Kuinka paljon puolisonne tekee kotitöitä sinun ollessa hoitovapaalla?
Otsikossa oikeestaan kysymys,
Ja heti alkuun Tämän ei ole tarkoitus olla mikään miesten parjaamis ketju!! (Olettaen siis, että useinmiten se on nainen joka jää lapsen kanssa kotiin kun äitiysloma loppuu) olen siis hoitovapaalla töistä meidän 10kk vauvan kanssa, (meidän yhteisestä päätöksestä sillä kumpikaan ei vielä halunnut laittaa vauvaa hoitoon) mutta teen joka viikonloppu töitä ja jonkun verran iltavuoroja arkisin, kun mies on vauvan kanssa kotona ja nyt huomaan, että mieheni ei tee mitään kotitöitä täällä, aikaisemmin kun olin äitiyslomalla, niin kotityöt tuli tehtyä vauvan hoidon ohella päivällä ennen ku mies tulee töistä kotiin, enkä kiinnittänyt asiaan millään tavalla huomiota, että minä tosiaan teen kaikki kotityöt, mutta nyt kun käyn myös itsekkin töissä (noin 3 päivänä viikossa) tilanne on alkanut valjeta minulle ja sen pitäisi mielestäni olla eri, kun mies ei ole saanut edes roskiaan roskiin, vai pitäisikö teidän mielestä arvon av raati?siis onhan minulla tässä nyt koko alkuviikko aikaa taas vaan olla kotona ja siivoilla, mutta kuuluuko asian teidän mielestä ihan näin olla? tuntuu jotenkin että mäkätän turhasta, jos miehelle asiasta mainitsisin, kun eihän niihin kotitöihin koko päivää mene, niinkuin palkallisessa työssä ja tiedän myös, että miehellä on raskas työ (niin on kyllä myös minullakin, ja näin pitkän ja raskaan viikonlopun jäljiltä, tuntuu jotenkin kohtuuttomalta aloittaa tämä siivous urakka kun siivottavaa on paljon enempi kun mihin homma perjantaina jäi, (olin siis pe la su töissä iltavuorossa eli kotoota lähdin 11.30 ja olin taas kotona 23.30 niin siinä ei paljon enää ehdi kotitöitä välissä tehdä) ja hänkin varmasti haluaa jossain vaiheessa hengähtää kun töissä on saanut koko viikon jo sykkiä, eli vauvan hoidossa on jo hänen mielestä riittävästi hommaa, mutta kyllä itsekkin haluaisin välillä päästä helpommalla, tuntuu jotenkin että kun aamusin herää aikasin vauvan kanssa (ja nyt kun tyttö on ollut kipeänä ja tekee ilmeisesti hampaita niin myös öisin mies ei siis yksinkertaisesti herää vauvan itkuun tai siihen jos koitan töniä häntä hereille eli minä hoidan kaikki heräämiset) ja siinä sitten koittaa sykkiä niitä kotitöitä ja hoitaa ja leikittää vauvaa niin, kun ilta tulee olen aivan puhki väsynyt, usein siis hääräilen jotain myös kun vauva nukkuu päikkäreitään (tyttö nukkuu vain 1x 1,5 h päivisin) eli "omaa aikaa" minulla ei yleensä ole ollenkaan.
Eli siis kuuluisiko mielestänne myös mieheni osallistua kodinhoitoon? + kokemuksia samassa tilassa olevilta paljonko teidän puolisonne tekee kotitöitä?
Kommentit (29)
Nyt sitä uhriutumislistaa! Mitä hiton kotitöitä teillä on joka päivä ettei niistä yksi aikuinen selviä? Varsinkaan, kun teillä on lapsi joka ei vielä edes sotke.
Vierailija kirjoitti:
Organisoi, organisoi ja organisoi.
Kyllä, kyllä ja kyllä.
Tehkää talkoilla ruokaa pakastimeen, sohvatyynyt roskiin, puolet vaatteista kierrätykseen, jne...
Eli miehellä on pitkä ja raskas työ. Hän siis raataa joka päivä töissä ja sinä vain kolmesti viikossa?
Joutavaa akkain nalkutusta ja asennevammaisuutta, minkä olet omaksunut jostain akkain lehdestä, kuten Hesarista.
Mies elättää sinut ja lapsesi. Lähdetään tältä pohjalta murehtimaan sitä, jos roskat ei ole aina viety roskiin.
Meillä mies useammin hoitaa ruuanlaiton, lumityöt ja uunien lämmitykset kokonaan (ainut lämmitysmuoto). Itse hoidan pyykit, tiskit ja paikkojen järjestelyn sekä imuroinnin. Välillä kyllä vaidellaan ja tehdään mitä kerkiää :D Lasta, koiria ja puutarhaa sitten ihan yhdessä ja kotihommien ohessa. Mies käy töissä ja minä lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitä uhriutumislistaa! Mitä hiton kotitöitä teillä on joka päivä ettei niistä yksi aikuinen selviä? Varsinkaan, kun teillä on lapsi joka ei vielä edes sotke.
Älähän nyt. Näillä on varmaan 7 vessaa, jotka pitää pestä joka päivä. Ja 300m2 imuroitavaa joka päiväksi. Vaatteet lapselta vaihdettava tunnin välein ja 12 makuuhuonetta joihin päivittäin vaihdettava lakanat niin tuleehan sitä pyykkiä. Ruokaa pitää tehdä vähintään kymmenelle kahdesti päivässä ja muut ateriat päälle. Roskia kannettavaksi useita jätesäkkejä päivässä ja pitää kolmen olohuoneen sisustuskin uusia vähintään kerran viikossa.
Kyllähän miehen pitäisi tuossa tilanteessa osallistua enemmän, ajattelen minä.
Minä hoidan 1v 2kk ikästä kotona ja 3,5v on puolipäivähoidossa. Teen joka toinen viikonloppu pe-su illat töitä.
Meillä mies hoitaa isot kauppaostokset pari kertaa kuussa, pihatyöt, autojen huollot ja tiskit suurimmaksi osaksi. Kokkauksen viikonloppuisin. Minä teen arkiruuat, käyn pienillä ruokaostoksilla viikolla, hoidan pyykit ja vaatehuollon ja pesen ikkunat.
Imurointia, lattioiden pesua, roskien vientiä ja pölyjen pyyhkimistä tehdään molemmat.
Minä olen kotona 9kk vauvan kanssa, mies 8-16 töissä. Hän tekee noin puolet kotitöistä. Tiskit, roskat hänen vastuulla, minä käyn kaupassa, laitan ruoat ja pyykkään. Siivous hoituu yhdessä. En suostuisi muuhun, en ole piika.
Ymmärrän, jos jotku muut parit jakaa kotityönsä vaikka miten, mutta sen täytyy olla sopimus. Eikä niin, että toinen (yleensä mies) vaan lakkaa tekemästä. Vähän selkärankaa, ap. Älä suostu tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän nyt. Näillä on varmaan 7 vessaa, jotka pitää pestä joka päivä. Ja 300m2 imuroitavaa joka päiväksi. Vaatteet lapselta vaihdettava tunnin välein ja 12 makuuhuonetta joihin päivittäin vaihdettava lakanat niin tuleehan sitä pyykkiä. Ruokaa pitää tehdä vähintään kymmenelle kahdesti päivässä ja muut ateriat päälle. Roskia kannettavaksi useita jätesäkkejä päivässä ja pitää kolmen olohuoneen sisustuskin uusia vähintään kerran viikossa.
Ainakin näin. Siihen samaan syssyyn pitää hoitaa vielä itsensäkin kauniiksi, katsoa tarkkaan ettei hiuksissa ole yhtään kaksihaaraista, värjätä hiukset parin viikon välein, ajella kaikki kaulan alapuolella olevat karvat ainakin joka toinen päivä, huolehtia kynsistä ja ripsien pidennyksistä ja aijai... Siihen mukaan vielä kuntosali, jossa pitää olla mahdollisten katseiden takia niin upea kuin ikinä voi.. Siinä on ihan älyttömästi hommaa olla nätti.
Mieskin yrittää vaatia aviollisia velvollisuuksia tekemään, mutta eihän sitä ehdi millään kun pitää huolehtia koko perheestä, kodista ja varsinkin itsestä. Voi huokaus. Ruuhkavuodet ovat todellakin ruuhkavuodet!
Mies laittaa ruokaa, korjaa autoja, korjaa/tekee huonekaluja puuverstaalla, leikittää lapsia.