Onko siitä jotain haittaa, että opettaa 4-vuotiaan kirjoittamaan?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi itse haluaa oppia kirjoittamaan, voi hänelle sitä opetta.
Meidän kohta 4v osaa kirjoittaa oman nimensä, ja mallista mitä vain tikkukirjaimilla. Hänelle on annettu päiväkodissakin malli, mitä korttiin pitää kirjoittaa, ja hän on kirjoittanut. Eli ei se ihan absoluuttisen kiellettyä voi olla.
Toisilla lapsillahan tulee aiemmin herkkyyskausi kirjaimien, lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen, ja totta kai silloin on jopa suotavaa tukea lapsen kiinnostusta oppimiseen. Väkisin on kuitenkin turha yrittää opettaa, jos lapsi ei selvästikään ole kiinnostunut, tai valmis oppimaan. Painottaisin itsekin siis tuota, että on ok, jos lapsi haluaa oppia kirjoittamaan, eikä motiivi ole siinä, että vanhemmat haluaisivat, että lapsi jo oppisi.
Onkohan tuo meidän poika jotenkin tyhmä kun ei osaa 4v ikäisenä oikein numeroita eikä kirjaimia?
Itse kun menin kouluun syksyllä -82 ei meidän luokalla osannut lukea kuin 2 tyyppiä,joku hikari poika ja sairas tyttö.
Minä opin ihan itsekseni lukemaan ennen kouluikää. En ollut missään eskarissakaan kun ei siihen aikaan ollut yleisiä.
Tosi vaikeaa oli koko ala- ja yläaste eli ei automaattisesti tarkoita että tulee huippuoppilas niin kuin jotkut yllä kirjoitti.
Poikani oppi myös 5 vuotiaana lukemaan ilman opettamista ja koulu sujuu ihan keskinkertaisesti.
Poikani sai sitten lukutehtäviä kun muut luki aakkosia. Eli ei sitä tylsää tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Sille tulee todella tylsää Suomen tasapäistävässä peruskoulussa
Kai jo lukemaan oppineet saa koulussa jotain lisätehtäviä? Näin kyllä ainakin eskarissa on.
Joo lisätehtävänä "lue itsenäisesti kirjaa ja ole hiljaa". Matikassa lisätehtävät olivat käytännössä samoja kuin kirjankin tehtävät. Ei kauheasti huvittanut herätä aamulla kouluun
Mä opin lukemaan ennen koulua ja olin tosi hyvä koulussa (ka. reilusti yli 9), mutta työelämässä en ole pärjännyt niinkään... Mikä sitten loppujen lopuksi on tärkeintä?
Minkäköhänlaisia nuo "akateemiset päiväkodit" oikein ovat olleet? Vähemmän ulkoilua, liikkumista ja leikkiä? Löytyyköhän jotain muuta tutkimusta aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Lasten lukemista tutkinut professori Marja-Kristiina Lerkkanen kertoo virolalaislasten oppivan lukemaan suomalaislapsia aikaisemmin (siirryt toiseen palveluun), mutta tässäkin tapauksessa saavutettu etumatka otetaan nopeasti kiinni.
– Virossa lapset opetetaan lukemaan jo esiopetuksessa. Suomalaislapset saavat heidät lukutaidossa kiinni ensimmäisen luokan loppuun mennessä. Varhaistettu lukemisen opettamisen aloitus ei näytä pitkällä tähtäimellä tuottavan parempia tuloksia.
poikani ei oppinut eskarissa lukemaan ainakaan sujuvasti, tosin aloitti n. 3 kk myöhässä. Oltuaan koulussa n viikon niin luki sujuvasti erästä vitsikirjaa, kirjoitti E:n äikästä, toasin luonnontieteet ja enkku sujui paremmin myös kirjoituksissa.
Jos lapsi haluaa oppia niin tottakai voi opettaa! Sama lukemisen kanssa. Vai jarrutatteko lapsen oppimista muissakin asioissa kuten pyöräilyssä? Uimisessa? syömisessä??
Ei siitä haittaa ole eikä väärin oikeastaan voi opettaa. Lapsen herkkyyskausi oppia lukemaan on 4-6-vuotiaana, joten Suomessa opetetaan oikeastaan myöhään lapset lukemaan. Kiinnitä huomio oikeaan kynäotteeseen ja käytä nykyisiä kirjainmalleja, niin lapsella on koulussa helpompaa, koska opettaja ohjaa noihin. Tosin mikäli lapsi oppii jotkut erilaiset kirjaimet ym. niin ei niitä väkisin korjata, jos se ei helposti korjaannu. Tärkeintä on aina se, että teksti on selkeää luettavaa.
Mutta kirjoittamisen opettamisen sijaan tärkeämpää on lukea lapselle. Lukekaa lukekaa ja lukekaa vanhemmat lapsillenne ja kannustakaa lapsianne itse lukemaan erilaisia tekstejä. 15 min päivässä riittää lukuharjoitusta. Lukuharrastus on kuin rahaa laittaisi pankkiin lapsen tulevaisuutta varten.
T. Luokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi haluaa oppia niin tottakai voi opettaa! Sama lukemisen kanssa. Vai jarrutatteko lapsen oppimista muissakin asioissa kuten pyöräilyssä? Uimisessa? syömisessä??
Hyvä pointti! Ei tulisi kyllä mielenkään. Tai kävelyssä? :D :D
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä haittaa ole eikä väärin oikeastaan voi opettaa. Lapsen herkkyyskausi oppia lukemaan on 4-6-vuotiaana, joten Suomessa opetetaan oikeastaan myöhään lapset lukemaan. Kiinnitä huomio oikeaan kynäotteeseen ja käytä nykyisiä kirjainmalleja, niin lapsella on koulussa helpompaa, koska opettaja ohjaa noihin. Tosin mikäli lapsi oppii jotkut erilaiset kirjaimet ym. niin ei niitä väkisin korjata, jos se ei helposti korjaannu. Tärkeintä on aina se, että teksti on selkeää luettavaa.
Mutta kirjoittamisen opettamisen sijaan tärkeämpää on lukea lapselle. Lukekaa lukekaa ja lukekaa vanhemmat lapsillenne ja kannustakaa lapsianne itse lukemaan erilaisia tekstejä. 15 min päivässä riittää lukuharjoitusta. Lukuharrastus on kuin rahaa laittaisi pankkiin lapsen tulevaisuutta varten.
T. Luokanopettaja
Miksi lukeminen on niin tärkeää? Kysyn nyt, kun asiantuntija ehkä mahdollisesti vastaamassa.
Millä tavalla opettaa kirjoittamaan? Tekemään kirjaimia? Meillä on ihan itse opetellut katsomalla mallia ja osaa ulkoa kirjoitella sanoja. Osaa toki aakkosetkin. Mutta huom, hän on itse opetellut ja halunnut oppia, en ole hänelle vartavasten niitä opettanut. Likka on siis 4v, hyvin kiinnostunut myös numeroista, osaa laskea 100, osaa helppoja plussa laskuja jne. Eli ei oo äitiinsä tullu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Luokanopettaja
Miksi lukeminen on niin tärkeää? Kysyn nyt, kun asiantuntija ehkä mahdollisesti vastaamassa.
Lapselle ääneen lukeminen edistää lapsen kielen ja puheen kehitystä. Vähäisellä lukemisella on tutkimuksissa todettu olevan suora yhteys myöhempään syrjäytymiseen, mikä on hyvin hätkähdyttävää. Mitä laajempi sanavarasto lapsella on, mitä enemmän hän itse innostuu myös lukemaan erilaisia tekstejä, sitä paremmin hän pystyy lukemaan ja ymmärtämään monimutkaisempia tekstejä. Ja tietenkin mitä paremmin lapsi ymmärtää erilaisia tekstejä, sitä paremmin hän menestyy opinnoissaan. Esimerkiksi romanien ja maahanmuttajien heikompaa koulumenestystä on selitetty sillä, että lukemiskulttuuri kotona ei välttämättä ole niin vahvaa. Ääneenlukeminen kannattaa aloittaa jo ihan vastasyntyneelle vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Luokanopettaja
Lapselle ääneen lukeminen edistää lapsen kielen ja puheen kehitystä. Vähäisellä lukemisella on tutkimuksissa todettu olevan suora yhteys myöhempään syrjäytymiseen, mikä on hyvin hätkähdyttävää. Mitä laajempi sanavarasto lapsella on, mitä enemmän hän itse innostuu myös lukemaan erilaisia tekstejä, sitä paremmin hän pystyy lukemaan ja ymmärtämään monimutkaisempia tekstejä. Ja tietenkin mitä paremmin lapsi ymmärtää erilaisia tekstejä, sitä paremmin hän menestyy opinnoissaan. Esimerkiksi romanien ja maahanmuttajien heikompaa koulumenestystä on selitetty sillä, että lukemiskulttuuri kotona ei välttämättä ole niin vahvaa. Ääneenlukeminen kannattaa aloittaa jo ihan vastasyntyneelle vauvalle.
Mutta minkälainen vanhempi ei lue lapselle? Itsekin mahdollisesti syrjäytynyt, sairas, masentunut, tietämätön vanhempi, joka ei arvosta lukemista? Vaikuttaisiko nämä asiat kuitenkin enemmän syrjäytymiseen kuin se luetaanko lapselle vai ei?
Onko sillä mitään väliä miten sitä kynää pitää?