Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivustakatsojaeffekti, bystander effect, Genovese syndrome

Vierailija
21.03.2017 |

Auttaisiko sinä, jos joku makaisi työpaikkasi tai koulusi käytävällä? Kaikki vastaavat auttavansa. Katsokaa nämä videot

ja

Voitte halutessanne selata noita muitakin youtuben sosiaalisia kokeiluja aiheesta ja tulkaa sitten keskustelemaan ilmiöstä tänne!

Tämä tuli mieleen tuosta onko joku rikos jäänyt vaivaamaan -ketjusta, jossa oli Kitty Genovesen murhasta. Tosin oikeasti bystander effect ei toiminut ihan niin kuin lehdet kirjoittivat. Netflixistä löytyy Kittyn veljen tutkimuksista kertova dokumentti "The Witness", jossa tuli ilmi, että useat ihmiset puuttuivat asiaan, ainoastaan lehdistö vääristeli saadakseen hienon artikkelin.
Joka tapauksessa, tämä psykologinen ilmiö on olemassa, katsokaa noita videoita ja hämmästykää!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista omalla kohdallani tällaisia tilanteita, mutta voin kyllä myöntää, että todennäköisesti syyllistyisin tuohon itsekin. Minusta on kyllä jotenkin huvittavaa, että kaikki sanovat aina ehdottomasti menevänsä auttamaan, vaikka näitä tilanteita kuitenkin niin paljon sattuu. Ja vähän sama juttu nämä, jotka kauhistelevat tuttavaperheitä ja naapureita, kun tulee ilmi joku perhetragedia ("miksi kukaan ei puuttunut"). Ei se nyt vain ole niin helppoa ihmiselle. Miksei tätä voida myöntää?

Mitä jos näitä tilanteita on osunut kohdalle ja on aina tehnyt jotain? Voin ihan hyvällä omatunnolla sanoa että olen mennyt auttamaan ja menen jatkossakin. Ja ihmettelen todella paljon niitä, jotka eivät tee mitään.

Vierailija
22/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin kun jonkun asuntoon murtauduttiin, toinen tapauksen nähnyt veti verhot kiinni ja minä soitin hätäkeskukseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen auttanut myös, kerran yksi humalainen nuori mies lähti kaatumaan korkeilta kiviportailta suoraan taaksepäin. Lähdin sinne heti, vaikka ympärillä oli muitakin ihmisiä, ennen kuin poika edes löi päänsä. Näin mitä tuleman piti. Olin siinä ambulanssin tuloon asti. En usko, että itse toimisin kuten suurin osa ihmisistä noilla videoilla vaan puuttuisin tilanteisiin. Likaistakin ihmistä voi tönäistä testiksi kengänkärjellä jos pelkää bakteereja. :D

Kerran kävi ikävästi, yksi teknoviikingin näköinen mies nukkui tien vieressä. Olin sen verran hurjan näkönen etten mennyt koskemaan mutta soitin heti 112 ja kerroin, että täällä nukkuu/makaa/on tajuttomana joku. Kun mies kuuli minun soittavan hätäkeskukseen, nousi ylös vaikeasti ja kännisesti, ja osoitti sormella ja karjui "SINÄ!!" Lähdin juoksemaan karkuun ja mies perässä, huusin samalla hätäkeskukseen mitä juuri tapahtui. Pääsin rappukäytävään karkuun. Silti puuttuisin uudestaankin!

AP

What is teknoviikinki?

Vierailija
24/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen auttanut myös, kerran yksi humalainen nuori mies lähti kaatumaan korkeilta kiviportailta suoraan taaksepäin. Lähdin sinne heti, vaikka ympärillä oli muitakin ihmisiä, ennen kuin poika edes löi päänsä. Näin mitä tuleman piti. Olin siinä ambulanssin tuloon asti. En usko, että itse toimisin kuten suurin osa ihmisistä noilla videoilla vaan puuttuisin tilanteisiin. Likaistakin ihmistä voi tönäistä testiksi kengänkärjellä jos pelkää bakteereja. :D

Kerran kävi ikävästi, yksi teknoviikingin näköinen mies nukkui tien vieressä. Olin sen verran hurjan näkönen etten mennyt koskemaan mutta soitin heti 112 ja kerroin, että täällä nukkuu/makaa/on tajuttomana joku. Kun mies kuuli minun soittavan hätäkeskukseen, nousi ylös vaikeasti ja kännisesti, ja osoitti sormella ja karjui "SINÄ!!" Lähdin juoksemaan karkuun ja mies perässä, huusin samalla hätäkeskukseen mitä juuri tapahtui. Pääsin rappukäytävään karkuun. Silti puuttuisin uudestaankin!

AP

What is teknoviikinki?

http://lmgtfy.com/?q=teknoviikinki

Vierailija
25/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo Gitty Kenevese on? Löytyykö tarkkaa tietoa suomeksi?

Vierailija
27/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset osaa googlata? Toisaalta jos kirjoitat noin päin helvettiä vaikka juuri luit oikean kirjoitusasun niin älykkyyteesi nojaten ymmärrän kyllä ettet ihan pärjää tässä elämässä.

Vierailija
28/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset osaa googlata? Toisaalta jos kirjoitat noin päin helvettiä vaikka juuri luit oikean kirjoitusasun niin älykkyyteesi nojaten ymmärrän kyllä ettet ihan pärjää tässä elämässä.

Olet oikeassa. Tietoa löytyy vain englanniksi ja EN OSAA ENGLANTIA!

Ole hyvä, toivottavasti kiihotuit ihanasti narsistisessa ylemmyydentunnossasi.

Vierailija
29/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivustakatsojaefekti on kusipäisyyttä. Sitä "potevien" pitäisi laittaa omaan kaulaansa suuri ÄLKÄÄ AUTTAKO -kyltti aina kun liikkuvat julkisilla paikoilla.

Vierailija
30/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän kyllä, etten ole auttanut. Kerran joku spurgu makasi puistonpenkillä yltä päältä oksennuksessa, kävelin ohi. Jäin jonkin matkan päähän tarkkailemaan tilannetta ja pohtimaan, pitäisikö soittaa poliisit tai ambulanssi paikalle. En uskaltanut lähestyä miestä, näin kuitenkin että hengitti. Minne lie olin menossa, akkukin taisi olla lopuillaan, päätin jatkaa matkaa. Kun tulin jonkin ajan päästä samaa reittiä takaisin, huomasin jonkun toisen soittaneen ambulanssin ja sain mielenrauhan. Kaduttaa kyllä edelleen etten itse puuttunut nopeammin, vaikka hyvin taisi käydä joka tapauksessa. Vastaavaa tilannetta ei ole sittemmin tullut vastaan, mutta seuraavalla kerralla autan varmasti, niin hirveän huono omatunto tuli tuosta.

Väkijoukossa jos noin kävisi, olisi kyllä tosi helppoa vain ajatella, että kyllä joku muu soittaa apua.

Vierailija
31/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivustakatsojaefekti on kusipäisyyttä. Sitä "potevien" pitäisi laittaa omaan kaulaansa suuri ÄLKÄÄ AUTTAKO -kyltti aina kun liikkuvat julkisilla paikoilla.

Mielestäni se ei ole kusipäisyyttä, vaan juuri joukkoharhaisuus kuvaa sitä. Täytyy myöntää, että itsekin varmaan vastaavassa tilanteessa katsoisin ensin muiden reaktiota, ja sitä meneekö joku muu auttamaan. Kyllä varmaan havahtuisi lopulta, jos henkilö ei tilanteen jatkuessakaan liikahtaisi ja kukaan ei menisi luokse.

Ja yhdellä videolla oli tilanne, jossa henkilö makasi teiniporukan vieressä. Sellaisesta saattaisin pyyhkäistä ohi niin kiireellä, että en edes huomaisi että ei hän siinä rennosti makoilekaan niin kuin teinit joskus tekevät, vaan voi olla tajuton.

Itsekään en ollut aiemmin kuullut tästä, ja totta on, että nyt osaan välttää tähän syyllistymistä jos tilanne sattuu kohdalle. Kiitos aloituksesta!

Vierailija
32/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
33/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli turhaa, kun esim. Kampin teinin pahoinpidellyssä jeesusteltiin netissä, että "Miksi kukaan ei mennyt heti auttamaan?" Mielestäni videolla nähty nainen meni auttamaan todella pian. Ulkopuolisen on mahdotonta sekunnissa lukea tilanne oikein ja rientää apuun.

Vierailija
34/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli turhaa, kun esim. Kampin teinin pahoinpidellyssä jeesusteltiin netissä, että "Miksi kukaan ei mennyt heti auttamaan?" Mielestäni videolla nähty nainen meni auttamaan todella pian. Ulkopuolisen on mahdotonta sekunnissa lukea tilanne oikein ja rientää apuun.

Mikäs tapaus tämä on?

Vierailija
35/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^eikun joo, tää vastatapahtunut. Luulin, että puhut jostain vuosia sitten sattuneesta.

Vierailija
36/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
37/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ilmiö vielä ole kysipäisyyttä jos se ei jatku kovin pitkään, mutta se on, että apua tarvitsevaa KUVATAAN. Sitäkin on tapahtunut, kun henkilö on esim. joutunut veden varaan.

Vierailija
39/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/48 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^