Millainen elämäntapa on ylemmällä keskiluokalla?
Toisesta ketjusta jäi askarruttamaan: ketä ovat ylempi keskiluokka, ja miten he elävät?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin ole selviä rajoja. Ylempään keskiluokkaan tarvitaan minusta korkea koulutus, min maisteri, SEKÄ suht korkea elintaso. Kumpikaan yksinään ei ole ylempää keskiluokkaa.
Perinteisesti ylemmän keskiluokan arvoja on ollut kulttuuri, liikunta on arvokkaampaa kuin kilpaurheilu, joten jääkiekkovanhempia ei tule ylemmän keskiluokan perheistä, ja perhearvot ovat tärkeitä. Lapsista pidetään huoli, ja heidän tulevaisuutensa halutaan turvata, taloudellisesti ja henkisesti.
Tämä on niin hauskaa, kuinka mutuilua kaikki määrittely lopulta av:lla on. Esim. tutkimusten mukaan ryhmissä tapahtuvaa kilpaurheilua harrastavat (lätkä, fudis) tulevat keskimääräistä varakkaammista kodeista.
Varakkaammista, mutta ei korkeasti koulutetummista.
Ja tietysti kaikki täällä on mutuilua, mutta sehän keskustelun idea on. Tieteellinen tutkimus on erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit, kaupunginjohtajat, toimitusjohtajat jne, tienaavat yli 6000/ kk ja asuvat isoissa omakotitaloissa hyvällä alueella.
Jaa mulla on se ylempi akateeminen tutkinto ja 8000e kuukausipalkka. Asun 30m2 keskustayksiössä vuokralla. Vapaa aika menee lähinnä toisen akateemisen tutkinnon opiskeluun.
Minun vanhempani ovat akateemisia ja vaimon hyvin menestyviä yrittäjiä. Vaimo on akateeminen ja minä AKM-tutkinnollani olen ylempi toimihenkilö ansaiten 5000€/kk. Meillä on kiva omistusasunto merinäköalalla Helsingissä.
On hyvä auto, kesämökki ja vene. Harrastamme kulttuuri- ja historiapitoisia kaupunkilomia Euroopassa. Lisäksi on muutama sijoitusasunto Helsingissä ja rahastoja. Normaalissa arjessa tosin elämme kuin pienituloiset opiskelijat. Jäänyt varmaan päälle ajasta, jolloin sitä todellakin olimme.
Minusta me olemme keskiluokkaisia, koska kaikki ketjussa mainitut ylemmän keskiluokan määreet eivät täyty, eikä ole kyllä väliksikään. Minä pidän vähän rosoisesta WT-elämästä ja asuisin varmaan vieläkin nuoruuden lähiössä, jos vaimo ei olisi patistanut muuttamaan. Tallinnan ja Tukholman risteilytkin puffineen ja bulkkiviineineen ovat välillä mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi kaivata tarkkoja rajoja, kun Suomi ei ole mikään luokkayhteiskunta? Huvittavaa on myös, kun jotkut kuvittelevat olevansa ylempää keskiluokkaa jollain hieman mediaania korkeammilla 4000 tuloilla.
Juurihan todettiin, että koulutus on ratkaisevampi. DI kunnaninsinööri 4000 e/ kk olisi ylempää keskiluokkaa omassa kunnassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin ole selviä rajoja. Ylempään keskiluokkaan tarvitaan minusta korkea koulutus, min maisteri, SEKÄ suht korkea elintaso. Kumpikaan yksinään ei ole ylempää keskiluokkaa.
Perinteisesti ylemmän keskiluokan arvoja on ollut kulttuuri, liikunta on arvokkaampaa kuin kilpaurheilu, joten jääkiekkovanhempia ei tule ylemmän keskiluokan perheistä, ja perhearvot ovat tärkeitä. Lapsista pidetään huoli, ja heidän tulevaisuutensa halutaan turvata, taloudellisesti ja henkisesti.
Tämä on niin hauskaa, kuinka mutuilua kaikki määrittely lopulta av:lla on. Esim. tutkimusten mukaan ryhmissä tapahtuvaa kilpaurheilua harrastavat (lätkä, fudis) tulevat keskimääräistä varakkaammista kodeista.
Keskiarvoa vinouttaa se, että kilpaurheiluharrastus maksaa paljon. Lätkävanhemmissa on paljon hyvätuloisia duunareita ja yrittäjiä, siis kouluttamattomia. Yhteiskuntaluokka ei määräydy pelkän tulotason mukaan.
Olemme vaimoni kanssa ylempää keskiluokkaa. Vaimo on juristi, itse työskentelen rahoitusalalla. Lapsia meillä ei ole. Asumme Helsingin keskustassa emmekä omista autoa. Teemme vuodessa muutaman ulkomaanmatkan, tyypillisesti yksi kaupunkiloma, yksi rantaloma keskellä synkintä talvea ja yksi vaellusloma kesällä. Harrastamme paljon liikuntaa. Olen kilpaillut suunnistuksessa SM-tasolla, mutta nykyisin vain höntsäilen ja käyn juoksemassa jokavuotisen Jukolan. Vaimollani on muodostelmaluistelutausta. Yhteisinä harrastuksina meillä on polkupyöräily ja luonto. Olemme kummatkin luontoihmisiä ja liikumme vaelluslomien lisäksi paljon luonnossa myös viikonloppuisin. Teemme kummatkin pitkää päivää, joten on mukavaa, kun meillä käy viikottain siivooja. Matkustelen työni puolesta läähes viikottain, esimerkiksi tätä kirjoitan lentokentältä. Arki menee siis pitkälti töissä ja urheiluharrastuksissa. Toisinaan vaimollani on töitä myös viikonloppuisin, mutta pyrimme siihen että lauantai-ilta ja sunnuntai ovat yhteistä aikaa. Sunnuntaisin käyn aamupäivällä pitkällä lenkillä, minkä jälkeen menemme yleensä brunssille ystäviemme tai vanhempien kanssa.
Miksi hyvä keskustelu on tyrehtynyt?
Yhteenvetona voidaan kai todeta, että ylempi keskiluokka on melko heterogeeninen joukko, jota yhdistää kuitenkin muutama tekijä: ylempään keskiluokkaan kuuluvat ovat korkeammin koulutettuja ja tienaavat keskimääräistä paremmin. Omistusasuminen on yleisempää kuin alemmilla sosiaaliluokilla, samoin kulttuuriharrastukset ja matkailu. Voisi myös sanoa, että ammatti ja koulutus on ylemmän keskiluokan identiteetille merkittävämpi kuin alemmille sosiaaliluokille.
No jaa, en tiedä mihin luokkaan kuulun mutta työelämässä en ole ollut muutamaan vuoteen. Kaikki taloudellisesti tarvittava on. Harrastuksina on lenkkeily, historia ja klassisen musiikin kuuntelu. En omista autoa enkä venettä.