Häiden ohjelma?
Häät tulossa kesällä ja ohjelma aiheuttaa suurinta pään vaivaa, tyhjää lyö. Itse tykkäisin jos häissä ei puheiden, häätanssin, syömisen, hääkakun sekä illan tanssin lisäksi muuta olisi. Ihmiset juttelisivat toisilleen ja nauttisivat kuohuviiniä. Tilanne vain on toinen.
Puolison suku on osoittanut selvästi, että ohjelmaa tulisi olla, se on heidän puolellaan perinne. Puoliso ja minä olemme ihan eri puolilta Suomea, itse olen tottunut kuvailemani kaltaisiin häihin. Kaikki ns. perinteiset hääleikit ei kiinnosta kuitenkaan kumpaakaan, ei edes esim. hääkimpun heitto saati sitten esim. morsiammen ryöstö yms.
Ohjelman suunnittelemme itse, koska kaaso-osasto ja best man-puoli ei ole kovin osallistuvaa ja se on ihan okei. Nämähän on meidän häät jne. Jotain ohjelmaa pitäisi nyt kuitenkin keksiä vähän ns. modernimman maun mukaisesti, mutta mitä...nettiä ollaan naarattu, mitään ei oikein ole löydetty. Esim. se valokuvauslaatikko (photo booth) ei innosta.
Mitäs teidän häissä on ohjelman puolesta ollut? Vieraat eivät toisiaan tunne, koska olemme tosiaan niin etäällä sukujemme puolelta. Ehkä tähän voisi keksiä jotain? Olisi tosi kiva kuulla ideoita ja kivaksi havaittua hääohjelmaa. Hyvä ottaa huomioon myös se, että me ei hääpäivänä sitä voida itse toteuttaa, mutta joku pieni vastuujuttu voidaan varmaan saada joku sukulainen ottamaan ihan ok tai sitten esim. kaaso / best man. Ei kuitenkaan haluta kuormittaa ketään ja toisaalta ei voida maksaa esim. isoja summia jollekin "vierailevalle tähdelle".
Nyt olisi ideoita ihana saada! Kiva olisi, että häät olisivat vieraille mieleen ja itsekin saataisiin oman näköiset niistä, mutta ihan kompromissimielessä kuitenkin.
Kommentit (4)
Teillä on siis häätanssi, voivatko myös halukkaat vieraat "pyörähdellä", vaikkapa vain muutaman kappaleen verran, ei aina tarvita sen enempää. Miten olette musiikin järjestäneet? Onko kummankaan suvussa tai ystävissä laulajia, duokin voi olla hyväkin ajatus. Kesähäissä ulkona, sään salliessa, musiikkia voisi mielellään esittää jossain vähän sivummallakin, ILMAN äänentoistoa, siitä kiinnostuneille, jolloin pauhu ei häiritse keskustelua.
Puheet on hyvä pitää lyhyehköinä, elleivät puhujat ole todella hyviä, nykyihmisten on näköjään vaikea keskittyä edes kohteliaisuudesta. "Virallisten" puheiden lisäksi voisi eloisa esiintyjä(-pari) kertoa ei-kuluneita vitsejä tai näytellä sketsejä, mieluiten kuitenkin jättämällä navanalusjutut pois.
Jos suvut eivät ennestään tunne toisiaan, niin miten olisi esimerkiksi sellainen 'leikki', jossa kehotettaisiin sulhasen serkkuja nousemaan ylös, morsiamen ystäviä nousemaan ylös, morsiamen tädit jne.
Vastauksia:
- ei ole bändiä, musiikki tulee kaiuttimista
- ei ole varsinaisesti ulkohäät
- puoliso toivoo ohjelmaa, ei perinteistä
- itsekään en halua osallistua eli ymmärrän,ei sellaista vieraillekaan. Tutustumis"leikki" olisi kuitenkin kiva.
Kiitos näkökulmista.
Ap
Pitäkää tuleva pari päänne! Jos ette halua hääleikkejä, niin sitten ei. Yksinkertaista. Puheet ovat hyvä ohjelmanumero. Panostakaan tanssiin - siinä on ohjelmaa, sillä aniharva pääsee tai tulee lähteneeksi tanssimaan. Just häissä on hauska tanssia. Yleistä seurustelua, jutustelua - ne ohjelmat ovat vaivaannuttavia.
Mutta jos on pakko, niin korkeintaan yksi tai kaksi ohjelmanumeroa, kiitos!
Itse kammoan häitä, joissa joutuu osallistumaan. Fiilikset menee heti. Parhaat häät ovat olleet, kun loppuillasta bändi soittaa - ja porukka tanssii hikipäissä.