Kolmivuorotyö ja lapsiperhe :(
En olisi koskaan uskonut kirjoittavani näin, mutta nyt kirjoitan. Silläkin uhalla, että minut lynkataan täällä.
Valmistuin sairaanhoitajaksi n. 4 vuotta sitten. Opiskeluiden ohella sekä valmistuttuani tein jatkuvasti töitä ja nautin siitä. Sai rahaa (varsinkin opiskeluiden ohella se tuntui lähes täydelliseltä) ja kolmivuorotyö tuntui omalta. Olin pitkäaikaisena sijaisena, määräaikaisena siis. Määräaikaisuuden loputtua olin puolessa välissä raskaana ja sijaisuutta ei enää jatkettu.
Sain ihanan pienen tytön, mutta arki hänen kanssaan ei ole ollut helppoa. Tytöllä on paljon allergioita, joiden kanssa olemme toki oppineet jo melko hyvin elämään. Tyttö kuitenkin heräilee edelleen useasti yössä ja se vie itseltäni hurjasti voimavaroja. Mies tekee pitkää päivää töissä. Tyttö on nyt 2,5 vuotias.
Muutama kuukausi sitten sain puolen vuoden sijaisuuden. Olin innoissani ja odotin tulevaa. Teen täydellä listalla, kolmivuorotyötä. Tämä on rehellisesti aivan kamalaa :( Saattaa olla 4 yövuoroa putkeen, jolloin en neljään päivään nää lastani lähes ollenkaan. Iltapäivisin hetken aikaa. Iltavuorossa vien tytön aamupäivästä jo päiväkotiin, jotta hän saisi päiväunet muiden kanssa nukuttua. (Muulloin joutuisin viemään kesken päiväunien ja tyttö ei saisi silloin nukuttua!)
Aamuvuorot on siis ainoa, joka tuntuu omalta. Ja rehellisesti sanoen tämä täysi lista ei ole sitä, mitä tällä hetkellä haluan. Ehkä kolmivuorotyö menisi, jos olisi mahdollisuus tehdä esim. 50% listaa. En vain tiedä mistä löytäisin sellaista mahdollisuutta? Onneksi tämä sopimus loppuu aikanaan, vielä 4kk :( Toki voin keikkailla, mutta ne vuorot saattaa tulla muutaman tunnin varotusajalla.
Tuntuuko kenestäkään muusta samalta? Miten onnistuitte saamaan lyhempiä vuoroja? Eri asia olisi, jos olisi vakituinen paikka :(
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Päivätyöläiset ei vaan voi tajuta sitä olotilaa mikä on kun vaihtelee rytmiä. Yövuorosta herättyä sitä on vieläkin ihan sippi. Tehkää ite täyttä listaa kolmella vuorolla niin voi antaa hyviä neuvoja.
Niin no tämä riiippunee ihan ihmisestä. On sitä itsekin vuorotyötä tullut tehtyä, enkä ole nukkumisen jälkeen enää sippi.
Mutta turha valittaa että lapsen kanssa oleminen on vähäistä, jos haluaa sen oman sippiaikansa nukkumisen jälkeen. Ei se paljoa vaatisi että herättäisi itsensä viileässä suihkussa ja hakisi lapsen kotiin hieman aiemmin - ei sen lasen kanssa tartte heti touhuamalla touhuta, ihan voi yhessä kölliä sohvalla ja lukea satuja lapselle ja tätä rataa alkuun.
Mutta jos tähän ei jaksa ryhtyä niin turha itkeä ajan vähyyttä -- varsinkin kun ajanmäärä lapsen kanssa on silti vähintään sama kuin normaalia päivätyötä tekevillä.
Mä inhoan ihmisiä jotka kitisee töistään. Olen pitkäaikaistyötön ja kotona lasten kanssa. Tervetuloa vaan tähän joukkoon kun ei ole rahaa ja on liikaa aikaa lasten kanssa. Olisitte kiitollisia kun teillä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin yövuprossa näet vain muutaman tunnin? Jos työsi alkaa esim. klo 20 niin haet lapsen hoidosta jo aikaisin iltapäivällä eli heti herättyäsi niin siinähän on jo vähintään 6 tuntia lapsen kanssa yhdessäoloa. Ei toimistotyöajassakaan tuon enempää vanhemmat saa viettää lapsensa kanssa.
yövuorot saattaa alkaa jo klo 17 pintaan, klo 15 herätys ja hetken aikaa siinä ehtii valmistautua sitten ja takaisin kotiin klo 06, tottakai niitä on myös lyhkäsiäkin yövuoroja jotka alkaa myöhemmin, tuo klo 20 esimerkki olettamus ei todellakaan ole mikään vakkari aika ja aika kaukaa haettu argumentti
muttamutta, itse on koulutuksensa valinnut ja valinnut tehdä lapsen, enkyllä välttämättä vuorotyöläisenä olis itse lasta hankkinut, enkä olekkaan vaikka tämä kortti on pakassa niin sen käyttö tulee ajoittaa järkevämmin, muijjankin kanssa ollaan samalla sivulla että toisella pitää olla joku vähän vakaampi systeemi käynnissä
Päivävuorossa ehtisin yön nukkumaan lapsen vieressä ja hoitamaan aamutoimet. Se olisi jo iso ekstra päivään! Mies hakee lapsen, koska tulee töistä ja ajallisesti siitä ei juurikaan hyötyisi, jos lähtisin itse hakemaan. Lisäksi, yövuorojen jälkeen olo on kuin olisi krapulassa!
-ap
Noh mutta ethän sinä ilmeisesti kuitenkaan vain pelkkää yövuoroa tee. Eikö ne muutamat yöt ja muutamat vähemmän lapsen kanssa oloa-päivät aikuinen ihminen kestä?
Jos tuntuu kauhean pahalta noin niin aloita aktiivisesti hakemaan päivätyötä. On niitäkin hoitsualalla, vaikka rahaa tietty saat sitten vähempi. Valitettavasti ei kaikkia vaan aina saa. Jostain on joustettava, rahasta, lapsen seurasta, omasta levon määrästä...
Tiedän ja olen tehnyt yli 20v, lapset nyt isoja. Erikoissairaanhoidossa akuuteilla osastoilla olen työskennellyt kuten tälläkin hetkellä teen. Työssä väsyy ja lapsiperheen pyörittäminen on välillä rankkaa. Kyse on kuitenkin normaalista elämästä, johon kannattaa itsensä totuttaa. Lepää silloin, kun pystyy eikä vaadi itseltään liikaa muuten. Koittakaa nauttia pienistä lapsistanne !