläimiä enkä polta. En varmastikaan se "paras" vuokralainen koska pätkätyöt.