Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon puolisonne tekee kotitöitä sinun ollessa hoitovapaalla?

Väsynyt mamma
20.03.2017 |

Otsikossa oikeestaan kysymys,
Ja heti alkuun Tämän ei ole tarkoitus olla mikään miesten parjaamis ketju!! (Olettaen siis, että useinmiten se on nainen joka jää lapsen kanssa kotiin kun äitiysloma loppuu) olen siis hoitovapaalla töistä meidän 10kk vauvan kanssa, (meidän yhteisestä päätöksestä sillä kumpikaan ei vielä halunnut laittaa vauvaa hoitoon) mutta teen joka viikonloppu töitä ja jonkun verran iltavuoroja arkisin, kun mies on vauvan kanssa kotona ja nyt huomaan, että mieheni ei tee mitään kotitöitä täällä, aikaisemmin kun olin äitiyslomalla, niin kotityöt tuli tehtyä vauvan hoidon ohella päivällä ennen ku mies tulee töistä kotiin, enkä kiinnittänyt asiaan millään tavalla huomiota, että minä tosiaan teen kaikki kotityöt, mutta nyt kun käyn myös itsekkin töissä (noin 3 päivänä viikossa) tilanne on alkanut valjeta minulle ja sen pitäisi mielestäni olla eri, kun mies ei ole saanut edes roskiaan roskiin, vai pitäisikö teidän mielestä arvon av raati?siis onhan minulla tässä nyt koko alkuviikko aikaa taas vaan olla kotona ja siivoilla, mutta kuuluuko asian teidän mielestä ihan näin olla? tuntuu jotenkin että mäkätän turhasta, jos miehelle asiasta mainitsisin, kun eihän niihin kotitöihin koko päivää mene, niinkuin palkallisessa työssä ja tiedän myös, että miehellä on raskas työ (niin on kyllä myös minullakin, ja näin pitkän ja raskaan viikonlopun jäljiltä, tuntuu jotenkin kohtuuttomalta aloittaa tämä siivous urakka kun siivottavaa on paljon enempi kun mihin homma perjantaina jäi, (olin siis pe la su töissä iltavuorossa eli kotoota lähdin 11.30 ja olin taas kotona 23.30 niin siinä ei paljon enää ehdi kotitöitä välissä tehdä) ja hänkin varmasti haluaa jossain vaiheessa hengähtää kun töissä on saanut koko viikon jo sykkiä, eli vauvan hoidossa on jo hänen mielestä riittävästi hommaa, mutta kyllä itsekkin haluaisin välillä päästä helpommalla, tuntuu jotenkin että kun aamusin herää aikasin vauvan kanssa (ja nyt kun tyttö on ollut kipeänä ja tekee ilmeisesti hampaita niin myös öisin mies ei siis yksinkertaisesti herää vauvan itkuun tai siihen jos koitan töniä häntä hereille eli minä hoidan kaikki heräämiset) ja siinä sitten koittaa sykkiä niitä kotitöitä ja hoitaa ja leikittää vauvaa niin, kun ilta tulee olen aivan puhki väsynyt, usein siis hääräilen jotain myös kun vauva nukkuu päikkäreitään (tyttö nukkuu vain 1x 1,5 h päivisin) eli "omaa aikaa" minulla ei yleensä ole ollenkaan.

Eli siis kuuluisiko mielestänne myös mieheni osallistua kodinhoitoon? + kokemuksia samassa tilassa olevilta paljonko teidän puolisonne tekee kotitöitä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kotona on sekaista ja sotkuista. Heille siivoaminen on sitä että pestään lattiat. Eli ongelma on se että tavarat jää riipin raapin ja järjestäminen on olematonta ja kaikki on sinnepäin.

Tästä on tapeltu kautta vuosien.... nyt viimein on tullut oarannusta, tavarat löytävät paikoilleen ja mies tekee jopa ohimennen jotain. Ennen aina pyyhälsi ohi, ei siis esim huomannut roskapussia oven suussa, jos tehtävänä oli jotain muuta.

Vierailija
2/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee ruokia jonkin verran, mutta isoin apu on kun hoitaa lapsen kotona ollessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pesee pyykkinsä ja laittaa ruokansa. Osaa laittaa lapsen likaiset vaatteet pyykkikoriin ja viedä roskat. Tiskikonetta täyttää, mutta ei tyhjennä. Omat sotkunsa siivoaa.

Vierailija
4/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ulkoistimme viikkosiivouksen, joten siitä ei tarvinnut murehtia. Normaalia pyykinpesua ja tiskikonerumbaa hoidimme 50/50 periaatteella, eli se tekee, joka ensiksi ehtii. Ruoanlaitosta kannoin päävastuun, sillä tein kaikki lapsen soseet itse omasta tahdostani ja samalla vaivalla sitten puöräytin perheen muut ruoat. Emme ikinä ole riidelleet kotitöistä.

Vierailija
5/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole orja, vaan vaimo.

Tietenkin miehen kuuluu tehdä kotitöitä.

Vierailija
6/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ulkoistimme viikkosiivouksen, joten siitä ei tarvinnut murehtia. Normaalia pyykinpesua ja tiskikonerumbaa hoidimme 50/50 periaatteella, eli se tekee, joka ensiksi ehtii. Ruoanlaitosta kannoin päävastuun, sillä tein kaikki lapsen soseet itse omasta tahdostani ja samalla vaivalla sitten puöräytin perheen muut ruoat. Emme ikinä ole riidelleet kotitöistä.

Sorry mutta aika liioiteltua yhden lapsen kanssa.

Vierailija
7/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Siksi jäinkin vallan kotiin. Koitin asiasta keskustella, niin miehen mielestä kotityöt olivat suurimmaksi osaksi turhia.

Mitä tuohon sanomaan? Sanoin sitten että voi voi, jään kotiin tekemään niitä turhia kotitöitä, tienaa sinä.

En jaksanut enää aamua tehdä " turhaa" ja illaksi lähteä palkkatöihin.

Nyt olen tyytyväisempi ja mies kai myös, ei tarvi oikeasti hänen tehdä illalla mitään.

Mut huolen pidän että olen käsi ojossa että saan itsellekin tästä " palkkaa".

Ilman en passaa. Ottakoon nokkiinsa tai pakatkoon kamansa. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
8/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin remonttia samaan aikaan, joten kummallakin oli illat ja vkl kädet täynnä. Usein oli mieluummin ipanan kanssa ja mä sain rauhassa lakata lattiaa, maalata tms. tai lähteä yksin kauppaan.

Teki välillä ruokaa, tai toi  kebabia jos laitoin viestiä töihin että en ole ehtinyt. Hoiti vähintään joka toisen ipanan nukkumaanlaiton ja toisen vkl aamun. 

Vierailija
9/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ukko hoitaa roskat ja pahvit ja vanhat lehdet/mainokset. Ja sit on ipanoitten kans. Välillä laittaa ruokaa.

Vierailija
10/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ostamme omat ruokamme, emme syö yhteistä ruokaa, eli kokkaa omat safkansa ja tiskaa jälkensä heti (ei tiskikonetta, turha)

- hoitaa kolaamisen jne.

- sillon kun siivotaan, minä hoidan kaiken muun ja hän imuroi.

- hoitaa pyykit kokonaan, jos on vain omia vaatteitaan. Jos yhteisiä, auttaa minua laittamaan vaatteet kuivumaan ja siitä kaappiin.

Vierailija
11/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai miehenkin kuuluu osallistua, itsestäänselvää. Meillä menee kyllä kodinhoito lähellä 50/50-suhteella.

Vuorotellen toinen tekee ruoan, tai riippuen mitä syödään mutta ruoanteko menee lähes fifty-fifty. Roskat vie se joka laittaa täyttä pussia kasaan tai jättää eteiseen ja sanoo toiselle, joka on pian lähdössä, että vietkö sen samalla. Minä käytännössä hoidan kaikki pyykit. Astianpesukoneen laittaa se joka huomaa että se on täynnä ja se tyhjentää, joka huomaa että se on valmis, yleensä meillä mies hoitaa pääasiassa astioiden tiskauksen siis. Imurointikin menee likimain 50/50-suhteella.

Molemmat on tyytyväisiä siihen mitä toinen tekee. Minä teen ehkä ihan vähän enemmän, joka johtuu siitä että hoidan kaikki pyykit, mutta ei se minua haittaa.

Vierailija
12/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoistettu viikkosiivous vai? Meillä kävi siivooja myös ennen lasta, eli minun kotona olemiseni ja lapsen syntymä ei tuota muuttanut. Minulla on parempaakin tekemistä kuin siivoaminen, joten en koe sitä lainkaan liioitteluksi. Mihin kukin haluaa aikaansa käyttää, tietysti.

Vierailija
13/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin hoitovapaalla, tein kaikki kotityöt. Kun mies oli hoitovapaalla, tein edelleenkin kaikki kotityöt. On entinen mies. Moni tuttavamme ihmettelee, miten erosin niin hyvästä miehestä (kuvittelevat, että mies olisi kovinkin hyvä puoliso ja osallistuva hoitovapaan perusteella).

Vierailija
14/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee että, minä siivoan, silitän,hoidan lapsen, ruoanlaitto menee puoliks välillä mut yleensä minä teen senkin. Mutta mies sit ku miehellä vapaat niin mies kyl hoitaa lasta ja osallistuu ihan hyvi siihe. Antaa minunkin levätä.

Vierailija
15/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoistettu viikkosiivous vai? Meillä kävi siivooja myös ennen lasta, eli minun kotona olemiseni ja lapsen syntymä ei tuota muuttanut. Minulla on parempaakin tekemistä kuin siivoaminen, joten en koe sitä lainkaan liioitteluksi. Mihin kukin haluaa aikaansa käyttää, tietysti.

Ällöttävää tulla väsyneen äidin kysymykseen kehumaan kuinka pöyräyttää ruokaa tosta noin vaan vasemmalla kädellä ja meillä ei koskaan riidellä. Sorry vaan. :D

Vierailija
16/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koko päivä aikaa olla lapsen kanssa ja tehdä niitä kotitöitä. Miehellä sitten taas vain illat aikaa olla lapsen kanssa, joten heidän välinen aika menee kotitöiden edelle. Viikonloppu on pyhitetty perheen yhteiselle ajalle ja silloin kotitöitä ei juuri tehdä.

Vierailija
17/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Organisoi, organisoi ja organisoi.

Vierailija
18/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se tekee kotityöt joka on kotona lapsen kanssa päivän. Illalla vietetään aikaa perheenä eikä puunailla kämppää. Päivällä siivotaan, pyykätään jne. Ollaan miehen kanssa vuorotellen joustavalla hoitovapaalla.

Vierailija
19/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kolmen lapsemme kanssa kotona, niin tein luonnollisesti lasten kanssa hyvin paljon. Mies teki silloin paljon matkatyötä ja pitkiä päiviä maksaakseen asuntovelkamme pois ja minä trin varmasti oman osani kotona. Siinä ei kauan kestänyt kun laitoin pyykkiä koneeseen ja sen jälkeen työnsin kuivausrumpuun tai kun tein ruokaa ja ladoin samalla astiat koneeseen ja pyyhkäisin pöydiltä ne sotkut mitä oli tullut. Myös imurointi sujui ongelmitta, pitihän lattialta joka tapauksessa ne kurahousujen mukana tulevat hiekat imuroida ennen kuin ne levisivät joka paikkaan. En nähnyt siivoamisessa mitään sellaista isoa työtä, jota en olisi voinut lasten kanssa tehdä. Tein myös lumityöt ulkona ollessamme ja kaksi kertaa viikossa kävimme päivällä kaupassa.

Ehkä se, että en silloin viettänyt aikaa netissä, toi minulle enemmän aikaa tehdä jotakin hyödyllistä. Nykypäivänä tämä netissä roikkuminen on ilmeisen hyvin aikaa vievää puuhaa ja kyllähän se mammoja ärsyttää jos ei saa olla netissä tarpeeksi, eli 2-7 h/päivässä...

Mutta ihan sama. En ole ikinä osannut vain heilutella käsiä, vaan minun on ollut hyvin helppo tarttua työhön kuin työhön. Niin myös nyt yrittäjänä. Myös parisuhteessa meillä menee todella hyvin vieläkin, yhdessä olemme olleet yli 17 vuotta.

Vierailija
20/29 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies osallistuu kodinhoitoon siinä kuin minäkin. Meillä on 2 ja 4 vuotiaat lapset, joiden kanssa minä olen kotona. Meillä täyttyy päivät ulkoilusta, kyläilystä ym. aktiviteeteista. En siis vietä päiviä kotona siivoten. Ruokaa tietenkin laitan, mutta muuten kotityöt jää iltaan ja viikonloppuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi