STERILOIMISLAIN MUUTTAMINEN KANSALAISALOITE
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
Mitä olette mieltä? Onko 25 -vuotias tarpeeksi kypsä? Entä onko kaksi lasta riittävästi?
Kommentit (52)
Minä itse olisin jo tarpeeksi kypsä päättämään.. haluaisin sterilisaation vaikka olenkin "vasta" 22v, mutta olen tiennyt aina etten halua niitä räkänokkia ikinä. Inhoan lapsia. (Etenkin nykymukuloita kun eivät käyttäydy)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan aloitetta. Ja tosiaan itsestäänselvyytenä se, että sterilisaation purun joutuu itse maksamaan. Mutta nykyinen 30-v tai kolme lasta -rajoite on ihan käsittämätön, holhousvaltio todellakin.
Sen joutuu jo nykyisin maksamaan itse.
Sterilisaation purkuja hakevat muuten lisääntyjät monta kertaa todennäköisemmin kuin vapaaehtoisesti lapsettomat, joten ei tämä asia liity lapsettomuuteen juuri mitenkään.
Totta kai sterilisaation purkua hakeva lisääntyy todennäköisemmin kuin ihminen, joka ei yritäkään tulla raskaaksi. Daa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan aloitetta. Ja tosiaan itsestäänselvyytenä se, että sterilisaation purun joutuu itse maksamaan. Mutta nykyinen 30-v tai kolme lasta -rajoite on ihan käsittämätön, holhousvaltio todellakin.
Sen joutuu jo nykyisin maksamaan itse.
Sterilisaation purkuja hakevat muuten lisääntyjät monta kertaa todennäköisemmin kuin vapaaehtoisesti lapsettomat, joten ei tämä asia liity lapsettomuuteen juuri mitenkään.
Totta kai sterilisaation purkua hakeva lisääntyy todennäköisemmin kuin ihminen, joka ei yritäkään tulla raskaaksi. Daa...
Ehkä tässä tarkoitettiin sitä, että purkua hakevat ne, joilla on jo entuudestaan lapsia ja halutaan vääntää se iltatähti. Ne, jotka ovat lähtöjään lapsettomia steriloituja hakevat purkua paljon harvemmin.
Up. Tärkeä asia. Ja tämähän koskee velojen lisäksi myös niitä, joilla on lapsiluku täynnä kahden lapsen kanssa, mutta nykyinen laki ei anna mahdollisuutta steriin.
En kannata. Nykyinen lainsäädäntö on täysin riittävä, etenkin kun saatavilla on turvallisia muita ehkäisymenetelmiä.
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Nykyinen lainsäädäntö on täysin riittävä, etenkin kun saatavilla on turvallisia muita ehkäisymenetelmiä.
Haluatko perustella hieman enemmän? Ehkäisy on aivan julmetun kallista puuhaa, eikä siihen ole sataprosenttisesti luottamista. Hormonaalisen ehkäisyn terveysriskit nyt on kaikilla tiedossa. Miksi vain Suomessa sterin ikärajan pitäisi olla noin korkea?
Oletko kenties lääkealalla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta steriloiminen pitäisi sallia aina mutta se pitäisi itse maksaa kokonaisuudessaan kuten myös jos tahtoo yrittää sen leikkauksen korjata myöhemmin takaisin. Samoin abortit pitäisi maksaa kokonaan itse. Suomi tarvitsee lisää lapsia. Ei vähemmän.
Samoin lapset pitäisi maksaa kokonaan itse.
Aion allekirjoittaa. Itse 22-vuotias ja tiennyt jo aika kauan että ei lapsia minulle ihan oman "itsekkyyden" takia ja sen että maailma ei ole menossa sellaiseen suuntaan että omaa jälkikasvua tänne haluaisin. Ja en voi käsittää että 15-v saa pukata lapsia maailmaan mutta minä en saa päättää vartalostani. 25-vuotias on kyllä riittävän kypsä tekemään päätöksen. Ja munasolujen pakastus tietääkseni naiselle raskas prosessi? Ja hormonaalista ehkäisyä en halua koska olen alalla ja ei todellakaan kiitos. Mies inhoaa kondomeja mutta niillä mennään. Hedelmällisyystietokonetta en ole kokeillut mutta alkaa houkutella kun tämä ehkäisy on niin ahterista vaikka aika epäluotettavahan se on. Onneksi on abortti
Allekirjoitettu on! Itse tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta kolme kuukautta ennen kuin täytin 30 vuotta. Jos vain olisin päässyt sterilisaatioon heti 25-vuotiaana, olisi siltäkin abortilta vältytty.
Kylläpä hitaasti käyrä nousee..
Alkaa kuumottaa, joutuuko tästä lähtemään Ruotsiin operoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea.
Steriloiminen on nykylaissa aivan liian vaikeasti saatavilla.Minusta voisi myös kehittää parempia "ehkäisyklipsuja", vai miksi niitä kiinnittimiä sanotaan,
mitkä voi pyytää laitettavaksi siemenjohtimiin tai naisilla munanjohtimiin?Sitten kun välttämättä haluaa tulla isäksi/ äidiksi, niin klipsit poistetaan esim. vuodeksi tai pariksi.
Tämä olisi ihan paras ehkäisykeino.
Tuo ei ole mikään ehkäisykeino vaan sterilisaatio, jonka purkaminen vaatii leikkauksen eikä aina edes onnistu. Juuri tuollaisten valopäiden takia kriteerit tiukalle ja purkuleikkaukset täysin omakustanteisiksi privaattiin.
Lopeta tuon aloitteen spammaaminen tänne, aiheesta on jo x ketjua (kaikkien poistettujen lisäksi). Sitäpaitsi Suomeen tarvitaan lapsia, väestörakenne on jo nyt ihan vinoutunut
Mitä ihmettä, eikö tämä herätäkään AV-mammoissa vastarintaa? Hämmentävää!