Miksi Pikku Myy niin suosittu hahmo?
Voisiko joku avata, miksi Muumeista niin monen suosikki on Pikku Myy tai itseä jopa verrataan Myyhyn? Jos pidät Myystä, oletko katsonut Muumeja muuten kuin pienenä lapsena?
Kommentit (46)
Koska Pikku Myy on stereotyyppi suomalaisesta naisesta. Persjalkainen, ärsyttävä, kärttyisä, rauhaton, ilkeä. Onpa kumma jos samaistutaan.
Se on niin värikäs persoona verrattuna muihin.
Siskoni tapasi sanoa minun oleva ihan kuin pikku-myy. En kyllä tiiä miksi, kun omasta mielestäni en ihan niin ns. suulas ja suora ole kuin myy. Tempperamenttinen kyllä.
Oma suosikkini oli lapsena nipsu. Se oli lapsena jotenkin suloinen hahmo.
Olen kanssa ihmetellyt noita naishahmoja muumeissa. Aliisa on aika normaali, mutta eikös se sitten ole japanilaisten kehittämä?
Onhan Muumit hyvin jopa seksistinen sarja - naisen tehtävä olla kotona, pojat seikkailevat siellä ja täällä, "tytöt eivät tämmöistä ymmärrä" yms. Pikku Myy on ainoa poikkeus konservatiiviseen naiskuvaan. Harmi että tämän poikkeuksen täytyy olla niin ilkeä muille - eikä tyttö voi olla reipas, tomera JA ystävällinen..?
Vierailija kirjoitti:
Koska Pikku Myy on stereotyyppi suomalaisesta naisesta. Persjalkainen, ärsyttävä, kärttyisä, rauhaton, ilkeä. Onpa kumma jos samaistutaan.
Myy on kyllä vähiten persjalkainen Muumilaakson asukkaista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskeisistä tyttöhahmoista on se energinen ja tomera, pystyy samaan kuin pojatkin, uskaltaa sanoa mitä ajattelee jne.
Niiskuneiti on sellainen perinteinen avuton haihattelija.
Bingo!
Suomessa arvostetaan poikatyttöjä, tomeria ja ei perinteisen naisellisia. Tässä maassa on myös paljon heikosti peiteltyä naisvihaa, edellisen kommentoijankin piti mollata Niiskuneitiä samaan hengenvetoon.
Kuulin Suomi-aiheisen turistipuodin myyjältä, että heillä ei ole Pikku Myy -tuotteita kovin paljoa, sillä venäläiset turistit eivät pidä hahmista. Kuulemma liian pahatapainen ja suulas. Japanilaiset taas tykkäis.
Naisvihaahan olisi mollata sekä Niiskuneitiä että Pikku Myytä. Nämä hahmot ovat molemmat tyttöjä - hyvin erilaisia, mutta yhtälailla tyttöjä. Miksi tyttö ei voi olla reipas ja rämäpää ilman että hän on "poikatyttö"? Ja kyllä, Pikku Myyn suosio Suomessa kertoo siitä, että täällä arvostetaan itsenäisiä ja rohkeita naisia, se ei ole naisvihaa. Itseasiassa se on välttämätöntä tasa-arvolle yhteiskunnassamme. Venäläisten naisihanne on toki erilainen, venäläiseen kulttuuriin kuuluu, että nainen on olemassa miestä varten.
Jos nyt otan itsekin esille ton niiskuneidin ja myyn vertailun hahmoina. Niin perustelen miks tykkään myystä enemmän:
On kapinahenkinen ja suorapuheinen, mun mielestä aina niin hauskoja ja nasevia reploja sillä
Pystyn omaa luonnettani ajatellen samaistumaan pikku myyhyn osittain edellämainittujen piirteiden perusteella
Myy ei kaunistele asioita ja palauttaa kaikki nopeasti maanpinnalle kuvitelmista
Niiskuneidin piirteet:
Kuten täällä jo mainittiinkin niin osaahan niiskuneiti tarvittaessa hätätilanteessa toimia fiksusti ja tomerastikin
Enimmäkseen niiskuneidissä ärsyttää mua se haihattelijaluonne, tuntuu vain leijuvan romanssiunelmissaan kokoajan, on kiinnostunut asioista jotka mun mielestä on turhia ja typeriä. Ja piirittää muumipeikkoa that's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskeisistä tyttöhahmoista on se energinen ja tomera, pystyy samaan kuin pojatkin, uskaltaa sanoa mitä ajattelee jne.
Niiskuneiti on sellainen perinteinen avuton haihattelija.
Bingo!
Suomessa arvostetaan poikatyttöjä, tomeria ja ei perinteisen naisellisia. Tässä maassa on myös paljon heikosti peiteltyä naisvihaa, edellisen kommentoijankin piti mollata Niiskuneitiä samaan hengenvetoon.
Kuulin Suomi-aiheisen turistipuodin myyjältä, että heillä ei ole Pikku Myy -tuotteita kovin paljoa, sillä venäläiset turistit eivät pidä hahmista. Kuulemma liian pahatapainen ja suulas. Japanilaiset taas tykkäis.
Hyvä huomio. Suomalainen nainen oli jo "ennen" (epämääräinen ilmaus toki) työteliäs ja ahkera, mikään hienostelu ei tullut kysymykseenkään. Edes silloin, kun nainen muuten oli aika alistettu. Eli mitään tällaista Niiskuneiti-hahmoa ei ole Suomessa ikinä ollutkaan (kärjistetysti). Minusta on tietysti hienoa, että tasa-arvo on kehittynyt, mutta surullista on se, että jos nainen on jotenkin hienosteleva/äidillinen, häntä väheksytään. Oikeaa tasa-arvoa kai olisi se, että Niiskuneitiä ja Pikku Myytä ei tarvitsisi edes vertailla tyyliin kumpi on oikein! Itse voisin samastua enemmän Niiskuneitiin, mutta minun on edelleen tosi vaikea kiinnostua mistään kauneudenhoidosta, koruista tms., koska olen se vaatimaton ahertaja :( Pikku Myy on minusta paljolti vain huonotapainen, en oikein itse näe hänen viehätystään. Joskaan en ole tuota TV-sarjaa paljon katsonut, ajatukseni pohjautuvat romaaneihin ja sarjakuviin. Joka tapauksessa henkilögalleria Muumilaaksossa on minusta hieno ja valtavan monipuolinen, todella avarasydämisen ihmisen luoma :)
Tuo on totta, Suomessa naiset ovat tarvinneet työkykyä, vahvuutta, etevyyttä ja rohkeutta. Ihan jo esikristillisellä ajalla naiset sai omistaa mm. ruukkeja ja kauppahuoneita. Minään Niiskuneitinä nainen ei ole voinut olla johtuen karuista olosuhteista.
Minusta se, miten Myy polttaa muurahaisyhdyskunnan Muumipappa ja meri -kirjassa, ja naureskelee päälle, on jotenkin karmivaa.
Itse tykkään eniten nuuskamuikkusesta, mutta pikku myy on myös tietyllä tapaa kiehtova hahmo, koska hän on rohkea, peloton ja seikkailunhaluinen. Ilkeys on se piirre, josta en hänessä pidä.
Haisuli ja Nipsu ovat aidoimmat hahmot. Ajattelevat itseään ensin ja ovat ahneita, kuten ihmiset yleensä ovat. Ainakin nykyään.
Niiskuneidillä ei ole minuutta ilman miestä (muumipeikko). Olen ihan aina kammonnut tuollaisia naisia. Myy on maailmannainen.
Pikku Myy loukkaa meitä lyhytkasvuisia. Pelkkä Myy riittäisi.
Myy = pieni ja pippurinen. Hyvä verrata Myytä perheen nuorimmaiseen (vanhemman silmistä).
Silloin kun minä olin nuori lapsi niin suosikkini oli Nipsu. Samanlainen pelkuri kuin minä lapsena.
Alkuperäis sarjakuvissa Nipsu luo Mörön.
Jos muistan oikein niin taikurinhatun avulla.
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Ärsyttävä kimittäjä.. samastuin jo lapsena enemmän Mörköön, vaikka nainen olenkin :D
Mörkö on nainen.
Perustelut? Miksi juuri nainen?
Hänestä käytetään persoonapronominia 'hon' alkuperäisversioissa.
Wow, tätä en tiennytkään. Mielenkiintoista.
Jopa minä tiesin että mörkö on muumeissa naispuolinen, vaikka en muuten muumeista juuri mitään tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Muumit hyvin jopa seksistinen sarja - naisen tehtävä olla kotona, pojat seikkailevat siellä ja täällä, "tytöt eivät tämmöistä ymmärrä" yms. Pikku Myy on ainoa poikkeus konservatiiviseen naiskuvaan. Harmi että tämän poikkeuksen täytyy olla niin ilkeä muille - eikä tyttö voi olla reipas, tomera JA ystävällinen..?
Nojaa, tyypillisen feministinen yksisilmäinen ajatus. Entä Noita? Vahva nainen jos kuka?
Pojat eivät kaikki seikkaile, esim. Nipsu on hyvin arka ja viihtyy kotona. Tuutikki, kätevä ja aika maskuliininen hahmo, on nainen, häneen viitataan pronominilla "hon".
Myös keskeisin pahis on nainen, siis Mörkö. Muumimamma ja Niiskuneiti edustavat perinteistä pehmeää naisellisuutta, onko sinulla jotain sitä vastaan??
Kulttuurissamme tunnetaan ehkä kaipuuta Myyn tapaisesti toimivia kohtaan. Tämä on tosin ehkä laskenut kun nykyään höpötetään ulos enemmän kuin sanotaanko vielä 1990-luvulla.
Animesarjan enkkudubissa sanottiin "Mrs Groke, we would like you to go home". :D