Miksi monille menee asiantuntijan ohjeet rintaliiveistä tunteisiin?
Luin tuota ketjua johon oli linkattu juttu jossa alusvaatemyyjä kertoi miten suurin osa naisista käyttää vääränkokoisia rintaliivejä koska eivät käy mittauttamassa ammattilaisella. Itseäni ihmetytti miten moni haukkui asiantuntijoiden ohjeet lyttyyn. Moni myös sanoi pitävänsä liivejä jotka itse tuntuvat hyvältä, mutta eihän vääränkokoiset liivit istu eivätkä mitenkääan voi tuntua sopivilta, ja asia on tärkeä koska kyse ei ole vain siitä miltä liivit näyttävät (ja miltä ne saavat sinut näyttämään) ja tuntuvat mutta myös siitä että vääränkokoiset liivit aiheuttavat pidemmän päälle terveyshaittoja, mm. selkäkipuja.
Ystävät hyvät, älkää arastelko mittauttaa ammattilaisella ja luottaa tämän ammattitaitoon rintaliivien valinnassa! Ero oikein istuvissa liiveissä istuvuudeltaan "sinne päin" oleviin on aivan järkyttävän suuri!
Kommentit (58)
Olen pienirintainen, joten en tarvitse niin paljoa tukea, että olisin valmis kärsimään puristuksesta ja sen aiheuttamasta esteettisestä haitasta (siis liivien reunojen yli pursuavasta ihosta.) Kun ottaa huomioon, etteivät tukevat liivit todellisuudessa edes ehkäise rintojen roikkumista (urheilua todennäköisesti lukuunottamatta), en näe mitään syytä, miksi haluaisin kärsiä "sopivan kokoisista" liiveistä.
Muiden ihmisten aluspukeutumisen arvostelu pyytämättä ja yllättäen on erittäin huonoa käytöstä, ja siitä on syytäkin närkästyä. Olkaamme kiitollisia, että meillä on alusvaatteita, ja vieläpä niin paljon että voimme vaihtaa joka päivä puhtaat ylle. Isoäitini nuoruudessa asiat eivät olleet niin hyvin kuin nyt. Alusvaatetuijottelijat voisivat keskittyä elämässään tärkeämpiin asioihin.
Tietääkö muuten rintaliivimyyjä sen matemaattisen kaavan, jolla rintakehä keskivartalo-obeesilla ihmisellä laajenee, kun hän istuu rennosti vaikkapa palstailemassa. No ei tiedä. Siispä hän ei ole oikea henkilö sanomaan, millaisia rintaliivejä minä pidän. Jos hän kuitenkin väittää tietävänsä, höyry voi nousta korvistani ja voi päästä joku ruma sanakin.
En minä nyt tuollaisista nettiohjeista hermostu, mutta jos liivikauppaan menen, niin en ala kuuntelemaan mitään haukkuja vääränkokoisista rintaliiveistäni jne. Saan pitää sellaisia rintsikoita kuin haluan, vaikka ne liivimestarin mielestä olisi kuinka väärät. Juuri tätä asiaa yksi päivä mietin, että miksi niiden rintsikoiden pitäisi muka olla "oikean kokoisia" ei minulla varmaan muutkaan vaatteet ole oikean kokoisia, kun ei niitäkään varten ole mitään mitattu, rintsikat on vain yksi osa vaatetusta, jos ne tuntuu MINUSTA hyvältä ja näyttää MINUSTA hyvältä, niin ei pitäisi olla kenelläkään mitään sanottavaa siihen, ellen sitten itse erikseen kysy ja pyydä toista mielipidettä.
Toisaalta jos jossain lehtiartikkelissakin keskitytään haukkumaan väärin pukeutuvia ihmisiä, niin kyllä siitä saa ja pitääkin suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Muiden ihmisten aluspukeutumisen arvostelu pyytämättä ja yllättäen on erittäin huonoa käytöstä, ja siitä on syytäkin närkästyä. Olkaamme kiitollisia, että meillä on alusvaatteita, ja vieläpä niin paljon että voimme vaihtaa joka päivä puhtaat ylle. Isoäitini nuoruudessa asiat eivät olleet niin hyvin kuin nyt. Alusvaatetuijottelijat voisivat keskittyä elämässään tärkeämpiin asioihin.
En minä kyllä ainakaan vaihda rintsikoita joka päivä, ei todellakaan ole varaa ostaa niin paljon rintsikoita että voisin noin tehdä. Tajutako sinä kuinka kalliita ne on? Varsinkin jos pitäisi vielä jostain liikkeestä ostaa juuri oikeankokoiset niin juupajuu, tuhansia euroja rintsikoihin ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä ainakaan vaihda rintsikoita joka päivä, ei todellakaan ole varaa ostaa niin paljon rintsikoita että voisin noin tehdä. Tajutako sinä kuinka kalliita ne on? Varsinkin jos pitäisi vielä jostain liikkeestä ostaa juuri oikeankokoiset niin juupajuu, tuhansia euroja rintsikoihin ja silleen.
Tiesitkö, että niitä voi pestä välillä?
Olenkohan vain vanha vai muutenkin väsynyt, kun ei mua jaksa niin kauheasti liikuttaa kaikki "asiantuntijat". Monikin kai on sen oman alansa, tai joskus vähän muidenkin, kanssa vähän sokea, lukee ehkä ne jonkun mielipiteet/on koulutettu siihen ja pohjaa näihin että näin se on ainoa oikea tapa ja oikea tulos.
Se on niin ruoanlaitossa kuin muussakin, omalla alalla valokuvauksessakin, itsekin on varmasti joskus ollut ehdoton sen "oikean" tuloksen suhteen ja mielellään valistanut muita että ei noin, nuo ovat hyvät välineet, tämä ei ole oikea lopputulos jne.
Nykyisin sitä ajattelee että mitä väliä, lopputulos on hyvä silloin kun se on miellyttävä.
Jos minusta on ok eikä haittaa, että isot tissini hieman roikkuvat, niin miksi se haittaa jotakuta muuta niin paljon, että MINUN pitäisi uhrata aikaa ja iso summa rahaa siihen, että korjaan rintani ryhdikkäämpään asentoon? Toki, jos tämä häiriintyjä tekisi tarjouksen, että voisi kustantaa ne rintsikat minulle, niin saattaisin ehkä harkitakkin asiaa. Siihen asti ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa en minäkään, mutta kai sentään alushousut vaihdat joka päivä...
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit eivät saa puristaa. Ammattilaiset myyvät kummallisen innokkaasti liian piukkoja liivejä. Suututtaa jos joku tule väittämään, että mun pitäis käyttää puristavampia liivejä kuin mikä itsestäni tuntuu hyvälle.
Minusta ammattilaisten ajattelutapa perustuu johonkin aataminaikaan ja haluavat tehdä naisesta esineen, jonka rinnat tulevat kauniisti esille, liivien käyttömukavuus on toisarvoinen ja myydään tiukkoja ja napakoita liiviä, ihan samalla periaatteella kuin ennen korsetit, jolloin nainen saattoikin päivän aikana pyörtyä, kun tärkeintä oli näyttää hyvältä.
Ikävä kyllä, erikoisliikkeessä minulle tyrkytetään aina liian kireitä ja napakoita liivejä ja vaikka sovitustilanteessa ne olisi ok. mutta useamman tunnin istumatyössä hengittäminen vaikeutuu ja joka puolelta kiristää, jolloin työskentely on mahdotonta.
Teini-iässä ostin liivit aina Seppälästä/Lindexiltä jne. Halvalla siis. Tuohon aikaan oli seuraavanlaisia kokoja tarjolla: 70A, B, C. 75 A, B, C. 80 A, B, C. JA vasta 85 eteenpäin alkoi tulemaan D, DD, E jne.
Sanomattakin selvää, että koskaan ei tullut ostettua oikeaa kokoa, koska niitä vain ei ollut TARJOLLA! Tai ehkä juuri ja juuri jossain liivikaupassa, hintaan 120 markkaa/kpl. Jostain syystä 10 markan viikkorahalla en käynyt liiviliikkeessä.
SE VALAISTUMISEN TUNNE, kun Englannissa kävin paikallisessa ostoskeskuksessa (ehkä Marks& Spencer) ja siellä oli kokoja alkaen ymp. 60 ja 65 ja niistäkin kuppeja A-DD. Jumantsuikka mä ostin niitä liivejä varmaan 6 kpl, kun viimeinkin tajusin, että tällainen koko se pitää olla (65D). Toki englantilaisittain mitoitus oli tuumakokoa. Ehkä sen takia oli pakko ottaa "vähän kaikenlaisia kokoja" sovitukseen, kun ne oli tosiaan 32-34-36 jne.
Sitten taas Espanjassa jokunen vuosi sitten kävin ihan liiviliikkeessä (huvikseni) ja pyysin kokoa 65D ja 70D. Heillä ei ollut mutta tarjosivat kokoa 90D.
Se nyt vain on ärsyttävää. Aivan sama kuin joku alkaisi tyrkkymyymään minulle korsettia, koska "se näyttää sopivan napakalta". Ihmisen fyysisyys on henkilökohtainen alue, johon ei pyytämättä kuulu mennä puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni myös sanoi pitävänsä liivejä jotka itse tuntuvat hyvältä, mutta eihän vääränkokoiset liivit istu eivätkä mitenkääan voi tuntua sopivilta, ja asia on tärkeä koska kyse ei ole vain siitä miltä liivit näyttävät (ja miltä ne saavat sinut näyttämään) ja tuntuvat mutta myös siitä että vääränkokoiset liivit aiheuttavat pidemmän päälle terveyshaittoja, mm. selkäkipuja.
Mitä tarkoitat? Siis jos liivit tuntuvat päällä hyvältä ja näyttävätkin vielä hyvältä, niin ne ovat silti väärän kokoiset, jollei ammattilainen ole niitä sinulle valinnut? Vain ammattilaisen mittaamana on mahdollista saada oikean kokoiset liivit?
Minä olen löytänyt oman mallini ja oman kokoni ilman ammattilaisen mittauksia. Rintaliivini tuntuvat päälläni niin hyvältä, että ne eivät oikeastaan edes tunnu miltään. Mistään ei kiristä tai tursua, olkaimet eivät valu, selkäosa ei nouse liian ylös ja tissit sopivat kuppeihin kuin valetut. Tästä mä päättelisin, että liivini ovat aivan oikean kokoiset minulle. Mutta jos näin ei olekaan, omiin tuntemuksiinsa ei voi luottaa, niin mistä sen sitten tietää, että liivit ovat väärän kokoiset? Pitääkö tästä lähteä ammattilaiselta ostamaan satasen liivit ihan vain siksi, että ammattilainen on ammattilainen?
Muutamat liiviliikkeestä ostetut makaa kaapissa, koko on oikea, ja sovittaessa oli jees, mutta käytössä huomaa, että kaarituki on niin ylös rintalastan päälle, ettei työssä, jossa joutuu olemaan pystyssä ja liikkumaan koko ajan (ei urheilua tokikaan), tuki hankaa niin paljon, että rintaliivit tekee mustelmaa ja sattu. Tuleepa sitte mieluummin pidettyä päällä henkkamaukan halpiksia, samaa kokoa, mutta ah niin paljon pehmoisemmat päällä. Hukkaan meni siis pari sataa euroa.
Nuo "asiantuntijat" yrittää lähinnä edistää omaa myyntiään. Minä tiedän mitkä liivit ovat tukevat ja mukavat minun päälläni. Oikea koko löytyy kun sovittaa eri kokoisia. Ärsyttää, kun esitetään keksittyjä väitteitä, joiden mukaan ihmiset ei osaa edes ostaa vaatteita ilman ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä ainakaan vaihda rintsikoita joka päivä, ei todellakaan ole varaa ostaa niin paljon rintsikoita että voisin noin tehdä.
Täh? Mä omistan viidet rintaliivit, joista vanhimmat ovat ehkä kolme vuotta sitten ostetut. Ja silti voin vaihtaa rintsikat joka päivä. Kai sinäkin liivejäsi peset välillä?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö muuten rintaliivimyyjä sen matemaattisen kaavan, jolla rintakehä keskivartalo-obeesilla ihmisellä laajenee, kun hän istuu rennosti vaikkapa palstailemassa. No ei tiedä. Siispä hän ei ole oikea henkilö sanomaan, millaisia rintaliivejä minä pidän. Jos hän kuitenkin väittää tietävänsä, höyry voi nousta korvistani ja voi päästä joku ruma sanakin.
Tämä!!!
Tämä pitäisi saada niiden "ammattilaisten" päähän ja rintakehän laajeneminen tapahtuu kaikissa ikäluokissa ja oli minkä painoinen tahansa. Sen he jättävät täysin huomioimatta, vaan tuijotetaan miltä rinnat näyttävät vaatteet päällä, joka perustuu ikiaikoihin, kun nainen nähtiin seksiobjektina.
Ja koko liivien sovitus on ihmeellinen tapahtumasarja - nainen seisoo ryhdikkäänä, mutta liivien käytön aikana hän joutuu kumartelemaan, istumaan, löhöämään jne. joka otetaan huomioon muiden asunteiden sovituksessa esim. Jos ostetaan housut, mallataan miltä ne tuntuvat, kun joudutaan kumartumaan, istumaan jne.
Törkein rintsikkamyyjä, johon olen törmännyt, sanoi joskus että "kyllä tämä koko on aivan sopiva sitten kun vielä kilot tuosta vähän lähtevät". En ollut maininnut mitään painonpudotukseen viittaavaakaan. Sopivaa kokoa heillä ei siis ollut tarjolla. Olin etsimässä sopivankokoisia rintsikoita, enkä mitään tavoiterintsikoita. Ostin kyllä ne hänen kauppaamansa liian tiukat liivit, mutta käytän niitä pitkän jatkopalan kanssa...
Miksi miehille ei yritetä myydä vaikkapa "sopivan napakoita" pitkiä kalsareita... sinne vain sovituskoppiin myyjä mittanauhan kanssa ja kunnon torut perään, jos mies ei suostu ostamaan riittävän pieniä housuja. Tietysti myyjä voisi näyttää, miten housunkauluksen väliin pitää mahtua juuri ja juuri kaksi sormea. Tajuatko ap tämän esimerkin valossa, miten naurettavaa tuo rintaliivien "oikeasta" koosta keskustelu on?
Määrittele ap, mitä sinun mielestäsi tarkoittaa "mennä tunteisiin" tässä asiassa.