te, jotka asutte omakotitalossa tai muuten maan tasalla
ja lähellä jotakin auto-tai kävelytietä. Ärsyttääkö sinua se, että ohimenevät ihmiset tuijottavat jatkuvasti ikkunoista sisään? Itse en kehtaisi tuijotella toisten koteihin. Äsken olin keittiössä ja joku nainen meinasi törmätä pyöräiljän kanssa yhteen, kun hän ei katsonut eteensä vaan tuijotti niska mutkallaan vielä taaksepäin katsoakseen meidän ikkunasta sisään.
Kommentit (35)
Talon rakennusvaiheessa ns. sunnuntaiajelijoita oli kyllästymiseen asti. Meillä on työhuone ja lasten huoneet tielle päin, joten eipä tuijottelu häiritse. Mh, oh, keittiö ja khh ovat pihan puolella ja olen ollut tyytyväinen. Oli ihan tietoinen valinta, koska alueen rakennuskaavan mukaisesti piti rakentaa tien reunaan.
villiviinin joka kasvaa ikkunan yli tai sen edessä olevan pergolan yli. Silloin ei tarvittaisi edes verhoja.
Kait ymmärrät että sisälle EI NÄE, paitsi pimeällä jos on valot päällä!
Jos on noin vainoharhanen olo, laita verhot eteen, kaihtimet kiinni! (jos ei oo kaihtimia, hanki ne)
Mä en kyllä päiväsaikaan onnistu näkemään kenenkään ikkunoista sisälle, vaikka kuinka tuijottaisin! Taitaa monet täällä olla tosiaan vainoharhaisia...
Jos on noin vainoharhanen olo, laita verhot eteen, kaihtimet kiinni! (jos ei oo kaihtimia, hanki ne)
Tämän lisäksi kannattaa muistaa, että se naapurin ikkunan eteen parkkeeraava papparaisella on 99% varmasti sen verran huono näkö, että ei näkisi teille vaikka olisi pimeää ja teillä valot päällä.
Itse tykkään kävelyllä katsella ihmisten pihoja. Jos joku moikkaa niin moikkaan takaisin enkä sori vaan kyllä tajua vihjettä vaan mietin, että ehkä mun pitäisi tuokin tuntea jostain...
tuijottele, kunhan vaan ajatuksissaan katselevat jonnekkin.
on papparaisten hevoslaidun, toisella talli, takana viljakuivaamo ja edessä meidän meidän talo ja keittiön ikkuna, niin kyllä kai sitä jónnekkin muualle päin kuin meille katselisi jos vain ajatuksissaan katselevat!
Ois kai hepat paljo kivempi katselun kohde! Ja kyllä sieltä meille näkee sisälle asti. Välissä kun menee tie, ja tieltä kyllä joka kerran ohi kulkiessani myös itse näen meille sisälle erittäin hyvin. Puhtaat ikkunat nääs meillä;)
on papparaisten hevoslaidun, toisella talli, takana viljakuivaamo ja edessä meidän meidän talo ja keittiön ikkuna, niin kyllä kai sitä jónnekkin muualle päin kuin meille katselisi jos vain ajatuksissaan katselevat!
Siinä keskenään marmattavat, että teidän piha on niin huonosti laitettu ja talokin ihan helvetin ruma, semmoinen hälläväliä-perhe asuu tuossakin ettei mitään väliä ja pennutkin ihan kauhukakaroita...
Tällainen naapuri meillä nääs ;-)
joissa on niin pienet tontit, että tuollainen tuijottelu onnistuu...
joissa on niin pienet tontit, että tuollainen tuijottelu onnistuu...
Jos talo on tien vieressä ja siihen on vielä pykätty sellaiset näyteikkunaa muistuttavat lasiseinät., niin hittojakos sitä kainostelemaan. Jos tuijotukseni häiritsee, niin verhot kiinni sitten tai näkösuojaa istuttamaan.
Asun itse uudella omakotialueella, jossa on tosi pieniä tontteja. Vieri viereen on sitten väsätty näitä ah niin muodikkaita akvaariotaloja, joissa ei monissa ole edes laisinkaan verhoja (kai se on jokin sisustussuunnittelijan suositus). Eihän niihin voi olla näkemättä sisään, vaikkei edes sen kummemmin tuijottelisi. En sentään suostu kävelemään katse omissa kengissäni.
Kun me aloitimme omakotiprojektimme, kaupungin rakennusviranomaiset nimenomaan kehottivat huomioimaan ikkunasuunnat yms, etenkin jos talo tulee pyörätien viereen tai muuhun vilkkaasti liikennöityyn kohtaan. Näin tehtiin ja yhtään ei häiritse, vaikka talon takana kulkee erittäin suosittu pyöräreitti.
iltaisin on aina pidettävä verhot tiukasti edessä. Tuskin meille päivällä sisälle näkee, mutta hirveästi toiset yrittävät nähdä vaivaa, näkisikö sisälle, koska ovat tosiaan aina niska väärällään tuijottamassa ohi kävellessään.
Jos tuijottelu häiritsee niin kannattaisi varmaan hankkia sellainen kämppä johon ei voi tuijotella tai laittaa ne verhot eteen. Kyllä minun mielestäni ihmisillä on julkisella tiellä tai muulla paikalla tai vaikkapa omalla tontillaan lupa katsella ihan mihin suuntaan haluavat. Jos joku asuu "näyteikkunassa" niin kyllä silloin on lupa olettaa että tuijottelu ei häiritse. Ihan tästä syystä minä en mm. ostanut muinoin katutasossa sijaitsevaa kerrostaloasuntoa vaikka se halvempi olikin kuin muut.
Ja kyllä, kyllä meillekin näkyy sisään tieltä, tosin välissä on 20 metriä ja joitakin puita ja pensaita, mutta varsinkin talvella sisälle kyllä näkyy silti eikä se minua häiritse. On meillä kaihtimetkin mutta todella harvoin laitan niitä kiinni. Oikeastaan on ihan mukavakin moikata ikkunasta ohi käveleviä naapureita.
Itseäni ärsyttävät ihmiset jotka kuvittelevat että heidän yksityisyytensä vuoksi minun pitäisi nähdä vaivaa tai luopua oikeuksistani. Talomme on keskellä isoa tonttia ja naapurin terassi ja olohuoneen ikkunat taas 4 metrin päässä tonttimme rajasta - nuo naapurit jotenkin kuvittelevat että meidän ei olisi soveliasta käyttää viimeistä 10-20 metriä OMASTA tontistamme, koska olemme sitten liian lähellä heidän terassiaan ja olohuoneen ikkunoitaan. Aina kun "erehtyy" menemään sille laidalle tonttia esim. ruohonleikkurin kanssa tai poimimaan marjoja niin marssivat mielenosoituksellisesti terassilta sisälle tms. Jos haluavat enemmän yksityisyyttä niin hankkikoot sellaisen talon jossa sitä on, minulla on oikeus käyttää KOKO tonttiani!
Sama juttu kahdella muulla sivulla: Toisella puolella naapurin makuuhuoneiden ikkunat ovat 4 metrin päässä rajasta ja tuijottavat paheksuvasti jos erehtyy katsomaan sinne päinkään. Kolmannella puolella naapurit kehtasivat valittaa kun meidän kompostimme on parin metrin päässä rajasta - ja 4 metrin päässä heidän terassistaan jotka ovat ihan itse tunkeneet lähes rajaan kiinni. Jos haluaisimme miellyttää kaikkia näitä naapureita, niin voisimme käyttää vain neljäsosaa tontistamme koska loppu pitäisi rauhoittaa naapureiden yksityisyyden suojelemiseksi. Mainittakoon että naapureiden tontit eivät ole edes pieniä, mutta kaikki ovat vain halunneet jostain syystä tunkea talonsa / terassinsa rajaan kiinni.
Jos ohikulkevat ihmiset ärsyttävät, muuttakaa keskelle metsää! On se kumma jos ohikulkiessa ei saa ympärilleen katsoa.
Ja kyllä sieltä meille näkee sisälle asti. Välissä kun menee tie, ja tieltä kyllä joka kerran ohi kulkiessani myös itse näen meille sisälle erittäin hyvin. Puhtaat ikkunat nääs meillä;)
jos sä, nuori ihminen, näet. Ei kukaan papparainen ole noin hyvänäköinen. Joten, voit antaa tuijotella rauhassa.
Siitä syystä ne ylempänä / paremmin piilossa olevat asunnot ovat kalliimpia.
Ja naapurin miehellä lienee täysi oikeus omalla pellollaan seisoessaan katsella ihan minne haluaa. Mitäs hankitte talon pellon laidasta.