Mitä mieltä masennuksen arviointiin käytettävästä BDI-testistä?
Olen nyt vuosien mittaan täytellyt sen aika monta kertaa, ja mielestäni se on jotenkin tönkkö, kysymykset on aseteltu oudosti, ja vastausvaihtoehdot on keskenään välillä ihan erilaisia. Mietin vaan, että eikö ole mitään parempaa testiä kehitetty, vai onko tuon käyttöön joku hyvä syy?
Mitä mieltä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Myös uneen ja laihtumiseen liittyvät kysymykset ovat huonoja. Minä olen ollut vakavasti masentunut ja sen sijaan että uni olisi häiriintynyt, olin koko ajan toivottoman väsynyt ja nukuin paljon enemmän kuin normaalisti enkä heräillyt aamuyöllä. Ja vaikka monet laihtuvat masentuessaan eikä ruoka maistu niin yhtälailla monet eivät jaksa välittää syömisistään, eivät liiku ja tunnesyövät, jolloin paino nousee.
Tuossa kohdassa testissä on tosiaankin häikkää. Lääkäritkin sanovat samaa. Kaikki masentuneet eivät menetä yöuniaan vaan nukkuvat tavallista enemmän, tämänkin lääkärit tietävät tavallisesti. Minä kuulun samaan ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Joo itsekin olen lihonut masennuksen myötä, niin pitää sitten vastata se että "painoni ei ole muuttunut" tms, koska muut vaihtoehdot liittyy laihtumiseen.
Ei pidä vastata noin vaan vastaat, että paino on muuttunut (siis laihtunut tässä tapauksessa). Tästä olemme puhuneet paljon terapeuttini kanssa. Ja hän suositteli tätä käytäntöä.
Lääkäri oli päättänyt, että olen masentunut. Itse en kokenut olevani. Halusi sitten, että teen testin ja tehtiin.
Vastasin lähes kaikkiin ensimmäisen vaihtoehdon (sen positiivisismman). Olen tosi nopea lukemaan ja tekemään päätöksiä. Lääkäri ei sitä tiennyt ja alkoi mussuttaa, että pitää lukea kaikki vaihtoehdot, että huijaan testissä tahallani.
Kaikkeen sitä joutuukin.
Minäkin olen aina miettinyt, miksi siinä ei kysytä liikaa nukkumisesta ja lihomisesta mitään. Mulla masennukseen kuului jatkuva nukkuminen, nukuin yöunien lisäksi pitkiä päiväunia, joskus montakin päivässä. Lisäksi lihoin yli 15 kiloa, koska ei kiinnostanut liikkuminen ja söin pelkkää roskaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähes lääkäri kommentoi: BDI ei ole diagnostinen masennukselle, tosiaan vain suuntaa antava ja se täytyisi aina puhua potilaan kanssa läpi! Harmi että joidenkin lääkärit ovat keskustelun perusteella oikoneet tässä. On myös ihan tunnettua, että masennukseen voi liiittyä painon ja ruokahalun muutoksia suuntaan kuin toiseen, ja unessakin tapahtumat muutokset voivat olla monenlaisia. Masennukseen ei ole olemassa helppoa testiä, se näkyy niin eri tavalla eri ihmisten elämässä, mutta tiettyjä pääpiirteitä tietenkin aina haetaan (väsymys/uupumus, mielihyvän menetys, alakulon/masennuksen tunteet) ja potilaan toimintakyky elämässä yms on oleellista. Ja tietenkin itsetuhoisuus. Harmillista tietenkin, jos tuntuu että lääkäriin ei saa hyvää yhteyttä eikä hän ymmärrä potilaan tilannetta oikein ja jää väärinymmärretty fiilis.
Eihän lääkäri varsinkaan siellä terveyskeskuksessa mikä on ensimmäinen paikka mihin ihminen tulee. Ei käy läpi potilaan kanssa mitään keskusteluja vaan rutiini kysymykset ja sitten täytetään bdi-lappunen...
Sama toiminto on erittäin yleistä psykiatreillakin. Lääkäriin yhteyden saaminen tänä päivänä on hieman sama asia kuin sikaan yhteyden saaminen syödessä keittokinkkua. Eikä ihmiset halua mitään "fiilistä" tai positiivista "flowta" ollessaan lääkärissä. He haluavat apua sairauteen.
T: Keskiviivan Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itsekin olen lihonut masennuksen myötä, niin pitää sitten vastata se että "painoni ei ole muuttunut" tms, koska muut vaihtoehdot liittyy laihtumiseen.
Ei pidä vastata noin vaan vastaat, että paino on muuttunut (siis laihtunut tässä tapauksessa). Tästä olemme puhuneet paljon terapeuttini kanssa. Ja hän suositteli tätä käytäntöä.
Ei siinä ole sellaista vaihtoehtoa, että painoni on muuttunut. On vain jotain että painoni on pysynyt ennallaan, olen laihtunut 3 kiloa, olen laihtunut 5 kiloa, olen laihtunut 7 kiloa tjsp. Jos olen _lihonut_ 10 kiloa, mikään noista ei sovi.
Siinä on paljon kohtia, joista mulle nyt vaan tulee paljon pisteitä riippumatta mielialasta. Esim kun vastaan että "elämäni on sarja epäonnistumisia" (vai miten se oli muotoiltu) en ole välttämättä masentunut, vaan mun elämäni nyt vaan on ollut sarja epäonnistumisia...
Tosiaan useimmat lääkärit ei käy paperia mitenkään yhdessä läpi, vaan laskevat vaan mekaanisesti pisteet.
Bdi ja audit on sellaisia, mitkä vaan tyrkätään joka paikassa eteen, sitten niihin ei koskaan palata, ehkä omakannasta näkee minkä tuloksen sai.
Vierailija kirjoitti:
Bdi ja audit on sellaisia, mitkä vaan tyrkätään joka paikassa eteen, sitten niihin ei koskaan palata, ehkä omakannasta näkee minkä tuloksen sai.
Tämän takia minun on vaikea suhtautua noihin testeihin mitenkään vakavasti...
Olen täyttänyt tuon testin monta kertaa, varmaan yli 10. Ehkä kerran on koko testiin palattu jälkeenpäin.