Hampaiden vihlonta
Onko jollakin muulla alkanut vihlonta ns. aivan itsestään? Minua ei ollut vihlonnut lainkaan, kunnes vuosi-pari-sitten (24-vuotiaana) alkoivat suuri osa reunahampaistani vihloa (etuhampaita reunustavat hampaat, ei ihan poskimmaiset, mutta ne siinä välillä :D). Ne vihlovat aina kylmästä ja kuumasta. Pahin kombo on, jos ruoassa on sekä kylmiä että kuumia lisakkeita (AU). Myös hyvin makeat asiat saavat hampaani vihlomaan.
Olen käynyt useita kertoja hammaslääkärillä ja suuhygienistillä ja nytkin on tulossa tarkastus. Yksi alkava reikä paikattiin, vaikka sitä ei kuulemma olisi tarvinnut (paikattiin tuon vihlonnan vuoksi). Mitään muuta eivät ole sanoneet olevan vialla. En juo mitään virvoitusjuomia ja syön kohtuullisesti makeita herkkuja. Xylitolia käytän paljon ja harjaan hampaat pehmeällä sähköhammasharjalla ja käytän vihlovien hampaiden Sensodyne-tahnaa.
En siis ymmärrä, mistä tämä hiton vihlominen tulee :D En usko, että narskuttelisinkaan hampaitani. Olen mietittynyt voisiko antihistamiinilääkitys (aiheuttaa suunkuivuutta) aiheuttaa tällaista :/
Tietysti joku parodontittii ja ikenien vetäytyminenkin voi olla syynä. Tarkoituksena kysellä lisää lääkäriltä, mutta ajattelin täältä kysyä, onko jolla kulla vastaava ja mistä olette saaneet apua?