Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tulkitset lääkärin " Erittäin epätodennäkoistä" -kommentin?

Vierailija
20.03.2017 |

Pelkään kuollakseni erästä vakavaa sairautta ja kävin lääkärillä epäilyttävien oireideni takia. Lääkäri ei tietenkään voinut ilman tutkimusta täysin poissulkea ko. sairauden mahdollisuutta, mutta totesi sen olevan " erittäin epätodennäköistä" tapauksessani. Joudun siis vaan jäämään seurailemaan oireitani.. voinko kuitenkin huokaista helpotuksesta jo tuon kommentin takia? Olen taipuvainen luulosairauteen..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu.

Vierailija
2/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulosairautesi vuoksi en usko että pystyt huokaisemaan helpotuksesta, vaikka kommeti sellaiseksi oli tarkoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle sanotaan että on epätodennäköistä saada Suomen maaseudulla ohjus päähänsä, ostatko vermeet ohjuksien torjuntaan?

Vierailija
4/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri olisi halunnut sanoa "voi jumalauta olet vittu terve kuin pukki - paitsi päästäsi", mutta tiesi ettei voi.

Vierailija
5/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luehan mitä itse kirjoitit.

Ilman tutkimuksia lääkäri ei voi poissulkea sairauden mahdollisuutta, mutta pitää käytettävissä olevien tietojen perusteella sitä erittäin epätodennäköisenä.

Selvännäkijähän lääkäri ei ole, ja jos tutkimuksia ei ole tehty, ehdottomalla varmuudella ei tietenkään voi sanoa kyllä/ei. Ilmeisesti mikään ei kuitenkaan erityisesti viittaa pelkäämääsi vakavaan sairauteen.

Vierailija
6/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se tarkoittaa sitä että lääkärin mielestä ei ole mahdollista että sulla on se sairaus, mutta ei voi sanoa kuitenkaan 100% varmasti kun ei ole tehty tutkimuksia.

Itse olen luulotautisena mennyt sillä että uskon kokenutta yleislääkäriä kyllä jos hän sanoo että on erittäin epätodennäköistä. Varsinkin yksityisellä

laitetaan tutkimuksiin hyvin helposti jos aihetta on, itsehän maksat. Mulle on laitettu avoin lähete jolla saan mennä kuvauksiin jos alkaa liikaa vaivaamaan. Ei onneksi ole tarvinnut.

Vierailija
7/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoo tietenkin, että on erittäin epätodennäköistä, että ihminen sairastaisi harvinaista tautia, koska niin se on. Toisaalta vaikka sairastaisit harvinaista tautia, sitä ei tutkittaisi ellei oireet ole selvät ja jatkuneet pitkään. Edes todennäköisiä tauteja ei tutkita elleivät oireet ole jatkuneet jo pitempään. Kalliiksihan se tulisi testata keuhkosyöpä jokaiselta, joka on kärsinyt yskästä kolme viikkoa, vaikka siihenkin porukkaan mahtuu tilastollisesti jokunen keuhkosyöpäpotilas.

Vierailija
8/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään harvinaisten sairauksien tutkimuksia ruveta tekemään, jos mitään viitteitä sairaudesta ei ole..

Vierailija
9/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon edelliseen (6) vielä, että mulla on nykyään ihan huippu työterveyslääkäri joka ihan suoraan aina pamauttaa että ei ole mahdollista ja jos yritän vielä jatkaa niin sanoo että kyllä tämä nyt oli tässä. Just hyvä luulotautiselle!

Vierailija
10/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää vaan rauhoitella, koska ei halunnut kertoa totuutta : Mene psykiatrille, olit väärällä lääkärillä.

Vierailija
11/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kärsin itse muutaman vuoden ajan sairaudenpelosta eli käytännössä luulosairaudesta.

Kun kerran erittelin luulosairauden psykologisia lainalaisuuksia, aloin ymmärtää, että luulosairaan ongelmana on jatkuva hälytysvalmiudessa oleminen. Hän elää sydän sykkyrällään, valmiina reagoimaan pahaan, koska näkee mielessään pelkästään riskin.

Luulosairas ei ymmärrä todennäköisyyksiä eli probabiliteetteja (englanninkielinen sana joka viittaa 'luultavuuteen' on minusta parempi kuin suomen 'todennäköisyys'), vaan kuulee "erittäin epätodennäköistä" -vastauksen lääkärin suusta "mahdollista, ja sen vuoksi on syytä jatkaa pelkäämistä" -vastauksena.

Luulosairas hakee varmuutta, mutta lääkäri ei voi esittää varmoja kannanottoja, koska ei ole ennustaja.

Jos olet luulosairas, sinun on kysyttävä, miksi olet koko ajan hälytysvalmiudessa ja keskityt riskiin – onko perusturvallisuutesi järkkynyt jonkin kokemuksen takia, mikä se kokemus on? – sekä otettava askeleita suhteettomien oletusten korjaamiseksi (tai ainakaan ei ruokkia sitä tietoisin valinnoin; ts. netissä surffaillessasi valitse tietoisesti jokin muu kiinnostava sivusto terveyaiheisen sivuston sijaan).

Kognitiotasolla luulosairaan aivoissa on aktivoitunut virheellinen radasto, mutta siitä voi oppia pois tietoisilla valinnoilla.

Lääkärin sanojen oikea tulkinta on "sinulla ei ole syytä pelätä sitä", mutta lääkärit yleensä valitettavasti eivät tajua ilmaista asiaa noin.

Vierailija
12/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri soitti viime keväänä, oli virtsatietulehdus, veren sokeri 13, "olet ensi viikolla kuollut, tai koomassa"...Tuumasin etten aio olla kumpaakaan, kun menen töihin. Hieno diagnoosi. Mun verensokeri normioloissa n. 5,4. Oli kamala lekuri. Ja diabeteshoitaja sanoi jot korkea vs.on tulehduksen aiheuttamaa....

Vierailija
13/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene psykiatrialle

Vierailija
14/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että asialla ei kannata vaivata päätänsä. Sama kuin laittaisi loton vetämään ja olettaisi saavansa seitsemän oikein.

Vierailija
15/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Nuorena kärsin itse muutaman vuoden ajan sairaudenpelosta eli käytännössä luulosairaudesta.

Kun kerran erittelin luulosairauden psykologisia lainalaisuuksia, aloin ymmärtää, että luulosairaan ongelmana on jatkuva hälytysvalmiudessa oleminen. Hän elää sydän sykkyrällään, valmiina reagoimaan pahaan, koska näkee mielessään pelkästään riskin.

Luulosairas ei ymmärrä todennäköisyyksiä eli probabiliteetteja (englanninkielinen sana joka viittaa 'luultavuuteen' on minusta parempi kuin suomen 'todennäköisyys'), vaan kuulee "erittäin epätodennäköistä" -vastauksen lääkärin suusta "mahdollista, ja sen vuoksi on syytä jatkaa pelkäämistä" -vastauksena.

Luulosairas hakee varmuutta, mutta lääkäri ei voi esittää varmoja kannanottoja, koska ei ole ennustaja.

Jos olet luulosairas, sinun on kysyttävä, miksi olet koko ajan hälytysvalmiudessa ja keskityt riskiin – onko perusturvallisuutesi järkkynyt jonkin kokemuksen takia, mikä se kokemus on? – sekä otettava askeleita suhteettomien oletusten korjaamiseksi (tai ainakaan ei ruokkia sitä tietoisin valinnoin; ts. netissä surffaillessasi valitse tietoisesti jokin muu kiinnostava sivusto terveyaiheisen sivuston sijaan).

Kognitiotasolla luulosairaan aivoissa on aktivoitunut virheellinen radasto, mutta siitä voi oppia pois tietoisilla valinnoilla.

Lääkärin sanojen oikea tulkinta on "sinulla ei ole syytä pelätä sitä", mutta lääkärit yleensä valitettavasti eivät tajua ilmaista asiaa noin.

Kiitos tästä kattavasta vastauksesta :) ja tiedän, että mahdollista neurologin käyntiä ( jos oireeni vielä kauan jatkuvat) oikeampi osoite tällaiselle luulotautiselle olisi psykiatria.. ap

Vierailija
16/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että asialla ei kannata vaivata päätänsä. Sama kuin laittaisi loton vetämään ja olettaisi saavansa seitsemän oikein.

Hyvä huomio. Miksi luulosairas ei tyypillisesti sovella samaa todennäköisyysperiaatetta myönteisiin asioihin? Siksi, että hänen logiikkansa on pelon vääristämä.

Vierailija
17/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppelis puppelis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä