Brysselissä asuminen?
Kerro omia kokemuksiasi, hyviä ja huonoja puolia? Olitko itse töissä vai kotona?
Kommentit (15)
Asuin perheeni kanssa vuosina 96-06. Aivan ihana kaupunki. Paljon erityyppisiä asuinalueita eli jos pystyy valitsemaan talouden puolesta niin vaihtoehtoja löytyy. Itse asuimme aivan keskustassa 9 viimeistä vuotta.
Kulttuuritarjonta on upeaa. Brysselissä on erinomaiset musiikki-, kuvataide ja tanssitaideskenet.
Ravintoloita on joka lähtöön ja kukkarolle. Halvin lounas ennenmuinoin oli eräässä Anspachin kiinalaisessa ja maksoi muistaakseni 3 euroa.Toki löytyy myös gourmet-paikkoja. Ikinä en ole Belgiassa saanut huonoa ruokaa (esim. Ranskassa useinkin).
Olin töissä. Mieheni joka on kultturialalla käy vieläkin usein Brysselissä töiden vuoksi. Yksi lapsistamme oli myös harjoittelussa Brysselissä. Paljon kavereita asuu edelleen. Haluaisin muuttaa takaisin.
Hyvä puoli on myös mahtava sijainti. Kävimme usein Lontoossa junalla lauantaisin. Eli käytännössä kävelimme kadun toiselle puolelle, astuimme junaan ja parin tunnin päässä keskellä Lontoota!
Suosittelen Brysseliä asuinkaupunkina lämpimästi. Ihania muistoja paljon.
Kiitos, kuulosti mukavalta:)
Onko muita?
Siellä on ihan oikea Eurooppa-koulu, siis sellainen, jossa on suomenkielinen luokka. Suomalaisia on enemmän kuin luulisi. Vesijohtovesi ei maistu hyvältä. Mitään uimarantaa ei oikein löydy. Naapurikunnat ovat frankofobisia Flanderin kuntia, joissa on aika äärimmäinen kielipolitiikka. Julkinen hallinto on kaoottisempi kuin Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Asuin perheeni kanssa vuosina 96-06. Aivan ihana kaupunki. Paljon erityyppisiä asuinalueita eli jos pystyy valitsemaan talouden puolesta niin vaihtoehtoja löytyy. Itse asuimme aivan keskustassa 9 viimeistä vuotta.
Kulttuuritarjonta on upeaa. Brysselissä on erinomaiset musiikki-, kuvataide ja tanssitaideskenet.
Ravintoloita on joka lähtöön ja kukkarolle. Halvin lounas ennenmuinoin oli eräässä Anspachin kiinalaisessa ja maksoi muistaakseni 3 euroa.Toki löytyy myös gourmet-paikkoja. Ikinä en ole Belgiassa saanut huonoa ruokaa (esim. Ranskassa useinkin).
Olin töissä. Mieheni joka on kultturialalla käy vieläkin usein Brysselissä töiden vuoksi. Yksi lapsistamme oli myös harjoittelussa Brysselissä. Paljon kavereita asuu edelleen. Haluaisin muuttaa takaisin.
Hyvä puoli on myös mahtava sijainti. Kävimme usein Lontoossa junalla lauantaisin. Eli käytännössä kävelimme kadun toiselle puolelle, astuimme junaan ja parin tunnin päässä keskellä Lontoota!
Suosittelen Brysseliä asuinkaupunkina lämpimästi. Ihania muistoja paljon.
Miksi joku haluaisi käydä Lontoossa?
Asuin 04-07, olin töissä.
Hyvää oli se, että paljon tekemistä. Ajoi tunnin pari, oli ulkomailla, oli karnevaalia yms.
Huonoa lasten koulut. 3-vuotiaana kouluun ja 24 lapsen ryhmässä on 1 aikuinen. Päiväkodeissa vauvoissa yhdellä aikuisella on 7 vauvaa.
Huono puoli: murtovarkauksia on paljon.
Meillä lapset olisi lukio/yläkouluiässä, mites ne koulut? Lapsilla on taustalla amerikkalaista koulua monta vuotta, joten se voisi olla aika luonnollinen vaihtoehto.
Aloittaja
Kansainvälinen koulu ja amerikkalainen koulu löytyy. Parempia kuin paikalliset, mutta aika lailla tehdään töitä. En tiedä onko isommilla sama, mutta pienillä oli koulua 8.30-16, lounaalla 1,5 h tauko. Ja keskiviikkona 8-12.
7
Tänään ketään jolla olisi lisää kokemuksia?
Jos Euroopalle alkaisi kasvaa hampaita, suppo laitettaisiin Brysseliin. Näin vauva-aihetta soveltaen.
Moi, vuoden verran olen Brysselissä asustanut harjoittelijana ja olen tykännyt kaupungista erittäin paljon. EU-instituutioiden vuoksi englannilla pärjää kaupungissa hyvin, mutta ranskan taidot eivät ole ollenkaan pahitteeksi arkiasioita hoidettaessa kaupoissa jne. Ainakin harjoittelijana asuntoja (jaettuja kimppakämppiä) on todella helppo löytää, sillä vaihtuvuus nuorten aikuisten keskuudessa on todella suurta ja itse ulkomaalaisten määrä todella mittava. Asumiskustannukset ovat Helsingin tasoa eli ei missään nimessä halpaa, mutta muu eläminen, ruoka jne. tulee Suomea halvemmaksi. Belgialainen olut on myös tosi halpaa ja hyvää :)
Suomalaisyhteisö on myös hyvin suuri ja siihen on suomalaisen perusluonteen huomioon ottaen hämmästyttävän helppo päästä mukaan ja tutustua muihin. EU:hun myönteisesti suhtautuvalle henkilölle harjoittelu/työpaikka Brysselissä on todella kiva kokemus myös sen suhteen, että EU-vastaisia änkyröitä ei tule liiemmin vastaan etkä joudu vastailemaan kysymyksiin, kuten "mitä se EU nyt oikeasti muka tekee, ei mitään". Paitsi Suomessa asuvilta sukulaisilta tuleviin ;)
Kuten aiemmat kommentoijat ovat jo todenneet, täältä on todella hyvät ja halvat lento-, juna- ja bussiyhteydet ympäri Eurooppaa ja matkustusajat ovat lyhyet. Pariisiin pääsee junalla kahdessa tunnissa ja Berliiniin lentää muistaakseni tunnin.
Myös kulttuuritarjonta on kattavaa ja se mistä olen itse hiljaisena, Suomessa kotona viihtyvänä ihmisenä pitänyt on, että ulos erilaisiin tapahtumiin niin arkena kuin viikonloppuisin on erittäin helppo lähteä. Kaupungin keskeiset osat, eli ne joissa suurin osa harkoista ja muista nuorista eri lafkojen työntekijöistä asuvat, ovat melko käveltävissä. Minulta menee 20 min töihin kävellen ja iltaisin on helppo lähteä ulos. Ihmisiin on myös huomattavasti helpompi tutustua kuin Suomessa, myös niihin suomalaisiin. Kerran kun olet tavannut jonkun, häneen on helppo pitää jatkossakin yhteyttä ja törmätessä mennä juttelemaan. Kukaan ei ihmettele. Asun perusrauhallisella suomalaistenkin suosimalla alueella enkä ole ikinä pelännyt yöaikaan kävellä näiltä Brysselin keskeisimmiltä alueilta ja EU-kortteleista kotiin yöaikaan. Sellaisiakin alueita on, joilla en missään nimessä suostuisi asumaan ja joihin en yöaikaan mene.
Lempiasiana tulee vielä mieleen lukuisat torit, joista saa halvalla hedelmiä, vihanneksia ja muuta elintarviketta, ja jotka ovat muutenkin tosi kivoja paikkoja viettää aamua/päivää/iltaa.
Huonoina puolina mieleen tulee asuntojen kunto (usein vähän vilpakka talvella, yliherkillä homeoireita), epäilyttävät vuokraisännät ja emännät (kannattaa tehdä todella selväksi vuokrasopimuksessa joka kohta ja ehdottomasti kehotan luetuttamaan se jollakin kokeneemmalla) sekä ilmanlaatu, joka usein hyvin huono. Puistoalueita on kuitenkin kiitettävästi ja julkisilla pääsee todella helposti isommille viheralueille. Koirankakkoja saa kaduilla oikeasti varoa, mutta vaikka koiria pidetään yleisesti irti, ne eivät iske kiinni nilkkaan tai hypi päälle, vaan ne on koulutettu hyvin.
Kiitos, oikein mielenkiintoista kuulla. Asumiskulut eivät sinänsä pitäisi olla ongelma, koska jos sinne lähdemme, tehtävä on sen luonteinen, että ne kyllä hoituvat.
Turvallisuuden tunne on tietysti tärkeää, mutta nykyisessäkin kotikaupungissamme on kyllä niin, että meidän alueemme on rauhallinen ja turvallinen, mutta toisella laidalla kaupunkia en mielelläni liikkuisi edes päiväsaikaan.
Irtokoirat vähän huolettavat, koska oma koiramme on nykyään vähän arvaamaton toisten urosten kanssa, vaikka muuten on äärimmäisen kiltti, joten en tykkäisi, jos muut koirat tulevat haistelemaan ilman lupaa.
Tuo keskeinen asema kiinnostaa ehdottomasti. Suomi olisi tosi lähellä (ainakin nykyiseen tilanteeseemme verrattuna) ja muutenkin koko Länsi-Eurooppa.
Joskus aikoinaan olen kuullut paljon negatiivista Brysselistä, mutta tämän ketjun lisäksi nyt muualtakin paljon positiivista.
Sattumalta aloitin juuri uudelleen ranskan opiskelunkin, joten ehkä Bryssel on se paikka meille :) Lapset tosin puhuvat vain suomea, englantia, espanjaa ja kiinaa, joten uutta olisi taas opittava..
Aloittaja
Kokemuksia?