Miksi opettaja ei vastaa wilma-viesteihin? Pitäisikö valittaa rehtorille vai mitä tässä kehtaisi tehdä?
Kyse on lukiolaisesta, ja täysin opintoihin liittyvistä, tärkeistä asioista.
Yksi opettaja ei ole löytänyt koulun verkkoon ajallaan tallennettua tehtävää ja hylkäsi koko kurssin. Oppilas on yrittänyt viestiä hänelle, samoin vanhempi. Ei vastauksia.
Minä ymmärrän, ettei kaikkea ehkä huomaa eikä vastausta tule välttämättä samana päivänä, mutta noista on jo viikko.
Turhauttaa. Koska oppilas on opettajan armoilla arvostelun suhteen, ei mielellään nostaisi äläkkää asiasta, mutta kai se kohta on jo pakko.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Jos työ on talletettu ajallaan koulun verkkoon (eikä ope sitä löydä!) niin asia on helppo todentaa. Oppilas lähettää ihan kuvakuvan työstä ja lähettämisajasta ryhmänohjaajalle ja kurssin opelle.
Mutta en usko että näin tapahtuu. Kuka tahansahan olisi niin jo älynnyt tehdä eli ap lapsesi ei ole kurssia suorittanut niinkuin piti.
Olen opettaja ja jos jotain esseetä yms verkossa tai paperilla ei löydy niin ei se oppilas ole sitä silloin tehnyt eikä minulle tuonut tai lähettänyt.
Itse en vastaa Wilma-viestiin jos viesti on ns .askaa. Ei maksa vaivaa.
Hitusen nyt epäilen että oletko opettaja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettaja ole koulussa enää ollenkaan, vai miksi asiaa ei voi kysyä kasvotusten?
On hän. On pelottava opettaja, lapseni pelkää häntä ja haluaisi hoitaa asian wilmassa. Mutta joo, pakko kai patistaa.
Kumma vaan, kun wilmaa kehotetaan käyttämään, eikä simppeliinkään viestiin saa vastausta.
ap
Menet työpaikallekin selvittelemään asioita kun lapsi pelkää pomoa?
Tämä opettaja kehottanut käyttämään wilmaa?
No en mene, nyt kumminkin siis puhuttiin alaikäisestä lapsesta. Ja koulu on kehottanut käyttämään wilmaa, eikä kyseinen opettaja ole muuta viestintäkanavaa ilmoittanut.
En ole tullut edes ajatelleeksi, että jokaisen opettajan kanssa pitäisi erikseen sopia, että mitä hän haluaa käytettävän. Tilanne olisi ihan sama kuin jos minä ilmoittaisin omalle työnantajalleni, että minäpä en aiokaan jatkossa vastata työpuhelimeeni, lähestykööt Whatsapilla, jos on asiaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos työ on talletettu ajallaan koulun verkkoon (eikä ope sitä löydä!) niin asia on helppo todentaa. Oppilas lähettää ihan kuvakuvan työstä ja lähettämisajasta ryhmänohjaajalle ja kurssin opelle.
Mutta en usko että näin tapahtuu. Kuka tahansahan olisi niin jo älynnyt tehdä eli ap lapsesi ei ole kurssia suorittanut niinkuin piti.
Olen opettaja ja jos jotain esseetä yms verkossa tai paperilla ei löydy niin ei se oppilas ole sitä silloin tehnyt eikä minulle tuonut tai lähettänyt.
Itse en vastaa Wilma-viestiin jos viesti on ns .askaa. Ei maksa vaivaa.
Se oli tehty, näin itsekin tallentamispäivämäärän. Ja on nyttemmin siis tallennettu uudelleen.
Minusta asenteesi rikkoo jo oppilaan ihmisoikeuksia. Että sinä se vaan päätät asiaa selvittämättä, että joku puhuu paskaa. Ja hylkäät suorituksen luulojen, ei tiedon perusteella.
Mutta joo, vastauksesi todistaa vain sen, että opettajissa on mulkvisteja joukossa ja on ihan hyväkin peruste sille, miksi oppilas empii tulla puhumaan suoraan.
ap
Av on kyllä outo. Vai pitäisi lukiolaisen kurssisuorituksia äidin kysellä? Tai viikko olisi pitkä aika. Tai 16v lapsi.
Sitten taas pitäisi nuoremmat jättää yksin kotiin vaikka viikoksi
Älkää nyt herra jestas stressatko lastenne lukiostakin!
25/26 Kuusitoistavuotias ON lapsi. Ja sukulaisuusssuhde tietysti pysyy ikuisesti...
Olen jopa ihan lain mukaan valvontavelvollinen lapseni koulumenestyksen suhteen - poissaolotkin pitää vielä parin vuoden ajan minun tai mieheni kuitata.
Jos lapseni stressaa ja hermoilee, minä yritän auttaa.
ap
Itse en ole lapsen puolesta asioita opettajille toimittanut edes yläkoulussa. En pahemmin aiemminkaan.
Olen kiinnostunut. Kyselen ja tuen itse hoitamaan asiat.
Olen ammattikoulun opettaja ja todella ihmettelen näitä (harvoja) äitejä jotka touhottaa lastensa asioita. Tekee lapselle hallaa
Vierailija kirjoitti:
25/26 Kuusitoistavuotias ON lapsi. Ja sukulaisuusssuhde tietysti pysyy ikuisesti...
Olen jopa ihan lain mukaan valvontavelvollinen lapseni koulumenestyksen suhteen - poissaolotkin pitää vielä parin vuoden ajan minun tai mieheni kuitata.
ap
Sinä teet lapsesta avuttoman. Auta ja tue hoitamaan asia itse. Annat myös itsestäsi oudon kuvan kouluun. Harvat vanhemmat enää pommittaa opettajia viesteillä.
Onneksi.
T. Se jolle vastasit ja jolla samananikäinen lukiolainen, joka häpeäisi jos laittelisin viestejä opettajille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sinä teet lapsesta avuttoman. Auta ja tue hoitamaan asia itse. Annat myös itsestäsi oudon kuvan kouluun. Harvat vanhemmat enää pommittaa opettajia viesteillä.
Onneksi.
T. Se jolle vastasit ja jolla samananikäinen lukiolainen, joka häpeäisi jos laittelisin viestejä opettajille
Niin, siis autoin ja tuin laittamaan viestiä. Kehotin puhumaan suoraan opettajalle, mutta lapsi on ujo ja opettaja pelottava ja loppujen lopuksi: opettaja toimi väärin, ei lapsi.
Ei siis opettajalta vastausta, oppilaalle itselleen.
Mitäpä itse tekisit? Antaisit lapsen jäädä arvosanatta niin, että joutuu keskeyttämään nykyisenkin kurssin, koska ne pitää suorittaa tietyssä järjestyksessä.
Kyse ei nyt ollut edes varsinaisesti minusta, vaan siitä, miksi opettaja ei hoita töitään ja mitä tässä voi enää tehdä. Ymmärrän, palstamammoilla on suonenvedonomainen tarve aina haukkua aloitusten tekijät, mutta mitä, jos nyt edes yrittäisit pysyä asiassa?
ap
Jos lapsesi kykenee puhumaan opettajalle, kannusta siihen. Jos ei, soita itse opettajalle ja kysy asiaa.
Ikävää tuommonen, ymmärrän hyvin miksi olet ihmeissäsi. Wilma on kätevä, mutta osa opettajista laiminlyö sitä.
Soita rehtorille. Hän on eniten puhelimen ääressä virka-aikana. Eli huomenna, soita. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onneksi.
T. Se jolle vastasit ja jolla samananikäinen lukiolainen, joka häpeäisi jos laittelisin viestejä opettajilleNiin, siis autoin ja tuin laittamaan viestiä. Kehotin puhumaan suoraan opettajalle, mutta lapsi on ujo ja opettaja pelottava ja loppujen lopuksi: opettaja toimi väärin, ei lapsi.
Ei siis opettajalta vastausta, oppilaalle itselleen.
Mitäpä itse tekisit? Antaisit lapsen jäädä arvosanatta niin, että joutuu keskeyttämään nykyisenkin kurssin, koska ne pitää suorittaa tietyssä järjestyksessä.
Kyse ei nyt ollut edes varsinaisesti minusta, vaan siitä, miksi opettaja ei hoita töitään ja mitä tässä voi enää tehdä. Ymmärrän, palstamammoilla on suonenvedonomainen tarve aina haukkua aloitusten tekijät, mutta mitä, jos nyt edes yrittäisit pysyä asiassa?
ap
Missä opettaja toimi väärin? Ja miksi edes pitäisi miettiä kuka teki väärin.
Sinä olisit voinut rohkaista ottamaan uudelleen yhteyttä.
Ei viikko ole aika eikä mikään näissä asioissa.
Sinä olet jo hermona ja rehtorille ottamassa yhteyttä.
Ihan tavallista myös meillä. Matikan tehtävät ei näkyneet sähköisessä alustassa. Huono numero. Lapsi hoiti asian ja numero korotettiin.
Mutta meni siinä enemmän kuin viikko aikaa.
Kukaan ei tehnyt virhettä. Eikä kukaan nostanut mekkalaa
Malttia! Ja vähän vähemmän syyllisten etsintää.
Näin opetat lapsesi tasapainoiseksi
Missä minä haukuin aloittajaa? Totesin vaan ihan selkeitä asioita
Opettajan on vastattava. Se on virkavelvollisuus vastata asiallisiin yhteydenottoihin jollain tietyllä aikavälillä.
t: ope
Ei nyt ainakaan rehtorille soittoa.
Teillä menee maine (viimeistään).
Mikä tämä kurssi on? Jos estää seuraavan kurssin tai pakottaa keskeyttämään?
Onko tässä sama opettaja ?
Vai oliko se kurssin keskeyttämisuhka keksitty selitys hosumiselle turhaan?
Vastaamatta jättäminenhän on nykyään sama kuin kielteinen vastaus.
Laita opettajalle vielä uusi viesti, mutta vastaanottajaksi myös rehtori. Kerro siinä, että olette molemnat jo kyselleet asiaa , vastauksetta.
Vierailija kirjoitti:
Laita opettajalle vielä uusi viesti, mutta vastaanottajaksi myös rehtori. Kerro siinä, että olette molemnat jo kyselleet asiaa , vastauksetta.
Toki näinkin voi tehdä tai sitten laitat uudelleen aiemman viestin ja siihen saatteeksi, että "odottelen tähän vastausta vielä, haluaisimme nopeasti vastauksen". Se on semmoinen lempeä tapa. Ellei vastaus tule nopeasti, niin sitten soitat rehtorille asiasta. Aina on mahdollista, että ope on unohtanut vastata, ellei osannut heti sanoa mitään.
Virkamiehellä on kuitenkin velvollisuus vastata, hiljaisuus ei ole vastaus.
Malliesimerkki asennevammaisesta opettajasta.