STERILOIMISLAIN MUUTTAMINEN KANSALAISALOITE
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
Mitä olette mieltä? Onko 25 -vuotias tarpeeksi kypsä? Entä onko kaksi lasta riittävästi?
Kommentit (52)
Tätä pitäisi vielä hiukan kehittää. Jos henkilöltä otettaisiin munasoluja/spermaa pakkaseen niin voisi saada halutessaan lapsen. Nuorelta tämä pakastus olisi pakollinen. Kustannus ei varmaankaan olisi mahdottoman suuri vai olisiko?
Vierailija kirjoitti:
Tätä pitäisi vielä hiukan kehittää. Jos henkilöltä otettaisiin munasoluja/spermaa pakkaseen niin voisi saada halutessaan lapsen. Nuorelta tämä pakastus olisi pakollinen. Kustannus ei varmaankaan olisi mahdottoman suuri vai olisiko?
Miksi? Ei tulisi olla millään tavalla pakollista tämmönen keräily. Eikä se munasolujen tallettaminen ole niin yksinkertaista.
Hyvä idea.
Steriloiminen on nykylaissa aivan liian vaikeasti saatavilla.
Minusta voisi myös kehittää parempia "ehkäisyklipsuja", vai miksi niitä kiinnittimiä sanotaan,
mitkä voi pyytää laitettavaksi siemenjohtimiin tai naisilla munanjohtimiin?
Sitten kun välttämättä haluaa tulla isäksi/ äidiksi, niin klipsit poistetaan esim. vuodeksi tai pariksi.
Tämä olisi ihan paras ehkäisykeino.
Minusta steriloiminen pitäisi sallia aina mutta se pitäisi itse maksaa kokonaisuudessaan kuten myös jos tahtoo yrittää sen leikkauksen korjata myöhemmin takaisin. Samoin abortit pitäisi maksaa kokonaan itse. Suomi tarvitsee lisää lapsia. Ei vähemmän.
On ihan barbaarista, että 29-vuotias ei voi päättää omasta kehostaan, mutta 19-vuotias voi olla paksuna koko ajan, ja ympäristö vain hurraa.
Toki kannatan. Sellaisella lisäpykälällä, että jos/kun alkaa kaduttaa, joutuu maksamaan steriloinnin purkamisesta aiheutuneet hoitokulut kokonaisuudessaan omasta pussista todellisten kustannusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Toki kannatan. Sellaisella lisäpykälällä, että jos/kun alkaa kaduttaa, joutuu maksamaan steriloinnin purkamisesta aiheutuneet hoitokulut kokonaisuudessaan omasta pussista todellisten kustannusten mukaan.
Niinhän tuolla aloitteessa sanotaan.
Laitoin nimen. Kiitos sille joka tuon viitsi tehdä! Onhan toi pitkään pyörinyt mielessä, että pitäis lakia muuttaa. Ei kosketa minua, mutta koskettaa vahavasti joitain ystäviäni. Todella stressaavaa parisuhteessa kun pitää pelätä tulevansa raskaaksi, käyttää sen mahdollisuuden minimointiin paljon rahaa ja kaiken lisäksi vielä pilata naisen kroppa niillä myrkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin typerä ja lyhytnäköinen ajatus, että tavallaan pelottavaa ajatella sen esittäjän olevan oikeutettu äänestämään yhteiskuntamme lainsäätäjistä.
Mitä järkeä olisi pakastaa siittiöitä/munasoluja? Sehän tarkoittaa, ettei ole varma omasta päätöksestään. Ei silloin kannata lähteä tekemään niinkin isoja operaatioita, joita usein ei pystytä perumaan. Yhteiskunta vielä maksaisi tämän päättämättömyyden: ensin julkisilla varoilla sterilisaatio ja parin vuoden päästä tehtäisiin koeputkivauva.
Pitäisin ikärajan entisellään, että ihminen olisi varmasti tarpeeksi kypsä tekemään näin isoja päätöksiä. Lapsien lukumäärää voisi kuitenkin laskea kahteen.
Ehdottomasti kannatan aloitetta. Ja tosiaan itsestäänselvyytenä se, että sterilisaation purun joutuu itse maksamaan. Mutta nykyinen 30-v tai kolme lasta -rajoite on ihan käsittämätön, holhousvaltio todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä olisi pakastaa siittiöitä/munasoluja? Sehän tarkoittaa, ettei ole varma omasta päätöksestään. Ei silloin kannata lähteä tekemään niinkin isoja operaatioita, joita usein ei pystytä perumaan. Yhteiskunta vielä maksaisi tämän päättämättömyyden: ensin julkisilla varoilla sterilisaatio ja parin vuoden päästä tehtäisiin koeputkivauva.
Pitäisin ikärajan entisellään, että ihminen olisi varmasti tarpeeksi kypsä tekemään näin isoja päätöksiä. Lapsien lukumäärää voisi kuitenkin laskea kahteen.
Sopii minulle, kunhan alle 30-vuotiaiden naisten raskaudet keskeytetään viranomaisten määräyksellä. Jos tuon ikäinen ei kerran ole mielestäsi valmis tekemään noin isoa, pysyvää päätöstä, olet varmasti samaa mieltä.
Sterilisaation ehtoja ei madalleta, koska se tarkoittaisi vähemmän tuloja lääkebisneksille. Monelle ehdot täyttävällekin on kai tuputettu hormonikierukkaa sun muuta, vaikka steriä pyytäisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea.
Steriloiminen on nykylaissa aivan liian vaikeasti saatavilla.Minusta voisi myös kehittää parempia "ehkäisyklipsuja", vai miksi niitä kiinnittimiä sanotaan,
mitkä voi pyytää laitettavaksi siemenjohtimiin tai naisilla munanjohtimiin?Sitten kun välttämättä haluaa tulla isäksi/ äidiksi, niin klipsit poistetaan esim. vuodeksi tai pariksi.
Tämä olisi ihan paras ehkäisykeino.
Ikävä kyllä kiinni puristetut johtimet arpeutuvat umpeen. Auki leikkaaminen ei ole ongelmatonta, koska leikkauksen jälkeen arpea kasvaa vielä enemmän.
Riittävän pitkän tukoksen jälkeen miehen siittiötuotanto loppuu, jos siittiöt eivät pääse kiveksistä eteenpäin. Siinä syntyy autoimmuunireaktio. Sen jälkeen ei auta vaikka johtimet saisi avattua, koska siittiöitä ei ole.
Sterilisaatio on luonteeltaan pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan aloitetta. Ja tosiaan itsestäänselvyytenä se, että sterilisaation purun joutuu itse maksamaan. Mutta nykyinen 30-v tai kolme lasta -rajoite on ihan käsittämätön, holhousvaltio todellakin.
Sen joutuu jo nykyisin maksamaan itse.
Sterilisaation purkuja hakevat muuten lisääntyjät monta kertaa todennäköisemmin kuin vapaaehtoisesti lapsettomat, joten ei tämä asia liity lapsettomuuteen juuri mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla varoilla maksetaan vaikka mitä päättömyyksiä. Tunnen erään opiaattiriippuvaisen pariskunnan. Arvaatteko unohtuiko ehkäisy? Laskekaapas paljonko huostaanotto ja kehitysvammaisen ihmisen elättäminen tulee valtiolle maksamaan. Sillä rahalla saa aika mahtavan suuren pakastimen.
Täyttä asiaa, kiitos sille joka aloitteen alulle laittoi.
Nainen 35v, steriloitu heti kun täytin 30v. Ihan naurettavaa, että jouduin niinkin pitkään odottamaan, kun olisin k.o. toimenpiteen halunnut jo 18-vuotiaana.
Kannatin.
Ehdottomasti kannatan myös sterilisaatiolain muuttamista että jopa nuoremmat voivat saada sen. Tuota vastaan olevat eivät taida ymmärtää miten paljon miettimistä asia vaatii ja rahaa. Se on iso askel että ylipäätään menee lääkärille ym. asian vuoksi. Kun se asia konkretisoituu. Itse uskon että elän elämäni lapsettomana. Olen lähes 100% varma siitä, mutta siltikään en ole harkinnut sterilisaatiota. Jos olisin siinä pisteessä, niin tietäisin seisovani päätöksen takana. Lasten teko on helpompaa kuin varma päätös lapsettomuudesta. Ja sterilisaatio harvoin on päähänpisto. Toisinkuin edellinen.
Minä niin toivon, että tämä menisi läpi.
On.