Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi avioliitossa olevaa naista sanotaan vaimoksi?

Vierailija
20.03.2017 |

Mutta miestä vain "aviomieheksi"? Miksi nainenkin ei ole "avionainen"? Mielestäni tällaiset sanat viestivät epätasa-arvosta. Vaadin avionainen-nimityksen käyttöönottoa, ja vaimo-nimityksen hylkäämistä. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää myös aviohenkilö-nimitystä, jos ei halua määritellä sukupuoltaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisit lenkille.

Vierailija
2/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisit lenkille.

Tämä. Saisit jotain fiksumpaa ajateltavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanalla mies on itseisarvo, joten avioliitossa olevalle miehelle ei ole tarvinnut keksiä toista sanaa. Nainen-sanalta tämä itseisarvo kuitenkin puuttuu, ja sana vaimo tuo arvon vivahteen, kun se kuvaa miehen omaisuutta. Avioliiton myötä nainen saa arvoa, ja voi kertoa ylpeänä olevansa vaimo!

Vierailija
4/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuoliso on jo yleisesti käytössä. Sitä minä käytän kun ei minulla ole oikeutta määritellä puolisoni sukupuolta.

Vierailija
5/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuoliso olisi parempi kuin aviohenkilö. Istuisi kieleen luontevammin, esimerkiksi :"Minun rakas aviopuoliso.".

M38v

Vierailija
6/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanalla mies on itseisarvo, joten avioliitossa olevalle miehelle ei ole tarvinnut keksiä toista sanaa. Nainen-sanalta tämä itseisarvo kuitenkin puuttuu, ja sana vaimo tuo arvon vivahteen, kun se kuvaa miehen omaisuutta. Avioliiton myötä nainen saa arvoa, ja voi kertoa ylpeänä olevansa vaimo!

Olet ymmärtänyt väärin. Vaimo on arvonimike mitä miehet eivät yleisesti ansaitse. Puhtaan ja menestyvän miehen takana on aina VAIMO. Mies hädin tuskin pystyy pitämään huolta itsestään ja tarvitsevat vaimoja.

Vierailija
7/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviopuoliso on jo yleisesti käytössä. Sitä minä käytän kun ei minulla ole oikeutta määritellä puolisoni sukupuolta.

Tämä on minustakin parempi, mutta ei ideaali. Mielestäni "puoliso" kuvaa vajavuutta, siitä tulee mieleen "puolikas". Ap

Vierailija
8/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minustakin parempi, mutta ei ideaali. Mielestäni "puoliso" kuvaa vajavuutta, siitä tulee mieleen "puolikas". Ap

Toisaalta se on tasa-arvoinen kun avioparin molemmat osapuolet ovat puolikkaita. Ei enempää tai vähempää. Perheen pää voisi olla perheen päät, monikossa.

M38v

Vierailija
9/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puoliso" on mielestäni sovinismia. Siinä vihjataan, että mies ja nainen olisivat erilaisia puoliskoja, jotka yhdessä muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Sukupuolet ovat oikeasti samanlaisia.

Vierailija
10/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan syksyn feministien mietintäkokouksessa termin "avioihminen" lanseerausta julkisesti oikeaksi vaihtoehdoksi. Tuota "-ihminen" voi sitten päivittää muilla määreillä uudistusten myötä ("-kala", "-kasvi"...).

Vierailija
11/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, Ap! Paatuneena feministinä joudun ihmettelemään, että tämä asia ei ole ennen eksynyt mieleeni.

Vierailija
12/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin. Vaimo on arvonimike mitä miehet eivät yleisesti ansaitse. Puhtaan ja menestyvän miehen takana on aina VAIMO. Mies hädin tuskin pystyy pitämään huolta itsestään ja tarvitsevat vaimoja.

Siinä tapauksessa ihmettelen vaimojen suurta määrää. Kuka ihmeessä haluaa ryhtyä äidiksi mieslapselle?

Vierailija
13/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa ihmettelen vaimojen suurta määrää. Kuka ihmeessä haluaa ryhtyä äidiksi mieslapselle?

Koska patriarkaalinen yhteiskunta alistaa naiset uskomaan että tämä on heidän tehtävänsä. Feministinä pyrin opettamaan avioliittoinstituution alistavuudesta.

Vierailija
14/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus, Ap! Paatuneena feministinä joudun ihmettelemään, että tämä asia ei ole ennen eksynyt mieleeni.

:D

Vierailija
15/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole ikinä kutsunut minua vaimokseen, vaan eukokseen. Onko se sinusta parempi?

Vierailija
16/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen miehen palvelija, joka saa arvonimikkeen? Kuulostaa kamalalta.

Vierailija
17/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on historiallinen. Vaimo on aikaisemmin tarkoittanut aikuista naista, koska ennen vanhaan avioituminen käytännössä vastasi naisen itsenäistymistä ja aikuisen rooliin astumista. Esimerkiksi pohjoissaamen sana vaibmu tarkoittaa edelleen naista.

Mielestäni vaimo-sanaan ei siis liity mitään erityisen alistavaa. Nykyään se on siirtynyt kuvaamaan pelkästään siviilisäätyä ja ikään sekä asemaan yhteisössä liittyvä sivumerkitys on kadonnut. Miehen elämänkaari erosi aikaisemmin enemmän naisen elämänkaaresta kuin nykyään kun ehkäisy on keksitty ja kristillinen sukupuolten välinen epätasa-arvo kulttuurista on alkanut purkautua. 

Aina on vaihtoehto puhua puolisosta, ja itse niin usein teenkin kodin ulkopuolella. Mutta kotona on kivaa olla oman kullan vaimo!

Vierailija
18/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kutsuu minua Rouvaksi ja minä häntä Herraksi.

Vierailija
19/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kutsuu minua Rouvaksi ja minä häntä Herraksi.

Ainakin kristinuskon Jumalaakin kutsutaan Herraksi...

Vierailija
20/26 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo-sanan etymologia kertoo siitä, miten tärkeänä mies on naistaan pitänyt.

Saamen eri kielissä vai'bmo tarkoittaa sydäntä. Alkuperäinen merkitys suom-ugrilaisissa kielissä lienee ollut 'henki, sielu'. (Häkkinen: Suomen sanojen alkuperä).

Kaikki sukupuoliin liittyvä erilaisuus ei sisällä sortoa. Ei muuta kuin vaimoväki keksimään jotain yhtä kaunista miehistänne.