Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monille menee asiantuntijan ohjeet rintaliiveistä tunteisiin?

Vierailija
22.03.2017 |

Luin tuota ketjua johon oli linkattu juttu jossa alusvaatemyyjä kertoi miten suurin osa naisista käyttää vääränkokoisia rintaliivejä koska eivät käy mittauttamassa ammattilaisella. Itseäni ihmetytti miten moni haukkui asiantuntijoiden ohjeet lyttyyn. Moni myös sanoi pitävänsä liivejä jotka itse tuntuvat hyvältä, mutta eihän vääränkokoiset liivit istu eivätkä mitenkääan voi tuntua sopivilta, ja asia on tärkeä koska kyse ei ole vain siitä miltä liivit näyttävät (ja miltä ne saavat sinut näyttämään) ja tuntuvat mutta myös siitä että vääränkokoiset liivit aiheuttavat pidemmän päälle terveyshaittoja, mm. selkäkipuja.

Ystävät hyvät, älkää arastelko mittauttaa ammattilaisella ja luottaa tämän ammattitaitoon rintaliivien valinnassa! Ero oikein istuvissa liiveissä istuvuudeltaan "sinne päin" oleviin on aivan järkyttävän suuri!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kuuntelen tunnin luennon tissieni asentovirheistä kuin tätä että sejasejatuo menee tunteisiin. Vaihtakaa nyt jo levyä, helvetti soikoon!

Vierailija
42/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa tunteissa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä ostin liivit aina Seppälästä/Lindexiltä jne. Halvalla siis. Tuohon aikaan oli seuraavanlaisia kokoja tarjolla:  70A, B, C. 75 A, B, C. 80 A, B, C. JA vasta 85 eteenpäin alkoi tulemaan D, DD, E jne.

Sanomattakin selvää, että koskaan ei tullut ostettua oikeaa kokoa, koska niitä vain ei ollut TARJOLLA! Tai ehkä juuri ja juuri jossain liivikaupassa, hintaan 120 markkaa/kpl. Jostain syystä 10 markan viikkorahalla en käynyt liiviliikkeessä.

SE VALAISTUMISEN TUNNE, kun Englannissa kävin paikallisessa ostoskeskuksessa (ehkä Marks& Spencer) ja siellä oli kokoja alkaen ymp. 60 ja 65 ja niistäkin kuppeja A-DD. Jumantsuikka mä ostin niitä liivejä varmaan 6 kpl, kun viimeinkin tajusin, että tällainen koko se pitää olla (65D). Toki englantilaisittain mitoitus oli tuumakokoa. Ehkä sen takia oli pakko ottaa "vähän kaikenlaisia kokoja" sovitukseen, kun ne oli tosiaan 32-34-36 jne.

Sitten taas Espanjassa jokunen vuosi sitten kävin ihan liiviliikkeessä (huvikseni)  ja pyysin kokoa 65D ja 70D. Heillä ei ollut mutta tarjosivat kokoa 90D.

Siis sun aikaan on ollut kuitenkin kaupoissa alle 75 ympäryksiä ja yli C-kuppeja jo :D Ei vaan meillä :D Yhteen aikaan muistan uutisoidun kuinka C75 on Suomen myydyin rintsikkakoko, ja aivan taatusti sen takia että se oli pienin ympärysmitta ja suurin kuppi mitä tavallisesta kaupasta löytyi, tai no luultavasti beigeissä mummorintsikoissa on ollut isompia mutta ei tavallisissa, kaarituetuissa rintsikoissa. Hoikat yhtään isompirintaiset ovat siis joutuneet C75 käyttämään kun muuta ei ollut tarjolla. (Älkää vitsailko nettikaupoista, niitä ei todellakaan ollut tuohon aikaan keksitty.) Todella isorintainen ystäväni sitten vinkkasi opiskeluaikoina, että Lindexillä on "isojen rintojen" erikoismallisto jossa on jopa D-kupin rintsikoita!

Vierailija
44/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. voisi vaihteeksi kysyä, kuinka monet kalliit liivit lojuvat kaapissasi käyttämättömänä, vaikka ne oli erikoisliikkeestä ja valittu ammattilaisen opastuksella.

Mulla odottaa kaapissa 4-6 liivit, jotka odottavat parempia päiviä ja vielä vuoden pari odottelen, kun voin viskata ne roskikseen.

Vierailija
45/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ärsyttää näissä "kaikki käyttää liian isoja ympäryksiä ja pieniä kuppeja" -väitteissä se, että niiden vuoksi monen on MAHDOTON uskoa että on oikeasti olemassa myös meitä isoympäryksisiä pienikuppisia naisia. Kyllähän se alkaa ottaa päähän, kun kerta toisensa jälkeen kuulee sen "ei, ei sulla vaan voi olla 80AA koko, oikeasti oot kuitenkin 70D" tms paskaa. Kyllä, kokoni on 80AA - se on todettu sekä mittaamalla, että sovittamalla. Mutta ei, se vaan ei ole mahdollista joillekin sisäistää. 

Niin ja tuollaisia liivejä ei sitten ole olemassakaan, joten ilman liivejä pitää mennä, tai silloin kun on pakko olla liivit, niissä liian isoissa A-kupeissa. 

Vierailija
46/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden ihmisten aluspukeutumisen arvostelu pyytämättä ja yllättäen on erittäin huonoa käytöstä, ja siitä on syytäkin närkästyä. Olkaamme kiitollisia, että meillä on alusvaatteita, ja vieläpä niin paljon että voimme vaihtaa joka päivä puhtaat ylle. Isoäitini nuoruudessa asiat eivät olleet niin hyvin kuin nyt. Alusvaatetuijottelijat voisivat keskittyä elämässään tärkeämpiin asioihin.

En minä kyllä ainakaan vaihda rintsikoita joka päivä, ei todellakaan ole varaa ostaa niin paljon rintsikoita että voisin noin tehdä.

Täh? Mä omistan viidet rintaliivit, joista vanhimmat ovat ehkä kolme vuotta sitten ostetut. Ja silti voin vaihtaa rintsikat joka päivä. Kai sinäkin liivejäsi peset välillä?

No en pyykkää ainakaan kolmen päivän välein.

Vierailija
47/58 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden ihmisten aluspukeutumisen arvostelu pyytämättä ja yllättäen on erittäin huonoa käytöstä, ja siitä on syytäkin närkästyä. Olkaamme kiitollisia, että meillä on alusvaatteita, ja vieläpä niin paljon että voimme vaihtaa joka päivä puhtaat ylle. Isoäitini nuoruudessa asiat eivät olleet niin hyvin kuin nyt. Alusvaatetuijottelijat voisivat keskittyä elämässään tärkeämpiin asioihin.

En minä kyllä ainakaan vaihda rintsikoita joka päivä, ei todellakaan ole varaa ostaa niin paljon rintsikoita että voisin noin tehdä.

Täh? Mä omistan viidet rintaliivit, joista vanhimmat ovat ehkä kolme vuotta sitten ostetut. Ja silti voin vaihtaa rintsikat joka päivä. Kai sinäkin liivejäsi peset välillä?

No en pyykkää ainakaan kolmen päivän välein.

Eikun anteeksi, siis en omista 5 rintaliivejä vaan kolmet, pyykkiä pesen kerran viikossa.

Vierailija
48/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia pestä pyykkiä viiden päivän välein. Vai onko sulla suurperhe, kun pesukone täyttyy viidessä päivässä?

Vierailija
49/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia pestä pyykkiä viiden päivän välein. Vai onko sulla suurperhe, kun pesukone täyttyy viidessä päivässä?

En pese rintsikoita koneessa, vaan käsin. Nehän voi huuhtaista illalla ja kuivattaa yön aikana. Pesen koneellisen perheemme pyykkiä joka toinen päivä, joten urheilurintsikat laitan pesupussissa muun 40C-pyykin mukaan.

Vierailija
50/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisen myymät liivit ovat olleet aina liian kireät, kapeaolkaimiset ja rimpulat käytössä. Hankaumien ja rakkuloiden lisäksi monesti kaarituet myös ponnahtavat kankaan läpi todella pian. Ja tämä kalliimpien liivien kohdalla.

Viimeksi kun kävin tämän paikkakunnan liiviliikkeissä, ei sopivaa kokoa enää edes löytynyt. Tyrkytetään myös täysin väärän mallisia liivejä. Kun on iso ja pehmeä rinta, ei puolikuppi välttämättä ole paras ratkaisu esim. kumarrellessa.

Jos joskus selkämakkarani ja rintani ovat tursuilleet, tai olen oikonut olkaimia, johtuu tämä ihan ammattilaisen myymistä liiveistä.

Vierailija
51/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten rintaliivimyyjä sen matemaattisen kaavan, jolla rintakehä keskivartalo-obeesilla ihmisellä laajenee, kun hän istuu rennosti vaikkapa palstailemassa. No ei tiedä. Siispä hän ei ole oikea henkilö sanomaan, millaisia rintaliivejä minä pidän. Jos hän kuitenkin väittää tietävänsä, höyry voi nousta korvistani ja voi päästä joku ruma sanakin.

Tämä!!!

Tämä pitäisi saada niiden "ammattilaisten" päähän ja rintakehän laajeneminen tapahtuu kaikissa ikäluokissa ja oli minkä painoinen tahansa. Sen he jättävät täysin huomioimatta, vaan tuijotetaan miltä rinnat näyttävät vaatteet päällä, joka perustuu ikiaikoihin, kun nainen nähtiin seksiobjektina.

Ja koko liivien sovitus on ihmeellinen tapahtumasarja - nainen seisoo ryhdikkäänä, mutta liivien käytön aikana hän joutuu kumartelemaan, istumaan, löhöämään jne. joka otetaan huomioon muiden asunteiden sovituksessa esim. Jos ostetaan housut, mallataan miltä ne tuntuvat, kun joudutaan kumartumaan, istumaan jne.

Sinustahan ne sovituksessa tapahtuvat asiat riippuvat. Kyllä siellä sovituskopissa voi kumarrella, istua, pomppia yms. Itse mm kumartelen, heiluttelen yläkroppaa, pompin ja puen paidan päälle jotta näen minkä mallisen ne liivit tekevät rinnoista.

Vierailija
52/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se ylimielinen asenne jolla ne asiantuntijan neuvot annetaan.

Sillä tavalla saa ihmiset valmiiksi puolustuskannalle ja suhtautumaan ekstrakriittisesti kaikkeen mitä ko. asiantuntija sanoo.

Jos asiantuntija osaa esittää asiansa ystävällisesti, empaattisesti tai neutraalisti, eivät hänen ohjeensa mene tunteisiin.

Vierailija
53/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä (4-henkinen perhe) pitää pestä pyykkiä vähintään 1-2 koneellista viikossa.

Jo pelkästään treenivaatteista tulee pyykkiä koneellinen viikossa.

Minä ja mies treenataan 5 päivänä viikossa, lapset liikkuvat vähemmän.

Rintsikoita minulla on enemmän kuin kymmenet (en ole laskenut, en tiedä tarkkaa määrää).

En ole ajatellut että rinsikoiden lukumäärä nostaisi niiden hintaa pitkällä aikavälillä. Kun on useammat liivit niin yksittäisten liivien käyttöikä on pidempi. Vanhimmat liivini ovat useita vuosia vanhoja. Uusimmat olen ostanut viime kesänä.

t. ohis

Vierailija
54/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se minun vikani, että en löydä sopivia liivejä vaikka kuinka ammattilainen mittaisi? Koen että liivikauppiaat yrittävät vierittää omasta virheestään syyn minun niskoilleni.

MITTAUTTAMINEN ei ole mikään avain autuuteen rintaliivikauppoilla.

Kai sinäkin käsität, että jos kaupassa ei myydä 70K-kokoisia liivejä, niin mittaus ei muuta sitä tosiasiaa, että et sinä voi sen kokoisia liivejä sieltä ostaa. Niinpä myyjällä on kiusaus ottaa sellaiset mitat, jotka sopivat sen liikkeen liiviehin.

TODELLINEN ONGELMA EI OLE MITAT VAAN SE, ETTÄ LIIKKEISSÄ EI MYYDÄ a) SOPIVAN KOKOISIA (isoja kuppeja pienellä ympärysmitalla eikä pieniä kuppeja isolla ympäryksellä) eikä b) SOPIVAN MALLISIA edellä mainituille ongelmaostajille. Siinä ei sitten ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa vääränkokoiset liivit tai jättää kokonaan ostamatta.

Kaksi mittaa eli rintojen alta ja päältä ei riitä. Ymmärrät varmaan, että liiviostoksilla oleva isoäiti 66 v, äiti 40 v ja tytär 24 v eivät sovi täsmälleen samoihin liiveihin, vaikka kaikkien mitat olisivat "asiantuntevan" liivimyyjän mittaamina 77 cm alta ja 105 päältä. Meidän perheessä nämä mitat ovat täysin mahdollisia.

Vierailija
55/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkein rintsikkamyyjä, johon olen törmännyt, sanoi joskus että "kyllä tämä koko on aivan sopiva sitten kun vielä kilot tuosta vähän lähtevät".  En ollut maininnut mitään painonpudotukseen viittaavaakaan. Sopivaa kokoa heillä ei siis ollut tarjolla. Olin etsimässä sopivankokoisia rintsikoita, enkä mitään tavoiterintsikoita. Ostin kyllä ne hänen kauppaamansa liian tiukat liivit, mutta käytän niitä pitkän jatkopalan kanssa...

Mulle törkein myyjä totesi " sinulla on aivan liian isot rinnat". Eikä ollut, hänen kaupassaan oli aivan liian pienet valikoimat.

Jatkopala on muuten oivallinen apu, kun on tullut ostaneeksi liian tiukat rintaliivit. Jos ne vaan muuten on sopivat ja istuvat, niin jatkopala on pieni investointi. Huonompi homma on se, että olkaimet jäävät sitten liian leveälle ja valuvat alas.

Vierailija
56/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "70-85% naisista käyttää vääränkokoisia rintaliivejä" -hokema lähti liikkeelle ulkomailta jokunen vuosi sitten ja on levinnyt kuin urbaani legenda. Väite lähti liikkeelle yhdestä tutkimuksesta, joka tehtiin pienelle joukolle selkäkivusta kärsiviä nuoria naisia Australiassa. Mutta markkinointikokeisto teki sitten tästä yleistyksen, joka koskee kaikkia naisia kaikkialla maailmassa.

Samaan aikaan tapahtui liivimarkkinoilla monta asiaa: 1) suurin osa liiveistä alettiin valmistaa Aasiassa teollisesti joten huonolaatuiset liivit valtasivat markkinat, 2) muotiin tuli vähemmän tuke antavat rinnat paljastavat tai rintavakoa tekevät mallit ja c) DD+ kuppikokojen kysyntä räjähti.

Varsinkin Englannissa ja USA:ssa muotiin tuli etenkin DD+ kuppikoon liivejä myyvissä liikkeissä kouluttaa myyjät mittaamaan asiakkaat ja muutenkin tarjoamaan sovitukseen apua. Monissa maissa (esim. Ranskassa, vastaava palvelu on kuulunut itsestään selvästi kalliimpien liivien liikkeisiin).

DD+ liivit ovat kalliit ja sovitusapu helpottaa asiakkaan ostopäätöstä, eli myyjän kannalta kalliit liivit saadaan myytyä helpommin. Isokuppisten naisten on vaikeampi löytää sopivat liivit ja valinnanvaraakin on vähemmän.

Tässä sitten ollaan tilanteessa, jossa suurin osa markkinoiden rintaliiveistä on valmistettu halpatyönä tehtaassa ja/tai ilman että liivien istuvuus ja tuki on tärkeä, joten yhä useampi joutuu menemään alusasuliikkeeseen, maksamaan enemmän liiveistään ja joutuu liivimyyjien opastuksen kohteeksi.

Suomessa sitten asiantuntija-apua antavia on myös laidasta toiseen: joku on rintaliivimyyjänä konkari ja osaa oikeasti auttaa asiakasta, toisissa liikkeissä annetaan joku pikakoulutus nuorille myyjille, joiden "asiantuntemus" on sitten aivan mitä sattuu.

Kuitenkin kuten yllä moni kommentoi, tärkeintä on se asiakkaan oma tuntemus: jos liivi ei tunnu mukavalta päällä, se ei ole oikea koko ja malli vaikka myyjä vannoisi päällään seisten. Ja jos ei sopivia liivejä kaupassa ole, niin asiakkaalle ei pidä väkisin tunkea mitään vain siksi että tuote saadaan myytyä.

Vierailija
57/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelihenkinen perhe ja pyykkiä pestään n. 3 kertaa viikossa. Rintsikat tosin pesen useinmiten käsin. Kuivuvat yön aikana. En tiennytkään että tämä on niin kauhean epänormaalia. 😁

Vierailija
58/58 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä "70-85% naisista käyttää vääränkokoisia rintaliivejä" -hokema lähti liikkeelle ulkomailta jokunen vuosi sitten ja on levinnyt kuin urbaani legenda. Väite lähti liikkeelle yhdestä tutkimuksesta, joka tehtiin pienelle joukolle selkäkivusta kärsiviä nuoria naisia Australiassa. Mutta markkinointikokeisto teki sitten tästä yleistyksen, joka koskee kaikkia naisia kaikkialla maailmassa.

Samaan aikaan tapahtui liivimarkkinoilla monta asiaa: 1) suurin osa liiveistä alettiin valmistaa Aasiassa teollisesti joten huonolaatuiset liivit valtasivat markkinat, 2) muotiin tuli vähemmän tuke antavat rinnat paljastavat tai rintavakoa tekevät mallit ja c) DD+ kuppikokojen kysyntä räjähti.

Varsinkin Englannissa ja USA:ssa muotiin tuli etenkin DD+ kuppikoon liivejä myyvissä liikkeissä kouluttaa myyjät mittaamaan asiakkaat ja muutenkin tarjoamaan sovitukseen apua. Monissa maissa (esim. Ranskassa, vastaava palvelu on kuulunut itsestään selvästi kalliimpien liivien liikkeisiin).

DD+ liivit ovat kalliit ja sovitusapu helpottaa asiakkaan ostopäätöstä, eli myyjän kannalta kalliit liivit saadaan myytyä helpommin. Isokuppisten naisten on vaikeampi löytää sopivat liivit ja valinnanvaraakin on vähemmän.

Tässä sitten ollaan tilanteessa, jossa suurin osa markkinoiden rintaliiveistä on valmistettu halpatyönä tehtaassa ja/tai ilman että liivien istuvuus ja tuki on tärkeä, joten yhä useampi joutuu menemään alusasuliikkeeseen, maksamaan enemmän liiveistään ja joutuu liivimyyjien opastuksen kohteeksi.

Suomessa sitten asiantuntija-apua antavia on myös laidasta toiseen: joku on rintaliivimyyjänä konkari ja osaa oikeasti auttaa asiakasta, toisissa liikkeissä annetaan joku pikakoulutus nuorille myyjille, joiden "asiantuntemus" on sitten aivan mitä sattuu.

Kuitenkin kuten yllä moni kommentoi, tärkeintä on se asiakkaan oma tuntemus: jos liivi ei tunnu mukavalta päällä, se ei ole oikea koko ja malli vaikka myyjä vannoisi päällään seisten. Ja jos ei sopivia liivejä kaupassa ole, niin asiakkaalle ei pidä väkisin tunkea mitään vain siksi että tuote saadaan myytyä.

Nyt oikeesti, jotain rajaa! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän