" Stressi aiheuttaa keskenmenoja"
Moikka,
siinä eilisessä sikiönkasvua kuvaavassa ohjelmassa sanottiin, että stressi voi aiheuttaa keskenmenoja. Olen saanut aiemmin kaksi keskenmenoa ja tuo tieto ei yhtään helpottnut jännäämistä, meneekö kaikki nyt hyvin. Olen nyt rv 9+3 ja en ole käynyt vielä ultrassa. Onneksi minulle on kuitenkin suotu jo yksi lapsi.
Löytääkö joku rohkaisun sanoja? Hermostuttaa...
Kommentit (5)
ettei nyt ihan pieni stressi kyllä mitään tee. Ihmisen elämään kuuluu ajoittain pientä stressiä. Mutta jos kyseessä on jokapäiväinen ahdistus ja unettomuus tms. niin varmaan on vaikutusta. Jos en olisi ollut raskaana niin psykiatri tuskin olisi laittanut sairaslomalle, mutta raskaana olevan kohdalla katsottiin burnout jo sikiöllekin haitalliseksi.
Ei kaikki stressi ole pahasta.
Kunnes viidenteen löysivät syyn: korkea stressihormooni. Lääke siihen ja voila: vauva maailmaan...
Itse ihmettelin sitä väitettä että jos on synnyttänyt pojan, se lisää keskenmenoriskiä.
Se kävelyjuttu kai laskettiin hedelmöityksestä. Siksi toiseksi esim Kalle Päätalo oppi kävelemään vasta 2-vuotiaana...
Sillä stressihän häikkää menkkojakin. Mutta turhaan alkaa ajattelemaan. Kyllä mullakin mielessä pyöri ja onneksi se dokkari ei tullut silloin kun toista aloin odottaa, varmaan oisin ollut ihan hajalla. Kun siinähän sanottiin myös, että aikaisemmin pojan saaneella on suurempi km riski.
Jokatapauksessa sain taas lisää itsesyytöksen aihetta. Stressasinko koko ajan liikaa? Olin paljon sairaana, ja mulla oli jatkuva huoli, miten se vaikuttaa raskauteen jne. Ja sit huoli rahojen riittämisestä ym. typerästä.
Sanokaa nyt joku, ettei tällainen stressi voi aiheuttaa keskenmenoa...
Stressiväitettä ei millään perusteltu, joten enpä julistaisi sitä absoluuttisena totuutena.