Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä masennuksen arviointiin käytettävästä BDI-testistä?

Vierailija
21.03.2017 |

Olen nyt vuosien mittaan täytellyt sen aika monta kertaa, ja mielestäni se on jotenkin tönkkö, kysymykset on aseteltu oudosti, ja vastausvaihtoehdot on keskenään välillä ihan erilaisia. Mietin vaan, että eikö ole mitään parempaa testiä kehitetty, vai onko tuon käyttöön joku hyvä syy?

Mitä mieltä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo on. Sain 21 pistettä eli keskivaikea masennus. Lääkäri sanoi etten näytä masentuneelta. Jotkut kysymykset outoja. Pelkäätkö sairastuvasi. No en omaa sairautta mutta muiden kylläkin. Eli nolla tohon. Kiinnostaako seksi? No ei mutta tuskin johtuu masennuksesta. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt jo vuosia vaikeaa aikaa ja tehnyt ajoittain tuon testin. Oloni on huonontunut ja sen testi kertoo. Muutama vuosi sitten sain 16 p. ja silloin vielä olikin voimia jäljellä. Vähitellen voimat ovat hiipuneet ja viimeksi tuli enkka eli 26 p.

Vierailija
4/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös uneen ja laihtumiseen liittyvät kysymykset ovat huonoja. Minä olen ollut vakavasti masentunut ja sen sijaan että uni olisi häiriintynyt, olin koko ajan toivottoman väsynyt ja nukuin paljon enemmän kuin normaalisti enkä heräillyt aamuyöllä. Ja vaikka monet laihtuvat masentuessaan eikä ruoka maistu niin yhtälailla monet eivät jaksa välittää syömisistään, eivät liiku ja tunnesyövät, jolloin paino nousee.

Vierailija
5/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo on. Sain 21 pistettä eli keskivaikea masennus. Lääkäri sanoi etten näytä masentuneelta.

Testi on monitulkintainen joidenkin kysymysten kohdalta. Pakko sanoa, että idiootti lääkäri sulla. Ei mielenterveysongelmat näy päältä useimmilla. En ole itse tavannut vielä yhtään masentuneen näköistä ihmistä enkä itsekään näytä siltä, vaikka päässä pyöriikin eri tavat kuolla.

Vierailija
6/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täydellinen, mutta mulla kyllä ihan hyvin suuntaa antava. 

Vierailija
7/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös uneen ja laihtumiseen liittyvät kysymykset ovat huonoja. Minä olen ollut vakavasti masentunut ja sen sijaan että uni olisi häiriintynyt, olin koko ajan toivottoman väsynyt ja nukuin paljon enemmän kuin normaalisti enkä heräillyt aamuyöllä. Ja vaikka monet laihtuvat masentuessaan eikä ruoka maistu niin yhtälailla monet eivät jaksa välittää syömisistään, eivät liiku ja tunnesyövät, jolloin paino nousee.

Juuri näin! Tuntuu että lääkärit tuijottavat liikaa näitä testejä, eivätkä kuuntele potilasta. Minulla on myös ollut vaikeuksia vastata joihinkin kysymyksiin, joissa pitää verrata nykyistä olotilaa aikaisempaan. Siitä on niin kauan kun tuntui "normaalilta", en muista enää...

Vierailija
8/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsekin olen lihonut masennuksen myötä, niin pitää sitten vastata se että "painoni ei ole muuttunut" tms, koska muut vaihtoehdot liittyy laihtumiseen.

Vierailija
9/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täyttänyt tuota samaa testiä jo melkein 15 vuotta eri yhteyksissä, kiinnostaisi myös, eikö parempia ole?

Vierailija
10/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä huono. Vastausvaihtoehdot on huonoja, liian ääripäässä olevia. Tarvittaisiin enemmän välimuotoja. Helposti joutuu valitsemaan vaihtoehdon jota ei ikinä sanoisi jos saisi suullisesti kuvata tilannetta, kun joutuu valitsemaan jotain mikä nyt on lähimpänä. Tai niihin olisi jotain lisättävää, tarkentavaa joka sitten kertoo enemmän kuin itse vastaus. Samoin se on hämärää mikä ja milloin on se "ennen" johon viitataan ja johon pitää nykyistä oloaan verrata.

Olen joutunut täyttämään pari kertaa, kummallakaan kerralla lääkäri ei suostunut keskustelemaan testistä. Pisteitä ropisi vaikka sairaus sitten olikin ihan fyysinen eikä mielialassa ollut muuta vikaa kuin se että toki turhautti ja pelottikin olla sairas.

Vierailija
11/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä viidentoista vuoden aikana saanut siitä alle vakavan masennuksen pistemäärää, vaikka mielialani olisi ollut miten hyvä. Silloin, kun olin oikeasti masentunut, sain melkein täydet pisteet. Älytön testi. 

Vierailija
12/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös että tuota testiä käytetään vieläkin... Eikö noissakin pitäisi mennä eteenpäin?

Vierailija
14/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Bdi-testi on tarkoitettu vain apuvälineeksi. Jos vastausvaihtoehdoista ei löydy sopivaa niin jättäkää se kohta tyhjäksi. Lääkärin kanssa on tarkoitus joka tapauksessa käydä kaikki kohdat läpi ja voi kertoa omin sanoin. Pelkän testin vastausten perusteella ei pitäisi kerään diagnosoida

Vierailija
15/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Tuntuu että lääkärit tuijottavat liikaa näitä testejä, eivätkä kuuntele potilasta. Minulla on myös ollut vaikeuksia vastata joihinkin kysymyksiin, joissa pitää verrata nykyistä olotilaa aikaisempaan. Siitä on niin kauan kun tuntui "normaalilta", en muista enää...

Jep. Itse sairastan pitkäaikaista masennusta (alkanu ekan kerran yli 10 vuotta sitten) ja lisäksi mulla just liittyy masennukseen vahvasti lisääntyny nukkuminen, syöminen ym. Silti aina käytetään tota testiä. "Oletko aikaisempaa...." nii mitä aikaisempaa? Vertaanko viimisimpään lievän masennuksen kauteen vai siihen ku oikeesti tunsin oloni terveeksi eli sillo ku olin alle 10-vuotias? 

Vierailija
16/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testillä varmistetaan diagnoosin ja lääkkeiden käyttö. Sen on tehnyt DSM-III ryhmä aikoinaan. Kuka tahansa saa siitä helposti masennusdiagnoosin. Toiset osaavat näytellä itselleen vaikean masennuksen, kun vastaa oikein ja leikkii vahakasvoista. Ei ainoatakaan verikoetta, ei mitään seurantaa.

Vierailija
17/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntaa antava testi. Ääripäät vaihtoehtoina, välimuotoa ei ole vastauksissa. Ihmisen ulkonäössä masentuneisuus näkyy itsestään huolehtimatta jättämisessä, toiset eivät edes suihkussa jaksa käydä.

Vierailija
18/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen joka täyttää kyseisen kyselyn rehellisesti on masentunut. En ole ikinä oikein tajunnut tuon testin tarkoitusta.

Jos siinä ei saa masennukseen "oikeuttavia" pisteitä. Niin elää jossain halinalle maassa sen vaaleanpunaisen ponin kanssa.

T: Keskiviivan Mies.

Vierailija
19/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähes lääkäri kommentoi: BDI ei ole diagnostinen masennukselle, tosiaan vain suuntaa antava ja se täytyisi aina puhua potilaan kanssa läpi! Harmi että joidenkin lääkärit ovat keskustelun perusteella oikoneet tässä. On myös ihan tunnettua, että masennukseen voi liiittyä painon ja ruokahalun muutoksia suuntaan kuin toiseen, ja unessakin tapahtumat muutokset voivat olla monenlaisia. Masennukseen ei ole olemassa helppoa testiä, se näkyy niin eri tavalla eri ihmisten elämässä, mutta tiettyjä pääpiirteitä tietenkin aina haetaan (väsymys/uupumus, mielihyvän menetys, alakulon/masennuksen tunteet) ja potilaan toimintakyky elämässä yms on oleellista. Ja tietenkin itsetuhoisuus. Harmillista tietenkin, jos tuntuu että lääkäriin ei saa hyvää yhteyttä eikä hän ymmärrä potilaan tilannetta oikein ja jää väärinymmärretty fiilis.

Vierailija
20/31 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo on. Sain 21 pistettä eli keskivaikea masennus. Lääkäri sanoi etten näytä masentuneelta. Jotkut kysymykset outoja. Pelkäätkö sairastuvasi. No en omaa sairautta mutta muiden kylläkin. Eli nolla tohon. Kiinnostaako seksi? No ei mutta tuskin johtuu masennuksesta. Jne.

Outo ja ammattitaidoton lääkäri, jos on noin sanonut. Masennus ei välttämättä näy päällepäin.

Vaikeasti masentuneena huolehdin rutiininomaisesti ulkonäöstäni ja vaatetuksestani. Kukaan ei olisi arvannut minua masentuneeksi. Muuta sitten en jaksanutkaan. En juurikaan jaksanut siivota kotona, kun kaikki energia meni kulissien ylläpitoon mm. töissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän