Mopoon öljyä
Pojan mopo lopetti kulkemasta ja vein sen paikalliseen korjaamoon missä käytän autoakin,mukavia ja ilmeisen päteviä kavereita jotka pyörittää sitä.
Mopo oli leikannut kiinni? Mitä se nyt sitten tarkoittaakin,korjaus maksoi muutaman satasen mihin ei nyt todellakaan olisi ollut rahaa laittaa.
Haettiin pois sitä ja ne kysyi pojalta mitä öljyä siinä on käytetty,poika sanoi että teboilin bikeä?
Pitkän hiljaisuuden jälkeen repesivät nauramaan ja sanoivat ettei niin huonoa öljyä voi laittaa,niiltä pitäisi ostaa jotain kendall gt1 öljyä?
Onko sillä jotain väliä mitä öljyä mopoon laittaa?
Mopo on käytetty aprilia.
Kommentit (22)
Yrittävät myydä edustamaansa kallista öljyä. Ei Teboilin öljy voi olla niin huonoa että sen takia normaalisti mopon moottori leikkaisi kiinni. Onko seossuhde laskettu varmasti oikein jos kyseessä on siis kaksitahtimoottori, ettei ole ollut liian vähän öljyä tankissa?
Öljymerkillä ei ole väliä, tärkeintä on, että moottorivalmistajan vaatimat luokitukset täyttyy.
Poika sanoi että öljy pannaan omaan reikään,ominsanoin siellä on oma vitun öljysäiliö ei bensaan mitään laiteta.
Mistä niistä luokituksista voi tietää?
Olisi pitänyt ostaa skootteri mihin ei tarvitse öljyä laittaa.
Ap kirjoitti:
Poika sanoi että öljy pannaan omaan reikään,ominsanoin siellä on oma vitun öljysäiliö ei bensaan mitään laiteta.
Mistä niistä luokituksista voi tietää?
Olisi pitänyt ostaa skootteri mihin ei tarvitse öljyä laittaa.
Siinä on ilmeisesti ns. tuorevoitelu missä järjestelmä sekoittaa lennosta öljyt bensan sekaan. Siinä voi tietysti olla vikaa mutta jos se on korjaamolla ollut ja öljyä kuluu niin eiköhän se sitten toimine. Esim. siimaleikkurissa ei ole noin vaan pitää itse sekoittaa bensat ja öljyt tankatessa.
Vaadittavista luokituksista tieto löytyy varmaankin mopon ohjekirjasta ja öljypurkin kyljessä on kerrottu ne vaatimukset mitkä se täyttää.
Ok.
Mopoon ei ole ohjekirjaa,se on aprilia sellainen crossipyörän näköinen,eräs mies sanoi että kylmäilma voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen?
Ap kirjoitti:
Ok.
Mopoon ei ole ohjekirjaa,se on aprilia sellainen crossipyörän näköinen,eräs mies sanoi että kylmäilma voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen?
Netistä voisi löytyä ohjekirja mutta pitäisi kyllä tietää myös malli, tuolla kuvauksella tuskin löytyy.
Kylmä ilma varmaan voi olla osasyyllisenä jos on käytetty väärää öljylaatua, mikä ei ole riittävän juoksevaa pakkasella. Tuli mieleen että noissahan taitaa olla myös vaihdettavat moottoriöljyt erikseen sen polttoaineeseen sekoittuvan 2-t voiteluöljyn lisäksi, joten myös ne pitää olla kunnossa.
Ja myös jos kylmällä moottorilla heti käynnistyksen jälkeen on käytetty korkeita kierroksia tai "revitelty" niin se voi aiheuttaa vaurioita. Sama kuin ethän autollakaan lähde välittömästi kylmänä käynnistämisen jälkeen polkemaan niin että kierroslukumittari pyörii punarajalla vaan moottori käy aluksi tyhjäkäynnillä ikkunoiden puhdistamisen ajan tai pidempään jne
Ap kirjoitti:
Poika sanoi että öljy pannaan omaan reikään,ominsanoin siellä on oma vitun öljysäiliö ei bensaan mitään laiteta.
Mistä niistä luokituksista voi tietää?
Olisi pitänyt ostaa skootteri mihin ei tarvitse öljyä laittaa.
Aha😊
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti:
Ok.
Mopoon ei ole ohjekirjaa,se on aprilia sellainen crossipyörän näköinen,eräs mies sanoi että kylmäilma voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen?Netistä voisi löytyä ohjekirja mutta pitäisi kyllä tietää myös malli, tuolla kuvauksella tuskin löytyy.
Kylmä ilma varmaan voi olla osasyyllisenä jos on käytetty väärää öljylaatua, mikä ei ole riittävän juoksevaa pakkasella. Tuli mieleen että noissahan taitaa olla myös vaihdettavat moottoriöljyt erikseen sen polttoaineeseen sekoittuvan 2-t voiteluöljyn lisäksi, joten myös ne pitää olla kunnossa.
Ja myös jos kylmällä moottorilla heti käynnistyksen jälkeen on käytetty korkeita kierroksia tai "revitelty" niin se voi aiheuttaa vaurioita. Sama kuin ethän autollakaan lähde välittömästi kylmänä käynnistämisen jälkeen polkemaan niin että kierroslukumittari pyörii punarajalla vaan moottori käy aluksi tyhjäkäynnillä ikkunoiden puhdistamisen ajan tai pidempään jne
Jos kyseessä 2 tahti kone niin ei erikseen öljytilaa mikä pitäisi vaihtaa paitsi alakerrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti:
Ok.
Mopoon ei ole ohjekirjaa,se on aprilia sellainen crossipyörän näköinen,eräs mies sanoi että kylmäilma voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen?Netistä voisi löytyä ohjekirja mutta pitäisi kyllä tietää myös malli, tuolla kuvauksella tuskin löytyy.
Kylmä ilma varmaan voi olla osasyyllisenä jos on käytetty väärää öljylaatua, mikä ei ole riittävän juoksevaa pakkasella. Tuli mieleen että noissahan taitaa olla myös vaihdettavat moottoriöljyt erikseen sen polttoaineeseen sekoittuvan 2-t voiteluöljyn lisäksi, joten myös ne pitää olla kunnossa.
Ja myös jos kylmällä moottorilla heti käynnistyksen jälkeen on käytetty korkeita kierroksia tai "revitelty" niin se voi aiheuttaa vaurioita. Sama kuin ethän autollakaan lähde välittömästi kylmänä käynnistämisen jälkeen polkemaan niin että kierroslukumittari pyörii punarajalla vaan moottori käy aluksi tyhjäkäynnillä ikkunoiden puhdistamisen ajan tai pidempään jne
Jos kyseessä 2 tahti kone niin ei erikseen öljytilaa mikä pitäisi vaihtaa paitsi alakerrassa.
Niin, en tiedä näistä ihan kauheasti mutta varmaan kyseessä on sitten nuo mainitsemasi "alakerran" öljyt. Mutta siihen en nyt osaa vastata että aiheuttaako se sylinterin kiinnileikkautumista jos niissä on puutteita vai vaikuttaako ne johonkin muuhun.
2t moottorissa on vaihteistossa öljyä mitkä vaihdetaan määräajoin,itse moottori voidellaan tuolla 2t öljyllä,mitä pitää olla riittävä määrä ja oikea laatu.
tuorevoitelussa öljy laitetaan omaan säiliöön josta pumppu annostelee sitä moottorille,silloin öljyn laatu pitää olla jotain tiettyä varsinkin kylmällä,liian paksua öljyä ei tule tarpeeksi ja moottori voi hajota.
2t moottori voi leikata 2 syystä yleensä,voitelun puutteesta tai ylikuumenemisesta = jäähdytyksessä vikaa,liian laiha seos=liian vähän bensaa suhteessa ilmaan,mutta silloin ei yleensä mopo jaksa kulkea kunnolla.
jos mennään perinteisin menetelmin laitetaan silloin 3% öljyä suoraan bensan sekaan,3% on määrä milloin ei ole oikeastaan mitään väliä enään öljy laadulla,kaikki käy.
Mies kirjoitti:
2t moottorissa on vaihteistossa öljyä mitkä vaihdetaan määräajoin,itse moottori voidellaan tuolla 2t öljyllä,mitä pitää olla riittävä määrä ja oikea laatu.
tuorevoitelussa öljy laitetaan omaan säiliöön josta pumppu annostelee sitä moottorille,silloin öljyn laatu pitää olla jotain tiettyä varsinkin kylmällä,liian paksua öljyä ei tule tarpeeksi ja moottori voi hajota.
2t moottori voi leikata 2 syystä yleensä,voitelun puutteesta tai ylikuumenemisesta = jäähdytyksessä vikaa,liian laiha seos=liian vähän bensaa suhteessa ilmaan,mutta silloin ei yleensä mopo jaksa kulkea kunnolla.
jos mennään perinteisin menetelmin laitetaan silloin 3% öljyä suoraan bensan sekaan,3% on määrä milloin ei ole oikeastaan mitään väliä enään öljy laadulla,kaikki käy.
Paskoo moottorin liian öljyisellä bensalla. Hyvälaatuisella öljyllä 2% seos riittää ja E5 bensaa pienkoneisiin.
Teboilin Bike 2t-öljy on laatuöljyä. Olen käyttänyt sitä vuosia eri 2t-koneissani. Ja näitä vuosia riittää.
Poikasi on unohtanut lisätä öljyä ja pannu on leikannut kiinni öljyn loputtua. Käytetyn mopon sylinteri on sen verran väljä ettei se leikkaa kiinni kuin öljyn puutteesta. En viitsi mainita, mutta vertauskuvallisesti ajatellen kysymys on samasta jutusta kuin höyläisi kuivaa naista. 😭
-m65
Motulin esteriöljy on kunnon ainetta ja ei käryä ollenkaan. Eikä edes kallista parikymppiä 4l kannu.
Oma mopo ei kule enään mihinkään (max 20kmh), voiko johtua liian vähäisestä 2t-öljystä kun laitoin summanmutikassa pikkutilkan.
Onko pakoputki karstoittunut tukkoon
Voi herran jestas kuka näille mestareille on antantut mopoja käsiin. Hyviä mopoja paskotaan. Ja summanmutikassa laittaa öljyä. Herätkää nyt hyvät ihmiset. Ja vaihteisto öljy ei tietenkään vaikuta sylinterin voiteluun 2t koneessa. Se on leikannu juuri näistä syistä: voitelun puute (öljy loppu, öljyletku mutkalla/puristunut, pumppu rikki, voiteluvaijeri poikki. suosittelen poistamaan tuorevoitelun käytöstä), kylmän koneen vedättäminen(lämpölaajeneminen), laiha seos(bensa-ilma)-> kuumeneminen, tai paljon ajettu pannu joka vaan tuli tiensä päähän. Aina kannattaa kuitekin pohtia ja tutkia mikä johti leikkaamiseen jotta välttyisitte uudestaan saman tapahtumiselta ja turhan rahan tuhlaukselta.
Voiko näissä nykyajan 2t koneissa laittaa 2t-öljyn edelleen suoraan bensan sekaan, kuten ennen vanhaan? Siis näissä nykyajan koneissa, joissa on oma säiliö 2t-öljylle.
Öljyt suoraan bensan sekaan laittamalla ohitetaan jo monta mahdollista ongelmakohtaa.
Jos on liian paljon öljyä, ei ihme jos mopo ei kulje. Kartoittaa myös männän tehokkaasti ja tukkeuttaa nolla pakoputken.
Laittakaa seuraavaksi kylpyöljyä